Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Perheellä menee nuoren pääsykokeisiin tonni, koska äiti matkustaa mukana

Vierailija
30.05.2025 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011263244.html

Taidealan paikan päällä suoritettaviin pääsykokeisiin kuluu huomattava summa rahaa, kertoo jutun äiti. Hän on varannut muilla paikkakunnilla tapahtuvia kokeita varten mm. huoneistohotellin.

Lainaus jutusta:

TIKKINEN vuokrasi Metropolian pääsykokeiden ajaksi itselleen ja tyttärelleen huoneistohotellin.

-Tytär olisi tietysti pärjännyt myös yksin, mutta hän sanoi, että se on mukavampi, kun joku muu huolehtii majoituksen ja perillepääsyn ja hän voi keskittyä valmistautumaan kokeeseen.

Myös Kouvolan yksipäiväistä pääsykoetta varten vuokrattiin Airbnb-asunto, jotta pääsykoe ei jäisi väliin ainakaan myöhässä olevan junan vuoksi.

Lihavointi minun. Opiskelin itse aikanani nykyisessä Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa, ja pääsykokeet kestivät tuolloin kymmenen päivää. Yövyin tuttujen nurkissa. Hermo olisi mennyt, jos äiti olisi ollut mukana. 

Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, mutta onko mielestänne vanhemman mukanaolo normaalia huolenpitoa vai itsenäistymisen jarruttamista?

Kommentit (229)

Vierailija
201/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ja nuoret ovat keskenään erilaisia! Ei voi vaatia kaikilta samaa. 

18-vuotias ei ole sen paremmin lapsi kuin nuorikaan jota äidin pitäisi olla pitelemässä kädestä ja laittamassa aamiaista.

Se on aikuinen.

Täysi-ikäinen ei ole sama kuin aikuinen. 

Kyllä on mutta tästä nimenomaisesta ei sellaista koskaan tulekaan kun äiti kuljettelee autolla ja juoksee vielä 18-vuotiaan perässä hotelliinkin varmistamaan että pikku piltti herää pääsykokeisiin, laittaa lämmintä päälle ja syö aamiaisenkin.

Ottamatta kantaa aloituksen tapaukseen, niin 18-vuotias on täysi-ikäinen, mutta ei aikuinen. Minulla on 5 lasta saman miehen kanssa ja lapsilla samanlainen kasvatus, lapsiluvusta johtuen en ole ehtinyt paapomaan ketään, normaali asianmukainen hoito jne. Silti lapsissa on eroa, joku on 18-vuotiaana hyvinkin itsenäinen kun taas toinen voi olla tarvitsevampi ja muut siltä väliltä. 

Vierailija
202/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 päivän pääsykoe? Melkoista.

Voisi mennä tosiaan hermot jos olisi vanhempi/vanhemmat mukana roikkumassa jossain pienessä vuokrakopperossa koko ajan.

Omat oli vain yksipäiväiset ja ihan itse piti matkustaa junalla aikaisin aamulla paikkakunnalle. Vanhemmat oli töissä luojankiitos. 

Hassua. Mun tytär matkustaa mielellään mun kanssa. Juuri oltiin viikko Lontoossa, ihan samassa hotellihuoneessa. 

Ja tähän mielipiteeseen ei tietty tarvitse kysyä tyttäreltä mitään koska kyllä äiti tietää :D

No en kai nyt väkisin täysi-ikäistä raahaa matkalle mukaan, voi hyvänen aika 😅 Ihan itse halusi tulla, samoin viime vuonna Prahaan. 

Älä välitä, tänne on pesiytynyt lauma katkeria ihmisiä, joita harmittaa ettei ole hyviä välejä omiin lapsiin, saati varaa maksaa jopa sen täysi-ikäisen lapsen matkaa. Antaa kateellisten itkeä ja nautitaan me ihanista matkoista ihanien lasten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: Yövyin tuttujen nurkissa.

