HS: Perheellä menee nuoren pääsykokeisiin tonni, koska äiti matkustaa mukana
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011263244.html
Taidealan paikan päällä suoritettaviin pääsykokeisiin kuluu huomattava summa rahaa, kertoo jutun äiti. Hän on varannut muilla paikkakunnilla tapahtuvia kokeita varten mm. huoneistohotellin.
Lainaus jutusta:
TIKKINEN vuokrasi Metropolian pääsykokeiden ajaksi itselleen ja tyttärelleen huoneistohotellin.
-Tytär olisi tietysti pärjännyt myös yksin, mutta hän sanoi, että se on mukavampi, kun joku muu huolehtii majoituksen ja perillepääsyn ja hän voi keskittyä valmistautumaan kokeeseen.
Myös Kouvolan yksipäiväistä pääsykoetta varten vuokrattiin Airbnb-asunto, jotta pääsykoe ei jäisi väliin ainakaan myöhässä olevan junan vuoksi.
Lihavointi minun. Opiskelin itse aikanani nykyisessä Taideyliopiston Kuvataideakatemiassa, ja pääsykokeet kestivät tuolloin kymmenen päivää. Yövyin tuttujen nurkissa. Hermo olisi mennyt, jos äiti olisi ollut mukana.
Ihmiset ovat tietenkin erilaisia, mutta onko mielestänne vanhemman mukanaolo normaalia huolenpitoa vai itsenäistymisen jarruttamista?
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista hyysäystä. En tuon ikäisenä olisi ikimaailmassa kehdannut roikottaa äitiä mukana. Tuleeko äiti pyykkäämään ja laittamaan ruokaa koeviikollakin? Gradua tehdessä?
Mitä jos tulisikin? Varsinkin gradua tehdessä. Saako siitä jonkun palkinnon, että väkisin tekee kaiken itse kiireenkin keskellä silloinkin kun apua olisi tarjolla.
Mihin sinä sitä apua gradua tekiessä tarvitsit? Jos et tuossa vaiheessa osaa tehdä itse ruokaasi (tai syödä opiskelijaruokalassa todennäköisemmin) tai pestä pyykkejäsi yms. arjen hommaa niin aika uusavuton taidat olla. Ja se gradu tietty kirjoitetaan ihan itse eikä äidin avulla.
Kumma mitä sankaritarinaa ihmiset yrittää itsestään kirjoittaa heittäytymällä täysin avuttomiksi ja muiden varaan ja raivoamalla että kyllä tää on täysin normaalia :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 päivän pääsykoe? Melkoista.
Voisi mennä tosiaan hermot jos olisi vanhempi/vanhemmat mukana roikkumassa jossain pienessä vuokrakopperossa koko ajan.
Omat oli vain yksipäiväiset ja ihan itse piti matkustaa junalla aikaisin aamulla paikkakunnalle. Vanhemmat oli töissä luojankiitos.
Hassua. Mun tytär matkustaa mielellään mun kanssa. Juuri oltiin viikko Lontoossa, ihan samassa hotellihuoneessa.
Ja tähän mielipiteeseen ei tietty tarvitse kysyä tyttäreltä mitään koska kyllä äiti tietää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi mennä tosiaan hermot jos olisi vanhempi/vanhemmat mukana roikkumassa jossain pienessä vuokrakopperossa koko ajan.
Omat oli vain yksipäiväiset ja ihan itse piti matkustaa junalla aikaisin aamulla paikkakunnalle. Vanhemmat oli töissä luojankiitos.
Hassua. Mun tytär matkustaa mielellään mun kanssa. Juuri oltiin viikko Lontoossa, ihan samassa hotellihuoneessa.
Loma on eri asia kuin oman alan pääsykokeet. Haloo!
Voihan siihen yhdistää lyhyen kaupunkiloman, jos kauempaa tulee
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoinen tuuri käynyt jos joku 17-18 v nykypäivänä pystyy ostamaan auton kesätyörahoilla.
Kuule kyllä tämän hintaluokan käytettyjä autoja on edelleenkin markkinoilla.
Siinä ei itse pääsykoe jännitä enää yhtään kun on parin tunnin verran ajanut korpisuoralla kylmä rinki persiin ympärillä katselemassa kojelautaan syttyviä värivaloja ja kuunnellut outoja kolinoita ja köhinöitä joiden yhteydessä moottorin veto on huolestuttavasti hyytynyt.
Joo mutta ainoa kustannus ei todellakaan ole se pelkkä ostohinta. Ja mitä kämäsempi rousku sitä enemmän korjattavia vikoja. Hyvä jos edes työtön pystyy ylläpitämään autoa, saati lukiolainen.
Ihan oli oma valinta varata huoneistohotelli. Ok, jos pääsykokeet kestää viikon niin majoitus tarvitaan. Mutta, että olisi jotenkin tarpeellista varata huoneistohotelli ja ne joilla ei tähän ole varaa olisi pääsykokeessa huonompi asema? Joopajoo. 200€:lla saa hostellista huoneen viikoksi. Sieltä pääsee pääsykokeeseen kulkemaan ihan yhtälailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ja nuoret ovat keskenään erilaisia! Ei voi vaatia kaikilta samaa.
18-vuotias ei ole sen paremmin lapsi kuin nuorikaan jota äidin pitäisi olla pitelemässä kädestä ja laittamassa aamiaista.
Se on aikuinen.
Täysi-ikäinen ei ole sama kuin aikuinen.
Täysi-ikäinen kuitenkin selviää ikätasoisista elämän virstanpylväistä, kuten pääsykokeista, ilman vanhempien curling-harjaa, jos vain annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan meininkiä. Vanhemmat haluavat osallistua ihan kaikkeen ja ajattelevat, että lapselle kevätjuhlassakin on tärkeintä vanhempien läsnäolo.
On olemassa vanhempia, joilla ei ole mahdollisuutta ottaa vapaata töistä lapsen pääsykokeitten ajaksi.
Toiset kustantavat lapsilleen kalliita valmennuskursseja tai vuoden kansalaisopistokurssin, jotta pääsisi toteuttamaan unelmiaan. Kieltämättä epätasa-arvoista. Olisi parempi palata entiseen, eli kaikki hakijat pääsivät aloittamaan karsintakursseilla. Vain parhaat pääsisivät sitten jatkamaan. Ja motivoituneimmat.
Mitkään pääsykokeet eivät ole Suomessa kestäneet 10 päivää. Lasket siis välipäivät mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Yövyin tuttujen nurkissa.
Sinulla oli helikopterituttuja, jotka pitivät huolta, ettei tarvinnut hotelliin mennä. :D Kyllä sinulla nyt on oikeus arvostella muiden ratkaisuja.
Luuletko, että kaikilla muilla oli samanlainen mahdollisuus?
Sain perheeltäni rahaa pääsykokeita varten ja olin ollut itsekin pitkin kevättä töissä, mutta ikimaailmassa minulla ei olisi ollut varaa majoittua hotellissa tuota aikaa, eikä helposti yhtäkään yötä. Jos jollakulla toisella oli, ei kyllä siitä huudellut.
Nuoret itse pyrkivät auttamaan toisiaan. Joku tunsi kommuunissa asuvia opiskelijoita, jonkun serkun soluhuone oli keväällä jo tyhjillään, jonkun perhe saattoi kutsua nuoren kaveritkin syömään.
Myöhemmin opiskelijana oli ihan yleistä majoittaa kavereita muutama yö pääsykokeen tai matkalle lä
No ei meillä kyllä 18 v tunne ketään (vielä) Helsingistä. Ihan kuin jokaisella olisi siellä jotain tuttavia joiden luona yöpyä. Ei todellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä uutisaiheita Hamasin Sanomilla.
Kokkarelehti tuottaa aivomätää kansalle, ettei oikeat ongelmat paljastuisi.
Ihan ok, että äiti on mukana. Jos ja kun ei edes ole kuin pari kertaa Helsingissä.
Pääsykokeet jännittää varmasti paljon.
Ja jos ovat pienestä maalaiskaupungista tai kirkonkylästä, eikä ole paljon matkusteltu, en ihmettele, jos tyttö vähän arastalee ja jännittää.
Helsingissä kun pitää osata kulkeakin, ei se käypäläiselle ole niin helppoa bussit ja metrot sun muut.
Ja voihan tyttö olla hiljainen, syrjäänvetäytyvä, tms. Valmiiksi taiteilujasielu, erikoinen.
Ja tyttölhön hakee suunnittelu puolelle taideyliopistoon. Se on tulevaisuuden ala.
Koko ajan tulee uusia teknisiä välineitä, joiden suunnitteluun, ulkoasuun tarvitaan kouluttejua ihmisiä.
Ja muillekin aloille: Pakkaukset, taideesineet, kaikki tuotteiden ulkoasu.
Eikä tyttö jätä kouluun pääsemästä yhden kortin varaan, vaan pyrkii myös kahteen eri ammattikorkeakouluun.
Pirullisen ilkeää pilkata tyttöä ja äitiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tähän mielipiteeseen ei tietty tarvitse kysyä tyttäreltä mitään koska kyllä äiti tietää :D
No en kai nyt väkisin täysi-ikäistä raahaa matkalle mukaan, voi hyvänen aika 😅 Ihan itse halusi tulla, samoin viime vuonna Prahaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oli oma valinta varata huoneistohotelli. Ok, jos pääsykokeet kestää viikon niin majoitus tarvitaan. Mutta, että olisi jotenkin tarpeellista varata huoneistohotelli ja ne joilla ei tähän ole varaa olisi pääsykokeessa huonompi asema? Joopajoo. 200€:lla saa hostellista huoneen viikoksi. Sieltä pääsee pääsykokeeseen kulkemaan ihan yhtälailla.
Ja teinikakaroiden meluamiset samaan hintaan... Siellä harva nukkuu hyvin yönsä tähän aikaan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mitään järkeä panostaa tonnia taidealan pääsykokeisiin, jos pääsy on vielä epävarmaa. Suhdanneherkkä ala jonka jälkeen toimeentulo on vielä tiukemmassa.
Kannattaisi laittaa lapsi etsimään kunnon ammatti jolla hän voi rahoittaa sitten taideharrastuksen. Pääsykoepanostis kannattaa vain siinä tapauksessa, että lapsi on niin hyvä, että se tonni on vain pikkuraha ja välttämätön panostus.
Se 1000 €:n summa, koskee koko reissua. Ei yksin yliopistoon pyrkimistä.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoinen tuuri käynyt jos joku 17-18 v nykypäivänä pystyy ostamaan auton kesätyörahoilla.
Kuule kyllä tämän hintaluokan käytettyjä autoja on edelleenkin markkinoilla.
Siinä ei itse pääsykoe jännitä enää yhtään kun on parin tunnin verran ajanut korpisuoralla kylmä rinki persiin ympärillä katselemassa kojelautaan syttyviä värivaloja ja kuunnellut outoja kolinoita ja köhinöitä joiden yhteydessä moottorin veto on huolestuttavasti hyytynyt.
Minun lapseniko tuon kirjoitti? Hyvin kävi, sait opiskelupaikan. Olit jo ollut ammattikoulun jälkeen töissä ja hankkinut oman asunnon, mutta autoilu oli edelleen seikkailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teinikakaroiden meluamiset samaan hintaan... Siellä harva nukkuu hyvin yönsä tähän aikaan vuodesta.
No sellasta se elämä on. Voihan sitä varata sviitin vaikka kalleimmasta viiden tähden hotellista, jos sellaista palvelua haluaa, mutta ei se ole mikään välttämättömyys, jonka kuluista tarvitsisi lehdestä kitistä. Tuollaiset kulut ei nimittäin liity pääsykokeeseen millään tavalla vaan on ihan oma valinta.
Onkohan tässä ero yhteiskuntaluokan suhteen? Me ollaan itse akateemisia vanhempia ja kyllä, tehtiin paljon hyvien lukioarvosanojen ja yo-kokeiden eteen "tasoittavaa työtä". Oli valmennuskurssit, kyydit ym. Samoin meidän omat vanhemmat auttoivat aikanaan. Toki jokainen hoitaa opintonsa silti itse. Enhän minä edes ymmärrä oman lapseni nykyisistä kauppakorkean opinnoista juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että valtaosa suhtautuu ihan myönteisesti jos äiti kysyy: "tuutko mun kanssa Lontooseen". Minäkin innostuisin vaikka olen jo keski-ikäinen 😃
Sinulleko olisi vastentahtoista ja ikävä ehdotus?
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä ero yhteiskuntaluokan suhteen? Me ollaan itse akateemisia vanhempia ja kyllä, tehtiin paljon hyvien lukioarvosanojen ja yo-kokeiden eteen "tasoittavaa työtä". Oli valmennuskurssit, kyydit ym. Samoin meidän omat vanhemmat auttoivat aikanaan. Toki jokainen hoitaa opintonsa silti itse. Enhän minä edes ymmärrä oman lapseni nykyisistä kauppakorkean opinnoista juuri mitään.
No niin on minunkin vanhemmat akateemisia ja maksaneet tarvittavat valmennuskurssit ja majoitukset yms. mutta ei heille tulisi mieleenkään kitistä kuluista lehdessä. Koska tiedostavat myös, että ne kulut on oma valinta ja vähemmälläkin selviäisi.
Näinhän se on. Että saataisiin Suomeen paljon tuilla ja köyhyysrajan alapuolella eläviä vasemmiston äänestäjiä ja huononnettua suomalaisten köyhien tilannetta.