Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 62 enkä oikeastaan koskaan Suomessa ole käyttänyt aurinkorasvaa

Vierailija
26.05.2025 |

En tosin koskaan ole tunteja maannut rannalla ottamassa aurinkoa mutta normaalisti ulkoillut paljon kyllä. Omaan kyllä ihonlaadun joka ruskettuu helposti eikä pala helposti.

Ihoni on ihan suht hyvässä kunnossa vielä tässäkin iässä.

Tuli vaan mieleen kun luin jostain kohusta mikä on tullut kun joku julkkis suorassa lähetyksessä ilmoitti ettei myöskään käytä.

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskettuminen on ihovaurion merkki. 

Vierailija
102/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60 v. Olen maanviljelijä ja ulkona kesällä pakostakin pahimmassa

paahteessakin. Yritän suojata ihoani leveälierisellä hatulla ja pitkähihaisilla vaatteilla, käytän aurinkorasvaa.

Kasvojen iho on suht hyvässä kunnossa mutta kyllä kaulan sivusta näkee että aurinko on vaurioittanut kun vertaa ihoon leuan allla, kohtaan joka ei niin pahasti ole joutunut paahteeseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojautukaa luonnolliselta d-vitamiinilta! Ei ihme, jos ihmiset voi nykyään huonosti.

Vierailija
104/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojautukaa luonnolliselta d-vitamiinilta! Ei ihme, jos ihmiset voi nykyään huonosti.

D-vitamiinia saa kyllä auringosta, vaikka käyttäisikin aurinkorasvaa..

Vierailija
105/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon enemmän on kaikkea muuta syöpää. Kyllä se on alkoholi, tupakka, kemikaalit ja roskaruoka joka syöpää aiheuttaa. Ei aurinko ellei nyt tahallaan itseään polta.

Vierailija
106/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos nämä aurinkorasvat todetaankin vielä syöpää aiheuttaviksi.

Vierailija
107/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään ole oikein koskaan käyttänyt ja näytän silti ikäistäni huomattavasti nuoremmalta. Alan voida pahoin kuumuudessa ja auringonvalossa enkä ulkoile päivällä, joten en juurikaan saa uv-säteilyäkään. Ei ne suojavoiteet estä säteilyn pääsyä iholle, vaan ainoastaan vähentävät sitä, joten paljon ulkona aikaa viettävä aurinkovoiteeseen luottava saa takuulla enemmän säteilyä ihoonsa kuin minä. Ikää mulla on 44.

Minulla sama, että alkaa heikottaa ja oksettaa, jos olen suorassa auringonvalossa. Se lämpökään ei ole niin paha, jos on varjoisaa, mutta auringonvalo aiheuttaa huonoa oloa. Tämä on vain pahentunut vuosien myötä ja siksi pyrin suojautumaan auringolta varjoon. 

Ja ei, en ole lihava. 

N37

Vierailija
108/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se ihotyypistä paljon riippuu. Joillakin on ihotyyppi kuten ilm ap että iho ruskettuu ja suojaa itse itsensä. Joillakin taas on iho joka palaa hyvin nopeasti eikä oikein edes rusketu.

Ruskettuminen ei suojaa ihosyövältä.

Vierailija
109/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole käyttänyt oikeastaan juuri koskaan, ikää lähes 40.

Vierailija
110/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään ole oikein koskaan käyttänyt ja näytän silti ikäistäni huomattavasti nuoremmalta. Alan voida pahoin kuumuudessa ja auringonvalossa enkä ulkoile päivällä, joten en juurikaan saa uv-säteilyäkään. Ei ne suojavoiteet estä säteilyn pääsyä iholle, vaan ainoastaan vähentävät sitä, joten paljon ulkona aikaa viettävä aurinkovoiteeseen luottava saa takuulla enemmän säteilyä ihoonsa kuin minä. Ikää mulla on 44.

Minulla sama, että alkaa heikottaa ja oksettaa, jos olen suorassa auringonvalossa. Se lämpökään ei ole niin paha, jos on varjoisaa, mutta auringonvalo aiheuttaa huonoa oloa. Tämä on vain pahentunut vuosien myötä ja siksi pyrin suojautumaan auringolta varjoon. 

Ja ei, en ole lihava. 

N37

Olisko se lämpö? Kaikki eivät pidä kuumasta saati koko kesästä edes. Ihan valkoiset palavat herkemmin, eivät tosin kaikki kuitenkaan. Joillakin on kuivahko iho.

Vierailija
111/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ne ennen aikaan pärjäsi heinäpelloilla sun muuta kun ei ollut mitään rasvoja.

Naamat oli myös sen mukaiset. 

