TS: Harrastuksista on tullut vain rikkaiden luksusta. Pienituloisten lapset jätetään kylmästi ulos kaikesta.
Sanokaa mammat, miten tämä voi olla oikein? Turun Sanomien uutisen mukaan yhä useampi lapsi harrastaa enää vain lahjoitusrahalla ja silti apua ei enää riitä kaikille! Hope ry, Pelastakaa Lapset, Tukilinja, SOS Lapsikylä ja kirkko yrittävät paikkailla hallituksen s o s i a a l i t u r v a l e i k k a u k s i a, mutta nyt nekin joutuvat sulkemaan tukihakemukset kesken vuoden. Tämäkö on se hyvinvointivaltio, jota meille vielä kehdataan kehua?
Hallituksen leikkurit iskevät nyt kaikkein haavoittuvimpiin - apsiin, joiden vanhemmat eivät yksinkertaisesti pysty maksamaan enää harrastusmaksuja. Samalla kun hyvin toimeentulevien muksut pääsevät telinevoimistelusta sirkuskouluun ja yksityisopetukseen, vähävaraiset jäävät sohvalle selaamaan TikTokia, kun mitään muuta ei ole.
Mitä tämä kertoo Suomesta? Että elämänmittaisia ystävyyssuhteita, onnistumisen iloa ja taitojen oppimista saa vain, jos vanhemmilla on varaa? Ei ihme että syrjäytyminen alkaa jo ala-asteella - eikä ihme, että mammojen huoli kasvaa.
Mitä mieltä olette? Onko teidän lapsillanne mahdollisuus harrastaa? Pystyttekö maksamaan edes yhden lajin maksut vuodessa? Vai onko tämä maa nyt virallisesti vain hyväosaisten temmellyskenttä? Kertokaa suoraan - kuppi alkaa mennä nurin täälläkin!
Kommentit (447)
Kyllä siinä kunnon ADHD-lapset on tuskissaan jos ei pääse purkamaan energiaa kunnollisten (mieluisten)harrastusten pariin.
Aikamoista rahastusta alkaa touhu olemaan. Esim. Tampereella jo eskari-ikäiselle jalkapalloharrastus on kallista. Seuramaksut, pelivarusteet, pelimatkat, vakuutukset,tuomarimaksut jne. Ja kaiken rahastuksen päälle vielä odotetaan vanhempien osallistuvan täysillä toimitsijatouhuun/valmennukseen/kuljetuksiin. Miettii vaan että mihin ne rahat oikein menee? Kun lapsia on pari-kolme, niin äkkiä pari sataa menee jo pientenkin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tytön koulu loppuu kahdelta joka päivä. Kesäloma tulossa. Asumme pienessä kaksiossa kerrostalossa ei ole omaa mökkiä. Aija yksinäistä vaan lukea joka iltapäivä yksin kotona kirjoja tai ommell
Eikö lapsilla ole enää kavereita? Kesällä ollaan ulkona, eikä ihmetellä sisällä, että joku vie johonkin harrastukseen. Mutta toisaalta, jos vanhemmilla ei ole älliä eikä aloitekykyä, niin voiko sitten lapseltakaan vaatia, kun on kotona opetettu...
Kaikilla ei ole kavereita. Mulle olisi ollut upeaa, jos vanhemmat olisivat vieneet jonnekin kerran viikossa.
-ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tytön koulu loppuu kahdelta joka päivä. Kesäloma tulossa. Asumme pienessä kaksiossa kerrostalossa ei ole omaa mökkiä. Aija yksinäistä vaan lukea joka iltapäivä yksin kotona kirjoja tai ommell
Eikö lapsilla ole enää kavereita? Kesällä ollaan ulkona, eikä ihmetellä sisällä, että joku vie johonkin harrastukseen. Mutta toisaalta, jos vanhemmilla ei ole älliä eikä aloitekykyä, niin voiko sitten lapseltakaan vaatia, kun on kotona opetettu...
Ei ole kavereita, on suljettu muiden ulkopuolelle. Taloyhtiössä ei asu muita lapsia joten naapurissakaan ei kavereita ole.
Tytöt voivat ommella kotona ja pojat pelata jalkapalloa ulkona?
Olen muutenkin jo kiireinen, mutta suostuin vetämään oman kotikunnan 4-7 vuotiaille lapsille ilmaisen jalkapallokerhon kerran viikkoon koko kesän ajan.
Mitään palkkaa ei tule ja todennäköisesti syksyllä saan taas kuulla, että eikö tästä voisi jatkaa joukkueena. Kerron taas vanhemmille, että mikäli löytyy kiinnostunut niin voi lähteä vetämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, pennut ulos potkimaan keskenään palloa. Hittoako persaukiset tekee lapsia jos ei ole varaa mihinkään. Hyvätuloisetkaan ei välttämättä laita lapsiaan mihinkään maksullisiin harrastuksiin
Lisääntyminenkö on vain varakkaiden etuoikeus?
Kyllä jokaisen lähtökohtana tulisi olla, että elättää jälkikasvunsa itse.
Uskomattomia nämä vaatimukset, että kaikkien pitäisi saada aivokirurgin tai lakimiehen elintaso, tekemättä itse mitään asian eteen.
Tai että lapsia ylipäänsä tehdään, vaikka ei itse heitä voida elättää.
Vierailija kirjoitti:
Kännyt ovet vieneet mielenkiinnon. Enää ei pojat mene kentälle ja pistä pelejä pystyyn. Toista se oli vielä 70-80-luvulla, olipa sitten kyse katulätkästä, jääkiekosta, jalkapallosta, pesäpallosta jne. Eikä siihen aikuisia tarvittu, osattiin kyllä jo 6-7 vuotiaana tehdä joukkueet ja nätisti pelailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännyt ovet vieneet mielenkiinnon. Enää ei pojat mene kentälle ja pistä pelejä pystyyn. Toista se oli vielä 70-80-luvulla, olipa sitten kyse katulätkästä, jääkiekosta, jalkapallosta, pesäpallosta jne. Eikä siihen aikuisia tarvittu, osattiin kyllä jo 6-7 vuotiaana tehdä joukkueet ja nätisti pelailla.
Vielä 2000-luvun puolivälissäkin saatiin pelit pystyyn, meitä oli kymmeniä vääntämässä katulätkää. Niin ne ajat muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, pennut ulos potkimaan keskenään palloa. Hittoako persaukiset tekee lapsia jos ei ole varaa mihinkään. Hyvätuloisetkaan ei välttämättä laita lapsiaan mihinkään maksullisiin harrastuksiin
Uskomattomia nämä vaatimukset, että kaikkien pitäisi saada aivokirurgin tai lakimiehen elintaso, tekemättä itse mitään asian eteen.
Uskomattomia nämä oletukset että jokainen haluaa lakimiehen elintason.
"Jos joku on kiusattu, on äärimmäisen epätodennäköistä, että hän haluaa osalistua johonkin joukkuepeleihin. Varsinkin poikien puolella, heikkous liikunnassa on yksi tavallisimpia kiusaamisen syitä."
Hän voi löytää hengenheimolaisia vaikka teatteri-, kuvataide- tai bändikerhosta tai vaikka hip hop -tanssitunneilta. Ei tässä ohjatuilla harrastuksilla tarkoitettu pelkästään joukkuepelejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kustannukset nyt ovat nousseet älyttömästi viimeisten vuosien aikana. Yli viisi vuotta sitten oli paremmin asiat. No sitten tuli korona ja Venäjän aloittama sota. Maailman talous on nyt mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kustannukset nyt ovat nousseet älyttömästi viimeisten vuosien aikana. Yli viisi vuotta sitten oli paremmin asiat. No sitten tuli korona ja Venäjän aloittama
ensiksi pitäisi saada työn tuottavuus nousuun. Suomessa se ei ole noussut pitkään aikaan. Jos tuottavuus ei nouse, ei elintasokaan parane vaan itseasiassa hiipuu pikku hiljaa.
Ihmisillä on nykyään ihme asenteet. Mullekaikkiheti, jotain tuottavaa pitäisi kuitenkin ensin saada aikaiseksi. Ei ihme, että tässä on eletty vuosikymmeniä velaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kännykät? Maksullinen kilpaurheilu on vienyt omaehtoisesti liikuntaa harrastavien lapsien porukat.
Ne jotka ovat ylipäätään kiinnostuneet harrastamaan jotain joukkueurheilua pelaavat nykyään seurassa joten pihapeleihin ei riitä enää liikunnalisia nuoria jotka jaksaisivat kerääntyä ihan muuten vain potkimaan palloa autotallin seinää vasten.
Ainoastaan johonkin skeittipuistoon näyttää riittävän omaalla ajallaan urheilevia nuoria
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun lapsena korostettu harrastuksia vaan sitten kaikki touhusi sitten kylän urheilukentällä niin köyhät kuin rikkaat?
Jotta köyhät ja rikkaat voisivat touhuta kylän urheilukentällä, tarvitaan ensinnäkin urheilukenttä ja toiseksi sinne ainakin yksi aikuinen, joka ei ole vailla palkkaa.
Mihin sitä aikuista tarvitaan? Omassa lapsuudessani naapuruston lapset kerääntyivät yhteen ja joku sai idean, että mennään kentälle pelaamaan. Ei ollut edes mikään hieno stadion, vaan ihan tavallinen hiekkakenttä muutaman sadan metrin päässä taloyhtiön pihasta.
Vanhemmat on itse vastuussa perheen taloudesta. Turha syyttää muita jos ei itse halua tuloja hankkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kavereita, on suljettu muiden ulkopuolelle. Taloyhtiössä ei asu muita lapsia joten naapurissakaan ei kavereita ole.
Sehän on varmasti ihan kaikki muiden vikaa kuin sinä ja sinun enkeli olette kaikella tapaa täydellisiä?
Suomihan on siitä erikoinen maa, että köyhän kakara joka voittaa esimerkiksi sm-kisat, nin ei mene edustamaan maataan kansainvälisiin kisoihin, vaan se on se rikkaiden kakara joka tulee joku hopealle tai pronssille.
Tätä oon ihmetelly joissain seuroissa että eikö seura voi maksaa voittajan kisamaksuja ja lisenssejä? Mut ilmeisesti ei voida ja lähtee se ei niin hyvä edustamaan.
Ihan käsittämätöntä lähettää huonoa materiaalia kansainvälisiin kisoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai köyhien muksut ole koskaan historian saatossa harrastaneet mitään kallista lajia, vaan on menty ilmaistarjonnalla.
Ei meikäläinen päässyt kuin koulun jälkeen olevalle ilmaiselle liikuntakerholle, jota veti joku vanhempi ilmaiseksi. Ja kansalaisopiston puoli-ilmaisille pianotunneille. Ei tarvinnut muuta edes toivoa. Pihan lasten kanssa leikittiin ja pelattiin illat ulkona. Meitä oli niin paljon, että pelattiin pesistä, jalkapalloa yms.keskenään, mitä milloinkin keksittiin ja millaiset joukkueet saatiin kasaan.
että tää AP on ärsyttävä! Hyvi' aloituksia EHKÄ mutta tuo hiton mammoittelu!
EN OLE mikään "mamma" vaikka täällä käyn!