TS: Harrastuksista on tullut vain rikkaiden luksusta. Pienituloisten lapset jätetään kylmästi ulos kaikesta.
Sanokaa mammat, miten tämä voi olla oikein? Turun Sanomien uutisen mukaan yhä useampi lapsi harrastaa enää vain lahjoitusrahalla ja silti apua ei enää riitä kaikille! Hope ry, Pelastakaa Lapset, Tukilinja, SOS Lapsikylä ja kirkko yrittävät paikkailla hallituksen s o s i a a l i t u r v a l e i k k a u k s i a, mutta nyt nekin joutuvat sulkemaan tukihakemukset kesken vuoden. Tämäkö on se hyvinvointivaltio, jota meille vielä kehdataan kehua?
Hallituksen leikkurit iskevät nyt kaikkein haavoittuvimpiin - apsiin, joiden vanhemmat eivät yksinkertaisesti pysty maksamaan enää harrastusmaksuja. Samalla kun hyvin toimeentulevien muksut pääsevät telinevoimistelusta sirkuskouluun ja yksityisopetukseen, vähävaraiset jäävät sohvalle selaamaan TikTokia, kun mitään muuta ei ole.
Mitä tämä kertoo Suomesta? Että elämänmittaisia ystävyyssuhteita, onnistumisen iloa ja taitojen oppimista saa vain, jos vanhemmilla on varaa? Ei ihme että syrjäytyminen alkaa jo ala-asteella - eikä ihme, että mammojen huoli kasvaa.
Mitä mieltä olette? Onko teidän lapsillanne mahdollisuus harrastaa? Pystyttekö maksamaan edes yhden lajin maksut vuodessa? Vai onko tämä maa nyt virallisesti vain hyväosaisten temmellyskenttä? Kertokaa suoraan - kuppi alkaa mennä nurin täälläkin!
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni lapsena jotain instrumenttia soittanut soittaa vielä aikuisena?
Ei monikaan, mutta harrastuksesta saadut hyödyt on auttaneet pärjäämään elämässä.
Harrastusten hyödyt ei ole ollenkaan vain suoria hyötyjä pelkästään siinä taidossa, vaan hyvin moninaisia ja auttavat opiskelussa, pitkäjänteisessä työskentelyssä, rutiineissa ym.
Jos lapsi vain lojuu, niin hyvin todennäköisesti se lojuu myös aikuisena.
Sinulla on kovin mustavalkoinen näkemys. Useimmat koodarithan esimerkiksi ovat opetelleet taitonsa aivan itse tekemällä ja yrityksen ja erehdyksen kautta. Ohjattua urheiluharrastusta tarvitsee vain, jos tähtää ammattiuralle. Joten ei siihen kannata suhtautua haudanvakavasti.
Ei tietenkään haudanvakavasti, mutta harrastuksista on kyllä moninaisia hyötyjä ja monilla eri alojen menestyjillä on kilpaurheilutausta (vaikka minun kommentissani ei urheiluharrastuksesta puhuttukaan, vaan instrumentin soittamisesta!).
Typerykset luulee, että harrastuksista on hyötyä vain, jos tähtää ammattimuusikoksi tai ammattiurheilijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on köyhälle kallista. 🤯 Ihme valitusta. Monet harrastukset on halpoja. Ei kaikkien tarvitse omistaa omaa hevosta, tai pelata kiekkoa. 🤔
Jopa lukemisharrastukseen tarvitaan nykyään lukuvalmentaja ja lukemislisenssi. Kustannukset alkaen 200e/kk.
Noin se on aina ollut. Mekin leikimme pienenä "pihalla" kun asuimme maalla, ja kyllähän se oudoksi meni kun muutimme taajamaan ja tuli vaan notkuttua jossain leikkipuistoissa sitten vanhempanakin. Nyt jos katson kaupunkia jossa asun, en haluaisi lapsen menevän "pihalle" täällä ollenkaan, ettei ajaudu ongelmiin ja väärään seuraan.
Vierailija kirjoitti:
jaha palstan vakioaloittaja aloittanut taas työnsä. Montako tehtailet tänään?
Tää.
- lehtijuttu
- mammat!
- kuppi nurin
jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai köyhien muksut ole koskaan historian saatossa harrastaneet mitään kallista lajia, vaan on menty ilmaistarjonnalla.
Jos ei ole omaa hevosta, niin talleilla on käyty iät ajat muiden hevosia hoitamassa.
Mun kummityttö harrastaa ratsastusta ja mä olen käsittänyt, että ei se hevosen hoitokaan ole mahdollista kaikille. En ole itse ikinä harrastanut ratsastusta, mutta elän uskossa, että omassa lapsuudessani sai välillä ratsastaa ilmaiseksi, jos kävi hoitamassa hevosta tallilla. Kummitytön talleilla ei ole mitään tällaista ilmaisratsastusta, vaan se hevosenhoito on vaan osa harrastusta. Ratsastusihmiset ihmiset korjatkaa, jos olen väärässä, mutta toikin karsii ratsastuksesta ne viimeisetkin vähävaraiset osallistujat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on köyhälle kallista. 🤯 Ihme valitusta. Monet harrastukset on halpoja. Ei kaikkien tarvitse omistaa omaa hevosta, tai pelata kiekkoa. 🤔
Jopa lukemisharrastukseen tarvitaan nykyään lukuvalmentaja ja lukemislisenssi. Kustannukset alkaen 200e/kk.
Itse tunnen esim. kilpavoimistelijalapsia, jotka lukevat jatkuvasti kirjoja ja aina joku kirja kesken.
Ei nämä sulje toisiaan ollenkaan pois, ja lapsilla joilla on strukturoitu arki on helpommin paremmat rutiinit myös lukemiseen.
Toki on hyvä olla vapaata aikaa myös luovuudelle, mutta kaikki eivät ole sen tyyppisiä. Riippuu paljon lapsestakin mikä sopii, mutta päämäärätön lojuminen ei ole hyvä ja nykyään se on suorastaan paha, kun päämäärätön lojuminen harvemmin johtaa mihinkään luovuuteen, vaan pelkästään ruutujen äärelle passivoitumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai köyhien muksut ole koskaan historian saatossa harrastaneet mitään kallista lajia, vaan on menty ilmaistarjonnalla.
Jos ei ole omaa hevosta, niin talleilla on käyty iät ajat muiden hevosia hoitamassa.
Mun kummityttö harrastaa ratsastusta ja mä olen käsittänyt, että ei se hevosen hoitokaan ole mahdollista kaikille. En ole itse ikinä harrastanut ratsastusta, mutta elän uskossa, että omassa lapsuudessani sai välillä ratsastaa ilmaiseksi, jos kävi hoitamassa hevosta tallilla. Kummitytön talleilla ei ole mitään tällaista ilmaisratsastusta, vaan se hevosenhoito on vaan osa harrastusta. Ratsastusihmiset ihmiset korjatkaa, jos olen väärässä, mutta toikin karsii ratsastuksesta ne viimeisetkin vähävaraiset osallistujat.
Ravitalleilla voi käydä parempi flaksi. Osaa hevostista treenataan myös ratsastamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei monikaan, mutta harrastuksesta saadut hyödyt on auttaneet pärjäämään elämässä.
Harrastusten hyödyt ei ole ollenkaan vain suoria hyötyjä pelkästään siinä taidossa, vaan hyvin moninaisia ja auttavat opiskelussa, pitkäjänteisessä työskentelyssä, rutiineissa ym.
Musiikkiharrastus tutkitusti kehittää myös matemaattista älykkyyttä.
Silti lukioni top5 pitkän matematiikan kirjoittajista ei yhdelläkään ollut musiikkitaustaa.
No eihän tuo kerro yhtään mitään, lue tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ollut enää pitkään aikaan mitään hoitoheppa- ja tallityttö-kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, pennut ulos potkimaan keskenään palloa. Hittoako persaukiset tekee lapsia jos ei ole varaa mihinkään. Hyvätuloisetkaan ei välttämättä laita lapsiaan mihinkään maksullisiin harrastuksiin
Juurikin näin!!! Ei ollut lapsuudessa ysärillä mitään maksullisia harrastuksia. Mentiin vapaa ajalla ja viikonloppuisin potkimaan palloa tai leikittiin esim lipunryöstöä,kymmenen tikkua laudalla tms.
Toi on tosi hyvä. Se level-uppi ei kehity sitten tietyn asteen jälkeen. Kyllä ne lahjakkaimmat olisi niin edullista saattaa osaavien valmentajien haltuun. Hiomattomat timantit ja niitä on Suomessa. Meillä haaskataan paljon huippuja. Aikansa joku poika tekee kaveriporukassa vaikka mitä kovaa ja nykyään ne kuvaa videoita jutuistaan. Se on kova ja inspiroivaa kaikille.
Mutta kun ei enää kehity ja kukaan ei ohjaa siihen "putkeen", niin osa ihan oikeasti passivoituu. Nuori tarvii käytännön asioissa sen tuen.
Kisamatkoille kuljetukset ja holhouksen. Valmennus ei riitä.
Kaikki lähtee ihan perustason toiminnasta. Menestyneimmillä on oma isä tai vanhemmat tehneet tän.
Ei me kunnon ihmiset haluta niitä peee luokan kakaroita tänne rikkomaan ja sotkemaan ja juuri siitä olemme valmiit maksamaan!
Ihmiskunta on selvinnyt kymmeniä tuhansia vuosia ilman, että jokaisella lapsella olisi huippukallis harrastus.
Asia on oikeasti ongelma vain niille, jotka haluaisivat helppoa rahaa tarjoamalla lapsille ylikalliita harrastuksia, mutta asiakkaita ei oikein riitä.
Aika moni haluaa harrastaa aktiivisesti, haastavasta ja jopa kilpaillen. Oman lapsen joukkuetta johti pari kroisosta ja halusivat Hankkijan joukkueelle vaikka mitä. Omasta läppäristä alkaen ja täydelliset joukkuevaatteet yms. KK maksut nousi niin korkeiksi, että seura ei voinut uskoa sitä. Muut joukkueet pystyi harrastamaan alle puolella siitä maksusta. Ja joukkueesta et pääse kesken kauden pois.
Lapsilla on oikeus harrastaa. Sitä mikä niiden intohimo on. Ja kilpatasolla, jos siihen pystyy. Lapsille pitää olla harrastus Sossu ihan erikseen. Harrastus ehkäisee ongelmia. Harrastus on kuin rahaa pankkiin, vaikka siinä.menee sitä.
Ei lenkkeily korvaa joukkuelajia tai postimerkkeily orkesteria tai sellotunteja.
Ja koulujen ilmaiset kerhot ovat joillekin tosinhybä, mutta kunnianhimoiselle harrastajalle ihan turhauttavia. .
Harrastukset ovat niin tärkeitä, että niitä pitää tukea. Suoraan lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti lukioni top5 pitkän matematiikan kirjoittajista ei yhdelläkään ollut musiikkitaustaa.
No eihän tuo kerro yhtään mitään, lue tutkimu
Saahan sitä tutkia mitä tahansa. Matematiikassa pärjää sitli todennäköisimmin, jos on kiinnostunut matematiikasta, eikä pianosoneteista.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä miten muutaman euron tukileikkaukset ajavat lapset nälkään ja köyhyyteen, eikä pysty enää harrastamaankaan. Jospa tarkistaisitte niitä perheen säännöllisiä turhia kuluja. Lopettakaa vaikka Netflix-tilaus, niin jo se kuittaa kaikki leikkaukset sosiaaliturvassa.
Netflix on halvempi per kk kuin työttömyysturvan poistettu lapsikorotus.
"Niin ja lapsihan sen vaatii, että ei voi harrastaa itsekseen, kaverien kanssa tai perheen kanssa, vaan aina pitää olla se maksettu valmentaja?"
No, monessa lajissa tarvitaan opastusta ja ohjausta, jotta sen oppii. Alkeet osaava voi haluta kehittyä paremmaksi, jolloin tarvitaan opetusta. Aika moneen lajiin tarvitaan myös tilat ja välineet. Ja kun joka tapauksessa monet lapset, omalla alueella lähes kaikki, harrastaa jotain ohjattua, ei niihin omaehtoisiin höntsäilyihin ole porukkaa.
Omien lasteni kaverit & luokkakaverit harrastavat esimerkiksi näitä lajeja: jalkapallo, yleisurheilu, uinti, taitoluistelu, partio, kuvataidekerho, erilaiset tanssilajit, piano tai jokin muu soitin & siihen liittyvät teoria- & soittotunnit. Kaikkiin näihin tarvitaan opetusta, jotta kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitin niin pitkään kunnes nivelreumani äityi pahaksi. Nyt omat lapset soittaa, itsekseen ja orkestereissa, aikuisia ovat jo.
Mä soitan edelleen. Itse asiassa nykyään enemmän kuin vuosiin, kun omat muksut ovat siinä iässä että tarvitsevat säestäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravitallalleilla voi käydä parempi flaksi. Osaa hevostista treenataan myös ratsastamalla.
Joo ja siinä kehittyy sinnikkyys ja pitkäjänteisyys hyvin, kun joutuu kouluttamaan itsepäistä ravuria ratsuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<Matematiikassa pärjää sitli todennäköisimmin, jos on kiinnostunut matematiikasta, eikä pianosoneteista.
Et nyt ymmärrä syy-seuraussuhteita, yleensä sellainen kiinnostuu matematiikasta, jolle se on helppoa. Musiikkiharrastus treenaa jo pikkulapsella niitä samoja aivoalueita joihin matemaattinen älykkyys liittyy.