Rusketus itsessään on ihovaurio. 62-vuotiaan pitäisi se jo tietää. Lisäksi jos ruskettuu helposti, kertoo se elimistön olevan myrkyllinen. Valkoihoisen pitäisi pystyä oleskelemaan auringossa ilman, että iho ruskettuu. 

Vierailija
112/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ne ennen aikaan pärjäsi heinäpelloilla sun muuta kun ei ollut mitään rasvoja.

Meille lapsille sanottiin, kun valitti palamista, että täytyy kerran kesän alussa kunnolla palaa, niin karaistuu eikä pala loppukesänä. Kyllähän se toimikin, mutta minä ainakin punapigmenttisenä ja tosi vaaleana aina paloin ihan vesikelloille asti ulkotöissä joka kesä, ja nukkuminenkin oli muutaman yön tosi kivuliasta, ja sitten iho kuoriutui riekaleina pois. Ei taatusti terveellistä.

Mulla ei ole edes punapigmenttiä ja olen silti nuoruudessani polttanut nahkani vesiklloille. 

Turha tulla väittämään, että se tekisi iholle hyvää 

Vierailija
113/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naamat oli myös sen mukaiset. 

Rusketus itsessään on ihovaurio. 62-vuotiaan pitäisi se jo tietää. Lisäksi jos ruskettuu helposti, kertoo se elimistön olevan myrkyllinen. Valkoihoisen pitäisi pystyä oleskelemaan auringossa ilman, että iho ruskettuu. 

Mitä ihmettä selität?

Vierailija
114/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

D-vitamiinia saa kyllä auringosta, vaikka käyttäisikin aurinkorasvaa..

Eikä saa. Iholla muodostuu D-vitamiinia auringon UV-säteilyn vaikutuksesta. Aurinkorasva blokkaa ne tarpeelliset UV-säteet.

Ja sitten hämmästellään ihan uunoina miksi on puutetta D-vitamiinista.

Vierailija
115/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

UV-säteilyvaurioita ei aina näe paljaalla silmällä. Ne voivat ilmetä myöhemmin mm. ihosyöpinä tai melanoomana. Ruskettuminen on itse asiassa merkki ihovauriosta se on kehon puolustusmekanismi UV-säteilyä vastaan. Vaikka ei pala, iho altistuu silti säteilylle. On mahdollista, että olet kuulunut niihin onnekkaisiin, jotka ovat säästyneet selkeiltä aurinkovaurioilta. Se ei kuitenkaan kumoa tiedeyhteisön laajaa yksimielisyyttä siitä, että UV-säteily on tärkein ihosyövän ja ihon ennenaikaisen vanhenemisen aiheuttaja.

Vierailija
116/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos nämä aurinkorasvat todetaankin vielä syöpää aiheuttaviksi.

Jos huolestuttaa kemikaalit, markkinoilla on fysikaalisia aurinkosuojia (esim. sinkkioksidi, titaanidioksidi), jotka eivät imeydy ihoon.

Vierailija
117/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille käytän mieluummin pitkähihaista kevyttä vaatetta. Jalkojen en ole kyllä kellään kuullut koskaan palaneen.

Minä olen polttanut auringossa jalkapohjani. Siis sen osan, jonka päällä yleensä seistään. Olin pitkän päivän merellä ja istuin täydessä auringonpaisteessa paljaat jalat vastapäiselle tuolille nostettuna. Jalkapohjat olivat kohti aurinkoa ja paloivat. Kävely sattui seuraavina päivinä aika paljon.

Vierailija
118/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskettunut iho on jo vahingoittunut iho, oli palanut tai ei. 

Vierailija
119/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en käytä, enkä juuri koskaan ole Suomessa käyttänyt. Suojaan ihoni mieluummin vaatteilla, koska ne ovat iholla ilmavasti ja ne saa nopeasti pois ilman pesua, toisin kuin rasva. Lisäksi vaatteen voi heittää päälle juuri ennen ulos menoa, kun taas rasva pitäisi laittaa vähintään 20 minuuttia aiemmin. Pidän myös enemmän varjosta kuin suorasta auringonpaisteesta.

Vierailija
120/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en käytä, enkä juuri koskaan ole Suomessa käyttänyt. Suojaan ihoni mieluummin vaatteilla, koska ne ovat iholla ilmavasti ja ne saa nopeasti pois ilman pesua, toisin kuin rasva. Lisäksi vaatteen voi heittää päälle juuri ennen ulos menoa, kun taas rasva pitäisi laittaa vähintään 20 minuuttia aiemmin. Pidän myös enemmän varjosta kuin suorasta auringonpaisteesta.

Lisään vielä, että olen todella vaalea, sellainen vaaleanpunainen. Jos rusketun, ihoni muuttuu kellertävämmäksi, muttei tummemmaksi.

t: tuo edellinen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi