Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 62 enkä oikeastaan koskaan Suomessa ole käyttänyt aurinkorasvaa

Vierailija
26.05.2025 |

En tosin koskaan ole tunteja maannut rannalla ottamassa aurinkoa mutta normaalisti ulkoillut paljon kyllä. Omaan kyllä ihonlaadun joka ruskettuu helposti eikä pala helposti.

Ihoni on ihan suht hyvässä kunnossa vielä tässäkin iässä.

Tuli vaan mieleen kun luin jostain kohusta mikä on tullut kun joku julkkis suorassa lähetyksessä ilmoitti ettei myöskään käytä.

Kommentit (141)

Vierailija
21/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisijaisesti pitäsi vaatetuksella ja varjolla suojautua. Huvittaa, kun päiväkodin tädit ihan suuttuvat kun puen lapseni esim. ohuisiin pitkähihaisiin  puuvilla mekkoihin tai housuihin ja paitaan. Heidän mielestään pitää olla mahdollisimman vähän vaatetta ja sitten paksu kerros rasvaa. Toki aurinkorasvat ovat kehittyneet, juuri ostin itselleni suihkutettavaa aurinkosuojaa kasvoille  hajuton ja täysin näkymätön iholla.

Vierailija
22/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, ei Suomessa sellaisia tarvitse.

Olet ikävä kyllä väärässä. 

Seuraa Ilmatieteenlaitoksen UV-indeksiä. Sieltä näet että tänään jos olit ilman suojaa Etelä-Suomessa ulkona noin klo 10-16 (vähän paikkakunnasta riippuen) niin olet altistunut UV-säteille. Kun indeksi on 3 tai yli silloin alkaa tulla vaurioita ihoon. Pahimmillaan UV-indeksi oli tänään, katson Helsingistä 13-14 välillä eli jo UVI 5 tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI kai Lapissa tarvita.

Vierailija
24/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastan leukemiaa, ja leukemiahoitoni altistaa ihosyöville. Siksi välttelen liikkumista kesällä ulkona keskipäivän aikaan. Aurinkovoide spf 100. Ikää 65. Minulla on hyvin vaalea iho jossa punapigmenttiä. Isoisäni kuoli melanoomaan jo 80-luvun alussa.

Vierailija
25/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suht hyvässä kunnossa juu. Oikeasti sinun ikäisten naama on kuin pakanamaan kartta, täynnä länttejä ja värivirheitä, jotka kiihtyen pahenevat. Siis jos ei ole auringolta suojauduttu. Mutta eiköhän sille itse turru. Jos näkisit peilissä sekä nuoruuden kuvan että nykyisen, huomaisit eron kirjavuudessa. Rypyt ovat toinen asia. 

Oon eri, mutta mä tajusin vasta pari vuotta sitten, että se, että mun dekoltee ja naama on ihan eri värisiä kuin muut osat, on aurinkovaurioita. Olin aina luullut, että aurinkovauriot on semmoisia ruskehtavia läiskiä, ja niitä mulla ei ole ollenkaan. Mulla oli punaisuutta, ja ajattelin että se on couperosaa tai jopa ruusufinniä. Menin sitten ostamaan ihonhoitotuotteita couperosaan, ja kosmetologimyyjä sanoi, että ei hän näe mulla couperosaa tai ruusufinniä, että näyttää lähinnä aurinkovaurioilta. Ja tosiaan, sitä läiskikästä punaisuutta on juuri naamalla ja sillä alueella rinnan yläosassa, joka näkyy kaula-aukosta ja on alttiina auringolle vaatteiden suojaamatta. 

Vierailija
26/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suht hyvässä kunnossa juu. Oikeasti sinun ikäisten naama on kuin pakanamaan kartta, täynnä länttejä ja värivirheitä, jotka kiihtyen pahenevat. Siis jos ei ole auringolta suojauduttu. Mutta eiköhän sille itse turru. Jos näkisit peilissä sekä nuoruuden kuvan että nykyisen, huomaisit eron kirjavuudessa. Rypyt ovat toinen asia. 

Minä olen 64v ja ihoni on nyt oikeasti paljon parempi kuin teininä, silloin oli paha akne.

Ne naiset joilla kuusikymppisenä on ryppyinen iho ovat yleensä tupakoitsijoita tai sitten eivät käytä mitään kasvovoidetta koskaan.

Vierailija
27/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 60 luvuilla syntyneille opetettu auringosta?? e

Vierailija
28/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa, että ihosyövät yleistyvät just tuossa eläkeiän kynnyksellä. Tosi kivat arvet saa naamaan oka- tai tyvisolusyövän poistosta. Yhdellä potilaallani oli aikoinaan leikattu nenä pois ihosyövän vuoksi. Joten tsemppiä vaan tulevaisuuteen ap:lle. 

Vierailija
29/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden kesät 70-80-luvuilla oltiin ilman aurinkovoidetta, enkä muista palaneeni. Ja ulkona oltiin ja uitiin aina kun mahdollista. 

Vierailija
30/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 60 luvulla syntynyt äitini ei tiennyt kun kerroin että ruskettuminen kertoo ihovauriosta. Luuli että se on vain kiva asia

Vierailija
31/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole montaa kertaa laittanut aurinkovoidetta. En ole maannut auringossa. On hyvä iho.

55v.

Vierailija
32/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on hyväksi olla päviittäin jonkun verran auringossa mutta maximissaan sen 10-30min ilman aurinkorasvaa. Aurinkorasvan huono puolihan on se, että ihmiset lähtevät ulos makaamaan auringonpaisteeseen "koska minulla on nyt rasvaa" tajuamatta että se rasva ei myöskään suojaa sataprosenttisesti!

Vierailija
33/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo auringolta pitää SUOJAUTUA niin kuin pilviltä, nurmikolta, ilmalta ja muilta ihmisen kanssa aina olleilta asioilta. Noilta kemikaaleilta ei sen sijaan tarvi suojautua, vaan ne on juuri se mikä suojaa :DD 

Vierailija
34/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsuuden kesät 70-80-luvuilla oltiin ilman aurinkovoidetta, enkä muista palaneeni. Ja ulkona oltiin ja uitiin aina kun mahdollista. 

Ei oltu. Riippuu ihmisistä ja missä asuu.

Vierailija
35/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä on hyvä aurinkorasva (fysikaalinen) joka ei kutita silmiä?

Vierailija
36/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajua, että ennen kuin alettiin suojata ihoa UV-säteiltä, niin vuosikymmenten aikana moni iäkkäämpi ihminen sairasti ja jopa kuoli ihosyöpään. Menetin ihosyövälle äidinäitini esimerkiksi.

Sillä ettei ole palanut ei ole merkitystä, koska UV-säteitä on kahdenlaisia ja toiset voivat aiheuttaa ihosyövän vaikka iho ei olisi palanut.

Ja kolmanneksi, sitäkään ei tajuta, että UV-indeksi Suomessa voi nykyään olla korkeampi kuin ennen vanhaan. Säteily on siis voimakkaampaa.

Ennen vanhaan suomalaiset toki viettivät aikaa ulkona kesäisin, jopa rannoilla, mutta eivät jatkuvasti matkustelleet ennen 1970-lukua Kanarialle sun muualle jossa UV-indeksi on Suomea paljon korkeampi.

Minunkin äitini on sairastanut ihosyöpää, ei tosin melanoomaa, mutta kuitenkin. Ja monet ihosyöpäluomethan ovat yllättävän harmittoman näköisiä (kuten äitinikin tapauksessa), ei monikaan varmastikaan tajua sairastavansa ihosyöpää. Ihosyöpä voi näyttää esim. finniltä, joka ei vain lähde pois.

Vierailija
37/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bybi Beauty Day Defence

Alga Maris Aurinkovoide kasvoille

Vierailija
38/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 60 luvulla syntynyt äitini ei tiennyt kun kerroin että ruskettuminen kertoo ihovauriosta. Luuli että se on vain kiva asia

Milläs tapaa se ruskettuminen on vaurio?

Vierailija
39/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 70v nainen enkä ole koskaan käyttänyt aurinkorasvaa enkä mitään muitakaan rasvoja naamassani. Ja aina minulla on ollut hyvä iho. En ole koskaan tykännyt oleskella auringossa ja nuorempana kärsin kovasti siitä kun kaikki päivittelivät, että oletpas sairaan näköinen kun olet niin kalpea. Nyt puolestaan ihmiset kyselevät miten hoidan ihoani kun se on suhteellisen sileä, koska en ole koskaan altistanut itseäni auringonpaahteelle. Käyn kävelylenkit aina aikaisin aamulla ja jos aurinko paistaa niin minulla on iso lierihattu kasvojani suojaamassa. Ihoni ei ole koskaan päässyt palamaan enkä ikinä ole etelänmatkoja tehnyt, jossa sellainen olisi mahdollista.

Olin todella hämmästynyt, että some oli "räjähtänyt" kiukusta kun joku julkkis oli uskaltanut sanoa jossain tv-ohjelmassa, ettei käytä aurinkorasvaa.

Vierailija
40/141 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bybi Beauty Day Defence

Alga Maris Aurinkovoide kasvoille

Kauhean kalliita :/