Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperheen talous

Vierailija
28.05.2025 |

Tarvitisin hiukan näkökulmia liittyen meidän perheen talouteen. Tai siis lähinnä siihen, miten kulut kannattaisi jakaa.

Olemme naimisissa oleva pari, puolisollani ei ole lapsia, minulla on. Omistamme yhdessä omakotitalon.

Puolisoni palkka on kaksinkertainen verrattuna minun palkkaani. Lisäksi hänellä on vuokratuloja ja sijoituksia.Minä saan palkan lisäksi elatustukea ja lapsilisät, jolloin yhteenlasketut tuloni jäävät edelleen melkein 2000e pienemmäksi kuin hänen.

Yhteenmuuton myötä minun kulut nousivat ja tulot laskivat (en saa tietenkään enää asumistukea, enkä lapsilisän yh korotusta) ja mieheni kulut laskivat ja tulot pysyivät samana.

Tällä hetkellä kulut menee niin, että maksamme kaikki asumiseen liittyvät kulut puoliksi (vakuutukset, lainat, verot, vedet, sähköt, rempat, jätehuollot jne.). Ruokakulut jaetaan niin, että olemme jakaneet arvion kuukausittaisista ruokakuluista per pää ja minä maksan oman ja lasteni osuuden ja hän omansa. Molemmat maksaa omat puhelinlaskut ja muut henkilökohtaiset menot ja minä maksan tietty kaikki lapsiin liittyvät kulut.

Joskus kun yhteinen tili josta ruuat ostetaan, on tyhjentynyt ennen kuun loppua, yritän keksiä minulle ja lapsille jotain todella halpaa syötävää (usein joudun käyttää luottokorttia), käy mieheni ravintoloissa lounailla ja tilailee pitsoja jne. Hän käytti ennen yhteenmuuttoa ruokaostoksiin 800-1000€/kk ja nyt kun muutettin yhteen, hän ilmoitti että hänen osuus olisi 175€/kk. Minä taas laitan yhteenmuuton myötä enemmän rahaa ruokaan, kuin laitoin ennen yhteenmuuttoa. Mieheni perustelu on se, että lapseni ovat varmasti alkaneet syömään yllättäen enemmän. Itse en usko tähän, sillä minun on ylipäätään vaikea saada heitä syömään juurikaan mitään...

Me molemmat siis koemme tilanteen epäreiluna. Hän kokee, että minun lapset syövät liikaa ja minä koen, että on epäreilua laittaa meidät katsomaan vierestä kun hän syö pitsaa meidän syödessä makaroonia. Näin niinkuin kärjistetysti.

Näkökulmia asiaan kiitos! Miten sinä hoitaisit talouden kulujen jakamisen tällaisilla tuloilla ja kuvioilla?

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

175€/kk ruokaa on aika vähän, vaikka ruokailisikin päivittäin ravintolassa esim lounaan. Tai sitten pitää ainakin tosi tarkasti katsoa ostoksia ruokakaupassa.

Vierailija
122/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on just hankalaa yhteenmuuton jälkeen, jos toinen haluaa syödä laadukasta ja monipuolista luomuruokaa ja toinen haluaa ostaa sitä kaikista edullisinta Pirkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun näkökulmani on, että on sinun valintasi otatko miehen joka ottaa lapset "kuin omikseen" vai et, ja on miehen valinta kohteleeko hän lapsia kuin ominaan vai ei. Kukaan ei voi ulkopuolisena tulla sanomaan mikä noista on oikein.

Itse en toisi lasten elämään miestä, joka ei osallistuisi heidän elämäänsä kuin isä. Se on mieheltä erittäin paljon pyydetty, ja ymmärrän että siihen ei lähdetä kevein perustein. Siksi en myöskään itse lähde kevein perustein rikkomaan ydinperhettä.

On myös ymmärrettävää, että jos mies suunnittelee koskaan saavansa omia lapsia, hän haluaa säästää rahat heille.

Tuollaisen miehen kanssa en voi suositella muuta kuin erillään asumista.

olen uusperheellinen ja eri mieltä. Kukaan ihminen, ellei ole joku Jeesus, ota toisen lapsia omikseen nopeasti. Se on prosessi, johon kasvetaan. Menee useampikin vuosi. Aiemminn olen jonkertonut, että tutkimusten mukaan tähän menee 4-7 vuotta. Se, joka väittää muuta, on poikkeus.

toisekseen uusperhe ei ikinä ole ydinperhe, eikä sitä sellaiseksu saa - ellei lapset ole ihan taaperoita yhteen muuttaessa - tai on kulunut useampi vuosi. Uusperheen dynamiikka vain on erilainen. Riittää, että kohtelee toisen lapsia hyvin ja reilusti. 

Ap:n tilanne on kyllä jokseenkin outo rahankäytön näkökulmasta. Ymmärrän, että mies ei halua elättää lapsia, mutta tuo toiminta on jo nihilististä.

Vierailija
124/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun näkökulmani on, että on sinun valintasi otatko miehen joka ottaa lapset "kuin omikseen" vai et, ja on miehen valinta kohteleeko hän lapsia kuin ominaan vai ei. Kukaan ei voi ulkopuolisena tulla sanomaan mikä noista on oikein.

Itse en toisi lasten elämään miestä, joka ei osallistuisi heidän elämäänsä kuin isä. Se on mieheltä erittäin paljon pyydetty, ja ymmärrän että siihen ei lähdetä kevein perustein. Siksi en myöskään itse lähde kevein perustein rikkomaan ydinperhettä.

On myös ymmärrettävää, että jos mies suunnittelee koskaan saavansa omia lapsia, hän haluaa säästää rahat heille.

olen uusperheellinen ja eri mieltä. Kukaan ihminen, ellei ole joku Jeesus, ota toisen lapsia omikseen nopeasti. Se on prosessi, johon kasvet

No, siihen voi olla syynsä miksi sinä olet uusperheellinen ja minä en.

En ole ensinnäkään väittänyt että uusperhe olisi ydinperhe - vaan että en rikkoisi ydinperhettä. Se on oikeasti iso uhraus ottaa toisen lapset kuin omikseen, niin sellaisen miehen löytäminen ei ole enää toisella kierroksella helppoa ja se saa minut arvostamaan tätä perhettä ja liittoa. Tästä päästäänkin siihen, etten ole  väittänyt sen olevan tavallista, että isäpuoli ottaa lapset kuin omikseen. Toisaalta en muuttaisi yhteenkään jos ei olisi jo tapahtunut mainitaemaasi yhteen kasvua, koska jos on lapsia, niin kaikki päätökset tehdään lapset edellä.

Vierailija
125/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko ruokatililtä oikeasti ainoastaan ruoka, vai myös hygienia-ja taloustarvikkeet? 

Meinaan aikuisen miehen markettiostoksiin ei riitä 175€/kk. Siis jos mukaan lasketaan jokainen vessapaperirulla, käsisaippua, konetiskitabletti jne jne... 

Pelkkään ruokaan 175€ tarkoittaa aika kurinomaista elämää. Alle 50€ viikossa, mikä näillä nykyhinnoilla ei ole juuri mitään... 

Vierailija
126/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen uusperheellinen ja eri mieltä. Kukaan ihminen, ellei ole joku Jeesus, ota toisen la

No, siihen voi olla syynsä miksi sinä olet uusperheellinen ja minä en.

no, en minäkään rikkonut ydinperhettäni. Olin 20 vuotta naimisissa ekassa liitossani ja jos se minusta olisi kiinni, niin olisin vieläkin. Arvostin hyvin paljon ydinperhettäni.

olin joitan vuosia yksin, kunnes tapasin nykyisen aviomieheni. Minun asenne oli alusta alkaen se, että me emme ole perhe, vaan parisuhde, jossa molemmilla on lapsia. Nyt uusperheilyä takana 10 vuotta ja lapseni ovat jo aikuisia ja omillaan.  Eikä meillä ole ollut ns. Uusperheongelmia, vaikka lapset olivat jo teinejä. Uskallan väittää sen johtuvan siitä, että emme ängenneet kombinaatitamme ydinperheen muottiin (koska lapset olivat jo isoja). Eksäni alkoi leikkimään ydinperhettä (vuosia ennen minua)  ja onnistui siinä tuhoamaan välit lapsiinsa. 

Ymmärrän kuitenkin oikein hyvin, miksi olet tuota mieltä kuon olet. Koska sinä et tiedä, mistä puhut.

Vierailija
127/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita lukematta, en pystyisi rakastamaan miestä, joka porsastelee pizzalla kun itse lapsieni kanssa olisin heikolla ravinnolla. Olisin jo eronnut. Ap tykkäätkö sinä tosta kohtelusta ja miksi sun lasten pitää nyt elää vähemmällä, että tuo sikamies voi voida paksummin? Tuo on väkivaltaista.

Vierailija
128/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplle on itsekäs äijänkuvatus tärkeämpi kuin omien lasten ruokkiminen. 

Vierailija
129/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mistä sinä tuollaisen väitteen repäsit?

ohis

Vierailija
130/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkään ruokaan 175€ tarkoittaa aika kurinomaista elämää. Alle 50€ viikossa, mikä näillä nykyhinnoilla ei ole juuri mitään... 

Voi se 175€/kk riittää jos mies syö päivittäin vähintään yhden aterian ravintolassa. Mutta silti pitää aika vaatimattomasti syödä kotona tuolla summalla.

Vierailija
131/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitä on siis miehesi (isot tulot), sinä ja lapset. Kun olette naimisissa miehelläsi on elatusvelvollisuus. Periaatteessa miehesi pitäisi elättää teidät kaikki. Jos haluat että asiat menisivät tasan, jakakaa menot tulojen suhteen, niin että eniten tienaavaa maksaa menoista eniten, tietty prosenttiosuus tuloista.

Suomessa laki ei tunne käsitettä elatusvelvollisuus mitä tulee aviopuolisoon tai jonkun muun lapsiin.

Vierailija
132/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitä on siis miehesi (isot tulot), sinä ja lapset. Kun olette naimisissa miehelläsi on elatusvelvollisuus. Periaatteessa miehesi pitäisi elättää teidät kaikki. Jos haluat että asiat menisivät tasan, jakakaa menot tulojen suhteen, niin että eniten tienaavaa maksaa menoista eniten, tietty prosenttiosuus tuloista.

Suomessa laki ei tunne käsitettä elatusvelvollisuus mitä tulee aviopuolisoon tai jonkun muun lapsiin.

Elatusvelvollisuus on, mutta se koskee aviopuolisoa, ei tämän lapsia.

Vierailija
133/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi helvetissä se sun ex-ukko ei elätä teitä? Saihan tuo lapset nussittuakin. Vai haetko uudesta miehestä nimenomaan paketille elättäjää? Vai oletko itse joku kotonamakoilija, jos ei rahat kerran riitä mihinkään? Jos saa palkkaa ja ex maksaa vielä kelpo korvaukset, niin ei pitäisi olla ongelmaa. Tässä ei nyt ihan kaikkea kerrota, vaan kerrotaan vain kootusti "sopivat palat tarinaan".

Vierailija
134/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mies perusteli tuon, että yhteenmuuton jälkeen hänen ruokakulunsa olisivat alle neljänneksen aiemmasta? On myös väärin, että vuokratuotot menevät vain miehelle vaan ne tulisi jakaa talon omistussuhteiden mukaan. 

Mies on taloudellinen hyväksikäyttäjä. 

Vierailija
135/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tietää ettei pärjää ilman miehen rahoja mukeloineen. Siitätti itsensä alemman sosiaaliluokan äijällä ja nyt yrittää saada paremman sosiaaliluokan miehen paketin elättäjäksi.

Vierailija
136/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mies perusteli tuon, että yhteenmuuton jälkeen hänen ruokakulunsa olisivat alle neljänneksen aiemmasta? On myös väärin, että vuokratuotot menevät vain miehelle vaan ne tulisi jakaa talon omistussuhteiden mukaan. 

Mies on taloudellinen hyväksikäyttäjä. 

Siis mıtä vıttua? Jos mies on luonut omaisuutta tuolla sijoitustoiminnallaan omilla rahoilla ja kantanut myös yksin riskit, niin miksi hemmetissä niistä rahoista pitäisi sille akalle jakaa, joka ei ole laittanut niihin mitään kiinni. Mies kun hoitaa omat kulunsa yhteisestä talosta, niin se riittää. Ei hänen tarvitse muuta omaisuuttaan, jotka on omilla riskeillään hankkinut jakaa milkekään eukolle ja käenpojille.

Vierailija
137/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee puhua miehen kanssa siitä, että sinulla on paha olla näiden raha-asioiden suhteen. Ja siitä että sinun ja lasten elintaso on laskenut yhteenmuuton myötä.

Kai muuten siivoatte tasan puoliksi? Vai sanooko mies siitäkin, että sinä saat siivota enemmän, koska sulla on sotkevia lapsia?

Mun uusiomies omistaa meidän talon, ja maksaa lähes kaikki kulut. Minä sitten siivoan enemmän ja hoidan yhteisiä lapsia enemmän, mutta saan oman palkkatuloni osittain säästöön. Mies siis maksoi yli 10v minun lasteni asumis- ja ruokakulut. Mutta hän tienaa viisinkertaisesti kuin minä. Joskus on tuntunut pahalta kun hänellä on hieno auto ja minulla vanha romu. Mutta mitä pienistä kun pääkohdat on kunnossa.

Vierailija
138/187 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin ruokahuolto pitää eriyttää. Sinä ostat ja teet ruuat vain itsellesi ja lapsillesi, mies hoitaa omat syömisensä miten haluaa.

Tuoko on perhe-elämää. Kotona aina ihania peruskotiruokia, kokoonnutaan patojen ääreen ja jutellaan pv kuulumiset. . mitään kämppis elämää. mutta sinuna eroa treffaa vaan joskus jotain äijän retalettajos niin himottaa. pidä ihana ruokaisa koti lapsille. yhden  jätkän takia vaan kärsit. avaa silmäs- ei oo sen arvoista. jätä se.

Vierailija
139/187 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lähinnä tilanne siis niin, että minä maksan ruokatilille enemmän kuin mitä minulla ja lapsilla menisi." no herranen aika: älä maksa ruokatilille enempää mitä sinulta ja lapsilta menisi! Tee se kuittikontrolli. 

Laskin tarkasti minun lasten ruokamenot ennen yhteenmuuttoa ja silloin pystyimme syömään hyvin. Ehkä tosiaan nyt ainoa ratkaisu ennen mitään eropuheita on se, että luovumme yhteisestä ruokatilistä ja yhteisistä päivällisistä. Ei muuta kuin nimilappuja ruokapakkauksiin jatkossa ja molemmat kokkaa omat ruokansa. Turhauttavaa, mutta en oikein näillä annetuillakkaan neuvoilla muuta keksi.

Tiedät varmaan itsekin, että tuo ei tulisi toimimaan. Kun teillä on niin erilaiset käsitykset asioista tilanteet menisi älyttömiksi, saanko lainata yhden siivun juustoa, saanko ottaa tilkan kahvimaitoa sinulta jne. Ei, ei, tuhoon tuomittu koko ajatuskin.

Vierailija
140/187 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sinulla kyllä itsekäs ja huono mies.