Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavimmat mansplaining- kokemukset tänne!

Vierailija
25.05.2025 |

Mansplaining on ilmiö, jonka jokainen nainen ja tyttö tuntee. Mikä on hassuin, ärsyttävin tai naurettavim, jonka olet kuullut? 

Itseäni naapurin ukko alkoi kerran neuvomaan hevosen hoitoon ja ratsastukseen liittyvissä asioissa. Kysyessäni asiaa selvisi, ettei koskaan ollut missään tekemisissä hevosten kanssa. Itselläni on 15 vuoden kokemus hevoshommista, oma hevonen on ollut 10 vuotta. 

Kommentit (1589)

Vierailija
641/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on naisselittäminen aloitus?

Vierailija
642/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee sellainen äläkä rutise täällä. Ole hyvä ilmaisesta naisselittäjän vinkistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saa toki, mikä olikaan tarve sille? Kertoisiko joku sen :)

Ai ette kerro? Ehkäpä koska syynä on tasan vain miesvihan levittäminen. :)

Niinpä."

Tää on klassikko tää itsekseen keskustelija. Kysyy, mutta ei tartte ketään toista vastaamaan. Mutta luo mielipiteensä silti muista, omien juttujen perusteella.

En vaan ymmärrä, muksi tulee tänne keskustelupalstalle esittämään näitä yksinpuheluita.

Vierailija
644/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni naapurin ukko alkoi kerran neuvomaan hevosen hoitoon ja ratsastukseen liittyvissä asioissa. Kysyessäni asiaa selvisi, ettei koskaan ollut missään tekemisissä hevosten kanssa. Itselläni on 15 vuoden kokemus hevoshommista, oma hevonen on ollut 10 vuotta. 

Naiset ei siis opi hevostenhoitoa edes 15 vuodessa ?!

Mulle vaimo on sanonut että minusta voi tulla viikossa asiantuntija alaan kuin alaan, hän itse kuulemma tulee vain tyh.memmäksi.

Noh, eläköön se pieni ero.

Et huomaa hänen aggressiivisuutta tässä?

Vierailija
645/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi mies alkaa neuvomaan työttömille, miten työttömyyttä hoidetaan ja että kaiken vieminen työttömiltä saa työttömät vihdoin menemään töihin. Tämä mies ei kuitenkaan suostu myöntämään, että työtä ei ole kaikille ja että tämän miehen käyttämät metodit ovat vain lisänneet työttömyyttä valtavasti. Turha niiden, joilla ei ole mitään kokemusta työttömyydestä on alkaa meitä kokeneita työttömiä neuvomaan. Paljon parempia asiantuntijoita tässä me työttömät olemme. Annan nyt tälle Petterille (nimi ei muutettu) ilmeisen vinkin, että kaikki alkaa myöntämällä, että työtä ei ole kaikille ja päästämällä toivottomia tapauksia suosiolla eläkkeelle.

Vierailija
646/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisiko joku kertoa, mitä miesvihaa siinä on, jos naista ärsyttää tarpeeton neuvominen ilman kysymistä? Onko hipiä oikeasti noin herkkä?

Miesvihaa on se että kokee tarpeelliseksi tehdä ja osallistua ketjuun jossa jaetaan näitä keksittyjä tarinoita tavoitteena haukkua miehiä.

Niin? Miksi siis osallistut tällaiseen? 

Vierailija
647/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä naisilla on ollut n 300 000 vuotta aikaa tehdö asialle jotain. Aika huonosti olette onnistuneet. 

Tehdä mille? Miesselittelylle/selostukselle?

Vierailija
648/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltoasemalla tuli kerran joku äijä sössöttämään, että tankkaa nopeammin ja neuvoon jotain, ettei sitä bensaluukkua tarvi kiertää kiinni niin monta kertaa, olipa kyllä kilahdus lähellä, teen asiat just niinkuin haluan siihen ei muut puutu.

Vierailija
649/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielenkäytöstä huomaa että mummot ovat maanantaina palstalla. 

