Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 62 enkä oikeastaan koskaan Suomessa ole käyttänyt aurinkorasvaa

Vierailija
26.05.2025 |

En tosin koskaan ole tunteja maannut rannalla ottamassa aurinkoa mutta normaalisti ulkoillut paljon kyllä. Omaan kyllä ihonlaadun joka ruskettuu helposti eikä pala helposti.

Ihoni on ihan suht hyvässä kunnossa vielä tässäkin iässä.

Tuli vaan mieleen kun luin jostain kohusta mikä on tullut kun joku julkkis suorassa lähetyksessä ilmoitti ettei myöskään käytä.

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kesät 70-80-luvuilla oltiin ilman aurinkovoidetta, enkä muista palaneeni. Ja ulkona oltiin ja uitiin aina kun mahdollista. 

Edelleen tankkaan sulle päähän, että ei sillä palamisella ole välttämättä merkitystä, koska UV-A -säteet eivät polta mutta aiheuttavat ihovaurioita silti. Kuulema jopa osittain läpäisevät ikkunalasinkin.

Vierailija
62/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Husin Iho- ja Allergiasairaalassa ja Ihosairaala-lääkäriasemalla työskentelevä Isoherranen kertoo, että moni suhtautuu ruskettumiseen edelleen huolettomasti, sillä ihosyöpäriskistä puhutaan usein vain palamisen yhteydessä.

Moni suomalainen pelkää melanoomaa, jonka suurin riskitekijä on ihon toistuva palaminen. On kuitenkin olemassa myös muita ihosyöpiä, joiden riskiä puolestaan lisää toistuva aurinkoaltistus eli ruskettuminen.

Isoherranen nostaa esimerkeiksi tyvisolusyövän ja okasolusyövän. Hän kertoo, että molemmat syövät ovat melanoomaa yleisempiä. Niiden määrä on viime vuosina kasvanut tasaisesti.

Näitä syöpiä todetaan usein ihmisillä, jotka altistuvat auringolle paljon työssään tai vapaa-ajan harrastuksissaan. Esimerkiksi golfaajat ja purjehtijat viettävät usein päivittäin paljon aikaa auringossa."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse palan ihan helposti. En mä kyllä muista et lapsena oisin paljoa aurinkorasvaa käyttäny mut toisinaan, tuskin läheskään aina kuitenkaa vaikka varmaan olisi pitänyt. En kuitenkaan helposti pala sillä tavalla että ihan kipeäksi tulisi ja iho alkaisi kuoriutua. Tuun vaan ihan punaiseksi niinku tomaatti:D etelässä viime kesänä tein sit sen virheen että en lisännyt uinnin jälkeen rasvaa ja kyllä olin sit punainen ja oli se iho vähän aran tuntunen. Nyt tästä oppineena kyllä varmasti laitan rasvaa kunnolla tai sitten suojaan itseni vaatteilla. En myöskään halua olla auringossa silloin kun se porottaa pahimmillaan enkä aio ottaa enää aurinkoa. Mulla on myös paljon luomia.

Vierailija
64/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Mä en ole käyttänyt aurinkorasvaa yhtään missään lapsuuden Rhodoksen-loman jälkeen. Olin silloin 10v. Ihoni on sileä ja hyväkuntoinen, saan siitä jopa kehuja. Ja olen asunut paljon aurinkoisemmissakin maissa kuin Suomessa.

N43

Vierailija
65/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se ihotyypistä paljon riippuu. Joillakin on ihotyyppi kuten ilm ap että iho ruskettuu ja suojaa itse itsensä. Joillakin taas on iho joka palaa hyvin nopeasti eikä oikein edes rusketu.

Mä luin ettei se rusketus anna kovin suurta suojaa. Ja, että se rusketus on myöskin vauriota eikä tervettä vaikka voikin antaa kauniin sävyn iholle

Vierailija
66/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, muistakaa myös aurinkolasit! Silmämelanooma on tosi ilkeä tauti ja vaikea hoitaa, siihen ei kunnolla tepsi tavalliset melanooman hoidot, ja useimmiten silmästä menee näkö hoidon myötä. 

Aurinkolasit vaikuttaa siihen miten herkästi palaa auringossa. Olennaisin viesti aivoille valon määrästä tulee silmien kautta, ja viestistä tulee virheellinen, jos käyttää aurinkolaseja. Tällöin keho tulkitsee niin, ettei olekaan yhtä kirkasta mitä oikeasti, ja palaminen tapahtuu herkemmin!

Vierailija
67/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä on hyvä aurinkorasva (fysikaalinen) joka ei kutita silmiä?

Jos on herkät silmät, kyllä ne rasvat aina ärsyttävät silmiä. Itse laitan aurinkovoidetta muualle kasvoihin, mutta lähelle silmiä en laita. Silmät suojaan sellaisella herkän ihon peitevoiteella, jossa on myös UV-suoja ja tietysti lipallisella päähineellä ja silmälaseilla.

Toki kannattaa apteekista mennä kysymään neuvoja.

Vierailija
68/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä on hyvä aurinkorasva (fysikaalinen) joka ei kutita silmiä?

Jos on herkät silmät, kyllä ne rasvat aina ärsyttävät silmiä. Itse laitan aurinkovoidetta muualle kasvoihin, mutta lähelle silmiä en laita. Silmät suojaan sellaisella herkän ihon peitevoiteella, jossa on myös UV-suoja ja tietysti lipallisella päähineellä ja silmälaseilla.

Toki kannattaa apteekista mennä kysymään neuvoja.

Aurinkovoiteita on sellaisia, jotka tarkoitettu myös silmänympärysiholle ja silmäluomile, ja sitten sellaisia, joita ei kannata laittaa aivan silmän ympärille. Kannattaa tosiaan apteekista kysyä. 

Vierailija
69/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurionkovoiteet on valtava bisnes,  Olen 67v. enkä tunne ketään, jolla olisi melanooma.

Vierailija
70/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 60 luvulla syntynyt äitini ei tiennyt kun kerroin että ruskettuminen kertoo ihovauriosta. Luuli että se on vain kiva asia

Milläs tapaa se ruskettuminen on vaurio?

Koska ruskettuminen on merkki siitä, että iho on joutunut suojautumaan liialliselta UV-säteilyltä.

Vähän sama kuin joku olisi lyönyt sinua ja sulla on siitä jälkenä mustelma. UV-vauriot eivät vain parane kuten mustelmat.

Vierailija
71/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa samaa ikäluokkaa ja asun Espanjassa, enkä koskaan käytä aurinkosuojaa! Joten repikää siitä, hysteerikot! Kemialliset aurinkosuojat ovat vaarallisia kemikaaleja, eikä niitä saa edes käyttää monissa maissa, koska ne ovat myrkyllisiä vesieliöstölle. Uin paljon ja siksi en käytä aurinkosuojaa. En myöskään pala sen parin tunnin aikana, jonka rannalla vietän kerrallaan.

Eikä ole naama täynnä maksaläiskiä ja pigmenttihäriöitä, vaan olen tasaisen maitokahvin värinen ympäri vuoden. UV indeksi on täällä kesällä n. 10.

Vierailija
72/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurionkovoiteet on valtava bisnes,  Olen 67v. enkä tunne ketään, jolla olisi melanooma.

Suomessa todetaan vuosittain noin 2000 melanoomaa, noin 2000 okasolusyöpää ja noin 10000 tyvisolusyöpää. Jos sinä et tunne ketään, jolla melanooma on todettu, se ei tarkoita, etteikö ihosyövät olisi todellinen riski. 

Vierailija
73/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, muistakaa myös aurinkolasit! Silmämelanooma on tosi ilkeä tauti ja vaikea hoitaa, siihen ei kunnolla tepsi tavalliset melanooman hoidot, ja useimmiten silmästä menee näkö hoidon myötä. 

Minulla on tummentuvat silmälasit olleet jo vuosikausia. Minulla on sarveiskalvon rappeumaa, joten on ihan hyväkin suojata silmät valolta.

Vierailija
74/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 70v nainen enkä ole koskaan käyttänyt aurinkorasvaa enkä mitään muitakaan rasvoja naamassani. Ja aina minulla on ollut hyvä iho. En ole koskaan tykännyt oleskella auringossa ja nuorempana kärsin kovasti siitä kun kaikki päivittelivät, että oletpas sairaan näköinen kun olet niin kalpea. Nyt puolestaan ihmiset kyselevät miten hoidan ihoani kun se on suhteellisen sileä, koska en ole koskaan altistanut itseäni auringonpaahteelle. Käyn kävelylenkit aina aikaisin aamulla ja jos aurinko paistaa niin minulla on iso lierihattu kasvojani suojaamassa. Ihoni ei ole koskaan päässyt palamaan enkä ikinä ole etelänmatkoja tehnyt, jossa sellainen olisi mahdollista.

Olin todella hämmästynyt, että some oli "räjähtänyt" kiukusta kun joku julkkis oli uskaltanut sanoa jossain tv-ohjelmassa, ettei käytä aurinkorasvaa.

Ja lisään vielä tähän, että käytän aina pitkähihai

Aivan niin Suomessa voi ihan rauhassa ulkoilla ilman aurinkovoidetta, kunhan tekee se aikaisin aamulla tai illalla. UV-indeksi on pahimillaan siinä klo 11-15, itse kuppaan silloin sisällä tai olen parvekkeella varjossa.

