Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavimmat mansplaining- kokemukset tänne!

Vierailija
25.05.2025 |

Mansplaining on ilmiö, jonka jokainen nainen ja tyttö tuntee. Mikä on hassuin, ärsyttävin tai naurettavim, jonka olet kuullut? 

Itseäni naapurin ukko alkoi kerran neuvomaan hevosen hoitoon ja ratsastukseen liittyvissä asioissa. Kysyessäni asiaa selvisi, ettei koskaan ollut missään tekemisissä hevosten kanssa. Itselläni on 15 vuoden kokemus hevoshommista, oma hevonen on ollut 10 vuotta. 

Kommentit (1589)

Vierailija
601/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin heterotreffeillä miehen kanssa. Kerroin, ettei minua kiinnosta kauhean vakava seurustelu, perheen perustaminen tai muu. Mies rupesi vakavissaan pohtimaan, että oletkohan sinä lesbo?

Nii-in, eihän sitä heteronainen voi haluta harrastaa kevyttä tapailua. Kaksi vuosikymmentä myöhemmin, olen yhä hetero...

Oletko myös vanhapiika? 

Siinä olisi hallituksellekin vielä yksi paikka kassanpaikkaamiseen palauttaa vero sillekin. Voisin manspeilanata teille, miksi se olisi oikeutettua, mutta ehkä te se jo tarpeeksi hyvin ymmärrätte itsekin - vaikkette halua sitä edes itsellenne myöntää. 

Käy hyvin. Niiltä vanhemmilta, joiden lapset eivät syystä tai toisesta kasvakaan veronmaksajiksi, perittäisiin sitten koko lapseen mennyt veropotti takaisin korkoineen.

Vierailija
602/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Miespotilas tarvitsi helpohkon toimenpiteen ja arveli etten naisena sitä osaisi tehdä. Meni sitten mieslääkärille.

Valitsen aina ennemmin vaikka ulkomaalaisen mieslääkärin, kuin naisen. Voi kait naisetkin olla hyviä työssään, mutta en vain halua olla naisten kanssa tekemisissä yhtään enempää, kuin on pakko.

Jaaa..sitä sanotaan homoudeksi

Tuossa yllä näemme tyypillisen naisen kommentin miehille. Kasvakaa aikuisiksi ja tulkaa 2000-luvulle, akat!

Ei. Vaan tuo oli järjettömän hyvä heitto tuohon edelliseen misogyniseen kommenttiin!😊 Sinua taitaa harmittaa enemmänkin kun niin monta kertaa kommentoit tuota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin lukemassa lapsellemme paitaa, vaimo huikkasi katsomatta että paita laitetaan sitten oikein päin päälle 😀

Pukemassa

Olisiko mennyt joskus väärinpäin sitten. Mutta eipä tuo nyt niin vakavaa ole.

Mutta tuo on hyvä esimerkki siitä, että saattaa helposti syyllistyä turhaan neuvomiseen ja aiheuttaa turhaa epävarmuutta toiselle, oli se sitten mies tai nainen kyseessä.

Tuleeko epävarmuuden lisäksi myös turvaton olo voimaantumisen sijasta? Sortaako rakenteet estäen lumihiutaletta leijailemasta vapaasti turvallisessa tilassaan? 

Varmasti näistäkin aiheista on kirjoitettu vähintään kymmenen pro gradua höttöhumanistien toimesta matkalla pitkäaikaiskortistoon.

Vierailija
605/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tätä asiaa välillä miettinyt miehenä. Ja koittanut olla objektiivinen ja hakea rakentavaa näkökulmaa. Miksi tämä on muodostunut tällaiseksi noidankehäksi?

Oma mielipiteeni on, että mansplaining on todellakin totta. Eikä sellaista tulisi harrastaa. Samalla olen miettinyt syitä siihen miksi sitä niin yleisesti kuitenkin esiintyy? Jotta itse osaisin välttää tilanteita joissa itse siihen sortuisin. 

Omia ajatuksia mistä tämä kumpuaa.

1) Miehen malli. Odotukset. Todelliset ja epätodelliset.

Olette varmaan huomanneet, että miehien / poikien maailmassa positiivisiksi ja tavoiteltaviksi asioiksi nousevat usein tällaiset asiat. Määrätietoisuus, tietää mitä tekee, ottaa tilanteen haltuun jne yms. No moni mies kääntää tilanteen päässään sellaiseksi, että hän on huono mies, jos hän ei osaa jotain asiaa tai pysty ottamaan tilannetta haltuun / tietämään mitä tekee. 

Tää näkyy paitsi mansplainingina, myös olan yli kurkkimisena ja neuvomisena kun esim. ammattiautonasentaja korjaa miehen autoa. Tosin tuo on vähenemään päin. Mutta tapahtuu varmasti vaikka omakotitalotyömailla tai remonttittyömailla. Ok. On hyvä asia valvoa. Jos tosiaan tietää mitä on tekemässä. Mutta harva mies tietää ammattilaista paremmin. Silti tulee vähän tunne siitä, että nyt jos en puutu hommiin niin varmaan ne huijaa mua yms. Tätä asennetta usein ruokkii lehdet, keskustelupalstat  ja työpaikan kahvipöydät.

Mistä tää sittten johtuu?...

2) Miesten suhde naisiin.

Myönnämme tai emme. Miehet yleensä ajattelee naisia aika paljon. Osa siitä on varmaan sisäänrakennettua parinhakuviettiä, ja osa kulttuurin ja kasvatuksen tulosta. Mutta lopputuloksena miehet ja pojat aika usein pyrkivät tekemään jotenkin vaikutuksen naisiin. Tietoisesti tai tiedostamattaan. Ainakin heterot siis.  

Eli jos noi yllämainitut jutut on myös sellaisia jotka nähdään parinhakuonnea tuottavina ominaisuuksina, monelle tulee pakottava tarve naisen kohdatessaan alkaa käyttäytyä yllä mainituin tavoin. Vaatii tilanteen tunnistamista ja tietoista irtisanoutumista tuollaisesta ajattelukuviosta. Koska se tulee ns. selkärangasta monella. 

3) Miksi näin?

Miksi tällaistä naurettavaa käytöstä sitten esiintyy, jos se pääasiassa ei johda toivottuun lopputulokseen? No yksi syy on että naiset  ovat kohteliaasti olleet hiljaa tästä aiemmin. Eli ei ole tullut sitä palautetta, että vituiksi menee ja lujaa. Koska no. Joskus on ollut myös sosiaalisesti hyväksyttävää ja vähän tavoiteltavaakin naisten puolelta heittäytyä avuttomaksi. Jolloin mansplainaaminen on jopa saatettu palkita yksilön suosiolla. Oli tilanne sitten ratkennut tai ei. Homma on siis ollut vain osa soidinmenoja ja uroksen viettelyä. 

Ja vaikka asetelmassa ei olisikaan mies/naiskulmaa mukana, moni ihminen on liian kohtelias sanomaan "neuvojalle" että mees nyt mäkeen siitä. Mä tiedän itse mitä teen. 

Sellaista mulla mielessä tähän. Eli sellaiset mansplainingit täältä suunnalta miksi te Naiset käyttäydytte miten käyttäydytte... ;D 

Vierailija
606/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki tästä miesselittelystä: mies kommentoi Maria Nordinin ajatuksia virheellisiksi ja vahingollisiksi, sata kirkuvaa naista hyökkää hänen päälleen somessa. 

No tää oli kyllä tosi huono, koska aika iso osa naisista ei kannata Nordinin ajatuksia. Toisaalta, tähän on vähän kuin Tate, joku nainen arvostelee sen ajatuksia virheellisiksi, niin miehet hyökkää kimppuun kun niiden idolin ajatuksia arvostellaan.

Vierailija
607/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä asiaa välillä miettinyt miehenä. Ja koittanut olla objektiivinen ja hakea rakentavaa näkökulmaa. Miksi tämä on muodostunut tällaiseksi noidankehäksi?

Oma mielipiteeni on, että mansplaining on todellakin totta. Eikä sellaista tulisi harrastaa. Samalla olen miettinyt syitä siihen miksi sitä niin yleisesti kuitenkin esiintyy? Jotta itse osaisin välttää tilanteita joissa itse siihen sortuisin. 

Olette varmaan huomanneet, että miehien / poikien maailmassa positiivisiksi ja tavoiteltaviksi asioiksi nousevat usein tällaiset asiat. Määrätietoisuus, tietää mitä tekee, ottaa tilanteen haltuun jne yms. No moni mies kääntää tilanteen päässään sellaiseksi, että hän on huono mies, jos hän ei osaa jotain asiaa tai pysty ottamaan tilannetta haltuun / tietämään mitä tekee. 

Tää näkyy p

Kun tuottaa tuollaisen määrän proosaa, kannattaa ajatella sen tiivistämistä. Kuten näin 

"Mansplaining on todellinen ilmiö, ja sen taustalla on usein miesten sisäistetty tarve osoittaa osaamistaan ja hallintaa sekä muiden miesten että naisten edessä. Tämä kumpuaa kasvatuksesta, rooliodotuksista ja halusta tehdä vaikutus. Vaikka se harvoin toimii, käytös jatkuu osin siksi, että siitä ei ole aina saanut rehellistä palautetta. Tiedostaminen on avain muutokseen."

Vierailija
608/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette varmaan huomanneet, että miehien / poikien maailmassa positiivisiksi ja tavoiteltaviksi asioiksi nousevat usein tällaiset asiat. Määrätietoisuus, tietää mitä tekee, ottaa tilanteen haltuun jne yms. No moni mies kääntää tilanteen päässään sellaiseksi, että hän on huono mies, jos hän ei osaa jotain asiaa tai pysty ottamaan tilannetta haltuun / tiet

Toistat toisen ihmisen terävät huomiot omalla tavallasi ja loistat omassa mielessäsi kirkkaana tähtenä kun osasit paremmin.

Miksi tätä kutsuttiinkaan? Tälle oli joku nimitys. :D

Vierailija
609/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette varmaan huomanneet, että miehien / poikien maailmassa positiivisiksi ja tavoiteltaviksi asioiksi nousevat usein tällaiset asiat. Määrätietoisuus, tietää mitä tekee, ottaa tilanteen haltuun jne yms. No moni mies kääntää tilanteen päässään sellaiseksi, että hän on huono mies, jos hän ei osaa jotain asiaa tai pysty ottamaan tilannetta haltuun / tiet

Hyvä. Tiivistit hienosti. Kiitos. 

Vierailija
610/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eräillessä on tullut vastaan kaikenlaista omistuista epäilyä ja kommenttia. Klassinen on halkojen hakkaaminen ja tulenteko, että sitä tullaan pällistelemään ja arvioimaan. Helkutin ärsyttävää. "

Tämä. Tullaan kyttäämään ja oikein hakemalla haetaan, että oisko jotain mistä pääsis pilkkaamaan ja saattamaan nainen naurunalaiseksi. Jos ei löydy niin sitten keksitään.

Yksi esimerkki on turvallisuusviranomaiset, seksuaalissävytteisesti ahdistellaan ja vainotaan naisia. Ilmeisesti naisten käytetyt vaatteet kiihottaa näitä häiriintyneitä miehiä niin paljon, että pitkäaikaisesti tälläkin tavalla vainotaan. Hyvin häiriintyneitä ihmisiä. Seksiriippuvaisia vanhuksia myöhemmin, joita ei kukaan todellakaan halua. 

Vierailija
611/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistat toisen ihmisen terävät huomiot omalla tavallasi ja loistat omassa mielessäsi kirkkaana tähtenä kun osasit paremmin.

Jos et ymmärtänyt, se oli tiivistetty versio alkuperäisestä. Ei siis "toistettu". 

TÄTÄ voidaan sanoa manspleiningiksi, mutta selvästi sille oli taas tarve. 

Vierailija
612/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et ymmärtänyt, se oli tiivistetty versio alkuperäisestä. Ei siis "toistettu". 

Niin, sinä halusit tiivistää ja toinen ei, mutta vain sinä luulet olevasi oikeassa. :D

Vierailija
613/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin tota näpyttelyäni vähän niin kuin kolumnina vapaapäivän ratoksi. En tiivistelmänä. Mutta lopputulos on nyt aika hyvä vai mitä? Tuotit teksistä mielesesi tiivistelmän, jossa ei ole liikaa keskustelevaa rönsyilyä. Ja mä sain näppäillä omani tajunnanvirtaani mukaillen. Lukee kuka lukee. 

Vierailija
614/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää näkyy p

Olipas raikas tuulahdus tämä teksti! Hienosti analysoitu tätä ilmiötä ja vieläpä ilman kiihkoa.

Ei kaikkia asioita tarvitse tiivistää, niin kuin joku heti vaatii, vaan tässä tekstissä näkyy oma älykäs pohdinta, kiitos!

Vierailija
615/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä koko asiassa on sen enempää miesvihaa kuin naisen-logiikka vitsit naisvihaa? Miksi naisten logiikkaa saa pilkata, mutta näitä setäneuvojia ei saisi?

Vierailija
616/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mikä miesviha?

Yhhyhyhyy, naiset keskustelevat miesten käytöksestä! Ei saa!

Miksi tällä palstalla naisten keskustelu on sellaista, jota käytettiin ala-asteen äikän tunneilla esimerkkinä huonoista väittelytaidoista, eli riitelystä ja henkilöön menemisestä?

Kuka täällä riitelee? Ei naiset tässä nyt ainakaan.

Vierailija
617/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää näkyy p

Hieno analyysi! Kiitos!

Vierailija
618/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa mikä miesviha?

Yhhyhyhyy, naiset keskustelevat miesten käytöksestä! Ei saa!

No ei täällä saa miehetkään keskustella naisten käytöksestä joten ette todellakaan siis saa!

Ja silti "keskustelu" jatkuu...

Vierailija
619/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Miespotilas tarvitsi helpohkon toimenpiteen ja arveli etten naisena sitä osaisi tehdä. Meni sitten mieslääkärille.

Valitsen aina ennemmin vaikka ulkomaalaisen mieslääkärin, kuin naisen. Voi kait naisetkin olla hyviä työssään, mutta en vain halua olla naisten kanssa tekemisissä yhtään enempää, kuin on pakko.

Jaaa..sitä sanotaan homoudeksi

Tuo homottelu on muuten aika yleinen reaktio torjutuksi tulleilla naisilla. Naiset kun eivät koskaan voi myöntää faktoja, niin haluavat aina venyttää totuutta omalla narratiivillaan, että miehen on pakko olla homo, jos itseään tyrkyttävä nainen ei kelpaa.

Jos sinulle siis sattuu tulemaan naislääkäri, sinun mielestä naislääkäri tyrkyttää itseään ja sinun on pakko vaihtaa mieslääkäriin?? 

Ja aina täällä naisten keskuudessa tyrkytät naisille omia juttujas.

Vierailija
620/1589 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku selittää minulle puuta heinää niin en saa sanoa miten asia on sukupuoleni takia? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän