HS: Perheellä menee nuoren pääsykokeisiin tonni, koska äiti matkustaa mukana
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011263244.html
Taidealan paikan päällä suoritettaviin pääsykokeisiin kuluu huomattava summa rahaa, kertoo jutun äiti. Hän on varannut muilla paikkakunnilla tapahtuvia kokeita varten mm. huoneistohotellin.
Lainaus jutusta:
TIKKINEN vuokrasi Metropolian pääsykokeiden ajaksi itselleen ja tyttärelleen huoneistohotellin.
-Tytär olisi tietysti pärjännyt myös yksin, mutta hän sanoi, että se on mukavampi, kun joku muu huolehtii majoituksen ja perillepääsyn ja hän voi keskittyä valmistautumaan kokeeseen.
Myös Kouvolan yksipäiväistä pääsykoetta varten vuokrattiin Airbnb-asunto, jotta pääsykoe ei jäisi väliin ainakaan myöhässä olevan junan vuoksi.
Lihavointi minun. Opiskelin itse aikanani nykyisessä Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa, ja pääsykokeet kestivät tuolloin kymmenen päivää. Yövyin tuttujen nurkissa. Hermo olisi mennyt, jos äiti olisi ollut mukana.
Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, mutta onko mielestänne vanhemman mukanaolo normaalia huolenpitoa vai itsenäistymisen jarruttamista?
Kommentit (229)
Minä majoituin 18-vuotiaana ex-poikaystävän asunnossa kun kävin pääsykokeissa. Menin junalla ja ex heitti autolla kotiini reilun 300 km päähän. Hänen takiaan hainkin tuonne opiskelemaan, mutta sitten erosimme tässä välissä. Sain opiskelupaikan.
Mä menin 18 vuotiaana pääsykokeisiin 300km päähän ja olin yksin yötä hotellissa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan meininkiä. Vanhemmat haluavat osallistua ihan kaikkeen ja ajattelevat, että lapselle kevätjuhlassakin on tärkeintä vanhempien läsnäolo.
Voi jestas. Minun äiti tai isä ei ollut missään kevätjuhlassa ja se harmitti. Eilinen et ilmeisesti ole kokenut sitä, miltä tuntuu kun vanhemmat ei osallistu mihinkään. Liika on toki liikaa, mutta aika moni lapsi kaipaa vanhemman osallistumista.
Ps. Teen töistä lasten- ja nuortenpsykiatrialla. Toive vanhempien kiinnostuksesta lapsen/nuoren asioihin, on melkein jokaisella. Toinen lukunsa on tietenkin täysin rajattomat vanhemmat, jotka perustelevat käytöstään "pitäähän mun tietää."
Äitihän otti siis itselleen loman lapsen kokeiden aikaan. Ei siinä ole yhteiskunnalla mitään osaa eikä arpaa. Minäkin varasin just meidän perheelle kesälomareissun ja sekin maksaa tonnin, voivoi. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. "
Eli nyt on sairasta, jos 18-vuotiaalla ei ole kumppania tai kavereita, jotka matkustavat (rahalla!) vieraaseen kaupunkiin pitämään huolta toisen pääsykokeista. Entäpä jos heillä onkin pääsykoe samaan aikaan muualla? Kuka uhrautuu?
Miten 18-vuotiaasta täytyy pitää huolta? En oikeasti ymmärrä, ettei aikuinen ihminen osaa itse pitää huolta syömisestään, nukkumisestaan jne.
Ei varmasti ole kyse siitä ettei osaisi. Tämä on vain yksi tapa jolla voi osoittaa välittämistä ja tukea tärkeänä päivänä. Mutta olet varmaan niin kuin mun äiti joka jätti mut 12-vuotiaana pärjäämään yksin sairaalassa ennen vaativaa leikkausta. Eikä tullut edes leikkauksen jälkeen katsomaan. Pois sentään haki muutaman päivän päästä kun kotiuduin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli täysin luonnollista että vein tyttären Helsinkiin pääsykokeisiin ja ihan vein jopa pääsykoerakennuksen pihalle asti. Mulle kaupunki on tuttu koska olen asunut siellä, tyttärelle taas aivan vieras. Toisekseen kun vein autolla, riitti että herää klo 7. Julkisilla olisi pitänyt lähteä jo ennen kuutta. Tytär pääsi sisälle ja on opiskellut jo 2 v. Oikein itsenäinen on ja aloittelee jo kandityötä, vaikka autoinkin pääsykoepäivänä 😅
Niin, niin mutta joutuiko se kävelemään itse auton ovelta sisään asti vai kannoitko?
Jostain syystä minun kaveripiirissäni ajettiin aikoinaan TKK:n pääsykokeisiin Helsinkiin omalla autolla joka oli ostettu kesätyörahoilla ja perille löydettiin vaikka kukaan ei ollut GPS:stä vielä kuullutkaan.
Kai äiti muuttaa mukaan myös soluun, käy luennoilla, vie myöhemmin karansa töihin ja hakee pois, käy pyyhkimässä perseenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle oli täysin luonnollista että vein tyttären Helsinkiin pääsykokeisiin ja ihan vein jopa pääsykoerakennuksen pihalle asti. Mulle kaupunki on tuttu koska olen asunut siellä, tyttärelle taas aivan vieras. Toisekseen kun vein autolla, riitti että herää klo 7. Julkisilla olisi pitänyt lähteä jo ennen kuutta. Tytär pääsi sisälle ja on opiskellut jo 2 v. Oikein itsenäinen on ja aloittelee jo kandityötä, vaikka autoinkin pääsykoepäivänä 😅
Niin, niin mutta joutuiko se kävelemään itse auton ovelta sisään asti vai kannoitko?
Jostain syystä minun kaveripiirissäni ajettiin aikoinaan TKK:n pääsykokeisiin Helsinkiin omalla autolla joka oli ostettu kesätyörahoilla ja perille löydettiin vaikka kukaan ei ollut GPS:stä vielä kuullutkaan.
On kyllä melkoinen tuuri käynyt jos joku 17-18 v nykypäivänä pystyy ostamaan auton kesätyörahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksumuurin takana mutta, jutun pointti varmaan on ettei köyhällä välttämättä ole varaa osallistua. Äidin kanssa tai ilman. En tiedä saako tuohon jotain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Mielestäni siinä kohtaa tuki menisi oikeaan osoitteeseen.
TÄMÄ ei todellakaan ole tasa-arvoinen systeemi kaikille. Kaikilla ei ole tähän varaa.
Varmaan harkinnanvaraista tukea saa vain junalippuun. Majoitus pitää sitten hankkia itse. Eli käytännössä ihan mahdoton, jos pääsykoe on vaikka Helsingissä - ei pääsykoetta tekevä nuori voi missään Triplassakaan tai lentoasemalla yöpyä.
Lentoasemalla voi oikein hyvin yöpyä. On kaikki fasiliteetit ja turvallista. Nykkumaan ei ehkä pysty yhtä hyvin kuin hotellissa, mutta kyllä lentoasemalla saa nukkua. Ole
Laittaisitko lapsesi sinne nukkumaan, jos hänellä olisi useamman päivän kestävät, vaativat pääsykokeet, joita varten olisi hyvä saada levättyä kunnolla, että jaksaa keskittyä?
No totta kai lapsen pitää kulkea edes takas lentokentälle nukkumaan! Ei väliä, vaikkei saa oikeasti nukuttua, koska tärkeintä on napanuoran katkaisu. Eikä sekään haittaa, vaikka raiteilla olisi jokin häiriö, eikä ehtisikään pääsykokeisiin, koska itsenäinen nuori tietysti lähtee jo kello viideltä aamulla liikkeelle, jotta varmasti on koepaikan edessä odottamassa ovien avautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttö ei ole tottunt matkustamiseen niin se voi olla todella kuormittavaa. Jos yhteyksiä on useita, kuten usein on, niin siinä kasvaa reippaasti riski myöhästyä ja koko homma menee mönkään. Ei tällainen stressi ole tarpeen pääsykokeeseen menneesä, joka muutenkin nuorille stressaava tilanne.
Mitä sitten tapahtuu, kun siellä elämässä on oikeasti jotain stressin aihetta? Tai työelämässä? Ollaanko heti uupuneinan saikulla? En ymmärrä tällaista pullamössönuorisoa, jolle ihan normaali elämä tuntuu olevan niin stressaavaa. Elämässä tulee aina eteen kamaliakin juttuja, ei ihmistä voi paapoa siihen, että kaikki silotellaan edestä
Älä jaksa. Nuoret on muutenkin kovilla, ilman että me aikuiset vittuillaan vielä lisää. Joo, hiihdettiin ennen
Toki jos lapsen jättää metsään vauvana niin se oppii tosi itsenäiseksi. Sitten on sellaisia jotka vieroittavat lapsen kellon mukaan 18v:nä. Sitten sellaisia, jotka paapovat 40-50 vuotiaita aikamiespoikiaan ja söpöttävät näille puhelimessä että äiti rakastaa :D
Maailmaan mahtuu kaikenlaista. Se että sinä aiheesta ulisest kuulostaa vaan kateudelta. Nauti itsenäisyydestäsi ja anna muiden toteuttaa omaa tyyliään.
Vierailija kirjoitti:
Kai äiti muuttaa mukaan myös soluun, käy luennoilla, vie myöhemmin karansa töihin ja hakee pois, käy pyyhkimässä perseenkin?
Oletko jotenkin heikkolahjainen vai mikä on ongelmana, jos rinnastat näin erilaiset asiat mielessäsi toisiinsa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Huomattavasti terveempää, jos nuorella on kumppani tai vaikka muita pyrkiviä kavereita seurana. "
Eli nyt on sairasta, jos 18-vuotiaalla ei ole kumppania tai kavereita, jotka matkustavat (rahalla!) vieraaseen kaupunkiin pitämään huolta toisen pääsykokeista. Entäpä jos heillä onkin pääsykoe samaan aikaan muualla? Kuka uhrautuu?
Miten 18-vuotiaasta täytyy pitää huolta? En oikeasti ymmärrä, ettei aikuinen ihminen osaa itse pitää huolta syömisestään, nukkumisestaan jne.
Ei varmasti ole kyse siitä ettei osaisi. Tämä on vain yksi tapa jolla voi osoittaa välittämistä ja tukea tärkeänä päivänä.
Jos 18-vuotias on todella vielä niin kehittymätön "lapsi" ettei kykene ihan itse varaamaan juna- tai bussilippuja sekä yöpymistä toisessa kaupungissa järjestettävään pääsykokeeseen niin parempi että se leikkii vielä toiset 18v äidin ja iskän nurkissa barbeilla ennen kuin harkitsee uudelleen opiskelemaan lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksumuurin takana mutta, jutun pointti varmaan on ettei köyhällä välttämättä ole varaa osallistua. Äidin kanssa tai ilman. En tiedä saako tuohon jotain harkinnanvaraista toimeentulotukea. Mielestäni siinä kohtaa tuki menisi oikeaan osoitteeseen.
TÄMÄ ei todellakaan ole tasa-arvoinen systeemi kaikille. Kaikilla ei ole tähän varaa.
Varmaan harkinnanvaraista tukea saa vain junalippuun. Majoitus pitää sitten hankkia itse. Eli käytännössä ihan mahdoton, jos pääsykoe on vaikka Helsingissä - ei pääsykoetta tekevä nuori voi missään Triplassakaan tai lentoasemalla yöpyä.
Lentoasemalla voi oikein hyvin yöpyä. On kaikki fasiliteetit ja turvallista. Nykkumaan ei ehkä pysty yhtä hyvin kuin ho
Hyvin nukuttu yö saattaisi kyllä auttaa niissä pääsykokeissa pärjäämisessä. Onko täällä nyt jotain ennenaikaisesti vieroitettuja lapsiorjia kiukuttelemassa siitä, että jotkut saavat vanhemmiltaan enemmän kuin toiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai nytkö se lehtijutun äiti jo kantoikin lapsensa pääsykokeeseen?
Mielipidekirjoituksen sanoma kai oli että pääsykokeita ei saisi järjestää monipäiväisinä, koska silloin köyhempien perheiden lapset eivät voi osallistua.
Vaikka se tuntuu epäreilulta, taidealoille täytyy voida valita ne, joilla on paras potentiaali menestyä alalla. Pääsykokeiden täytyy olla riittävän kattavat jotta aidosti kyvykkäät ja motivoituneet tulevat valituksi. Itse olen aikanaan käynyt 10-päiväiset Taikin pääsykokeet ja lisäksi kahdet muut kokeet amk-tasolla.
Pääsykokeisiin menevä raha on pieni summa siihen nähden, mitä taidealojen opiskelu maksaa - huolimatta siitä että lukukausimaksuja ei peritä. Materiaalit hankitaan aina itse ja useimmilla aloilla ne ovat todella kalliita. Työvälineet ja laitteet samoin. Joissakin kouluissa ei ole riittäviä työtiloja harjoitustöiden tekemiseen, joten jotkut opiskelijat joutuvat lisäksi vuokraamaan itselleen työhuoneen.
Valitettava tosiasia on, että täysin varattoman perheen varaton lapsi on lähtökohtaisesti heikossa asemassa, kun huomioidaan mitä taidealoilla menestymiseen tarvitaan. Harvinaisia poikkeuksia voi olla joukossa, mutta ei ole mitään syytä tasoittaa kaikkein vähävaraisimipien tietä pääsykokeisiin kun he eivät sitten kuitenkaan pystyisi kalliita opintoja rahoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti ole kyse siitä ettei osaisi. Tämä on vain yksi tapa jolla voi osoittaa välittämistä ja tukea tärkeänä päivänä.
Jos 18-vuotias on todella vielä niin kehittymätön "lapsi" ettei kykene
Tai sitten menee opiskelemaan ja opiskelee omilla tavoillaan ihan siitä huolimatta miten paljon persekipua se sinussa aiheuttaa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja oli kaverit mukana vai? Eikö yksin osattu?
Vierailija kirjoitti:
Jos tyttö ei ole tottunt matkustamiseen niin se voi olla todella kuormittavaa. Jos yhteyksiä on useita, kuten usein on, niin siinä kasvaa reippaasti riski myöhästyä ja koko homma menee mönkään. Ei tällainen stressi ole tarpeen pääsykokeeseen menneesä, joka muutenkin nuorille stressaava tilanne.
No, itse matkustin kotimaassa yksin jo 9-vuotiaana toiselle paikkakunnalle, satoja kilometrejä, niin ovat lapsenikin matkustaneet (nyt jo aikuisia) - toki oli lähtiessä ja saapuessa joku aikuinen lähettämässä/vastassa- ja ulkomaille matkustin yksin jo peruskouluaikana. Toki se jännittää ja vielä nykyäänkin jännittää matkustaa uusiin kohteisiin, mutta YouTube on mahtava. Sieltä löytyy video varmaan kaikkiin juna- ja lentoasemiin maailmassa ja googlemapsista voi katsoa kartat. Myös muuta infoa netistä löytyy runsaasti. Aikana ennen kännyköitä ja nettiä minun sukupolveni osti paperisen Inter-Rail -lipun tai lentolipun ja jos ei paperikarttaa ollut saatavilla, KYSYTTIIN ihmisiltä reittiä ja jos ei ollut yhteistä kieltä, piirrettiin paperille. Ylipäätänsä KYSYTTIIN. Nykyään lapset kasvatetaan siihen, että joku pitää kädestä koko ajan.
Kaikissa asioissa on aina se eka kerta. Oli se sitten pääsykoe, junamatka tms. Nykyään on NIIN paljon tietoa saatavilla ihan mihin vaan, sen kun googlettaa. Jännitys ei ole mikään huono asia. Se on sen merkki, että oppii jotain uutta, on rohkea ja ylittää oman mukavuusalueensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 18-vuotias on todella vielä niin kehittymätön "lapsi" ettei kykene
Miksi jaksat jankata ja trollata? Varmaan olisi osannut jos vaihtoehtoa ei olisi.