Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vanhempiesi parisuhde on vaikuttanut näkemyksiisi miehistä, naisista ja parisuhteista?

Vierailija
29.05.2025 |

Vanhempien parisuhde ja ympärillä nähdyt parisuhteet muodostavat meille näkemyksen siitä mikä on normaalia. Toisille normaali on rakastava, lämmin suhde, toisille taas henkisesti tai fyysisesti väkivaltainen suhde tai kulissiliitto, jossa vanhemmat ovat kuin kavereita eikä hellyyden ja arvostuksen osoituksia juurikaan näe. 

Vanhempien parisuhteesta puhutaan lapsen kotina. Kodin esimerkki vaikuttaa valintoihin, joita nuori aikuinen tekee. Oletko miettinyt vanhempiesi antamaa parisuhdemallia? Mikä siinä oli hyvää? Mitä et ole halunnut jatkaa omassa elämässäsi? Oletko mennyt ääripäästä toiseen paetessasi vanhempien mallia? Kumman vanhemman mallia itse noudatat (tyttö voi omaksua isänsä roolin, poika äitinsä eli ei välttämättä niin, että mallintaisi oman sukupuolensa mallia).

Kommentit (109)

Vierailija
21/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidillä oli täysi työ hoitaa neljää lasta ja hän pitkälti vastasi ruuanlaitosta ja kotitöistä. Isä oli etäisempi hahmo, mutta hänellä oli tärkeä tehtävä esim. järjestyksen ylläpitäjänä auktoriteetillaan. Olin se haastavin lapsi ja kovimmille äitini joutui kanssani silloin, kun isä oli poissa työmatkalla.

Heidän keskinäinen suhteensa huononi isäni alkoholisoitumisen seurauksena ja ero tuli ollessani jo aikuinen. Äiti meni seesteisempään avioliittoon ja hän vaikuttaa paljon rauhallisemmalta ihmiseltä, kuin loppuajan riitelyt ja huudot isäni kanssa antoivat olettaa.

On vaikea sanoa, miten lapsuudenkodin mallit ovat vaikuttaneet omaan avioliittooni. Ainakin olen raitis. Parisuhteemme on seesteinen, mutta läheisyyttä voisi olla enemmän. Toisaalta vaimonikaan vanhempien parisuhdemalli ei ollut läheisyyden kyllästämä. Suhteessa lapsiimme olen isäni tavoin osittain "ulkokehällä". Toisaalta taloudellisesti tuen heitä avokätis

Kuulostaa fiksulta ja noin luontokin on asian järjestänyt. Siittävä koiras on laumassa lähinnä kurinpitäjä ja talouden vakaaja (kädellisillä reviirin eli ruuan, ihmisillä bread winner). Eivät lapset edes erityisesti kaipaa miehen vaikutusta, paitsi pojat erityisesti murrosiästä eteenpäin.

Vierailija
22/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni, jolla oli monta suhdetta, totesi joskus, että "naiset menevät pilalle". Vaikuttanut kyynisenä asennoitumisena suhteisiini ja naisiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varonut ja pelännyt intohimottomaan kaverisuhteeseen joutumista, ja sen seurauksena hajottanut itseni epävakaissa suhteissa.

Vierailija
24/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni, jolla oli monta suhdetta, totesi joskus, että "naiset menevät pilalle". Vaikuttanut kyynisenä asennoitumisena suhteisiini ja naisiin. 

:D Niin siis miehet rikkovat naiset hyväksikäytöllä ja väkivallalla, fyysisellä sekä henkisellä. Nainen on "hyvä" silloin kun se tulee vanhempiensa hoivasta, ja pilaantuu miehen "rakkaudessa".

Huomattu on ja kiitos että pysyt meistä erossa 👍

Vierailija
25/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidillä oli täysi työ hoitaa neljää lasta ja hän pitkälti vastasi ruuanlaitosta ja kotitöistä. Isä oli etäisempi hahmo, mutta hänellä oli tärkeä tehtävä esim. järjestyksen ylläpitäjänä auktoriteetillaan. Olin se haastavin lapsi ja kovimmille äitini joutui kanssani silloin, kun isä oli poissa työmatkalla.

Heidän keskinäinen suhteensa huononi isäni alkoholisoitumisen seurauksena ja ero tuli ollessani jo aikuinen. Äiti meni seesteisempään avioliittoon ja hän vaikuttaa paljon rauhallisemmalta ihmiseltä, kuin loppuajan riitelyt ja huudot isäni kanssa antoivat olettaa.

Kuulostaa fiksulta ja noin luontokin on asian järjestänyt. Siittävä koiras on laumassa lähinnä kurinpitäjä ja talouden vakaaja (kädellisillä reviirin eli ruuan, ihmisillä bread winner). Eivät lapset edes erityisesti kaipaa miehen vaikutusta, paitsi pojat erityisesti murrosiästä eteenpäin.

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa, etäinen isäsuhde on erityisen vahingollinen tyttölapsille ja altistaa aikuisiällä hyväksikäytölle, kun tasavertaisen kumppanin sijaan etsitään edelleen voimakasta ja hallitsevaa isähahmoa.

Vierailija
26/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eivät lapset edes erityisesti kaipaa miehen vaikutusta, paitsi pojat erityisesti murrosiästä eteenpäin."

Väärää tietoa. Tyttärille on erityisen tärkeää hyvä suhde omaan isään tulevan parisuhteen kannalta. Omassa elämässäni olen tämän huomannut - ei koskaan ole ollut vaikeuksia miesten kanssa.

Vierailija
27/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa fiksulta ja noin luontokin on asian järjestänyt. Siittävä koiras on laumassa lähinnä kurinpitäjä ja talouden vakaaja (kädellisillä reviirin eli ruuan,

Höpsis. Omista miessuhteista nimenomaan isäsuhde on ollut vahingollisin. Muut miehet ovat pitäneet hyvin. Itse asiassa pari miestä jotka ovat tavanneet isäni, ovat alkaneet pahoinpidellä minua sen jälkeen kun tapasivat isäni. 

Vierailija
28/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eivät lapset edes erityisesti kaipaa miehen vaikutusta, paitsi pojat erityisesti murrosiästä eteenpäin."

Väärää tietoa. Tyttärille on erityisen tärkeää hyvä suhde omaan isään tulevan parisuhteen kannalta. Omassa elämässäni olen tämän huomannut - ei koskaan ole ollut vaikeuksia miesten kanssa.

Olettaen että "parisuhde" eli käytännössä s eksiorjuus kuuluisi universaalisti naisen elämään. En ole tästä ollenkaan vakuuttunut.

Vierailija
29/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on vaikuttanut! 

Mun isäni kohteli äitiä aina arvostavasti ja rakastavasti, osallistui tasavertaisesti kotitöihin ja lastenhoitoon jo 60-luvulla. Oli kiltti ja huumorintajuinen.

Itsestään selvää että oma mieheni on samanlainen ja poikani myös omaa vaimoaa. kohtaan. 

Kohtelevat myös muita naisia elämässään hyvin: tyttäriä, työkavereita, ystäviä, alaisia jne

Vierailija
30/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaen että "parisuhde" eli käytännössä s eksiorjuus kuuluisi universaalisti naisen elämään. En ole tästä ollenkaan vakuuttunut.

Siis se on varmasti totta, että jos tottuu miehen läsnäoloon lapsesta asti, niin todennäköisemmin pitää sitä normaalina ja sietää sitä aikuisena omassakin kodissaan. Mutta jos sen sijaan haluaa elää itsenäistä elämää niin se varmastikin onnistuu paremmin ilman ehdollistumaa miehen läsnäoloon. 

Harvalla on kokemusta molemmista. Minulla sattuu olemaan. Ja liputan 100% itsekseen asumiselle, vs. miehen kanssa asumiselle.

Vierailija
31/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kaikki toisin. Harmittaa että menin vanhempieni painostuksesta muuttamaan yhteen ensimmäisen poikaystäväni kanssa. Olisi pitänyt itse tajuta, että erilläänkin voi asua. Siinä sitten olin kuin ansassa kymmenen vuotta. 

Vierailija
32/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimot piikovat ja passaavat. Äitini kaatoi isälleni kahvinkin kuppiin valmiiksi.

Noh eihän nykynaiset suostu mitään passaamaan enää nykypäivänä.

Vierailija
33/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa fiksulta ja noin luontokin on asian järjestänyt. Siittävä koiras on laumassa lähinnä kurinpitäjä ja talouden vakaaja (kädellisillä reviirin eli ruuan,

Vastaus etäisestä isäsuhteesta kirjoittajalle:

Isänä on ollut helpompi samaistua (teini)pojan elämään ja kokemuksiin, koska itsekin on ollut sellainen. Sen sijaan teinityttöjen elämä meikkailuineen on vieraampaa, joten samantasoista kanssakäymistä ei heidän kanssaan ole ollut. Pidän luonnollisena, että äitinsä on tunnetasolla läheisempi heille.

Vierailija
34/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä pidäkään olla. Tytöt myös aistivat oudot vibat miehiltä ja isältä, ja niitä on aina. Siis ihan nekin ajatukset, kun mietitte, että mitä muut miehet tuosta ajattelevat, ja niin edelleen. Mielestäni tällainen ei ole hyväksi tytön psyykeelle. Kenenkään ei pitäisi joutua elämään "itsetietoisena" omassa kodissaan, vaan siellä pitäisi saada rentoutua. Tämä ei ole naiselle mahdollista, jos paikalla on miehiä.

Vierailija
35/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni halveksi näkyvästi äitiäni. Itse hän oli kouluttautunut, urheilullinen, älyllisesti suuntautunut jne. Äitini oli passiivinen, alistuva kotiäiti. Kotiin hän oli jäänyt isän tahdosta. Silti isä halveksi sitäkin. Hän halveksi kaikkea feminiinistä ja opetti 4 tytärtä vihaamaan itseään.

Muhun tämä on vaikuttanut paljon ja monella tavalla. En ole koskaan pystynyt saamaan suhteeseen kunnolla rauhaa ja vakautta enkä ole ikinä ollut kokonaan onnellinen suhteessa. Minulla on aina sellainen olo että mies arvostelee minua enkä ole tarpeeksi. Ensimmäiset mieheni arvostelivatkin minua. Mutta nykyinen ei arvostele ikinä, ja silti luen hänen varpaankyntensä asennosta, että en ole hänelle tarpeeksi ja hiljaa sisimmässäni tunnen riittämättömyyttä. En tiedä muuttuuko tämä koskaan. Se on pitkälle myös tiedostamatonta, pelkkää kokemusta, ei niinkään konkreettisia ajatuksia. 

Vierailija
36/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani halasivat  ja pussailivat avoimesti, sain mallin, että parisuhteessa on hyvä olla kipinää ja läheisyyttä. En halunnut itse epävakaata puolisoa, jollainen toinen vanhemmistani oli

Vierailija
37/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen sijaan teinityttöjen elämä meikkailuineen on vieraampaa, joten samantasoista kanssakäymistä ei heidän kanssaan ole ollut. Pidän luonnollisena, että äitinsä on tunnetasolla läheisempi heille."

Aika hullulta kuulostaa omasta näkökulmastani, kun olen ollut aina isin prinsessa. Ei sinun tarvitse opetella meikkauksen saloja ollaksesi läheinen tyttären kanssa. Oma mieheni on samanlainen isä meidän tyttärille kuin omakin isäni oli minulle, heillä on paljon yhteisiä juttuja. Pelasivat paljon yhdessä, mieheni oli ponien kuskaajana ratsastuskisoissa, autokoulun opettaja, matikan pähkinöitä kävivät ratkomassa vieraatkin muksut. 

Niinpä tyttäreni ovat löytäneet mukavia poikaystäviä ja miehet kuten itsellenikin kävi, isin prinsessalle.

Vierailija
38/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni halveksi näkyvästi äitiäni. Itse hän oli kouluttautunut, urheilullinen, älyllisesti suuntautunut jne. Äitini oli passiivinen, alistuva kotiäiti. Kotiin hän oli jäänyt isän tahdosta. Silti isä halveksi sitäkin. Hän halveksi kaikkea feminiinistä ja opetti 4 tytärtä vihaamaan itseään.

Muhun tämä on vaikuttanut paljon ja monella tavalla. En ole koskaan pystynyt saamaan suhteeseen kunnolla rauhaa ja vakautta enkä ole ikinä ollut kokonaan onnellinen suhteessa. Minulla on aina sellainen olo että mies arvostelee minua enkä ole tarpeeksi. Ensimmäiset mieheni arvostelivatkin minua. Mutta nykyinen ei arvostele ikinä, ja silti luen hänen varpaankyntensä asennosta, että en ole hänelle tarpeeksi ja hiljaa sisimmässäni tunnen riittämättömyyttä. En tiedä muuttuuko tämä koskaan. Se on pitkälle myös tiedostamatonta, pelkkää kokemusta, ei niinkään konkreettisia ajatuksia. 

Hieno erittely siitä mitä hyvän isäsuhteen puuttuminen merkitsee. On todella vaikea kasvaa itseään arvostavaksi naiseksi, jos oma isä halveksii naisia.

Vierailija
39/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

''Vastaus etäisestä isäsuhteesta kirjoittajalle:

Isänä on ollut helpompi samaistua (teini)pojan elämään ja kokemuksiin, koska itsekin on ollut sellainen. Sen sijaan teinityttöjen elämä meikkailuineen on vieraampaa, joten samantasoista kanssakäymistä ei heidän kanssaan ole ollut. Pidän luonnollisena, että äitinsä on tunnetasolla läheisempi heille.''

Kyllä teinitytöt noin yleensä ovat kiinnostuneita paljon muustakin kuin vain meikeistä (olin itsekin nuorempana teinityttö, niin tiedän). Isä voi keskustella tyttärensä kanssa leffoista, kirjoista, ajankohtaisista aiheista ym., hyvin monestakin aiheesta, näin minunkin isä teki. On surullista, jos isä suhtautuu tyttäreensä väheksyvästi kuin tämä olisi tyhmä kana. 

Vierailija
40/109 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

39. Todellakin, isäni keskusteli kanssani politiikasta, filosofiasta, matematiikasta ja kirjallisuudesta kuten keskustelee edelleen ja vaihdamme myös kirjavinkkejä. Jotenkin minullekin särähti korvaan tuo, että tyttöjen maailma on pelkkää meikkaamista. Niinkö todella? T. Isin prinsessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi seitsemän