Sinulla oli helikopterituttuja, jotka pitivät huolta, ettei tarvinnut hotelliin mennä. :D Kyllä sinulla nyt on oikeus arvostella muiden ratkaisuja. 

Luuletko, että kaikilla muilla oli samanlainen mahdollisuus?

Sain perheeltäni rahaa pääsykokeita varten ja olin ollut itsekin pitkin kevättä töissä, mutta ikimaailmassa minulla ei olisi ollut varaa majoittua hotellissa tuota aikaa, eikä helposti yhtäkään yötä. Jos jollakulla toisella oli, ei kyllä siitä huudellut. 

Nuoret itse pyrkivät auttamaan toisiaan. Joku tunsi kommuunissa asuvia opiskelijoita, jonkun serkun soluhuone oli keväällä jo tyhjillään, jonkun perhe saattoi kutsua nuoren kaveritkin syömään. 

Myöhemmin opiskelijana oli ihan yleistä majoittaa kavereita muutama yö pääsykokeen tai matkalle lä

Ei siinä pääsykoevaiheessa vielä välttämättä tunne sieltä paikkakunnalta ketään, kenen kautta majoitus voisi järjestyä.

Vierailija
204/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittelemaan nuorelle aikuiselle välipalat ja huolehtimaan, että herää ajoissa. Helikopterointia.

Sanoisitko samoin, jos nuorella olisi seurustelukumppani mukana "henkisenäö tukena" ja laittamassa aamiaista? Tuohon on sellaista välittämisen osoittamista, mistä tulee toiselle hyvä mieli, ja hyvällä mielellä on hyvä mennä pääsykokeeseen. Mikä siinä on, että nimenomaan vanhempi ei saisi laittaa aamiaista spessuna päivänä tehdäkseen kokeeseen valmistautuvan olon mukavaksi, mutta ilmeisesti olisi kuitenkin ok, jos kumppani tekisi niin?

Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. 

Vanhempi voi tukea nuoren kasvutehtävää antamalla tilaa itsenäistyä.  Tok

Mikä sinä olet määrittelemään miten kenenkin pitää nuorensa itsenäistymistä tukea? Tässä on puhuttu vain pääsykokeista, joten on aika paksua väittää, että juuri tässä se raja menee. Pääsykokeet ovat erityislaatuinen tilanne, joten siitä ei voi vetää yleistystä siitä, miten nuori pärjäilee muuten arjessaan.

Ehkä johonkin amk:n yksipäiväiseen kokeeseen voi olla mukava yhdistää reissu- ja shoppailupäivä äitylin kanssa. 

Taideyliopiston tai Aallon monipäiväisissä valintakokeissa nuorella on paremmin tilaa keskittyä ilman kuntosalille tai vaatekauppoihin hinkuvaa vanhempaa. Jo pääsykokeisiin pääseminen on saavutus. 

Eri

Vierailija
205/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittelemaan nuorelle aikuiselle välipalat ja huolehtimaan, että herää ajoissa. Helikopterointia.

Sanoisitko samoin, jos nuorella olisi seurustelukumppani mukana "henkisenäö tukena" ja laittamassa aamiaista? Tuohon on sellaista välittämisen osoittamista, mistä tulee toiselle hyvä mieli, ja hyvällä mielellä on hyvä mennä pääsykokeeseen. Mikä siinä on, että nimenomaan vanhempi ei saisi laittaa aamiaista spessuna päivänä tehdäkseen kokeeseen valmistautuvan olon mukavaksi, mutta ilmeisesti olisi kuitenkin ok, jos kumppani tekisi niin?

Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. 

Vanhempi voi tukea nuoren kasvu

Ai niinkö siinä olikin? Että vanhempi lähti mukaan, koska halusi shoppailla ja kuntosalille? Vai keksitkö omasta päästäsi koko olkiukon?

Vierailija
206/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkään pääsykokeet eivät ole Suomessa kestäneet 10 päivää. Lasket siis välipäivät mukaan?

Kyllä ne 1990-luvun lopulla kestivät. Lyhennettiin myöhemmin viikkoon, sitten viiteen päivään. Nykyistä valintakurssin tarkkaa kestoa en tiedä. Viikonloppuna sai työskennellä itsenäisesti, muutama opettaja oli valvontavuorossa. 

Moni kuvataiteen prosessi on hidas. Pidempi ajanjakso mahdollisti myös projektin suunnittelemisen. Opettajat kannustivat ja keskustelivat. 

Ainakin Taideyliopiston Kuvataideakatemia ohjeistaa muuten edelleen ottamaan mukaan välineet, joita katsoo tarvitsevansa, vähintään piirustus- ja maalausvälineet. Mitään laatuvaatimuksia ei ole, ja hyvinkin pienellä budjetilla voi kerätä omaan ilmaisuun sopivan paketin. 

Vierailija
207/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niinkö siinä olikin? Että vanhempi lähti mukaan, koska halusi shoppailla ja kuntosalille? Vai keksitkö omasta päästäsi koko olkiukon?

Tässä ketjussa moni vanhempi on kirjoittanut, että saa mukavaa lapsi-vanhempiaikaa reissun merkeissä ja yksi mainitsi myös kuntosalin.

Vanhempi kenties onkin lomalla, nuori mahdollisesti siihenastisen elämänsä tiukimmassa paikassa. Siihen pitäisi saada keskittyä, ei hotelliaamiaiseen. 

Vierailija
208/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10 päivän pääsykoe? Melkoista.

Voisi mennä tosiaan hermot jos olisi vanhempi/vanhemmat mukana roikkumassa jossain pienessä vuokrakopperossa koko ajan.

Omat oli vain yksipäiväiset ja ihan itse piti matkustaa junalla aikaisin aamulla paikkakunnalle. Vanhemmat oli töissä luojankiitos. 

Hassua. Mun tytär matkustaa mielellään mun kanssa. Juuri oltiin viikko Lontoossa, ihan samassa hotellihuoneessa. 

Ja tähän mielipiteeseen ei tietty tarvitse kysyä tyttäreltä mitään koska kyllä äiti tietää :D

No en kai nyt väkisin täysi-ikäistä raahaa matkalle mukaan, voi hyvänen aika 😅 Ihan itse halusi tulla, samoin viime vuonna Prahaan. 

Ihmettelen miksi tätä pitää alapeukuttaa.

Vierailija
209/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. "

Eli nyt on sairasta, jos 18-vuotiaalla ei ole kumppania tai kavereita, jotka matkustavat (rahalla!) vieraaseen kaupunkiin pitämään huolta toisen pääsykokeista. Entäpä jos heillä onkin pääsykoe samaan aikaan muualla? Kuka uhrautuu?

Miten 18-vuotiaasta täytyy pitää huolta? En oikeasti ymmärrä, ettei aikuinen ihminen osaa itse pitää huolta syömisestään, nukkumisestaan jne.

Ei varmasti ole kyse siitä ettei osaisi. Tämä on vain yksi tapa jolla voi osoittaa välittämistä ja tukea tärkeänä päivänä. 

Jos 18-vuotias on tode

Teinini osaa tilata ulkomailta tuotteita ja hoitaa niiden tullaukset yms täysin omatoimisesti, mutta siitä huolimatta ostan hänelle itse matkaliput. Hajoa siihen.

Nykyajan kuva: vanhempi ylpeilee, että teini osaa shoppailla, muttei poistua kotoa ilman apua. 

Vierailija
210/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa pointti on, eri vaan onko vanhempi mukana vai ei (tosiaan minimaalinen vaikutus kuluihin). Miten muka ei koulu pysty yhdessä päivässä pääsykokeitaan organisoimaan? Olen itsekin yöpynyt pääsykoetta varten, mutta yhdellä yöllä selvisi kun hyvin järjestetty kokeet. 

Vierailija
211/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. "

Eli nyt on sairasta, jos 18-vuotiaalla ei ole kumppania tai kavereita, jotka matkustavat (rahalla!) vieraaseen kaupunkiin pitämään huolta toisen pääsykokeista. Entäpä jos heillä onkin pääsykoe samaan aikaan muualla? Kuka uhrautuu?

Miten 18-vuotiaasta täytyy pitää huolta? En oikeasti ymmärrä, ettei aikuinen ihminen osaa itse pitää huolta syömisestään, nukkumisestaan jne.

Ei varmasti ole kyse siitä ettei osaisi. Tämä on vain yksi tapa jolla voi osoittaa välittämistä ja tukea tärkeänä päivänä.&n

Kirjoitinko ettei hän osaa tai uskalla poistua kotoa? Kerroin vain että hankin hänelle matkaliput. Hän osaa myös kokkailla kaikenlaista, mutta silti minä pääasiassa meillä teen ruuat.  

Vierailija
212/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma on mennä itse itsekseen itsenäisesti? Ihan tosissani kysyn.

Vierailija
213/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka ikinen vuosi uutisiin päätyy nuoria, joiden pääsykoe on mennyt pilalle pettävien junayhteyksien vuoksi. Ei siis ole lainkaan ylimitoitettua hankkia majoitusta ja mennä jo edellisenä päivänä pääsykoepaikkakunnalle. Rahaa toki kuluu, mutta pääsykokeet on kerran vuodessa.

Täällä on ilmeisesti muutama dinosaurus, jotka kuvittelevat ettei nuori itsenäisty ikinä, jos vanhempi on mukana pääsykokeessa. En minäkään olisi aikoinaan halunnut kumpaakaan vanhempaani mukaan, mutta se johtui siitä, että minut oli laitettu jo pienenä pärjäämään yksin. En siis kokenut muutenkaan voivani luottaa vanhempiini tai heidän tukeensa, joten olisin kokenut heidän mukana olonsa outona ja kiusallisena. Koska luottamus vanhempien tukeen oli niin heikko niin kaikenlaista pahaa tapahtui, joista he eivät koskaan saaneet edes tietää, koska heille ei uskaltanut mitään kertoa. Päälle päin olen aina ollut pärj

Ei se äiti pääsykoetilanteeseen tullut mukaan, vaan hän tuli vain pääsykoepaikkakunnalle.

Ei kukaan muuta väitäkään. Häntä ei kuitenkaan olisi tarvittu yhtään mihinkään. 

Vierailija
214/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä majoituin 18-vuotiaana ex-poikaystävän asunnossa kun kävin pääsykokeissa. Menin junalla ja ex heitti autolla kotiini reilun 300 km päähän. Hänen takiaan hainkin tuonne opiskelemaan, mutta sitten erosimme tässä välissä. Sain opiskelupaikan.

Siis vedättikö tuo jätkä sut hakemaan opiskelemaan omaan kaupunkiinsa ja sitten jätti? Itse äitinä olisin aika hel*etin vihainen tuollaisesta vedätyksestä vaikka nyt 18-v onkin täysi-ikäinen, mutta käytännössä aika lapsi vielä. Hyvä kuitenkin kun pääsit opiskelemaan. Toivottavasti opiskelut sujuivat kaikesta huolimatta.

Eiköhän karma tavalla tai toisella tavoita tuollaisen vedättävän perseilijän. Sylettää tollanen. Ihan tasan varmasti tehnyt tuon tahallaan, halunnut pilata nuoren naisen elämän. 

Vierailija
215/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuossa pointti on, eri vaan onko vanhempi mukana vai ei (tosiaan minimaalinen vaikutus kuluihin). Miten muka ei koulu pysty yhdessä päivässä pääsykokeitaan organisoimaan? Olen itsekin yöpynyt pääsykoetta varten, mutta yhdellä yöllä selvisi kun hyvin järjestetty kokeet. 

Oletko koskaan katsonut American Idol -ohjelmaa? Suomalainenkin versio siitä taisi olla. Taidealojen pääsykokeet ovat samantapaisia, sillä erolla että kaikki halukkaat eivät pääse osallistumaan niihin, koska jos pääsisivät niin koulun ulkopuolella olisi yhtä pitkä jono kuin noissa tv-ohjelmissa on nähty ja kokeisiin menisi vieläkin pidempi aika. Tämä on ratkaistu järjestämällä esikarsinta ennakkotehtävien muodossa. Tehtävät lähetetään koululle etukäteen ja niiden pohjalta valitaan parhaat osallistumaan pääsykokeisiin.

Kokeisiin osallistujien joukko on kuitenkin vielä melko suuri aloituspaikkoihin nähden ja ennakkotehtävät eivät vaikuta varsinaisiin koepisteisiin, koska periaatteessahan niiden tekijää ei voida valvoa. Siksi pääsykoetehtäviä teetetään laajasti ja monipuolisesti. Taidealan tehtäviin kuluu aina melko paljon aikaa. Yhden päivän aikana ehtii yleensä tehdä vain yhden tai pari tehtävää. Koska tehtäviä tarvitaan arvioitavaksi kunnollinen määrä, kokeen ensimmäinen kierros vie väkisinkin useamman päivän. Sen jälkeen suoritetaan välikarsinta ja toiselle kierrokselle osallistuu sitten pienempi joukko hakijoita. Sekin kestää useamman päivän. Sen aikana hakijoita myös haastatellaan, mikä vie oman aikansa.

Näin systeemi toimi silloin kun itse hain. Ei tällaisia kokeita ole mahdollista järjestää yksipäiväisinä niin, että sisäänpääsy ei ole puhtaasta tuurista kiinni. Hakijoiden oikeudenmukaisen kohtelun kannalta on tärkeää että kykyjä mitataan monipuolisesti ja tehtävien tekemiseen annetaan riittävästi aikaa.

Vierailija
216/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan katsonut American Idol -ohjelmaa? Suomalainenkin versio siitä taisi olla. Taidealojen pääsykokeet ovat samantapaisia, sillä erolla että kaikki halukkaat eivät pääse osallistumaan niihin, koska jos pääsisivät niin koulun ulkopuolella olisi yhtä pitkä jono kuin noissa tv-ohjelmissa on nähty ja kokeisiin menisi vieläkin pidempi aika. Tämä on ratkaistu järjestämällä esikarsinta ennakkotehtävien muodossa. Tehtävät lähetetään koululle etukäteen ja niiden pohjalta valitaan parhaat osallistumaan pääsykokeisiin.

Kokeisiin osallistujien joukko on kuitenkin vielä melko suu

Eiköhän tämä mene pääosin vieläkin näin. Olen itse ollut aikanani pyrkimässä ja myöhemmin valintaraadissa. 

Pääsykokeiden pitkä kesto on toisaalta taloudellinen rasite osalle, mutta toisaalta se antaa paremmat mahdollisuudet nimenomaan harjaantumattomille hakijoille, jotka usein tulevat vähävaraisemmista perheistä. Kokeen aikana selvitetään myös kehityskelpoisuutta, ei vain sitä, mitä jo osaa.

Vierailija
217/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä voisin lähteä lapseni mukana pääsykokeisiin toiselle paikkakunnalle, jos lapsi niin toivoisi. Mulla on tosi läheiset välit tyttäreni kanssa ja vierailen aika usein hänen luonaan toisella puolen Suomea jossa hän opiskelee. Hän toivoo että käyn ja meillä on kivaa yhdessä. Käydään yhdessä shoppailemassa, ravintolassa syömässä, elokuvissa, ulkoilemassa jne.

Ensi viikolla poikani menee pääsykokeisiin tyttäreni opiskelupaikkakunnalle ja voi yöpyä siskonsa asunnossa. Olisin varmasti lähtenyt mukaan jos työvuoroni olisi antanut myöten. 

Jos vanhempien ja lasten suhde on lämmin ja läheinen sekä toimitaan kaikkien osapuolten suostumuksella, niin en näe mitään ongelmaa siinä, että eletään lasten elämän tärkeiden tapahtumien mukana ja tukena.

Vierailija
218/229 |
30.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tyttö ei ole tottunt matkustamiseen niin se voi olla todella kuormittavaa. Jos yhteyksiä on useita, kuten usein on, niin siinä kasvaa reippaasti riski myöhästyä ja koko homma menee mönkään. Ei tällainen stressi ole tarpeen pääsykokeeseen menneesä, joka muutenkin nuorille stressaava tilanne. 

No, itse matkustin kotimaassa yksin jo 9-vuotiaana toiselle paikkakunnalle, satoja kilometrejä, niin ovat lapsenikin matkustaneet (nyt jo aikuisia) - toki oli lähtiessä ja saapuessa joku aikuinen lähettämässä/vastassa-  ja ulkomaille matkustin yksin jo peruskouluaikana. Toki se jännittää ja vielä nykyäänkin jännittää matkustaa uusiin kohteisiin, mutta YouTube on mahtava. Sieltä löytyy video varmaan kaikkiin juna- ja lentoasemiin maailmassa ja googlemapsista voi katsoa kartat. Myös muuta infoa netistä löytyy runsaasti. Aikana ennen kännyköitä ja nettiä minun sukupolveni

Olen jo lähemmäs kuusikymppinen, mutta traumana minulle on jäänyt mieleeni lapsena yksin koettu linja-automatka mummolasta kotiin. Mummo työnsi minut bussiin ja ilmeisesti kuskille kertoi minne menen, mutta minulle kukaan ei kertonut mitään. 70-luvun alussa bussilla köröttelyä maalta Helsinkiin pari sataa kilometriä ja sitten Helsingissä vaihto toiseen bussiin ja taas köröttelyä toistasataa kilometriä kotiin. Muistan, että istuin kauhusta jäykkänä linja-autossa ja pelkäsin, että en pääse ikinä kotiin. Kävin välillä kysymässä kuskilta, että milloin minun täytyy vaihtaa linja-autoa ja kuski oli tuskastunut minuun. Jotenkin selvisin, mutta täysin typerää pistää 6v lapsi yksin matkaamaan moneksi tunniksi, varsinkin kun mitään selityksiä ei annettu matkaa varten. 

Vierailija
219/229 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävä asuu Kemissä, vielä sivussa. On aina ollut ujo ja arka, siis hänen tyttärensä. Iso kamppailu oli, halusi Aaltoon, mutta ei halunnut muuttaa.

Kutsuin meille pääsykokeiden aikaan. Aamulla vein ja sanoin laita viestiä, kun olet valmis. Tulen hakemaan. Sanoi jälkikäteen helpotti, kun ei tarvinnut pääsykokeissa miettiä miten osaa takaisin.

Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, mutta onko mielestänne vanhemman mukanaolo normaalia huolenpitoa vai itsenäistymisen jarruttamista?

Miten nuoren itsenäistymostä jarruttaa tällainen ?

Aivan älytöntä. 

vieraaseen tilanteeseen mennä tukemaan on itsenäistymisen jarruttamista ?

Vierailija
220/229 |
31.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan sen vuoden kun veli kävi pääsykokeissa, niin kuskasin sen aina sinne. Suht pitkiä päiviä, ensin aamulla ajellaan paikkakunnalle, ja sillä aikaa kun veli oli kokeissa niin itse istuin jossain huoltoasemalla, ja kokeen jälkeen takaisin kotiin. 

Pisin matka taisi olla Joensuuhun 4 tuntia suuntaansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan