Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusperheen talous

Vierailija
28.05.2025 |

Tarvitisin hiukan näkökulmia liittyen meidän perheen talouteen. Tai siis lähinnä siihen, miten kulut kannattaisi jakaa.

Olemme naimisissa oleva pari, puolisollani ei ole lapsia, minulla on. Omistamme yhdessä omakotitalon.

Puolisoni palkka on kaksinkertainen verrattuna minun palkkaani. Lisäksi hänellä on vuokratuloja ja sijoituksia.Minä saan palkan lisäksi elatustukea ja lapsilisät, jolloin yhteenlasketut tuloni jäävät edelleen melkein 2000e pienemmäksi kuin hänen.

Yhteenmuuton myötä minun kulut nousivat ja tulot laskivat (en saa tietenkään enää asumistukea, enkä lapsilisän yh korotusta) ja mieheni kulut laskivat ja tulot pysyivät samana.

Tällä hetkellä kulut menee niin, että maksamme kaikki asumiseen liittyvät kulut puoliksi (vakuutukset, lainat, verot, vedet, sähköt, rempat, jätehuollot jne.). Ruokakulut jaetaan niin, että olemme jakaneet arvion kuukausittaisista ruokakuluista per pää ja minä maksan oman ja lasteni osuuden ja hän omansa. Molemmat maksaa omat puhelinlaskut ja muut henkilökohtaiset menot ja minä maksan tietty kaikki lapsiin liittyvät kulut.

Joskus kun yhteinen tili josta ruuat ostetaan, on tyhjentynyt ennen kuun loppua, yritän keksiä minulle ja lapsille jotain todella halpaa syötävää (usein joudun käyttää luottokorttia), käy mieheni ravintoloissa lounailla ja tilailee pitsoja jne. Hän käytti ennen yhteenmuuttoa ruokaostoksiin 800-1000€/kk ja nyt kun muutettin yhteen, hän ilmoitti että hänen osuus olisi 175€/kk. Minä taas laitan yhteenmuuton myötä enemmän rahaa ruokaan, kuin laitoin ennen yhteenmuuttoa. Mieheni perustelu on se, että lapseni ovat varmasti alkaneet syömään yllättäen enemmän. Itse en usko tähän, sillä minun on ylipäätään vaikea saada heitä syömään juurikaan mitään...

Me molemmat siis koemme tilanteen epäreiluna. Hän kokee, että minun lapset syövät liikaa ja minä koen, että on epäreilua laittaa meidät katsomaan vierestä kun hän syö pitsaa meidän syödessä makaroonia. Näin niinkuin kärjistetysti.

Näkökulmia asiaan kiitos! Miten sinä hoitaisit talouden kulujen jakamisen tällaisilla tuloilla ja kuvioilla?

Kommentit (187)

Vierailija
21/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein tuo menee. Harmittaa kai se syödä makaronia kun toinen syö pitsaa, mutta itse olet koulutustasosi, työsi ja lisääntymisasiasi päättänyt.

Sinun pitäisi tosin maksaa asumiskuluista suurempi osa, omasi ja lasten.

Osa talosta on miehen yrityksen käytössä ja miehen yritys maksaa miehelleni siitä vuokratuloja. Ostimme ison talon juurikin siitä syystä. Lisäki mainittakoon, että hänen asuinkulunsa laskivat muuton myötä ja hänen firman kulut laskivat myös, kun pystyi luopumaan osasta ulkopuolisilta vuokratuista varastotiloista.

Vierailija
22/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MKIes ajatteli että kyllä se tästrä.Ikävä tilanne. Tee itselesi ja lapsille ruoat ja anna miehen hoitaa omansa.Ei se kokinkaan työ ole ilmaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vaan siltä exältäsi vaadit lisää elatusmaksuja, koska ei kai nykyinen puolisosi ole velvollinen elättämään muiden lapsia?

Ja jos miehellä on palkka tuloja ja vuokratuloja ja osaketuloja jne., niin ei ne käsiä heiluttamalla ole syntyneet. Miksi sinulla ei ole vastaavia tuloja, koska naisena olet Naisasialiike Unionin mukaan yhtä arvokas kuin tasa-arvoiset Gazan naiset.

En ole pyytänyt miestäni maksamaan mitään lasteni kuluista. lapset elätetään lasten isän kanssa hyvässä sovussa aivan kuten tähänkin asti on tehty.

Kirjoitit, että saat elatustukea. Miten siis isä osallistuu kuluihin? 

Onko oikea sana sitten elatusapu. Lasten isä maksaa tietenkin elatusta lapsistaan.

Vierailija
24/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän toisaalta, ettei muiden lasten elättäminen nappaa. En itsekään siihen ryhtyisi. 

Ymmärrän toisaalta myös lapsellista aloittajaa. Te olette nyt perhe ja elätte eri elintasoa. Niin se ei tule toimimaan.

Eroon tuo johtaa ennenpitkää.

Vierailija
25/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein tuo menee. Harmittaa kai se syödä makaronia kun toinen syö pitsaa, mutta itse olet koulutustasosi, työsi ja lisääntymisasiasi päättänyt.

Sinun pitäisi tosin maksaa asumiskuluista suurempi osa, omasi ja lasten.

Osa talosta on miehen yrityksen käytössä ja miehen yritys maksaa miehelleni siitä vuokratuloja. Ostimme ison talon juurikin siitä syystä. Lisäki mainittakoon, että hänen asuinkulunsa laskivat muuton myötä ja hänen firman kulut laskivat myös, kun pystyi luopumaan osasta ulkopuolisilta vuokratuista varastotiloista.

Voihan sitä yhdessä jatkaa, mutta muuta nyt edes pois sieltä, että saat oman taloutesi kohenemaan. Tuo epäreiluuden kokemus syö sua hiljaa sisältä.

Vierailija
26/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Ap ajatteli, että naimisiinmenolla ja yhteenmuutolla hän saa sitoutettua miehen isän rooliin. Toisin kävi.

Lapsillani on hyvä isä, eivätkä he tarvitse uutta sellaista. :)

Mitä sitten valitat täällä, jos kerran kaikki on hyvin? Olet eronnut hyvästä isästä, eikä asiat tietenkään mene samanlaisesti uuden miehen kanssa.

Pyysin näkökulmia minun ja aviomieheni talouteen ja siihen, miten kulut kannataisi jakaa. En tarvitse apua lasteni tai heidän isän asioihin.

Vierailija
27/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsit jostain käsiisi ruokakuitit parin kuukauden osalta ja katsot paljonko on sinulta mennyt itsesi ja lastesi ruokkimiseen rahaa. Lisäät siihen 10 %. Miehesi tekee saman omien ruokaostojensa osalta. Sama juttu sähkölle ja vedelle sekä muille asumiskuluille. Nämä rahat laitatte kuukausittain erilliselle taloudenhoitokululle ja sieltä sitten ostatatte ja maksatte kaiken yhteistalouteen kuuluvan.

Vaikka miten olisi houkuttelevaa ajatella, että "koska minä tienaan vähemmän, niin minun ei tarvitse maksaa yhtä paljon kuin enemmän tienaava", niin ei sekään reilua ole. Eikä vetoaminen siihenkään, että omat asumiskulut nousivat, toisen laskivat. Sekin on valinta, että mihin yhdessä muuttaa, asiaa olisi pitänyt miettiä jo silloin. 

Reiluinta on maksaa elämiskulut puoliksi. Jos sitten toinen hoitaa kotia enemmän (useinhan toiselle lankeaa vaikka ruoanlaitot, siivoukset, vaatehuolto yms.), niin nnäistä hommista myös sovitaan sitten jokin kompensaatio, jona vähemmän kotititä tekevä laittaa sille yhteiselle taloustilille. Jos taas vaikka toisella on nauto, jonka kulut maksaa itse, niin jos toinenkin autoa käyttää, niin tietysti hän sitten maksaa kompensaatiota auton käyttökuluista. Ja näin edelleen.

Vierailija
28/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivoi. Ap ajatteli, että naimisiinmenolla ja yhteenmuutolla hän saa sitoutettua miehen isän rooliin. Toisin kävi.

Mitä sitten valitat täällä, jos kerran kaikki on hyvin? Olet eronnut hyvästä isästä, eikä asiat tietenkään mene samanlaisesti uuden miehen kanssa.

Pyysin näkökulmia minun ja aviomieheni talouteen ja siihen, miten kulut kannataisi jakaa. En tarvitse apua lasteni tai heidän isän asioihin.

Ei tuohon ole mitään muuta vastausta, että jompikumpi ei tuntisi epäreiluuden tunnetta. Muuttakaa lasten kanssa pois. Tämä on ainoa järkevä vaihtoehto.

Vierailija
29/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa talosta on miehen yrityksen käytössä ja miehen yritys maksaa miehelleni siitä vuokratuloja. Ostimme ison talon juurikin siitä syystä."

Tuokin otetaa mukaan talouskuluja mietittäessä. Laskettu mikä osuus talosta on miehen yrityken käytössä, se osuus lisätään miehen asumiskuluihin ja tietenkin sitten vähennetääön sinun asumiskuluistasi.

Vierailija
30/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää olla noin eri rahat. 

Minäkin ehdotan, että jos mies ei laita enempää ruokarahaa, hän ei myöskään syö samasta kattilasta. Ei 175e riitä mihinkään. 

Vierailija
31/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo nyt aivan selkeä teidän HENKILÖKOHTAINEN asia, jos mies ei halua maksaa lapsista. 

Vierailija
32/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo nyt aivan selkeä teidän HENKILÖKOHTAINEN asia, jos mies ei halua maksaa lapsista. 

Mies ei maksa mitään lasten kuluja. Lähinnä tilanne siis niin, että minä maksan ruokatilille enemmän kuin mitä minulla ja lapsilla menisi.

Vierailija
33/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähinnä tilanne siis niin, että minä maksan ruokatilille enemmän kuin mitä minulla ja lapsilla menisi." no herranen aika: älä maksa ruokatilille enempää mitä sinulta ja lapsilta menisi! Tee se kuittikontrolli. 

Vierailija
34/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähinnä tilanne siis niin, että minä maksan ruokatilille enemmän kuin mitä minulla ja lapsilla menisi." no herranen aika: älä maksa ruokatilille enempää mitä sinulta ja lapsilta menisi! Tee se kuittikontrolli. 

Laskin tarkasti minun lasten ruokamenot ennen yhteenmuuttoa ja silloin pystyimme syömään hyvin. Ehkä tosiaan nyt ainoa ratkaisu ennen mitään eropuheita on se, että luovumme yhteisestä ruokatilistä ja yhteisistä päivällisistä. Ei muuta kuin nimilappuja ruokapakkauksiin jatkossa ja molemmat kokkaa omat ruokansa. Turhauttavaa, mutta en oikein näillä annetuillakkaan neuvoilla muuta keksi.

Vierailija
35/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eron jälkeen on kaksi taloutta: aviomiehellä oma ja aviovaimolla oma. Muuta säätöä ei tarvia. 

Vierailija
36/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauras yrittäjämies on tarkka rahasta.

Sen takia hän on rikas.

Sun pitäis olla olla lapseton ja miestä 30v nuorempi, jos haluaisit hyötyä hänen omaisuudestaan.

Nyt on sitten parisuhteen arki alkanut.

Jos alat vaatia lisää rahaa, saat todennäköisesti kenkää.

Vierailija
37/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhe ei ole mikään perhe! Mitäs erosit. Ketään ei Sun kulut kiinnosta.

Vierailija
38/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lähes aina meneekin niin, että miehellä on ne isommat tulot ja varallisuus ja naisella ei juuri mitään🤷 

Vierailija
39/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mies on tottunut syömään hyvin kalliisti. Ruokalista halvemmaksi ensi töikseen.

Vierailija
40/187 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minkä helvetin takia olet tehnyt noin tyhmiä päätöksiä kun päätitte muuttaa yhteen. Sinähän tässä olet yksin kärsinyt. Menetit tuloja, asuinkulut kasvoi, ruokamenot kasvoi. Maksatte puoliksi vaikka leikitte yhteistä kotia ja tuloero melkoinen; MIKSI?? 

Ainoa kelpo vastaus tähän on, kuten jo eka vastaaja sanoi, että eroa. Ukko pihalle elämästäsi syömään pihviään yksin, niin jo helpottaa. 

En vastaa tähän kommenttiin. Vaan yleinen huomio.  Mennyt hulluksi Suomessa, kun insentiivi on olla mieluummin yksinhuoltaja kuin mennä naimisiin. Perheverotuksen mahdollisuus tulisi saada takaisin naimisissa oleville. 

Sitten ihmetellään miksi lapsia ei Suomessa enää tehdä samaan malliin. Insentiivit eivät ole kohdallaan. Ei hyödy naimisiinmenosta oikein mitenkään. Tuet monesti menetetään jne.