Mitä sulla on mummoja vastaan? Vihaatko omia mummojasikin noin paljon?

Vierailija
650/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä asiaa välillä miettinyt miehenä. Ja koittanut olla objektiivinen ja hakea rakentavaa näkökulmaa. Miksi tämä on muodostunut tällaiseksi noidankehäksi?

Oma mielipiteeni on, että mansplaining on todellakin totta. Eikä sellaista tulisi harrastaa. Samalla olen miettinyt syitä siihen miksi sitä niin yleisesti kuitenkin esiintyy? Jotta itse osaisin välttää tilanteita joissa itse siihen sortuisin. 

Omia ajatuksia mistä tämä kumpuaa.

1) Miehen malli. Odotukset. Todelliset ja epätodelliset.

Olette varmaan huomanneet, että miehien / poikien maailmassa positiivisiksi ja tavoiteltaviksi asioiksi nousevat usein tällaiset asiat. Määrätietoisuus, tietää mitä tekee, ottaa tilanteen haltuun jne yms. No moni mies kääntää tilanteen päässään sellaiseksi, että hän on huono mies, jos hän ei osaa jotain asiaa tai pysty ottamaan tilannetta haltuun / tietämään mitä tekee. 

Tää näkyy paitsi mansplainingina, myös olan yli kurkkimisena ja neuvomisena kun esim. ammattiautonasentaja korjaa miehen autoa. Tosin tuo on vähenemään päin. Mutta tapahtuu varmasti vaikka omakotitalotyömailla tai remonttittyömailla. Ok. On hyvä asia valvoa. Jos tosiaan tietää mitä on tekemässä. Mutta harva mies tietää ammattilaista paremmin. Silti tulee vähän tunne siitä, että nyt jos en puutu hommiin niin varmaan ne huijaa mua yms. Tätä asennetta usein ruokkii lehdet, keskustelupalstat  ja työpaikan kahvipöydät.

Mistä tää sittten johtuu?...

2) Miesten suhde naisiin.

Myönnämme tai emme. Miehet yleensä ajattelee naisia aika paljon. Osa siitä on varmaan sisäänrakennettua parinhakuviettiä, ja osa kulttuurin ja kasvatuksen tulosta. Mutta lopputuloksena miehet ja pojat aika usein pyrkivät tekemään jotenkin vaikutuksen naisiin. Tietoisesti tai tiedostamattaan. Ainakin heterot siis.  

Eli jos noi yllämainitut jutut on myös sellaisia jotka nähdään parinhakuonnea tuottavina ominaisuuksina, monelle tulee pakottava tarve naisen kohdatessaan alkaa käyttäytyä yllä mainituin tavoin. Vaatii tilanteen tunnistamista ja tietoista irtisanoutumista tuollaisesta ajattelukuviosta. Koska se tulee ns. selkärangasta monella. 

3) Miksi näin?

Miksi tällaistä naurettavaa käytöstä sitten esiintyy, jos se pääasiassa ei johda toivottuun lopputulokseen? No yksi syy on että naiset  ovat kohteliaasti olleet hiljaa tästä aiemmin. Eli ei ole tullut sitä palautetta, että vituiksi menee ja lujaa. Koska no. Joskus on ollut myös sosiaalisesti hyväksyttävää ja vähän tavoiteltavaakin naisten puolelta heittäytyä avuttomaksi. Jolloin mansplainaaminen on jopa saatettu palkita yksilön suosiolla. Oli tilanne sitten ratkennut tai ei. Homma on siis ollut vain osa soidinmenoja ja uroksen viettelyä. 

Ja vaikka asetelmassa ei olisikaan mies/naiskulmaa mukana, moni ihminen on liian kohtelias sanomaan "neuvojalle" että mees nyt mäkeen siitä. Mä tiedän itse mitä teen. 

Sellaista mulla mielessä tähän. Eli sellaiset mansplainingit täältä suunnalta miksi te Naiset käyttäydytte miten käyttäydytte... ;D 

Te Naisittelu on vähän alentavaa mutta teksti ihan asiallista pohdintaa. Lisää tällaista, kiitos!

Vierailija
651/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se on sitä kun väännellään miehen sanoja uuteen tarkotukseen ja syyllistetään siitä 

Vierailija
652/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

se on sitä kun väännellään miehen sanoja uuteen tarkotukseen ja syyllistetään siitä 

Sun itse keksimät termit eivät ole valideja. Mene muualle ulisemaan.

Vierailija
653/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kilpailevat miesmyyjät teknisellä alalla selittävät, että ei tuo tyttö osaa mitään. kun saan kauppaa aikaiseksi, niin samat sedät selittää, olen saanut kaupat vain koska olen antanut seksiä asiakkaalle. kyseessä siis teolliset projektit. 

Vierailija
654/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti ollut selittämistä, kun ei sanottu sanaakaan, mutta... Mulla oli vähän kuormittava vaihe elämässä ja unohdin tuon tuosta valot autoon toistuvasti akku tyhjä, tarvin apuvirtaa. Mulla oli itellä kaapelit ja osasin homman tehdä ja olin tehnyt useasti, kunhan vain sain jonkun auton avuksi. Kerran oli tilanne että akku oli taas tyhjä ja sain jonkun naispuoleisen naapurirapusta auttamaan. Molempien konepellit oli jo auki ja kaapelit mulla kädessä, kun paikalle tuli joku vanhempi mieshenkilö, mitään sanomatta riisti kaapelit mun kädestä ja alkoi laittaa niitä akkuihin kiinni. Katoin sitä vaan tonnin seteli -ilmeellä ja haistelin ilmassa leijuvaa testosteronin tuoksua. Mies sen jälkeen myös poistui paikalta sanomatta mitään.

Vierailija
655/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin pukemassa juhliin pikkutakkia, kun puolisoni tuli kertomaan, miten solmio solmitaan ja että "pikkutakin nappeja ei koskaan pidä pitää kaikkia kiinni". Olen käyttänyt pukuja työssäni vuosia.

Muistisääntö: ylin nappi aina, alinta ei ikinä.

Vierailija
656/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on sähkäri, mutta mun isä koittaa sitä päsmäröidä sähköasennuksissa. Ja vaikka kuinka käskee isää hiljaiseksi, niin ei auta. Pitää koittaa nuorempaa neuvoa.

Vierailija
657/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama päivä sitten eräässä ketjussa kirjoittaja kertoi, miten appiukko oli tullut neuvomaan häntä vauvan imettämisessä. :D

Lämmitin vauvanruokaa ja isäni vieressä totesi, että se ei sitten saa olla kuumaa.

kyse taitaa olla enempi siitä että isäs tuntee sut

Vierailija
658/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommasin uuden leasing-auton ja mies alkoi neuvomaan mm. miten pitkät valot laitetaan päällle ja miten käsijarrua käytetään. Olen ajanut saman merkkistä autoa nyt 25 vuotta, eli auton toiminnot ovat ehtineet tulla tutuiksi.

Naiset ovat (keskimäärin) kokemattomampia auton kanssa. Poikkeuksiakin on. On myös miehi, jotka eivät koskaan ole auton ratissa olleet.

Vierailija
659/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on naurettavinta manspleiningiä vähään aikaan, ukot jankkaa kuinka manspleining on vain naisten päässä ja oma vika

Äläs nyt tyttö tule selittämään mitään asiasta, mistä et mitään ymmärrä. Keitä vaikka kahvit sen sijaan.

#naisvihanäkyväksi

Vierailija
660/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on naurettavinta manspleiningiä vähään aikaan, ukot jankkaa kuinka manspleining on vain naisten päässä ja oma vika

Äläs nyt tyttö tule selittämään mitään asiasta, mistä et mitään ymmärrä. Keitä vaikka kahvit sen sijaan.

#naisvihanäkyväksi

Juurihan se tuossa näkyi. Mikä ongelma? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän