HS: Perheellä menee nuoren pääsykokeisiin tonni, koska äiti matkustaa mukana
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011263244.html
Taidealan paikan päällä suoritettaviin pääsykokeisiin kuluu huomattava summa rahaa, kertoo jutun äiti. Hän on varannut muilla paikkakunnilla tapahtuvia kokeita varten mm. huoneistohotellin.
Lainaus jutusta:
TIKKINEN vuokrasi Metropolian pääsykokeiden ajaksi itselleen ja tyttärelleen huoneistohotellin.
-Tytär olisi tietysti pärjännyt myös yksin, mutta hän sanoi, että se on mukavampi, kun joku muu huolehtii majoituksen ja perillepääsyn ja hän voi keskittyä valmistautumaan kokeeseen.
Myös Kouvolan yksipäiväistä pääsykoetta varten vuokrattiin Airbnb-asunto, jotta pääsykoe ei jäisi väliin ainakaan myöhässä olevan junan vuoksi.
Lihavointi minun. Opiskelin itse aikanani nykyisessä Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa, ja pääsykokeet kestivät tuolloin kymmenen päivää. Yövyin tuttujen nurkissa. Hermo olisi mennyt, jos äiti olisi ollut mukana.
Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, mutta onko mielestänne vanhemman mukanaolo normaalia huolenpitoa vai itsenäistymisen jarruttamista?
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Minä majoituin 18-vuotiaana ex-poikaystävän asunnossa kun kävin pääsykokeissa. Menin junalla ja ex heitti autolla kotiini reilun 300 km päähän. Hänen takiaan hainkin tuonne opiskelemaan, mutta sitten erosimme tässä välissä. Sain opiskelupaikan.
Siis vedättikö tuo jätkä sut hakemaan opiskelemaan omaan kaupunkiinsa ja sitten jätti? Itse äitinä olisin aika hel*etin vihainen tuollaisesta vedätyksestä vaikka nyt 18-v onkin täysi-ikäinen, mutta käytännössä aika lapsi vielä. Hyvä kuitenkin kun pääsit opiskelemaan. Toivottavasti opiskelut sujuivat kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. "
Eli nyt on sairasta, jos 18-vuotiaalla ei ole kumppania tai kavereita, jotka matkustavat (rahalla!) vieraaseen kaupunkiin pitämään huolta toisen pääsykokeista. Entäpä jos heillä onkin pääsykoe samaan aikaan muualla? Kuka uhrautuu?
Miten 18-vuotiaasta täytyy pitää huolta? En oikeasti ymmärrä, ettei aikuinen ihminen osaa itse pitää huolta syömisestään, nukkumisestaan jne.
Ei varmasti ole kyse siitä ettei osaisi. Tämä on vain yksi tapa jolla voi osoittaa välittämistä ja tukea tärkeänä päivänä.
Jos 18-vuotias on todella vielä niin kehittymätön "lapsi" ettei kykene
Näitäkin on, jotka todella leikkii kotona vielä ylikin sen 18 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ap: Yövyin tuttujen nurkissa.
Sinulla oli helikopterituttuja, jotka pitivät huolta, ettei tarvinnut hotelliin mennä. :D Kyllä sinulla nyt on oikeus arvostella muiden ratkaisuja.
Luuletko, että kaikilla muilla oli samanlainen mahdollisuus?
Sain perheeltäni rahaa pääsykokeita varten ja olin ollut itsekin pitkin kevättä töissä, mutta ikimaailmassa minulla ei olisi ollut varaa majoittua hotellissa tuota aikaa, eikä helposti yhtäkään yötä. Jos jollakulla toisella oli, ei kyllä siitä huudellut.
Nuoret itse pyrkivät auttamaan toisiaan. Joku tunsi kommuunissa asuvia opiskelijoita, jonkun serkun soluhuone oli keväällä jo tyhjillään, jonkun perhe saattoi kutsua nuoren kaveritkin syömään.
