Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te muut joilla on korkea kolesteroli hyvistä elintavoista huolimatta, mikä selittää sen?

Vierailija
26.05.2025 |

Sain juuri labratulokset. Kolesteroli, erityisesti huono kolesteroli, on erittäin korkea. Olen hämmästynyt, sillä syön erittäin terveellisesti ja liikun paljon.

En tajua, mikä voi selittää asian.

Onko kenelläkään muulla samaa ja jos on (kuten varmaan on, taitaa olla yleinen ongelma), niin mikä teillä on selittävä tekijä ja miten olette ratkaisseet asian?

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

P E R I M Ä

Vierailija
122/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaako kukaan mikä muu funktio voisi kolesterolille olla kehossa kun aiheuttaa suonitukoksia?

Ei sen funktio ole aiheuttaa suonitukoksia. 

Ei olekaan mutta yleensä keskustelu lähtee siitä oletuksesta että näin on ja sen vuoksi sitä pitää vähentää. Kysyin sillä jos joku sattuisi heräämään siihen että kolesterolille on ihan oikeasti joku hyväkin tehtävä kehossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit. Sama isällä, isoisällä ja kaikilla kolmella lapsella. Arvot oli huonot jo urheilevana parikymppisenä. 

Mun perheessä sama juttu. Eikä auta vaikka kuinka terveelliset elämäntavat. Meillä myös kaikki kuolleet suhteellisen nuorena slaakeihin, että en itsekään odota pääseväni koskaan eläkkeelle, varsinkin kun eläkeikä nousee koko ajan. 

Vähän mietin, että antaisko mennä vaan, siis terveyden suhteen. Mitä sitä vaalii, jos on kuitenkin paskat geenit?

Vierailija
124/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edesmenneellä vaimollani oli korkea kolesteroli ja muita ongelmia terveellisistä elämäntavoista huolimatta. Paljastui kaappijuopoksi.

Vierailija
125/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ei ole, mutta kaverilla on, ja ihan uskoo elävänsä todella terveellisesti, mutta ei elä. Joten oletko aivan varma, että elät terveellisesti? Esim. mitä pidät huonoina rasvoina? Tää mun kaverini on sitä mieltä, että luomu on hyvä. Että kunhan on luomua, on terveellistä, ja ei syö margariineja tai öljyjä, koska voi on "oikeaa tavaraa ilman ylimääräisiä kemikaaleja". 

Vierailija
126/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla ei ole, mutta kaverilla on, ja ihan uskoo elävänsä todella terveellisesti, mutta ei elä. Joten oletko aivan varma, että elät terveellisesti? Esim. mitä pidät huonoina rasvoina? Tää mun kaverini on sitä mieltä, että luomu on hyvä. Että kunhan on luomua, on terveellistä, ja ei syö margariineja tai öljyjä, koska voi on "oikeaa tavaraa ilman ylimääräisiä kemikaaleja". 

Voi voi, kaverisi ei ymmärrä että kyllä se voi nostaa huonoa kolestrolia. Ei voi mitään.

Vierailija
127/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän se aloittajan erittäin terveellinen syöminen mahtaa käytännössä olla?

Vierailija
128/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geenit. Miehellä on korkeat kolesteroliarvot, vaikka on normaalipainoinen, välttelee kovia rasvoja ja urheilee todella paljon.

Itse olen lihava, en välttele kovia rasvoja ollenkaan, pidän joka lauantai herkkupäivän (jonkinlaisen kohtuuden rajoissa toki) ja silti kaikki veriarvot ovat lähes täydelliset. Koitan kyllä koko ajan kovasti laihduttaa, jotta olisi helpompaa liikkua, vaikka veriarvojen valossa terveyteni onkin mainio. Onneksi sain lihavuuslääkityksen, joka on jo jonkin verran auttanut.

Vierailija
129/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla syy on geenit ja ratkaisu lääkitys.

Tätä itsekin arvelen, että syy on geneettinen perimä. Pitää kai aloittaa lääkitys.

Pelästytti kyllä, sillä olen kuvitellut olevani terve ja eläväni terveellisesti.

ap

Geeniperimä suurin syyllinen! Korjaantuu lääkityksellä normaaliksi, lääkevahvuus on sitten yksilöllistä, itse joudun käyttämään vahvinta mahdollista.

Vierailija
130/159 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on ja oli terveysintoilija. Rasvaprosentti 8. Täydelliset elämäntavat ja paljon liikuntaa. Kun sai kolesterolitulokset, hän viilasi vielä enemmän liikuntaa ja syömistään. Tulos 3 lk päästä että  huono kolesteroli oli noussut 0,2 yksikköä. Eli hän ei ainakaan voinut elämäntavoillaan tehdä mitään.

Jos rasvaprosentti on vain kahdeksan, ei elä kovinkaan terveellisesti.

Vierailija
131/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan kananmunat eivät välttämättä nosta kolesterolia. Nick Norwitz söi 720 munaa kuukaudessa (tai ainakin väittää niin tehneensä). "Huono" kolesteroli laski merkittävästi:

https://youtube.com/shorts/32c-4rFdbMU?si=XdFYz98BnUuWMPgK

Vierailija
132/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni on ja oli terveysintoilija. Rasvaprosentti 8. Täydelliset elämäntavat ja paljon liikuntaa. Kun sai kolesterolitulokset, hän viilasi vielä enemmän liikuntaa ja syömistään. Tulos 3 lk päästä että  huono kolesteroli oli noussut 0,2 yksikköä. Eli hän ei ainakaan voinut elämäntavoillaan tehdä mitään.

Jos rasvaprosentti on vain kahdeksan, ei elä kovinkaan terveellisesti.

Varmaan joku fitneskissa tai ultrajuoksija, jm kyllä joutuu elämään terveellisesti

Vierailija
133/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä että noin 50 vuotta sitten hiffattiin ihmisen syöneen kai ainakin tuhansia vuosia "huonoa" kolesterolia nostavaa rasvaa. Kun tuo huomattiin erityisesti Ancel Keys'in toimesta joskus kuuskyt- tai seitkytluvulla, alettiin painottaa siemenöljyjen terveellisyyttä ja eläinrasvojen haitallisuutta. Siksi kai nykyään sydän- ja verisuonitaudit ovat niin perin harvinaisia. Tosin ennen 1900-lukua niitä ei ollut juuri lainkaan... sat sapienti? ; )

Vierailija
134/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä että noin 50 vuotta sitten hiffattiin ihmisen syöneen kai ainakin tuhansia vuosia "huonoa" kolesterolia nostavaa rasvaa. Kun tuo huomattiin erityisesti Ancel Keys'in toimesta joskus kuuskyt- tai seitkytluvulla, alettiin painottaa siemenöljyjen terveellisyyttä ja eläinrasvojen haitallisuutta. Siksi kai nykyään sydän- ja verisuonitaudit ovat niin perin harvinaisia. Tosin ennen 1900-lukua niitä ei ollut juuri lainkaan... sat sapienti? ; )

Olet aivan oikeassa. Suomalaiset on niin aivopesty margariinien ja siemenöljyjen terveellisyyteen ja eläinrasvan haitallisuuteen, että näet turhan vaivan kirjoittamalla tänne. Sut leimataan hörhöksi.

Sama asia lihan haitallisuudesta. Yhtään tutkimusta sen haitallisuudesta ei ole, mutta kun sitä lihan vaarallisuutta jatkuvasti hehkutetaan mediassa, niin uppoohan se väärä infokin.

Kolesteroli menee samaan nippuun. Jengi ei edes tajua kolesterolin tehtävää elimistössä ja mikä on se arvo, mikä jotain merkkaa. Nykyään ei edes mitata kuin ldl, mikä on väärin.

T. yks hörhö

Vierailija
135/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaako kukaan mikä muu funktio voisi kolesterolille olla kehossa kun aiheuttaa suonitukoksia?

Ei sen funktio ole aiheuttaa suonitukoksia. 

Ei olekaan mutta yleensä keskustelu lähtee siitä oletuksesta että näin on ja sen vuoksi sitä pitää vähentää. Kysyin sillä jos joku sattuisi heräämään siihen että kolesterolille on ihan oikeasti joku hyväkin tehtävä kehossa.

Mutta ei tuo tarkoita etteikö sen liiallinen määrä verenkierrossa voisi silti aiheuttaa ongelmia. 

Vierailija
136/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen puolen suvussa kaikilla korkea kolesteroli, myös hoikilla ja urheilullisilla.

Italiasta löytyy kylä, jossa kaikilla yli 30.

Elävät satavuotiaaksi.

Vierailija
137/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Geenit. Sama isällä, isoisällä ja kaikilla kolmella lapsella. Arvot oli huonot jo urheilevana parikymppisenä. 

No sitten kannattaa syödä kolesterolilääkkeitä.

Vierailija
138/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen puolen suvussa kaikilla korkea kolesteroli, myös hoikilla ja urheilullisilla.

Italiasta löytyy kylä, jossa kaikilla yli 30.

Elävät satavuotiaaksi.

Toivottavasti joku menee määräämään heille statiineja, jotta kupsahtavat viimeistään kasikymppisinä.

Vierailija
139/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sentään.. Jotkut näköjään oikeasti vetävät kausaalisuhteen pitkän eliniän ja runsaan lihansyönnin välille ja vertailevat maita keskenään ottamatta huomioon mitään muuta.

Vierailija
140/159 |
12.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun perheessä sama juttu. Eikä auta vaikka kuinka terveelliset elämäntavat. Meillä myös kaikki kuolleet suhteellisen nuorena slaakeihin, että en itsekään odota pääseväni koskaan eläkkeelle, varsinkin kun eläkeikä nousee koko ajan. 

Vähän mietin, että antaisko mennä vaan, siis terveyden suhteen. Mitä sitä vaalii, jos on kuitenkin paskat geenit?

Kannattaa edes yrittää ja onhan kolesteroli- ja verenpainelääkkeet sekä aspiriini keksitty. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä