Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 62 enkä oikeastaan koskaan Suomessa ole käyttänyt aurinkorasvaa

Vierailija
26.05.2025 |

En tosin koskaan ole tunteja maannut rannalla ottamassa aurinkoa mutta normaalisti ulkoillut paljon kyllä. Omaan kyllä ihonlaadun joka ruskettuu helposti eikä pala helposti.

Ihoni on ihan suht hyvässä kunnossa vielä tässäkin iässä.

Tuli vaan mieleen kun luin jostain kohusta mikä on tullut kun joku julkkis suorassa lähetyksessä ilmoitti ettei myöskään käytä.

Kommentit (141)

Vierailija
121/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa ikäluokkaa ja asun Espanjassa, enkä koskaan käytä aurinkosuojaa! Joten repikää siitä, hysteerikot! Kemialliset aurinkosuojat ovat vaarallisia kemikaaleja, eikä niitä saa edes käyttää monissa maissa, koska ne ovat myrkyllisiä vesieliöstölle. Uin paljon ja siksi en käytä aurinkosuojaa. En myöskään pala sen parin tunnin aikana, jonka rannalla vietän kerrallaan.

Eikä ole naama täynnä maksaläiskiä ja pigmenttihäriöitä, vaan olen tasaisen maitokahvin värinen ympäri vuoden. UV indeksi on täällä kesällä n. 10.

Maitokahvin väri ihossa ympäri vuoden = ihovaurioita kauttaltaan iholla sanoisi ihotautilääkäri.

Etelä-Espanjassa aurinko ruskettaa ihoa myös talvella. Ihminen on luotu elämään ulkoilmassa.  

Sama aurinko se paistaa Suomessakin. Katsokaa pilkkijöitä tai laskettelijoita: naamat ihan pavun ruskeita ja muu kroppa vitivalkoinen kun vaatteilta suojassa.

Vierailija
122/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruskettuminen on ihovaurion merkki. 

Just katselin eilen videota, jossa ihotautilääkäri selitti juuri tätä. Ihmeellistä kuinka tuokin kommentti on saanut noin paljon alapeukkuja, ihmisillä ei todellakaan tunnu olevaan minkäänlaista käsitystä tästä asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ne ennen aikaan pärjäsi heinäpelloilla sun muuta kun ei ollut mitään rasvoja.

Nenäliinasta tehtiin päähine, joka nurkkaan pieni solmu. Vaatetus auttoi.

Vierailija
124/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä juttu on että ennen kuoltiin ihosyöpiin. Miksi minä en tiedä omien vanhempien ja isovanhempien suvuista ketään, joka ois kuollut ihosyöpään tai jolla ois ollut ihosyöpä. Kaikkien kuolinsyy on joku muu vaikka ois eläneet 100-vuotiaiksi. Eikä ne ole aurinkovoiteita käyttäneet. Mun vanhemmat ei ole ikinä käyttäneet ja toinen on jo 83-vuotias. 

Itse aloitin aurinkovoiteiden käytön vasta 35-vuotiaana. En ois varmaan ikinä aloittanut, jos en ois somesta lukenut miten hysteerisiä nuoremmat on sen kanssa, että aurinkovoidetta pitää olla. Tosin mieluummin olen kesäisin nykyään sisällä, koska inhoan sitä lähmäistä oloa ja joka iltaista suihkussa moneen kertaan saippuointia, että ne kemikaalimöhmät saa pois iholta. 

Vierailija
125/141 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennen muinoin ei ollut tää otsonikato näin pahana, sekä nykyään osataan tutkia mm auringon vaikutuksia ymym. Minäki  60, enkä ole koskaan, lapsenakaan tykännyt olla auringossa, olen aina varjossa, mä en edes rusketu kun päivetyn vain ihan vähän. Aurinko rasvaa käytän kevät talvella, lumenella on päivävoide sk 30, joka imeytyy hyvin eikä tahmaa.. Muuten en käytä, aina on lippis päässä ja olen varjossa, Ihoni onkin hyväkuntoinen, nuorekas ja puhdas kun ole tupakoi, enkä juo alkoholia, vettä juon tarpeeksi, kosteutan ihoani ja nukun tarpeeksi, nyt sen kyllä huomaa ja huomaa näköjään muutkin. 

Vierailija
126/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just katselin eilen videota, jossa ihotautilääkäri selitti juuri tätä. Ihmeellistä kuinka tuokin kommentti on saanut noin paljon alapeukkuja, ihmisillä ei todellakaan tunnu olevaan minkäänlaista käsitystä tästä asiasta.

Selittikö se myös, että millä perusteella se dna-muutos on vaurio?

Vierailija
127/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selittikö se myös, että millä perusteella se dna-muutos on vaurio?

DNA-muutosta pidetään vauriona silloin, kun se:

On satunnainen ja epästabiili

Häiritsee normaalia solutoimintaa

Altistaa mutaatioille ja sairauksille

Käynnistää korjausmekanismeja

Vierailija
128/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He ovat tyhmiä.

Vierailija
129/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ne ennen aikaan pärjäsi heinäpelloilla sun muuta kun ei ollut mitään rasvoja.

Tupakoivat ja joivat itsensä hengiltä jo ennen kuin ehtivät saada ihosyövän. Miehet siis. Naisiltahan vaadittiin peittävämpää pukeutumista myös siellä heinäpellolla.

Vierailija
130/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojautukaa luonnolliselta d-vitamiinilta! Ei ihme, jos ihmiset voi nykyään huonosti.

D-vitamiinia saa kyllä auringosta, vaikka käyttäisikin aurinkorasvaa..

Eikä saa. Iholla muodostuu D-vitamiinia auringon UV-säteilyn vaikutuksesta. Aurinkorasva blokkaa ne tarpeelliset UV-säteet.

Ja sitten hämmästellään ihan uunoina miksi on puutetta D-vitamiinista.

Myytti. Tämä pätee vain, jos upotat itsesi aurinkovoiteeseen muutaman tunnin välein. Ja tätähän ei kukaan tee.

Eikä edes SPF50 blokkaa kaikkea UV-säteilyä.

D-vitamiinia muodostuu ihan riittävästi niillä alueilla, joihin aurinkovoidetta ei ole levitetty tai joista se on kulunut/pesty pois, esim. päänahka, silmäluomet ja kämmenet. Aurinkovoidekin alkaa menettää tehoaan parissa tunnissa.

Suomessa on puutetta D-vitamiinista ihan vain kaamosajan vuoksi. Aurinkovoiteilla ei ole asian kanssa paljoakaan tekemistä.

Vierailija
131/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidettiin suojaavia vaatteita?

Vierailija
132/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojautukaa luonnolliselta d-vitamiinilta! Ei ihme, jos ihmiset voi nykyään huonosti.

D-vitamiinia saa kyllä auringosta, vaikka käyttäisikin aurinkorasvaa..

Eikä saa. Iholla muodostuu D-vitamiinia auringon UV-säteilyn vaikutuksesta. Aurinkorasva blokkaa ne tarpeelliset UV-säteet.

Ja sitten hämmästellään ihan uunoina miksi on puutetta D-vitamiinista.

Myytti. Tämä pätee vain, jos upotat itsesi aurinkovoiteeseen muutaman tunnin välein. Ja tätähän ei kukaan tee.

Eikä edes SPF50 blokkaa kaikkea UV-säteilyä.

D-vitamiinia muodostuu ihan riittävästi niillä alueilla, joihin aurinkovoidetta ei ole levitetty tai joista se on kulunut/pesty pois, esim. päänahka, silmäluomet ja kämmenet. Aurinkovoidekin alkaa me

No onhan aurinkovoitella asian kanssa tekemistä. Vaikka tuolleen rasvan kanssa sitä muodostuis "tarpeeksi", niin ei sitä kyllä jää talven varalle varastoon tarpeeksi!

Vierailija
133/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitikään ei ole koskaan käyttänyt, on nyt 77-vuotias. Hän viettää aina kesät mökillä auringossa. Ei näy ihon kunnossa mitenkään eikä (ainakaan vielä) ole mitään melanoomaan viittaavaa. Hän ei tosin koskaan ole palanut.

Vierailija
134/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mainitaan mm. ettei ennenkään kuoltu ihosyöpään. Sitä kun maalaislääkäri ei välttämättä hoksannut mistä oli kyse. Minulla on levinnyt melanooma. Luomesta alkanut, levinnyt maksaan, sappeen, imusolmukkeisiin ym. Kun joku näistä tilttaa ja henki lähtee, sitä ei välttämättä hoksaa että "kuoli ihosyöpään". Tämän taudin alku tulee usein 20-30 vuotiaana ja puhkeaa 60-70 vuotiaana. Nuorena sitä ajattelee että ei minulle tule, enkä edes elä niin vanhaksi. 

Vierailija
135/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen intohimoinen hiihtäjä ja asun myös Lapissa. Olen polttanut kasvoni 30 km hiihtolenkillä ihan maaliskuun loppupäivinä, vaikka olen aika tummaihoinen. 

Minulla on myös muista ulkoilmaharrastuksia ja todellakin käytän aurinkorasvaa, vaikka yleensä kasvot ovat ainoa osa, jota ei peitetä vaatteilla. 

Moni kyllä kehuu, ettei rasvoja tarvitse, mutta he ovat yleensä jotain tosi tummaihoisia tai sitten ihmisiä, jotka eivät yleensä edes ulkoile.