Myöhemmin opiskelijana oli ihan yleistä majoittaa kavereita muutama yö pääsykokeen tai matkalle lähdön vuoksi. Tavallista nuorten yhdessäoloa, joka näin nykyperspektiivistä katsoen on ehkäissyt myös sosiaalisia ongelmia ja vaikuttanut positiivisesti mielenterveyteen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla oli helikopterituttuja, jotka pitivät huolta, ettei tarvinnut hotelliin mennä. :D Kyllä sinulla nyt on oikeus arvostella muiden ratkaisuja.
Sain perheeltäni rahaa pääsykokeita varten ja olin ollut itsekin pitkin kevättä töissä, mutta ikimaailmassa minulla ei olisi ollut varaa majoittua hotellissa tuota aikaa, eikä helposti yhtäkään yötä. Jos jollakulla toisella oli, ei kyllä siitä huudellut.
Nuoret itse pyrkivät auttamaan toisiaan. Joku tunsi kommuunissa asuvia opiskelijoita, jonkun serkun soluhuone oli keväällä jo tyhjillään, jonkun perhe saattoi kutsua nuoren kaveritkin syömään.
Myöhemmin opiskelijana oli ihan yleistä majoittaa kavereita muutama yö pääsykokeen tai matkalle lä
Ei kaikilla nyt vaam ole mitään vanhoja tuttuja jossain Kouvolassaz.
"Miksi jaksat jankata ja trollata? Varmaan olisi osannut jos vaihtoehtoa ei olisi"
Vastasit ensimmäiseen kommenttin jonka minä kirjoitin.
Jos kymmenet muutkin ehtivät sanoa samaa ennen minua niin olisikohan mitenkään mahdollista että kyseessä ei olekaan "trollaaminen' vaan täysipäisten ihmisten mielipide aikuisen lapsen paapomisesta kuin se olisi joku alakoululainen.
Minkä seurauksena se tietenkin on jäänytkin alakoululaiseksi vaikka ikää on jo 18v
Lapset ja nuoret ovat keskenään erilaisia! Ei voi vaatia kaikilta samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksumuurin takana mutta, jutun pointti varmaan on ettei köyhällä välttämättä ole varaa osallistua. Äidin kanssa tai ilman. En tiedä saako tuohon jotain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Mielestäni siinä kohtaa tuki menisi oikeaan osoitteeseen.
TÄMÄ ei todellakaan ole tasa-arvoinen systeemi kaikille. Kaikilla ei ole tähän varaa.
Jutun pointti oli se, että miksi koe ei ole valtakunnallinen, että tarvitsisi matkustaa vain kerran ja yhteen paikkaan. Nyt kolme eri reissua, kaikissa monipäiväiset kokeet.
Koe ei ole valtakunnallinen, koska taidealan koulu haluaa valita jokaisen opiskelijan itse. Sibelius-Akatemian soittonäytteitä ei kyseenalaista kukaan.
Just näin. Meidän nuori pääsi Sibelius-Akatemiaan eka haulla,
mutta siinä oli taustalla pitkän pitkä soittoharrastus / ammattiopiskelu konservatoriossa ja muita näyttöjä, mm.lukiomenestys. Missään muussa oppilaitoksessa ei vaadita niin kovaa ja pitkäaikaista esityötä.
Myös kuvataiteet ja teatterikorkea ovat täysin erillisiä vaikkapa jostain draaman tai kuviksen lukiodiplomista. Opiskelu Taideyliopistossa (SibA, Teak ja kuvis) on kovaa työtä ja vaatii ihan muita ominaisuuksia kuin ulkolukua tai harrastelua. Niille lahjakkaimmillekaan ei ole luvattu minkäänlaista työllistymistä. Vaaditaan resilienssiä ja kykyä sietää kritiikkiä ja pettymyksiä sekä määrätietoisuutta nousta ylös ja jatkaa eteenpäin. Taideala on täysin väärä ihmiselle, joka ei pääse edes pääsykokeisiin yksin ja jonka huoltaja itkee lehdessä kuluja. Mukaan voi toki mennä, mutta sitten ei pillitetä lehdessä. Jos jotain todella haluaa, tekee töitä sen eteen ja säästää vaikka kuinka pienistä kuluista, kerää pulloja, poimii marjoja.
Näin. Keskustelusta näkee, ettei taidealoja oikein tunneta. Myöskään teatteri- tai kuvataideopintoihin ei pääse ilman vakavaa harrastuneisuutta, johon resurssit on hankittu tavalla tai toisella.
On myös kaikkien pyrkivien oikeusturva, että kilpailtuihin yliopistoihin pyrkivien kyvyt katsotaan paikan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. "
Eli nyt on sairasta, jos 18-vuotiaalla ei ole kumppania tai kavereita, jotka matkustavat (rahalla!) vieraaseen kaupunkiin pitämään huolta toisen pääsykokeista. Entäpä jos heillä onkin pääsykoe samaan aikaan muualla? Kuka uhrautuu?
Miten 18-vuotiaasta täytyy pitää huolta? En oikeasti ymmärrä, ettei aikuinen ihminen osaa itse pitää huolta syömisestään, nukkumisestaan jne.
Ei varmasti ole kyse siitä ettei osaisi. Tämä on vain yksi tapa jolla voi osoittaa välittämistä ja tukea tärkeänä päivänä.
Jos 18-vuotias on todella vielä niin kehittymätön "lapsi" ettei kykene
Teinini osaa tilata ulkomailta tuotteita ja hoitaa niiden tullaukset yms täysin omatoimisesti, mutta siitä huolimatta ostan hänelle itse matkaliput. Hajoa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöhemmin opiskelijana oli ihan yleistä majoittaa
Kouvolan kokeet ovat yksipäiväiset ja kulkuyhteydet hyvät. Koko kirjoitukseni pointti on se, että jos itsellä ei tuttuja ollut, kaverilla saattoi olla. Yöpaikan kysyminen ja tarjoaminen ja muu solidaarisuus oli yleistä. Tuliaisia vietiin varallisuuden mukaan.
Nykyaika voi olla osin toisenlainen, mutta miten nuori itsenäistyy, jos vanhempi seuraa herättelemässä ja myslipatukkaa tarjoamassa normaaleilla kotimaan matkoilla vielä täysi-ikäisenäkin?
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverilla oli poikaystävä mukana. Nämähän on jotain 18-19 v, haittaako se nyt jos on joku turvana? Moni ei ole koskaan ollut yksin hotellissa, pääsykokeissa on riittävä stressaamista.
Tämän ymmärtää, esim jos nuori 18-19 ottaa halvimman hotellin vieraasta kaupungista, monesti se on omenahotelli, omalla kokemuksella mitä oon 2 kertaa pitkän elämäni aikana käynyt omenahotellissa, siellä ei kannata liikkua yksin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttö ei ole tottunt matkustamiseen niin se voi olla todella kuormittavaa. Jos yhteyksiä on useita, kuten usein on, niin siinä kasvaa reippaasti riski myöhästyä ja koko homma menee mönkään. Ei tällainen stressi ole tarpeen pääsykokeeseen menneesä, joka muutenkin nuorille stressaava tilanne.
No, itse matkustin kotimaassa yksin jo 9-vuotiaana toiselle paikkakunnalle, satoja kilometrejä, niin ovat lapsenikin matkustaneet (nyt jo aikuisia) - toki oli lähtiessä ja saapuessa joku aikuinen lähettämässä/vastassa- ja ulkomaille matkustin yksin jo peruskouluaikana.
.
jos ei paperikarttaa ollut saatavilla, KYSYTTIIN ihmisiltä reittiä ja jos ei ollut yhteistä kieltä, piirrettiin paperille. Ylipäätänsä KYSYTTIIN. Nykyään lapset kasvatetaan siihen, että joku pitää kädestä koko ajan.
1. Joku oli vastassa. Miksi oli, kun kerran sinä ja lapsesi olitte niin omatoimisia?
2. Miksi kysyitte, jos karttaa ei ollut saatavilla? Olisitte vain itsenäisesti selvittäneet asian. Kysyminen toiselta on ihan samaa kuin kädestä pitäminen.
Olen minäkin joskus majoittanut lasteni etäisiä tuttuja toiselta paikkakunnalta, joista ei muutoin koskaan kuulu paitsi silloin kun pitäisi saada majapaikka ja ruoka pääsykokeita varten. No, se on järjestynyt, mutta sen koommin heistä ei ole kuulunutkaan ja poistutaan kiitosta sanomatta.
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias ei ole sen paremmin lapsi kuin nuorikaan jota äidin pitäisi olla pitelemässä kädestä ja laittamassa aamiaista.
Se on aikuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteudet sinne on se juna johon ei voi luottaa.
Voisin mennä mukaan jos lapsi pyytäisi mutta meillä ovat aika itseohjautuvia olleet.
Toisaalta olin itse 19-vuotiaana lähdössä Au Pairiksi Miamiin, ihan itse selvittelin asiat ja järkkäilin. Samaan syssyyn tulikin sitten mahdollisuus naisille päästä armeijaan ja valitsinkin sen. Bussilla menin sinnekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
18-vuotias ei ole sen paremmin lapsi kuin nuorikaan jota äidin pitäisi olla pitelemässä kädestä ja laittamassa aamiaista.
Se on aikuinen.
Täysi-ikäinen ei ole sama kuin aikuinen.
Nuori maksaa kuulemma aikuisen lipun hinnan junissa eli ei siis ole tämän vuoden ylioppilas, kun opiskelijakortti ei ole voimassa. Hieman outoa ettei nuorella (aikuisella) ole minkäänlaisia omia säästöjä. Toki hienoa että perhe haluaa auttaa kustannuksissa, mutta mielestäni on hieman outoa, että 18 vuotiaalle maksetaan kaikki kulut.
Toinen asia mikä itseä ihmetyttää, on se kuinka uusavuton nuori aikuinen on kyseessä, kun haluaa äitinsa hotelliin mukaan auttamaan, jotta nuori voi itse keskittyä pääsykokeisiin kertaamiseen. Miten se äidin läsnäolo helpottaa? Eikö tuossa iässä olisi korkea aika opetella itse hotelliin sisäänkirjautuminen ja muut majoittumisasioiden hoitamiset? Eihän se äiti siellä pääsykokeessakaan (toivottavasti) ole auttamassa ilmottautumisessa tai koesalin löytämisessä. Taidealalla sitä luovuutta ja itseohjautuvuutta vasta tarvitaan Kuulostaa nyt aika tynnyrissä kasvaneelta tai hermoheikolta ihmiseltä.
Bonus hämmennys vielä siitä, miksi täytyy pääsykoetta edeltävä vuorokausi käyttää kokeeseen valmistautumiseen niin intensiivisesti ettei tosiaankaan kykene hotellihuoneen avaimia itse vastaanottaa. Viimeisenä iltana psyykataan ja tsempataan itsensä pääsykoetta varten ja rauhoitutaan. Ei enää opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on aikuinen.
Täysi-ikäinen ei ole sama kuin aikuinen.
Kyllä on mutta tästä nimenomaisesta ei sellaista koskaan tulekaan kun äiti kuljettelee autolla ja juoksee vielä 18-vuotiaan perässä hotelliinkin varmistamaan että pikku piltti herää pääsykokeisiin, laittaa lämmintä päälle ja syö aamiaisenkin.
No ei ole mitään järkeä panostaa tonnia taidealan pääsykokeisiin, jos pääsy on vielä epävarmaa. Suhdanneherkkä ala jonka jälkeen toimeentulo on vielä tiukemmassa.
Kannattaisi laittaa lapsi etsimään kunnon ammatti jolla hän voi rahoittaa sitten taideharrastuksen. Pääsykoepanostis kannattaa vain siinä tapauksessa, että lapsi on niin hyvä, että se tonni on vain pikkuraha ja välttämätön panostus.
On kyllä melkoinen tuuri käynyt jos joku 17-18 v nykypäivänä pystyy ostamaan auton kesätyörahoilla.
Kuule kyllä tämän hintaluokan käytettyjä autoja on edelleenkin markkinoilla.
Siinä ei itse pääsykoe jännitä enää yhtään kun on parin tunnin verran ajanut korpisuoralla kylmä rinki persiin ympärillä katselemassa kojelautaan syttyviä värivaloja ja kuunnellut outoja kolinoita ja köhinöitä joiden yhteydessä moottorin veto on huolestuttavasti hyytynyt.