HS: Perheellä menee nuoren pääsykokeisiin tonni, koska äiti matkustaa mukana
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011263244.html
Taidealan paikan päällä suoritettaviin pääsykokeisiin kuluu huomattava summa rahaa, kertoo jutun äiti. Hän on varannut muilla paikkakunnilla tapahtuvia kokeita varten mm. huoneistohotellin.
Lainaus jutusta:
TIKKINEN vuokrasi Metropolian pääsykokeiden ajaksi itselleen ja tyttärelleen huoneistohotellin.
-Tytär olisi tietysti pärjännyt myös yksin, mutta hän sanoi, että se on mukavampi, kun joku muu huolehtii majoituksen ja perillepääsyn ja hän voi keskittyä valmistautumaan kokeeseen.
Myös Kouvolan yksipäiväistä pääsykoetta varten vuokrattiin Airbnb-asunto, jotta pääsykoe ei jäisi väliin ainakaan myöhässä olevan junan vuoksi.
Lihavointi minun. Opiskelin itse aikanani nykyisessä Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa, ja pääsykokeet kestivät tuolloin kymmenen päivää. Yövyin tuttujen nurkissa. Hermo olisi mennyt, jos äiti olisi ollut mukana.
Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, mutta onko mielestänne vanhemman mukanaolo normaalia huolenpitoa vai itsenäistymisen jarruttamista?
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli täysin luonnollista että vein tyttären Helsinkiin pääsykokeisiin ja ihan vein jopa pääsykoerakennuksen pihalle asti. Mulle kaupunki on tuttu koska olen asunut siellä, tyttärelle taas aivan vieras. Toisekseen kun vein autolla, riitti että herää klo 7. Julkisilla olisi pitänyt lähteä jo ennen kuutta. Tytär pääsi sisälle ja on opiskellut jo 2 v. Oikein itsenäinen on ja aloittelee jo kandityötä, vaikka autoinkin pääsykoepäivänä 😅
Mitäs tämä tähän liittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että tuossa vaiheessa olisi napanuora jo katkaistu. Mitäs sitten, jos saa sen opiskelupaikan, pärjääkö sitten ilman äitiä?
Ei varmasti. Kyllä ne kakarat pitää potkia helvettiin kotoa viimeistään 16-vuotiaana, että oppivat olemaan. Kaikki muu on hyyssäämistä.
Elämäm koulusta ei pääsykokeisiin edes mennä, joten epärelevanttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksumuurin takana mutta, jutun pointti varmaan on ettei köyhällä välttämättä ole varaa osallistua. Äidin kanssa tai ilman. En tiedä saako tuohon jotain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Mielestäni siinä kohtaa tuki menisi oikeaan osoitteeseen.
TÄMÄ ei todellakaan ole tasa-arvoinen systeemi kaikille. Kaikilla ei ole tähän varaa.
Varmaan harkinnanvaraista tukea saa vain junalippuun. Majoitus pitää sitten hankkia itse. Eli käytännössä ihan mahdoton, jos pääsykoe on vaikka Helsingissä - ei pääsykoetta tekevä nuori voi missään Triplassakaan tai lentoasemalla yöpyä.
Lentoasemalla voi oikein hyvin yöpyä. On kaikki fasiliteetit ja turvallista. Nykkumaan ei ehkä pysty yhtä hyvin kuin hotellissa, mutta kyllä lentoasemalla saa nukkua. Ole
Laittaisitko lapsesi sinne nukkumaan, jos hänellä olisi useamman päivän kestävät, vaativat pääsykokeet, joita varten olisi hyvä saada levättyä kunnolla, että jaksaa keskittyä?
Olen eri. Kartoittaisin sukulaiset, tutut ja kaverit nuoren kanssa yhdessä, koko pk-seudulta. Keravaltakin voi hyvin kulkea, ei ole pakko yöpyä Ullanlinnassa.
Jos muu ei auttaisi, varaisin edullisen hotellin tai hostellin. Nuorelle. En itselleni. Eri asia tietysti, jos on erityisnuori, vakavia sosiaalisia haasteita tai terveysongelmia. Jutussa näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittelemaan nuorelle aikuiselle välipalat ja huolehtimaan, että herää ajoissa. Helikopterointia.
Sanoisitko samoin, jos nuorella olisi seurustelukumppani mukana "henkisenäö tukena" ja laittamassa aamiaista? Tuohon on sellaista välittämisen osoittamista, mistä tulee toiselle hyvä mieli, ja hyvällä mielellä on hyvä mennä pääsykokeeseen. Mikä siinä on, että nimenomaan vanhempi ei saisi laittaa aamiaista spessuna päivänä tehdäkseen kokeeseen valmistautuvan olon mukavaksi, mutta ilmeisesti olisi kuitenkin ok, jos kumppani tekisi niin?
Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana.
Vanhempi voi tukea nuoren kasvutehtävää antamalla tilaa itsenäistyä. Toki voi tehdä vaikka eväät, avustaa taloudellisesti
Vai että oikein "terveempää" 😂
Tuo on yksi päivä, yksi varsin tärkeä päivä. Mitä väliä sillä on kuka silloin on tukena, vaikka tulisi mummi tai kummi mukaan, kuka nyt pääseekään. Miksi joku poikakaveri olisi "enemmän itsenäistä"? Outo ajattelutapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksumuurin takana mutta, jutun pointti varmaan on ettei köyhällä välttämättä ole varaa osallistua. Äidin kanssa tai ilman. En tiedä saako tuohon jotain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Mielestäni siinä kohtaa tuki menisi oikeaan osoitteeseen.
TÄMÄ ei todellakaan ole tasa-arvoinen systeemi kaikille. Kaikilla ei ole tähän varaa.
Jutun pointti oli se, että miksi koe ei ole valtakunnallinen, että tarvitsisi matkustaa vain kerran ja yhteen paikkaan. Nyt kolme eri reissua, kaikissa monipäiväiset kokeet.
Koe ei ole valtakunnallinen, koska taidealan koulu haluaa valita jokaisen opiskelijan itse. Sibelius-Akatemian soittonäytteitä ei kyseenalaista kukaan.
Just näin. Meidän nuori pääsi Sibelius-Akatemiaan eka haulla, mutta siinä oli taustalla pitkän pitkä soittoharrastus / ammattiopiskelu konservatoriossa ja muita näyttöjä, mm.lukiomenestys. Missään muussa oppilaitoksessa ei vaadita niin kovaa ja pitkäaikaista esityötä.
Myös kuvataiteet ja teatterikorkea ovat täysin erillisiä vaikkapa jostain draaman tai kuviksen lukiodiplomista. Opiskelu Taideyliopistossa (SibA, Teak ja kuvis) on kovaa työtä ja vaatii ihan muita ominaisuuksia kuin ulkolukua tai harrastelua. Niille lahjakkaimmillekaan ei ole luvattu minkäänlaista työllistymistä. Vaaditaan resilienssiä ja kykyä sietää kritiikkiä ja pettymyksiä sekä määrätietoisuutta nousta ylös ja jatkaa eteenpäin. Taideala on täysin väärä ihmiselle, joka ei pääse edes pääsykokeisiin yksin ja jonka huoltaja itkee lehdessä kuluja. Mukaan voi toki mennä, mutta sitten ei pillitetä lehdessä. Jos jotain todella haluaa, tekee töitä sen eteen ja säästää vaikka kuinka pienistä kuluista, kerää pulloja, poimii marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli täysin luonnollista että vein tyttären Helsinkiin pääsykokeisiin ja ihan vein jopa pääsykoerakennuksen pihalle asti. Mulle kaupunki on tuttu koska olen asunut siellä, tyttärelle taas aivan vieras. Toisekseen kun vein autolla, riitti että herää klo 7. Julkisilla olisi pitänyt lähteä jo ennen kuutta. Tytär pääsi sisälle ja on opiskellut jo 2 v. Oikein itsenäinen on ja aloittelee jo kandityötä, vaikka autoinkin pääsykoepäivänä 😅
Mitäs tämä tähän liittyy.
Kuinka niin? Eikö tässä puhuta juuri siitä kun äiti on tukena ja helpottamassa asioita pääsykokeeseen mentäessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittelemaan nuorelle aikuiselle välipalat ja huolehtimaan, että herää ajoissa. Helikopterointia.
Sanoisitko samoin, jos nuorella olisi seurustelukumppani mukana "henkisenäö tukena" ja laittamassa aamiaista? Tuohon on sellaista välittämisen osoittamista, mistä tulee toiselle hyvä mieli, ja hyvällä mielellä on hyvä mennä pääsykokeeseen. Mikä siinä on, että nimenomaan vanhempi ei saisi laittaa aamiaista spessuna päivänä tehdäkseen kokeeseen valmistautuvan olon mukavaksi, mutta ilmeisesti olisi kuitenkin ok, jos kumppani tekisi niin?
Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana.
Vanhempi voi tukea nuoren kasvutehtävää antamalla tilaa itsenäistyä. Toki voi tehdä vaikka eväät, avustaa taloudellisesti
Mikä sinä olet määrittelemään miten kenenkin pitää nuorensa itsenäistymistä tukea? Tässä on puhuttu vain pääsykokeista, joten on aika paksua väittää, että juuri tässä se raja menee. Pääsykokeet ovat erityislaatuinen tilanne, joten siitä ei voi vetää yleistystä siitä, miten nuori pärjäilee muuten arjessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun pointti oli se, että miksi koe ei ole valtakunnallinen, että tarvitsisi matkustaa vain kerran ja yhteen paikkaan. Nyt kolme eri reissua, kaikissa monipäiväiset kokeet.
Koe ei ole valtakunnallinen, koska taidealan koulu haluaa valita jokaisen opiskelijan itse. Sibelius-Akatemian soittonäytteitä ei kyseenalaista kukaan.
Just näin. Meidän nuori pääsi Sibelius-Akatemiaan eka haulla,
Luetun ymmärtäminen ei kyllä ole vahvuutesi, vaikka mitä koulua olisit käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kaverille kävi niin että mukana ollut poikakaveri käyttäytyikin passiivis-aggressiivisesti koko pääsykoereissun. Selvisi ettei hän halua että tyttöystävä pääsee sisälle ja muuttaa pois kotipaikkakunnalta. Se nyt ei ainakaan tervettä ollut.
Ap: Yövyin tuttujen nurkissa.
Sinulla oli helikopterituttuja, jotka pitivät huolta, ettei tarvinnut hotelliin mennä. :D Kyllä sinulla nyt on oikeus arvostella muiden ratkaisuja.
Luuletko, että kaikilla muilla oli samanlainen mahdollisuus?
Onhan sekin aika etuoikeutettua, että vanhemmalla on varaa olla poissa töistä nuoren pääsykoepäivät. Useimmille tuo merkitsee ansionmenetystä.
Varmaan itsekin valitsisin noin, mutta vain siinä tapauksessa, että minua tarvittaisiin kyydin takia esimerkiksi vaikeiden kulkuyhteyksien takia. Respassa asioinnista tai ratikkalippujen ostamisesta täysi-ikäisen soisi selviävän itse ilman ylitsepääsemätöntä ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeen katkeria jotkut tässä ketjussa. Ei se ole keneltä pois jos toiset vanhemmat auttavat näin tärkeänä päivänä.
Juuri näin. Eikä se kerro mitään ihmisen yleisestä pärjäämisestä jos ottaa vastaan apua tärkeänä ajankohtana silloin kun sitä on kerran saatavilla.
Ap: Ihmiset ovat tietenkin erilaisia
....mutta kaikkien kuitenkin pitäisi olla ap:n kaltaisia
Nolo kirjoitus. Äiti ei osaa päästää irti lapsestaan ja lapsi ei osaa itsenäistyä. Varmaan aloittavat taideopinnotkin käsi kädessä. :D
Vierailija kirjoitti:
Mun työtäni rekryessä kesätyöntekijöitä helpotti, kun mammat soitteli, että meidän poika/tyttö pitää valita, kun se on niin ,,,
Samoin tein etsin hakemuksen ja sain hakupinoa pienentymään kun poistin kaikki, joiden puolesta äiti otti yhteyttä.
No tää nyt ei ole millään lailla verrannollista. Korkeintaan se olisi että äiti antaa kyydin työhaastatteluun.
Eli on kasvattanut lapsestaan tuollaisen luuserin. Ja sitten vinkuu taas omia virheitään lehdessä. Jos ei tuon ikäinen pärjää paria päivää itsenäisesti, niin ehkä on parempi jättää tuollaiset pääsykokeet väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan harkinnanvaraista tukea saa vain junalippuun. Majoitus pitää sitten hankkia itse. Eli käytännössä ihan mahdoton, jos pääsykoe on vaikka Helsingissä - ei pääsykoetta tekevä nuori voi missään Triplassakaan tai lentoasemalla yöpyä.
Lentoasemalla voi oikein hyvin yöpyä. On kaikki fasiliteetit ja turvallista. Nykkumaan ei ehkä pysty yhtä hyvin kuin ho
Hostelli? Tähän aikaan vuodesta kun ne on täynnä riehuvia luokkaretkeleisiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi tullut mieleenkään yöpyä yksipäiväisen pääsykokeen takia, enkä yöpynyt kaksipäiväisenkään takia mutta siinä vaikuttaisi jo etäisyyskin.
Kävellenkö lähtisit aamukasiksi toiselle puolelle Suomea?
"Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. "
Eli nyt on sairasta, jos 18-vuotiaalla ei ole kumppania tai kavereita, jotka matkustavat (rahalla!) vieraaseen kaupunkiin pitämään huolta toisen pääsykokeista. Entäpä jos heillä onkin pääsykoe samaan aikaan muualla? Kuka uhrautuu?
Kohta tätäkin viestiä joku tulee alapeukuttamaan ja mussuttamaan miten lapsia ei saisi auttaa missään olosuhteissa. Ihanaa, että olet ollut tyttäresi tukena. Hän on varmasti arvostanut sitä.