Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 62 enkä oikeastaan koskaan Suomessa ole käyttänyt aurinkorasvaa

Vierailija
26.05.2025 |

En tosin koskaan ole tunteja maannut rannalla ottamassa aurinkoa mutta normaalisti ulkoillut paljon kyllä. Omaan kyllä ihonlaadun joka ruskettuu helposti eikä pala helposti.

Ihoni on ihan suht hyvässä kunnossa vielä tässäkin iässä.

Tuli vaan mieleen kun luin jostain kohusta mikä on tullut kun joku julkkis suorassa lähetyksessä ilmoitti ettei myöskään käytä.

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mä en ole käyttänyt aurinkorasvaa yhtään missään lapsuuden Rhodoksen-loman jälkeen. Olin silloin 10v. Ihoni on sileä ja hyväkuntoinen, saan siitä jopa kehuja. Ja olen asunut paljon aurinkoisemmissakin maissa kuin Suomessa.

N43

Tuskinpa. Kyllähän jo ennen vanhaan vitsailtiin että "tämän päivän ruskettunut kaunotar on huomisen ryppyinen rusina."

Vierailija
82/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ne ennen aikaan pärjäsi heinäpelloilla sun muuta kun ei ollut mitään rasvoja.

Silloin oli otsonikerros paremmassa kuosissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurionkovoiteet on valtava bisnes,  Olen 67v. enkä tunne ketään, jolla olisi melanooma.

Mä olen melkein sun ikäinen ja tunnen henkilökohtaisesti useamman, eli yksi sukulainen ja ystäväni isä ovat ihosyöpään kuolleet, lisäksi yksi tuttava sairastunut nuorena, mutta hoito onnistui ja toinen ystäväni hoidettu myös, mutta paraneminen kesti useita vuosia.

Vierailija
84/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa ikäluokkaa ja asun Espanjassa, enkä koskaan käytä aurinkosuojaa! Joten repikää siitä, hysteerikot! Kemialliset aurinkosuojat ovat vaarallisia kemikaaleja, eikä niitä saa edes käyttää monissa maissa, koska ne ovat myrkyllisiä vesieliöstölle. Uin paljon ja siksi en käytä aurinkosuojaa. En myöskään pala sen parin tunnin aikana, jonka rannalla vietän kerrallaan.

Eikä ole naama täynnä maksaläiskiä ja pigmenttihäriöitä, vaan olen tasaisen maitokahvin värinen ympäri vuoden. UV indeksi on täällä kesällä n. 10.

Maitokahvin väri ihossa ympäri vuoden = ihovaurioita kauttaltaan iholla sanoisi ihotautilääkäri.

Vierailija
85/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään ole oikein koskaan käyttänyt ja näytän silti ikäistäni huomattavasti nuoremmalta. Alan voida pahoin kuumuudessa ja auringonvalossa enkä ulkoile päivällä, joten en juurikaan saa uv-säteilyäkään. Ei ne suojavoiteet estä säteilyn pääsyä iholle, vaan ainoastaan vähentävät sitä, joten paljon ulkona aikaa viettävä aurinkovoiteeseen luottava saa takuulla enemmän säteilyä ihoonsa kuin minä. Ikää mulla on 44.

Vierailija
86/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajua, että ennen kuin alettiin suojata ihoa UV-säteiltä, niin vuosikymmenten aikana moni iäkkäämpi ihminen sairasti ja jopa kuoli ihosyöpään. Menetin ihosyövälle äidinäitini esimerkiksi.

Sillä ettei ole palanut ei ole merkitystä, koska UV-säteitä on kahdenlaisia ja toiset voivat aiheuttaa ihosyövän vaikka iho ei olisi palanut.

Ja kolmanneksi, sitäkään ei tajuta, että UV-indeksi Suomessa voi nykyään olla korkeampi kuin ennen vanhaan. Säteily on siis voimakkaampaa.

Ennen vanhaan suomalaiset toki viettivät aikaa ulkona kesäisin, jopa rannoilla, mutta eivät jatkuvasti matkustelleet ennen 1970-lukua Kanarialle sun muualle jossa UV-indeksi on Suomea paljon korkeampi.

Meinaatko, että tuolla etelämmässä on aina kuoltu ja edelleen kuollaan vain ihosyöpiin?

Luojan lykky, että ihminen on keksinyt kemikaalisekoitukset suojaamaan vaaaaar

Ihosyöpää on eniten siellä, missä a) ihmisten iho on vaaleampaa ja b) tavat suosivat vähäistä vaatetusta ja ulkoilmassa olemista ilman aurinkovoiteita.

Siksi huippumaat ovat Australia, USA, Uusi Seelanti, Kanada, Iso-Britannia, jne...

Siellä missä ihonsävy on tummempi ihosyöpiä on vähemmän. Ja monissa kuumissa maissa kulttuuriset tavat ovat sellaisia että vältetään keskipäivän aurinkoa ja käytetään peittäviä vaatteita eikä vietetä rantaelämää. Espanjassakin on siesta-perinne, joka pitää ihmiset sisätiloissa pahimpaan aikaan päivällä.

Vierailija
87/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa ikäluokkaa ja asun Espanjassa, enkä koskaan käytä aurinkosuojaa! Joten repikää siitä, hysteerikot! Kemialliset aurinkosuojat ovat vaarallisia kemikaaleja, eikä niitä saa edes käyttää monissa maissa, koska ne ovat myrkyllisiä vesieliöstölle. Uin paljon ja siksi en käytä aurinkosuojaa. En myöskään pala sen parin tunnin aikana, jonka rannalla vietän kerrallaan.

Eikä ole naama täynnä maksaläiskiä ja pigmenttihäriöitä, vaan olen tasaisen maitokahvin värinen ympäri vuoden. UV indeksi on täällä kesällä n. 10.

Maitokahvin väri ihossa ympäri vuoden = ihovaurioita kauttaltaan iholla sanoisi ihotautilääkäri.

Etelä-Espanjassa aurinko ruskettaa ihoa myös talvella. Ihminen on luotu elämään ulkoilmassa.  

Vierailija
88/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoinen iho, käytän ympäri vuoden Suomessa aurinkovoidetta.

Yksi syöpä riitti.

Vierailija
89/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Australiassa ym. on paljon ihosyöpiä siksi, että sinne on muuttanut hyvin vaaleaihoisia ihmisiä Brittein saarilta. Edes useimmat suomalaiset eivät ole niin vaaleita kuin nämä punatukkaiset, vitivalkoiset britit ja irkut. Australian alkuperäisväestö on tummaihoista. 

Vierailija
90/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ihon oma pigmentti suojaa säteilyvauriolta"

Kyllä etelämmästäkin kotoisin olevat ihmiset ruskettuu. Vaikka niillä on alunperin sitä pigmenttiä enemmän kuin meikäläisillä, niin miten se heillä sitten suojaa ja suomalainen kun ruskettuu niin se itsessään on vauriota, eikä vauriolta suojaava tekijä?

Ihotyypit voi luokitella luokkiin 1-6 sen mukaan, kuinka herkästi ruskettuu/palaa ja kuinka suuri riski on ihosyövälle.

Suomalaisten vaaleaihoisten iho on tyypillisesti joko luokkaa 1, 2 tai 3. Luokka 6 on kaikista tummin iho, joka ei pala eikä rusketu, ja ihosyövän riski on lähes olematon.

Eli se ei ole joko/tai, vaan lineaarinen jatkumo. Mitä tummempi oma iho, sitä pienempi riski. 

Kuitenkin hyvin tummaihoisilla on osa ihosta vaaleampaa, esimerkiksi kämmenet ja jalkapohjat. Niihin tulee ihosyöpää myös.

Valkonaamoille taas voi tulla melkein minne vaan.

Vierailija
91/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ne ennen aikaan pärjäsi heinäpelloilla sun muuta kun ei ollut mitään rasvoja.

Silloin oli otsonikerros paremmassa kuosissa. 

Joo, UV-indeksi ei ollut niin paha kuin nyt. Ja tietenkin ihmiset elivät muutenkin lyhyemmän elämän. Saattoi kuolla sydäriin ennen kuin ihosyöpä oli kehittynyt tappavaksi.

Vierailija
92/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iho kannattaa tarkastuttaa luomihoitajalla tai lääkärillä, jos on yhtään epäilyttäviä ihomuutoksia. Itse käyn rutiinisti muutaman vuoden välein. 

Vierailija
93/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Espanjassa aurinko ruskettaa ihoa myös talvella. Ihminen on luotu elämään ulkoilmassa.  

Siellähän sataa hemmetisti talvella. Olin malagassa maaliskuun alussa ja siellä oli 9 ja sato

Vierailija
94/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata käyttää, jos haluaa ihosyövän. Sen voi saada vaikkei iho palaisikaan, UV-säteily on aina haitallista.

Vierailija
95/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata käyttää, jos haluaa ihosyövän. Sen voi saada vaikkei iho palaisikaan, UV-säteily on aina haitallista.

Niin on. Kannattaa välttää säteilyä eikä harhaisesti luottaa aurinkovoiteeseen. 

Vierailija
96/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän sataa hemmetisti talvella. Olin malagassa maaliskuun alussa ja siellä oli 9 ja sato

Vuodet eivät ole veljiä keskenään. Viime talvena satoi usein, parina edellisenä ei käytännössä lainkaan. Tavallinen talven päivälämpötila on 16-18 C.

Vierailija
97/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mä en ole käyttänyt aurinkorasvaa yhtään missään lapsuuden Rhodoksen-loman jälkeen. Olin silloin 10v. Ihoni on sileä ja hyväkuntoinen, saan siitä jopa kehuja. Ja olen asunut paljon aurinkoisemmissakin maissa kuin Suomessa.

N43

Tuskinpa. Kyllähän jo ennen vanhaan vitsailtiin että "tämän päivän ruskettunut kaunotar on huomisen ryppyinen rusina."

Enpä ole koskaan ennen kuullut moista kaskua. Minäkin 40+ enkä koskaan käytä aurinkorasvaa. En kyllä pahemmin rusketukaan joten en pelkää rusinaksi muuttumista pätkääkään. En asu Suomessa vaan paljon etelämmässä.

Vierailija
98/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään olla ilman aurinkorasvoja. Kun kuuluu niihin, jotka eivät rusketu, vaan värivaihtoehtoina vain valkoinen ja punainen ja kun molemmilta vanhemmiltani leikattu naamasta basaliooma eli tyvisolusyöpä, isältäni käsitelty päälaelta aurinkokeratoosia (ihosyövän esiaste) ja selästä leikattu melanoomaluomia, niin riskit isot. Luomia on myös kolminumeroinen määrä eli potentiaalia siinäkin. Monena keväänä pikkuruinen ihan vaan kauppaan (vajaa vartti suuntaansa, osin puiden varjostamaa) kävellessä saatu aurinkoaltistus riittänyt aurinkoihottumaan käsivarsissa. Auringonpistoksestakin on kokemusta ja kyllä ihan Suomessa ja siihen riitti 20min ripeä kävely bussin ehdittyä karata alta.

Vierailija
99/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi kasvojen iholle ikävästi, kun käytin aurinkovoidetta säännöllisesti kuumassa auringonpaisteessa. Menin siihen ansaan, että pitää suojata ihoa. Kemikaalit ja kuuma aurinko iholla tekee tuhoja.

Vierailija
100/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän niistä ryppyisiä rusinoita tuli ennenaikojaan.