Laihdutuslääke maksaa 6000 euroa vuodessa ja sitä on käytettävä monta vuotta
Nämä uudenlaiset laihdutuslääkkeet (lihavuuslääkkeet), joiden avulla on saatu aikaiseksi ihan hyviä painon pudotuksia, maksaa 6000 euroa vuodessa. Ja niitä pitää käyttää monta vuotta, useimmiten loppuelämän. Eli kymmenessä vuodessa hinta on 60 000 euroa. Kiva kiva. Kenellä on rahaa tuollaiseen? Itse en ole köyhimmästä päästä, palkkakin 4500 brutto, mutta ei näin perheenäitinä ole ikimaailmassa rahaa lohkaista palkasta tuollaisiin summin.
Kommentit (438)
Vierailija kirjoitti:
Tuolla rahalla pystyy jo ostamaan ihan terveellistä ruokaakin. Ja vaikka ravintoterapeutin ja PT:n palveluja samalla.
Niin voi, 6000 vuodessa tekee jo 500 kuukaudessa, kilon pussi broccoli sekoitusta maksaa alle 2 euroa. En ole onnistunut vieläkään lihomaan vaikka ikää on yli 50
Vierailija kirjoitti:
20€ 1,5 kiloa possun ulkofilettä
20€ perunaa, porkkanaa, sipulia, valkosipulia, selleriä, purjosipuli, riisiä, pastaa, munia, jauhoja, kaurahiutaleita
Pärjää kaksi viikkoa...
Luulet sä että joku pitkäaikaistyötön kykenee ja älyää tehdä noista monipuolisia ruokia joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla rahalla pystyy jo ostamaan ihan terveellistä ruokaakin. Ja vaikka ravintoterapeutin ja PT:n palveluja samalla.
Niin voi, 6000 vuodessa tekee jo 500 kuukaudessa, kilon pussi broccoli sekoitusta maksaa alle 2 euroa. En ole onnistunut vieläkään lihomaan vaikka ikää on yli 50
Tämäpä juuri. Purjosipuli 300G pari euroa. Vuokaan halkaistuina, päälle oliiviöljyä, suolaa, pippuria ja timjamia. 200 asteessa 20 minuuttia. Ai että... <3
Siis 16 euroa päivässä maksaa joku tuosta aineesta? Sillähän syö ja juo ihan herroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Siis 16 euroa päivässä maksaa joku tuosta aineesta? Sillähän syö ja juo ihan herroiksi.
Taitaa olla nuo lääkkeet suunnattu enempi Kiuruille ja Risikoille, joilla 16€ päiväsä ei tunnu missään.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sitä korvien välissä olevaa syömishäiriötä ei sitten hoideta muulla kuin leikkauksella niin ei mene kauan että laihtunut lihava lihoo uudestaan. Tämä on nimittäin nähty enemmän kuin yksi kerta
Miksi kommentoit, kun et tiedä mistään. Peosentuaalisesti aika harvalla lihavalla on syömishäiriö sen varsinaisessa merkityksessä. Useimmilla ei korvien välissä ole mitään vikaa. Emme vaan osaa syödä niin vähän kuin kulutamme mobet istumatyöläisinä. Harva ahmii esimerkiksi. Mutta jos joka päivä huomaamatta kertyy vähän liikaa energiaa, se tarkoittaa ajan saatossa paljon ylimääräisiä kiloja. Ja kuka meistä nyt tarkasti vahtii tai edes täysin tietää päivittäistä kalorintarvettaan. Painoa kertyy helposti sillä olemme geeniperimältämme metsästäjä- keräilijöitä, jotka on aina liikkeessä ja ravintoa saa satunnaisesti.
Virallisen määritelmän mukaan lihavista on 20% syömishäiriökäytöstä. BED on yleisempää lihavilla miehillä kuin lihavilla naisilla. Ihan syömishäiriöistä puheenollen on suomalaisista teinitytöistä ja naisista 1/6 elämänsä aikana syömishäiriö tai syömishäiriötyyppistä oireilua. Kyse ei ole siis mistään muutamasta anorektikosta, joita on noin 2% teinitytöistä ja naisista. Ihmiset eivät tunnista eri syömishäiriöitä. Kovasanainen painopuhe lisää syömishäiriöistä käytöstä yhteiskunnassa.
Aivan älytön hinta! Huh huh. Kellä tuollaiseen riittää rahat? Parempi sijoitus panostaa omaan itsekuriin ja säästää tuo määrä tulevaa varten, varsinkin nyt kaiken kallistuessa...
En tosiaan tiennyt lääkkeen hinnasta, mutta äitini sisko on ollut jollain laihdutuslääkekuurilla. Annoksia suurennettiin, kun niiden teho alkoi jossain vaiheessa heikentyä. Loppujen lopuksi hän kuitenkin palasi takaisin entisiin tapoihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet ylipainoiset syö varsin terveellistä ruokaa. Paljon salaatteja ja kasviksia, laadukasta lohta, fileelihaa jne. Itsekin. Minä vain syön sitä terveellistä ruokaa ihan liikaa, koska minulla on koko ajan aivan järkyttävä nälkä. Ja siksi lihon.
Mitenkäs kuidut? Syöminen on korvien välissä. Tiedän mistä puhun 15kg laihduttaneena. Karkin ja suklaan jätin pois, limukkaa tai mehua en juo. Syön kyllä muuta makeaa, mutta kohtuudella. Leivon itse. Olen opetellut syömään kulutukseen nähden oikeanlaisia annoksia. Syön 4-5xpv.
Kuidut kuuluvat terveelliseen ruokavalioon. Pitääkö niitä erikseen luetella nykyaikana? Päivän kuituannoksen saa helposti kasaan syömällä aamulla kaurapuuroa ja pääaterialla papuja jossain muodossa. Ei ole tarvinut leipoa mitään. Ota huomioon sellainen asia, etteivät kaikki edes pidä makeasta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Paras laihdutuslääke on tukevat lenkkarit kesäksi ja tukevat lenkkarit talveksi. Hintaa yhteensä alle 300€. Kestävät monta vuotta. Välillä pesukoneessa 40 asteessa hiki pois.
Ja uudestaan: liikunnan osuus laihduttamisesta on 10-20%. Mutta tämänhän trolli tietää ihan hyvin. Kun pitäisi päästä nostamaan omaa arvoa vinoilemalla läskien, lehmien, manaattien ja ryhävalaiden köpöttelystä. Ei se arvo nouse, ei, yritä enemmän. Pitikö muuten syödä vähemmän ja puhdasta ruokaa? Raikkaita salaatteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monet ylipainoiset syö varsin terveellistä ruokaa. Paljon salaatteja ja kasviksia, laadukasta lohta, fileelihaa jne. Itsekin. Minä vain syön sitä terveellistä ruokaa ihan liikaa, koska minulla on koko ajan aivan järkyttävä nälkä. Ja siksi lihon.
Paastoa kolme päivää niin huomaat, että nälkään ei kuole. Sitten ala syömään vähemmän. Ole hyvä, 6000€ kiitos.
Tuo 6000 €/v on aloitukseen linkatun artikkelin takana ja tosiaan läheskään kaikki laihdutuslääkkeet eivät ole noin kalliita. Aika moni maksaa myös lääkkeensä kokonaan itse eikä se kerrytä edes maksukattoa. Joistain laihdutuslääkkeistä saattaa saada erityiskorvattavuuden, jos se lääke on määrätty johonkin muuhun kuin lihavuuteen. Esim jos lääkäri määrää Ozempicia 2. tyypin diabetekseen. Alunperinhän koko lääke on tarkoitettukin diabeteksen hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuslääkettä käytetäänkin tuosta syystä vain tilapäisesti. Kaikki laihdutuslääkkeen ansiosta laihtuneet tuttavat ovat lihoneet takaisin ja vieläpä lihavammaksi kuin aluperin olivat.
Ei muuten jää muilta huomaamatta, että laihdutuslääkekuuri on loppunut. Niin hirveä ahmimisvimma ja nälkäkiukku niillä ihmisillä on sen jälkeen.
Kilojen palautuminen korkoineen on sitten todella kova paikka mikä on syytä tiedostaa etukäteen. Älkää hävittäkö niitä XXL-koon lakanoita!!!
Mutta saivatpahan hetken aikaa elää kevyempänä ja terveempänä aktiivisempaa elämää.
Sama asia koskee laihduttajia, elämäntapansa muuttaneita, entisiä vähähiilarisia, cambridge ohjelmaa noudattaneita, herkkulakossa olleita jne. 1/10 pystyy pitämään kilot poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä juuri. Purjosipuli 300G pari euroa. Vuokaan halkaistuina, päälle oliiviöljyä, suolaa, pippuria ja timjamia. 200 asteessa 20 minuuttia. Ai että... <3
Sulla puuttuu tuosta proteiini kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paras laihdutuslääke on tukevat lenkkarit kesäksi ja tukevat lenkkarit talveksi. Hintaa yhteensä alle 300€. Kestävät monta vuotta. Välillä pesukoneessa 40 asteessa hiki pois.
Ja uudestaan: liikunnan osuus laihduttamisesta on 10-20%. Mutta tämänhän trolli tietää ihan hyvin. Kun pitäisi päästä nostamaan omaa arvoa vinoilemalla läskien, lehmien, manaattien ja ryhävalaiden köpöttelystä. Ei se arvo nouse, ei, yritä enemmän. Pitikö muuten syödä vähemmän ja puhdasta ruokaa? Raikkaita salaatteja?
Taas unohdetaan liikkumisen osuus hyvinvoinnista, miten se vaikuttaa nukkumiseen yms.
Anteeksi, mutta näin normaalipainoisena koen jotenkin epäreiluna, että ihminen voi vuosikymmenien ajan mättää epäterveellistä ruokaa ja sitten annetaan lääke, jolla laihtuu.
En minä osia vaihtaisi ja juu, ymmärrän kansanterveydelliset vaikutukset. Silti. Eikö pidä sitoutua mihinkään elämäntapamuutoksiin? Jos niihin sitoutuu, niin johan siinä laihtuu.
Entä tunnesyöjät? Toimiiko laihdutuslääke heillä? Jos menee se ilo ja lohdun tunne, niin miten siinä käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuslääkettä käytetäänkin tuosta syystä vain tilapäisesti. Kaikki laihdutuslääkkeen ansiosta laihtuneet tuttavat ovat lihoneet takaisin ja vieläpä lihavammaksi kuin aluperin olivat.
Ei muuten jää muilta huomaamatta, että laihdutuslääkekuuri on loppunut. Niin hirveä ahmimisvimma ja nälkäkiukku niillä ihmisillä on sen jälkeen.
Kilojen palautuminen korkoineen on sitten todella kova paikka mikä on syytä tiedostaa etukäteen. Älkää hävittäkö niitä XXL-koon lakanoita!!!
Mutta saivatpahan hetken aikaa elää kevyempänä ja terveempänä aktiivisempaa elämää.
Sama asia koskee laihduttajia, elämäntapansa muuttaneita, entisiä vähähiilarisia, cambridge ohjelmaa noudattaneita, herkkulakossa olleita jne. 1/10 pystyy pitämään kilot poissa.
Itseasiassa harvempi kuin 1/10. Vain n. 3% laihduttaneista pystyy pitämään saavutetun painon, lihavuusleikatuista hieman useampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sitä korvien välissä olevaa syömishäiriötä ei sitten hoideta muulla kuin leikkauksella niin ei mene kauan että laihtunut lihava lihoo uudestaan. Tämä on nimittäin nähty enemmän kuin yksi kerta
Miksi kommentoit, kun et tiedä mistään. Peosentuaalisesti aika harvalla lihavalla on syömishäiriö sen varsinaisessa merkityksessä. Useimmilla ei korvien välissä ole mitään vikaa. Emme vaan osaa syödä niin vähän kuin kulutamme mobet istumatyöläisinä. Harva ahmii esimerkiksi. Mutta jos joka päivä huomaamatta kertyy vähän liikaa energiaa, se tarkoittaa ajan saatossa paljon ylimääräisiä kiloja. Ja kuka meistä nyt tarkasti vahtii tai edes täysin tietää päivittäistä kalorintarvettaan. Painoa kertyy helposti sillä olemme geeniperimältämme metsästäjä- keräilijöitä, jotka on aina liikkeessä ja ravintoa saa satunnaisesti.
Virallisen määritelmän mukaan lihavista on 20% syömishäiriökäytöstä. BED on yleisempää lihavilla miehillä kuin lihavilla naisilla. Ihan syömishäiriöistä puheenollen on suomalaisista teinitytöistä ja naisista 1/6 elämänsä aikana syömishäiriö tai syömishäiriötyyppistä oireilua. Kyse ei ole siis mistään muutamasta anorektikosta, joita on noin 2% teinitytöistä ja naisista. Ihmiset eivät tunnista eri syömishäiriöitä. Kovasanainen painopuhe lisää syömishäiriöistä käytöstä yhteiskunnassa.
Kovasanainen painopuhe niin.. Mielenkiintoinen juttu kuitenkin se, että jos mennään vuosikymmeniä taaksepäin, niin läskiä haukuttiin päin naamaa ja sille naurettiin päin naamaa. Siihen aikaan ei moni ala-asteikäinen lapsi ollutkaan läski 70-/80-luvulla. Eikä näitä syömishäiriöitä lähelläkään samaa määrää kuin nykyisin! Nykypäivänä puhutaan pelkästä kehopositiivisuudesta ja hyvin harva kritisoi ylipainoa henkilölle suoraan, korkeintaan ehkä puhuu terveellisimmistä elintavoista, eikä siitä, että henkilö on läski. Silti näiden syömishäiriöiden määrä on räjähtänyt! Olisiko se kuitenkin niin, että henkilöt itse rakentavat päässään itselleen sen syömishäiriön median, mainosten ja TV:n takia? Ja se suinkaan johdu siitä, että olisi kovasanaista painopuhetta?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa harvempi kuin 1/10. Vain n. 3% laihduttaneista pystyy pitämään saavutetun painon, lihavuusleikatuista hieman useampi.
Ymmärrääkseni tämä ozempic on juuri tuossa hyvä, eli kun sen käyttöä jatkaa, niin se paino myös pysyy, eikä uutta kerry. Toki saa sitten ozempic facen, kun rasva lähtee kasvoistakin ja näyttää lähes narkkarilta, mutta ilmeisesti tuo on tulossa nyt vahvasti muotiinkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen, että monen epäonnistujan taustalla on sama syy: ollaan muutettu omaa ruokavaliota niin erilaiseksi, ettei sitä sitten pystykään koko elämäänsä noudattamaan. Jätetään kokonaan pois sellaisia raaka-aineita, joita ilman ei kuitenkaan jakseta olla koko elämää. Monella on myös halu saada nopeasti näkyviä tuloksia eli kokeillaan erilaisia "nälkäkuureja" ja hypätään puntarilla jos ei nyt ihan päivittäin niin ainakin viikottain.
Olen aikoinaan itsekin nk jojoillut ja kokeillut kaikenlaista. Toisaalta suurimman osan elämästäni olen ollut ihan normaalipainoinen. Ihan ilman kieltäytymistä mistään ja ilman nälkää. Viime syyskuussa selvitin, mikä mun energiankulutukseni olisi sitten, kun olen taas normaalipainoinen. Ja se on 1422 kcal/vrk. Tavoitepainossani 1305 kcal/vrk. Joten aloin syömään vain tuon 1305 kcal/vrk. Syön ja juon kaikkea samaa kuin yleensäkin, mutta vain pienempiä määriä. Koska tiedän, että ainoa, mistä voisin loppelämäkseni kieltäytyä, on silli ja silakkalaatikko (en ole tykännyt niistä ennenkään). Nyt olen jo normaalipainossani. En koe laihduttavani, en olevani dieetillä enkä muuttaneeni ruokavaliotanikaan. En myöskään hyppää jatkuvasti puntarilla. Toki olen huomannut, että vaatteet alkaa olla vähän turhan isoja. Omalääkäriä varten punnitsin reilu viikko sitten itseni ja oli mulle itsellenikin vähän yllätys, että kappas vaan, olenkin jo normaalipainoinen.
Mulla tosin ei ole todettu mitään suoliston hormonihäiriötä tai muutakaan toimintahäiriötä, joten mulla paino putoaa ihan ilman mitään hankaluuksia. Toki laihtuminen koko ajan hidastuu, mutta mulle on aivan se ja sama, milloin olen tavoitepainossani. Mulla on tuttuja, jotka joutuvat laihtuakseen käyttämään noita uusia laihdutuslääkkeitä, mutta heillä ylipainoakin on huomattavasti enemmän kuin mitä mulla oli. Ja todennäköisesti joutuvat käyttämään koko lopun elämäänsä, jos kylläisyydentunnetta ei ilman niitä tule. Mä olen onnekas ja oikein tyytyväinen, että mulle se tunne tulee. Yksi syy siihen, ettei enää oikein huvita käydä ravintoloissakaan syömässä, kun annokset ovat aivan liian isoja. Tuntuu rahan haaskaukselta syödä vain 1/3 annoksesta ja 2/3 menisi roskiin. Joskus haen lähiravintolasta takeaway ja syön sitten kotona siitä 3 kertaa. Muistan lukion ajoilta bilsan tunneilta hyperfagisen rotan eli rotan, jolla oli aivojen kylläisyyskeskus tuhottu. Se rottakin söi itsensä hengiltä.
Ilmainen yksinkertainen ja suorastaan tuottoisa laihdutus: syökää vähemmän.