Vierailija
75/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajua, että ennen kuin alettiin suojata ihoa UV-säteiltä, niin vuosikymmenten aikana moni iäkkäämpi ihminen sairasti ja jopa kuoli ihosyöpään. Menetin ihosyövälle äidinäitini esimerkiksi.

Sillä ettei ole palanut ei ole merkitystä, koska UV-säteitä on kahdenlaisia ja toiset voivat aiheuttaa ihosyövän vaikka iho ei olisi palanut.

Ja kolmanneksi, sitäkään ei tajuta, että UV-indeksi Suomessa voi nykyään olla korkeampi kuin ennen vanhaan. Säteily on siis voimakkaampaa.

Ennen vanhaan suomalaiset toki viettivät aikaa ulkona kesäisin, jopa rannoilla, mutta eivät jatkuvasti matkustelleet ennen 1970-lukua Kanarialle sun muualle jossa UV-indeksi on Suomea paljon korkeampi.

Meinaatko, että tuolla etelämmässä on aina kuoltu ja edelleen kuollaan vain ihosyöpiin?

Luojan lykky, että ihminen on keksinyt kemikaalisekoitukset suojaamaan vaaaaaraaaallliselta auringolta, niin täällä pohjoisessakin voi elää.

Vierailija
76/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajua, että ennen kuin alettiin suojata ihoa UV-säteiltä, niin vuosikymmenten aikana moni iäkkäämpi ihminen sairasti ja jopa kuoli ihosyöpään. Menetin ihosyövälle äidinäitini esimerkiksi.

Sillä ettei ole palanut ei ole merkitystä, koska UV-säteitä on kahdenlaisia ja toiset voivat aiheuttaa ihosyövän vaikka iho ei olisi palanut.

Ja kolmanneksi, sitäkään ei tajuta, että UV-indeksi Suomessa voi nykyään olla korkeampi kuin ennen vanhaan. Säteily on siis voimakkaampaa.

Ennen vanhaan suomalaiset toki viettivät aikaa ulkona kesäisin, jopa rannoilla, mutta eivät jatkuvasti matkustelleet ennen 1970-lukua Kanarialle sun muualle jossa UV-indeksi on Suomea paljon korkeampi.

Meinaatko, että tuolla etelämmässä on aina kuoltu ja edelleen kuollaan vain ihosyöpiin?

Luojan lykky, että ihminen on keksinyt kemikaalisekoitukset suojaamaan vaaaaar

Etelämmässä ihmisillä tuppaa olemaan tummempi ihonsävy kuin pohjoisessa. Ihon oma pigmentti suojaa säteilyvaurioilta. 

Vierailija
77/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun 60 luvulla syntynyt äitini ei tiennyt kun kerroin että ruskettuminen kertoo ihovauriosta. Luuli että se on vain kiva asia

Milläs tapaa se ruskettuminen on vaurio?

Ruskettuminen on seurausta auringonvalon aiheuttamasta ihosolujen DNA-vauriosta

No millä perusteella se dna-muutos on määritelty vaurioksi?

Koska se ON säteilyn aiheuttama vaurio.

Vierailija
78/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinku ei täällä jumalan selän takana paista aurinko

Vierailija
79/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ihon oma pigmentti suojaa säteilyvauriolta"

Kyllä etelämmästäkin kotoisin olevat ihmiset ruskettuu. Vaikka niillä on alunperin sitä pigmenttiä enemmän kuin meikäläisillä, niin miten se heillä sitten suojaa ja suomalainen kun ruskettuu niin se itsessään on vauriota, eikä vauriolta suojaava tekijä?

Vierailija
80/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"ihon oma pigmentti suojaa säteilyvauriolta"

Kyllä etelämmästäkin kotoisin olevat ihmiset ruskettuu. Vaikka niillä on alunperin sitä pigmenttiä enemmän kuin meikäläisillä, niin miten se heillä sitten suojaa ja suomalainen kun ruskettuu niin se itsessään on vauriota, eikä vauriolta suojaava tekijä?

Ihotyypit voi luokitella luokkiin 1-6 sen mukaan, kuinka herkästi ruskettuu/palaa ja kuinka suuri riski on ihosyövälle.

Suomalaisten vaaleaihoisten iho on tyypillisesti joko luokkaa 1, 2 tai 3. Luokka 6 on kaikista tummin iho, joka ei pala eikä rusketu, ja ihosyövän riski on lähes olematon.

Eli se ei ole joko/tai, vaan lineaarinen jatkumo. Mitä tummempi oma iho, sitä pienempi riski.