Vierailija
136/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin vaatteilla suojautuminen ja suoran auringonvalon välttely keskipäivällä on ensisijainen keino suojautua UV-säteilyltä. Lierihattu, aurinkolasit, pitkähihainen paita ja pitkät housut suojaavat oikein hyvin. Välillä on vaan kiva laittaa vähemmän vaatetta tai käydä vaikka uimassa ja hengailla uikkarissa pidempään, jolloin aurinkorasva on hyvinkin tarpeen. Aurinkorasvojen kemikaalit eivät tosiaankaan tee hyvää, ja siksi niitä ei suositellakkaan esimerkiksi raskauden aikana (ovat hormonihäirikkö sikiölle) tai aikuisten rasvoja lapsille (samasta syystä). Luonnollekaan ne eivät ole paras vaihtoehto. Kuitenkin ihmisille kemialliset aurinkorasvat ovat pienempi paha kuin auringon aiheuttamat vauriot. Markkinoilla on myös runsaasti fysikaalisia aurinkovoiteita, joiden teho perustuu ihon pintaan levitettävään mineraalikerrokseen joka ei imeydy, ei ole haitallinen ja jonka teho perustuu auringonsäteiden heijastamiseen pois iholta. Kemikaaleja pelkäävät voivat käyttää niitä. On siis paljon vaihtoehtoja auringolta suojautumiseen, tärkeintä on suojautua jotenkin.

Vierailija
137/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pienenä heinäpellolla ollessa, 40 vuotta sitten, muistaa miten iho paloi isällä ja itselläkin punaiseksi. Nahkaakin lähti. Aika typerää, mutta ei silloin sellaisen vaarallisuudesta tiedetty, ainakaan meidän pellolla. Aikuisena ei kyllä ole normaalilla ulkoilulla tainnut iho palaa, siihen auttaa mm. vaatetus ja se ettei tuntikausia olla auringossa vähissä vaatteissa. En oikein ymmärrä tuota. Mennään rannalle aurinkoon käristymään, ja heti vedetään kemikaalikerrosta päälle ettei käristy.

Vierailija
138/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään ole oikein koskaan käyttänyt ja näytän silti ikäistäni huomattavasti nuoremmalta. Alan voida pahoin kuumuudessa ja auringonvalossa enkä ulkoile päivällä, joten en juurikaan saa uv-säteilyäkään. Ei ne suojavoiteet estä säteilyn pääsyä iholle, vaan ainoastaan vähentävät sitä, joten paljon ulkona aikaa viettävä aurinkovoiteeseen luottava saa takuulla enemmän säteilyä ihoonsa kuin minä. Ikää mulla on 44.

Minulla sama, että alkaa heikottaa ja oksettaa, jos olen suorassa auringonvalossa. Se lämpökään ei ole niin paha, jos on varjoisaa, mutta auringonvalo aiheuttaa huonoa oloa. Tämä on vain pahentunut vuosien myötä ja siksi pyrin suojautumaan auringolta varjoon. 

Ja ei, en ole lihava. 

N37

Okei, sulla taitaa olla kilpirauhasen liikatoimintaa, jos lämmönsieto on heikentynyt. Silloin, kun omat elintapani eivät olleet balanssissa, about 20 vuotta sitten, en pystynyt olemaan auringossa enkä oikein kuumassa saunassakaan. Nykyään voin mahtavasti eikä ole näitäkään ongelmia.

Vierailija
139/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä jos nämä aurinkorasvat todetaankin vielä syöpää aiheuttaviksi.

Jos huolestuttaa kemikaalit, markkinoilla on fysikaalisia aurinkosuojia (esim. sinkkioksidi, titaanidioksidi), jotka eivät imeydy ihoon.

Ihmetyttää tuo titaanidioksidi E171. Se saatiin EU:ssa vihdoin ja viimein 2022 kiellettyä, Ranskassa jo aiemmin (terveyspiireissä tämä tiedettiin jo vuosia), mutta näissä rasvoissa ulkoisesti käytettynä se ei ole kielletty.

Iho on kuitenkin ihmisen suurin elin, josta kehoon imeytyy yhtä sun toista. En käytä lapsellani Titaanidioksidi voiteita varmuuden vuoksi. Jos joku kemisti? osaa selittää miksi titaanioksidi olisi ulkoisesti turvallista käyttää (ei imeydy?), voisi vähän valaista asiaa.

Vierailija
140/141 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni kuoli pari vuotta sitten melanoomaan aika nopeasti. Selässä ollut luomi leikattiin pois, mutta syöpä oli levinnyt keuhkoihin ja aivoihinkin. 1960-luvulla pidettiin terveellisenä olla kalassa ja heinäpellolla ilman paitaa, ja niinhän miehet sitten usein kesäaikana mökilläkin olivat. Palamista ei pidetty vaarallisena vaan harmillisena juttuna.

Entisaikanahan kukaan ei olisi tästä kuolemasta tiennyt, että se pikku ihopläntti selässä oli alkusyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi