Uusperheen talous
Tarvitisin hiukan näkökulmia liittyen meidän perheen talouteen. Tai siis lähinnä siihen, miten kulut kannattaisi jakaa.
Olemme naimisissa oleva pari, puolisollani ei ole lapsia, minulla on. Omistamme yhdessä omakotitalon.
Puolisoni palkka on kaksinkertainen verrattuna minun palkkaani. Lisäksi hänellä on vuokratuloja ja sijoituksia.Minä saan palkan lisäksi elatustukea ja lapsilisät, jolloin yhteenlasketut tuloni jäävät edelleen melkein 2000e pienemmäksi kuin hänen.
Yhteenmuuton myötä minun kulut nousivat ja tulot laskivat (en saa tietenkään enää asumistukea, enkä lapsilisän yh korotusta) ja mieheni kulut laskivat ja tulot pysyivät samana.
Tällä hetkellä kulut menee niin, että maksamme kaikki asumiseen liittyvät kulut puoliksi (vakuutukset, lainat, verot, vedet, sähköt, rempat, jätehuollot jne.). Ruokakulut jaetaan niin, että olemme jakaneet arvion kuukausittaisista ruokakuluista per pää ja minä maksan oman ja lasteni osuuden ja hän omansa. Molemmat maksaa omat puhelinlaskut ja muut henkilökohtaiset menot ja minä maksan tietty kaikki lapsiin liittyvät kulut.
Joskus kun yhteinen tili josta ruuat ostetaan, on tyhjentynyt ennen kuun loppua, yritän keksiä minulle ja lapsille jotain todella halpaa syötävää (usein joudun käyttää luottokorttia), käy mieheni ravintoloissa lounailla ja tilailee pitsoja jne. Hän käytti ennen yhteenmuuttoa ruokaostoksiin 800-1000€/kk ja nyt kun muutettin yhteen, hän ilmoitti että hänen osuus olisi 175€/kk. Minä taas laitan yhteenmuuton myötä enemmän rahaa ruokaan, kuin laitoin ennen yhteenmuuttoa. Mieheni perustelu on se, että lapseni ovat varmasti alkaneet syömään yllättäen enemmän. Itse en usko tähän, sillä minun on ylipäätään vaikea saada heitä syömään juurikaan mitään...
Me molemmat siis koemme tilanteen epäreiluna. Hän kokee, että minun lapset syövät liikaa ja minä koen, että on epäreilua laittaa meidät katsomaan vierestä kun hän syö pitsaa meidän syödessä makaroonia. Näin niinkuin kärjistetysti.
Näkökulmia asiaan kiitos! Miten sinä hoitaisit talouden kulujen jakamisen tällaisilla tuloilla ja kuvioilla?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua maksaa lapsista mitään ja se on täysin ymmärrettävää. Sinä hävisit muutossa ja mies voitti. Ei siinä sen kummempaa.
Mies häviää asumiskuluissa maksamalla puolet. Suo siellä, vetelä täällä.
Mistä sinä tiedät, mitä mies on maksanut asumiskuluja ennen yhteenmuuttoa?
Mitenkäs se tähän liittyy, mitä on ennen maksanut? Hän häviää tässä liitossa, kun maksaa puolet asunnosta, vedestä ja sähköstä, vaikka asunnossa asuu 5 henkilöä. Onhan tuo aivan hirveä epäsuhta, ymmärtäisin jos mies valittaisi, että maksaa liikaa. Sitä en ollenkaan ymmärrä, miten Ap voi väittää olevansa enemmän maksava osapuoli. Taisit vaan luulla pääseväsi rikkaisiin naimisiin ja kohottavasi elintasoasi miehen omaisuudella.
Talossa ei asu viittä henkilöä. En ihan tiedä mistä tämä johtopäätös on tullut. Talosta osa on miehen yrityksen vuokraamana (mies saa rahat itselleen siitä), silti minä maksan kaikista taloon liittyvistä kuluista puolet. Ostimme ison talon, koska mies sellaisen tarvitsi. En ole väittänyt maksavani mitään muuta enempää, kuin ruokakuluista. Maksan nykyään siis osan miehen ruokaan menevistä kuluista. Elintasoa kukaan ei ollut korottamassa mihinkään suuntaan. Mies kosi, mies halusi talon, minä halusin avioehdon.
Ihan ensimmäiseksi ottaisin tarkasteluun talon kustannukset ja talon vuokratulot.
En tiedä miten neuvoa. Itse olisin ihan helvetin pettynyt mieheeni ihmisenä, jos muuton jälkeen alkaisi ilmetä tuollaisia. Kyseenalaistaisin koko suhteen mielekkyyden, sen sijaan, että lähtisin johonkin hiivatin eri ruokien hankkimiseen ja valmistamiseen, voi taivaan tähden! Kuulostaa aivan kamalalta ihmiseltä mies joka toimii kuten ap:n mies! Ei tuo ole mitään perhe-elämää, jossa perheen yhteinen hyvinvointi on ensisijainen asia. Ykkösenä tässä on miehen rahat, ja nainen tässä nyt sitten suunnittelee pomppimista niiden mukaan. En suostuisi ikinä, en ikinä.
T. Uusioperheen vaimo, jonka yrittäjämies tekee silloin tällöin ylimääräisen viikonlopun, jotta minun lapseni saa harrastaa sitä mitä haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua maksaa lapsista mitään ja se on täysin ymmärrettävää. Sinä hävisit muutossa ja mies voitti. Ei siinä sen kummempaa.
Mies häviää asumiskuluissa maksamalla puolet. Suo siellä, vetelä täällä.
Mistä sinä tiedät, mitä mies on maksanut asumiskuluja ennen yhteenmuuttoa?
Mitenkäs se tähän liittyy, mitä on ennen maksanut? Hän häviää tässä liitossa, kun maksaa puolet asunnosta, vedestä ja sähköstä, vaikka asunnossa asuu 5 henkilöä. Onhan tuo aivan hirveä epäsuhta, ymmärtäisin jos mies valittaisi, että maksaa liikaa. Sitä en ollenkaan ymmärrä, miten Ap voi väittää olevansa enemmän maksava osapuoli. Taisit vaan luulla pääseväsi rikkaisiin naimis
Mies halusi hyötyä sinusta rahallisesti ja saada sinut nalkkiin niin, ettet voi helposti enää lähteä. Nyt hän voi rauhassa muuttaa asioita, etkä sinä voi sanoa yhtään mitään. Luuletko, että hän jättää vain tähän tämän kiristämisen? No ei tietenkään. Joko hän alentaa edelleen sitä summaa tai keksii jotain muuta.
Alatte pitää tarkkaa kirjanpitoa yhteisistä ruokakuluista, ei mitään arvioita. Kaikki mitä ostatte yhteiseltä ruokatililtä, kirjaatte ylös. Sitten jaatte sen henkilömäärällä jolloin mies maksaa yhden henkilön osan ja sinä loput.
Ei se välttämättä totuutta kerro, kuinka paljon kukakin syö, mutta on helpompi kuin että alatte laskemaan jokaista suupalaa minkä kukin suuhunsa laittaa yhteisistä ruoista.
Täytyy kyllä olla ku**a päässä äijällä, kun tuollaisiin sekaantuu.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi piti muuttaa yhteen?
Ilmeisesti muija luuli saavansa kakaroilleen "elättäjän".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein tuo menee. Harmittaa kai se syödä makaronia kun toinen syö pitsaa, mutta itse olet koulutustasosi, työsi ja lisääntymisasiasi päättänyt.
Sinun pitäisi tosin maksaa asumiskuluista suurempi osa, omasi ja lasten.
Osa talosta on miehen yrityksen käytössä ja miehen yritys maksaa miehelleni siitä vuokratuloja. Ostimme ison talon juurikin siitä syystä. Lisäki mainittakoon, että hänen asuinkulunsa laskivat muuton myötä ja hänen firman kulut laskivat myös, kun pystyi luopumaan osasta ulkopuolisilta vuokratuista varastotiloista.
Talohan on teidän yhteinen, joten yrityksen käytössä olevan osuuden vuokratulot kuuluvat teille molemmille, ei yksinomaan miehellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vaan siltä exältäsi vaadit lisää elatusmaksuja, koska ei kai nykyinen puolisosi ole velvollinen elättämään muiden lapsia?
Ja jos miehellä on palkka tuloja ja vuokratuloja ja osaketuloja jne., niin ei ne käsiä heiluttamalla ole syntyneet. Miksi sinulla ei ole vastaavia tuloja, koska naisena olet Naisasialiike Unionin mukaan yhtä arvokas kuin tasa-arvoiset Gazan naiset.
En ole pyytänyt miestäni maksamaan mitään lasteni kuluista. lapset elätetään lasten isän kanssa hyvässä sovussa aivan kuten tähänkin asti on tehty.
No mitäs sitten täällä keuhkoot?
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensimmäiseksi ottaisin tarkasteluun talon kustannukset ja talon vuokratulot.
Tämä. Älä anna miehesi huijata sinua. Hänelle menee yrityksen vuokratulot, vaikka puolet niistä kuuluu sinulle. Ja sinä maksat puolet kaikista talon kustannuksista, vaikka osa talosta on miehesi yrityksen käytössä. Kyse ei ole pelkistä ruokakuluista. Sinua on huijattu.
Miten on reilua, että enemmän tienaava puoliso maksaa vähemmän tienaavan puolison elämää ja hankintoja?
Tämä ylenen kysymys, ei kommentti ap:lle. Toki olen sitä mieltä, että elämismenot parisuhteessa tulisi maksaa puoliksi: kukin osapuoli maksaa oman osuutensa. Jos toisella on yritys asunnossa ja sen vuoksi tasapuolisuuden nimissä toinen puoliso ei voi niitä yrityksen tiloja itse käyttää, niin tietenkin se yritys maksaa sitten myös oman osuutensa asumiskuluista (ja ap:n tapauksessa tietenkin se ap:n mies)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivoi. Ap ajatteli, että naimisiinmenolla ja yhteenmuutolla hän saa sitoutettua miehen isän rooliin. Toisin kävi.
Lapsillani on hyvä isä, eivätkä he tarvitse uutta sellaista. :)
Mitä sitten valitat täällä, jos kerran kaikki on hyvin? Olet eronnut hyvästä isästä, eikä asiat tietenkään mene samanlaisesti uuden miehen kanssa.
Pyysin näkökulmia minun ja aviomieheni talouteen ja siihen, miten kulut kannataisi jakaa. En tarvitse apua lasteni tai heidän isän asioihin.
No onhan tuo nyt aivan selkeä teidän HENKILÖKOHTAINEN asia, jos mies ei halua maksaa lapsista.
Kuka järkevä mies nyt alkaa elättämään toisen kakaroita!
Meillä on miehen kanssa lähes samat tulot, itselläni vähän suuremmat + lapsilisät tulee minulle. Miehellä kaksi lasta ja lisäksi meillä kaksi yhteistä. Asun miehen omistamassa talossa ja maksan sähkö-, vesi- ja jätelaskut, mies lainan korot, vakuutukset ja verot. Mies lyhentää lainaa, minä sijoitan saman osuuden itselleni. Maksan ruokakulut, mies polttoaineet ja autojen huollot, korjaukset ym. Lisäksi mies maksaa minulle autoni käytöstä joka kuukausi (autooni mahtuu kaikki lapset samaan aikaan).
Minua ei juurikaan kiinnosta maksanko miehen lasten ruuat tai vesilaskut. Jos kaikki tasattaisiin, miehelle jäisi vähemmän rahaa käyttöön koska hän maksaisi omat, kahden lapsensa ja puolet meidän lasten kuluista, ja se kyllä söisi meidän vapaa-ajanviettoa ja elämänlaatua. Mies maksaa pientä maksua ex-vaimolleen lastensa vakuutuksista ym, muuten viikko/viikko -järjestelyssä kumpikin maksaa oman viikon kulut. Itse maksan meidän yhteisten lasten kuluja vähän enemmän (saan myös ne lapsilisät), ja ostan usein miehenkin tyttärelle vaatteita yms. tyttöjen juttuja tai miehen lasten pizzat tms. Kumpikin on tyytyväisiä, ja kummankin omaisuus karttuu ilman, että elämänlaatu kärsii. Naimisissa ollaan, ja ajatellaan kyllä aika pitkälle yhteistä hyvää, eikä omaa napaa.
Mullakin on mies, joka hankkii enemmän kuin minä. Ei ensimmäistäkään kertaa lasteni ollessa kotona alettu laskemaan, kuka syö useamman leipäpalasen.
Jotenkin on niin äärettömän astenmielistä, että avioliitosta on tullutkin joku taloussopimus nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt oikeesti, mikä parisuhde tämä tällainen on? Itsekäs m**u mies, joka ottaa kaikki palvelut vastaan. Pihalle ukko ja hanki itsellesi ihan oikea mies, ei tällaista vetelystä. Minkälainen ihminen käyttäytyy rakastaan kohtaan näin????
Hanki se "ihan oikea mies" sitten vasta kun kakarat asuvat omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä olla ku**a päässä äijällä, kun tuollaisiin sekaantuu.
Kun puhutaan parisuhteista ja siitä, että toinen tuntuu yhtäkkiä muuttuneen, niin siellä on taustalla jotain. Ehkäpä ap jättää kertomatta meille jotain olennaista.
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi piti muuttaa yhteen?
Tämä! Uskomatonta typeryyttä. Onhan tuo selvä että saman katon alla tulee rahasta ja kuluista erimielisyyksiä, jos lapset eivät ole yhteisiä.
Siis käyttääkö se mies sitä yhteisruokatiliä niihin omiin pizzoihin? Jos käyttää niin väärin, jos taas ostaa omilla tilin ulkopuolisilla rahoillaan, niin asia ok.
Mielestäni tässä tapauksessa on taloudellisesti väärin tuo talo ja miehen pihistely ruokakuluissa. Jos talo osin tukee miehen yritystoimintaa niin hänen kuuluu siitä maksaa enemmän. Jos on varaa tilata noutoruokaa niin silloin on varaa laittaa myös enemmän rahaa ruokatilille. Mietin että olisiko jotain sattunut, työasioissa tai vapaa-ajalla, mikä saa miehen käyttäytymään noin uppiniskaisesti? Enkä nyt tarkoita sitä klassista pettämistä vaan jotain muuta.
Ymmärtäisin eri ruokien syömisen jos rahat olisivat niin tiukalla että joku joutuu käydä vaikka syömässä muualla. Nyt jotenkin tarvitsisi pistää peli poikki kiristämisen osalta ja tehdä perheelle uusi toimintamalli. Pienemmillä tuloilla ei todellakaan kuulu maksaa osaa suurempituloisen syömisistä. Pitäisikö pyytää apua perheneuvojalta tai joltain?
Meillä tehdään niin että minä (pienempituloinen) siirrän saman summan joka kuukausi puolison tilille. Taloustililtä maksan sitten perheen päivittäiset ostokset. Pyrin ostamaan järkevästi, sen mihin muutenkin rahat riittäisivät. Puoliso ostaa enemmän hetken mielijohteesta joten hän huolehtii siitä että tilillä on rahaa perusostoksiin. Kompensoin pienempää rahasummaa tekemällä enemmän kotitöitä.
Aika moni kantaa mukanaan sitä miten raha-asiat on hoidettu lapsuuden perheessä. Sen takia riitaa tulee ja mennään henkilökohtaisuuksiin. Toki moni osaa sopia fiksusti ja heti alusta alkaen reilun pelin.
Kuulostaa kamalalta. Meillä uusioperhe, kaikki rahat yhteisiä aivan yksimielisesti. Kumpikin kantaa kortensa kekoon töiden ja kotitöiden osalta, ja kummallakin lapsia edellisestä liitosta. Tässä mies tuntuu arvottavan omat rahansa perheen hyvinvoinnin edelle, jos niin ei tekisi niin rahat olisivat yhteisiä.