Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavimmat mansplaining- kokemukset tänne!

Vierailija
25.05.2025 |

Mansplaining on ilmiö, jonka jokainen nainen ja tyttö tuntee. Mikä on hassuin, ärsyttävin tai naurettavim, jonka olet kuullut? 

Itseäni naapurin ukko alkoi kerran neuvomaan hevosen hoitoon ja ratsastukseen liittyvissä asioissa. Kysyessäni asiaa selvisi, ettei koskaan ollut missään tekemisissä hevosten kanssa. Itselläni on 15 vuoden kokemus hevoshommista, oma hevonen on ollut 10 vuotta. 

Kommentit (1589)

Vierailija
61/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.weforum.org/stories/2023/09/female-surgeons-better-health-o…

Patients treated by male surgeons were 25% more likely to die within 90 days, and 24% more likely to die within a year when compared to patients treated by female surgeons

Vierailija
62/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku miehille elämä on erektioongelma unelmanaisen jalkovälissä 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tilaamassa sushia japaniksi, kun viereisestä pöydästä nainen kuiskasi: "Sushi kannattaa syödä puikoilla." Olen japanilaisen keittiön kokki.

Vierailija
64/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kuvia pyramidien edessä, kun paikalle tullut nainen neuvoi: "Muista, että pyramidit ovat kolmion muotoisia." Olen ollut egyptologi yli kymmenen vuotta.

Vierailija
65/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri nousemassa laudalle, kun rantahiekalla seisova nainen huusi: "Muista, että vesi on märkää!" Olen surffannut lapsesta asti.

Vierailija
66/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paistanut noin tuhat lettua putkeen onnistuneesti, kun mies tuli keittiöön ja alkoi välittömästi antaa ohjeita miten se lettu kannattaisi kääntää ja että ei älä tee noin.

Vierailija
67/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin sambakarnevaaliin, kun vieras nainen tuli neuvomaan: "Kannattaa tanssia musiikin tahdissa." Olen sambanopettaja.

Vierailija
68/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin rautakaupassa uusimpia porakoneita, kun vieras nainen tuli viereen ja alkoi selittää, että "porakoneessa kannattaa käyttää terää, joka sopii reikään". Olen ollut rakennusmestari 25 vuotta.

Oletko varma että hän puhui rakennushommista?

Vierailija
69/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri lähdössä mustalle rinteelle, kun hissijonossa nainen sanoi: "Muista, että alamäessä mennään alaspäin." Olen kilpalaskettelija.

Vierailija
70/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille ei kannata yleensäottaen puhua mitään. Luulevat, että mies yrittää ahdistella, spleinaa, tai on muuten tuhjamuna tai mitä lienee. Sen sijaan naiset pitäisi peittää mustiin kaapuihin ja lukita koteihin, jotteivat joutuisi miesten häiritsemiksi. Niin toimitaan jo sivistyineissä valtioissa, ja toivottavasti pian myös Suomessa.

Sinun kannattaa hankkiutua noihin mainitsemiisi maihin kaltaistesi joukkoon.

Vierailija
71/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hommasin uuden leasing-auton ja mies alkoi neuvomaan mm. miten pitkät valot laitetaan päällle ja miten käsijarrua käytetään. Olen ajanut saman merkkistä autoa nyt 25 vuotta, eli auton toiminnot ovat ehtineet tulla tutuiksi.

Mikä mies, se autoliikkeen myyjä vai? Yleensä niiden tehtävä on kertoa asiakkaille mistä mikäkin menee päälle, ei ne voi tietää oletko ajanut kyseistä merkkiä ja mallia aiemmin.

Minullekin kertovat koeajolle mentäessä mitä mikäkin nappi tekee. Ei ole käynyt mielessäkään että loukkaantuisin moisesta.

Vierailija
72/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin heterotreffeillä miehen kanssa. Kerroin, ettei minua kiinnosta kauhean vakava seurustelu, perheen perustaminen tai muu. Mies rupesi vakavissaan pohtimaan, että oletkohan sinä lesbo?

Nii-in, eihän sitä heteronainen voi haluta harrastaa kevyttä tapailua. Kaksi vuosikymmentä myöhemmin, olen yhä hetero...

Ja olet varmaan sinkkukin

No toivottavasti on, kun ei kerran sitä vakavaa seurustelua halua? Outo oletus, että kaikki lopulta vaan vanhemmiten ajautuisivat suhteeseen vastoin tahtoaan. Ei meidän naistenkaan enää sellaista elämää tarvitse elää, onneksi.

Vierailija
73/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina kun oon panemassa, niin naiset kertoo miten pitäis panna, vaikka oon pannut jo 25 vuotta ja kymmeniä naisia, että eiköhän mulla oo tää homma ihan hanskassa.

Valitettavasti olen tuntenut tällaisen tyypin.

Vierailija
74/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa-a. Miespotilas tarvitsi helpohkon toimenpiteen ja arveli etten naisena sitä osaisi tehdä. Meni sitten mieslääkärille.

Valitsen aina ennemmin vaikka ulkomaalaisen mieslääkärin, kuin naisen. Voi kait naisetkin olla hyviä työssään, mutta en vain halua olla naisten kanssa tekemisissä yhtään enempää, kuin on pakko.

Naiskirurgin potilaista 25% enemmän on hengissä vuoden päästä, kuin miesten.

Infektioita on vähemmän myös. Mutta valinnanvapautta. En itse mene miehelle, jos ei ole aivan pakko.

Missä tilasto? Ja kuinka monta mieskirurgia on enemmän kuin naisia, prosenteissa kiitos?

https://www.theguardian.com/society/2023/aug/30/female-surgeons-patie

While precise, universally agreed-upon global percentages are difficult to pinpoint due to varying data collection methods and reporting across countries and surgical specialties, the general consensus is that women remain a minority in the surgical field worldwide.

Here's a summary of what the data suggests:

* Globally, less than one-third of surgeons are female. Some sources indicate that women constitute less than 20% of permanent faculty positions in surgery and even fewer in leadership roles like surgery chairs.

* Regional Variations:

* In some European countries, the proportion of women surgeons can be 30% to 40%, while in others it's as low as 20%.

* In the United States, women make up around 22.6% of active general surgeons, and significantly less in some other specialties (e.g., 5.3% in orthopedic surgery in 2017 data).

* In the UK, female consultants made up nearly 17% in 2024, while female surgical trainees were around 34.2% in 2020.

* Japan has a particularly low proportion of female surgeons, at 5.9%.

* Cardiac surgery is noted as one of the most gender-imbalanced specialties, with women constituting only about 8% of the international cardiac surgical workforce.

* Increasing Numbers, but Slow Progress: While the number of female medical students and physicians has been increasing globally, this trend doesn't always translate directly to surgical careers. The representation of women in surgery has been steadily increasing over the last 50 years, but the progress towards gender parity is slow, especially in certain specialties.

* Specialty Differences: Female representation varies significantly across surgical specialties. Specialties like ophthalmology, otolaryngology, and pediatric surgery tend to have higher percentages of women, while neurosurgery, orthopedic surgery, and cardiac surgery remain heavily male-dominated.

* Leadership Disparities: There is a significant disparity in leadership positions within surgery, with men predominantly holding professorships and department chair roles.

In essence, while there's a growing number of women entering medical school, surgery still faces a significant gender gap, with men comprising the vast majority of practicing surgeons globally, particularly in leadership roles and certain special

ized fields.

Usassakin 22,6% naiskirurgeja 🤣 tottakai se nyt vaikuttaa tilastoihin

Vierailija
75/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leikkimässä lapsen kanssa, kun anoppi lähettää viestin: "Muista, että liukumäessä mennään alas eikä ylös!"

Vierailija
76/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Threadsissa oli joskus talvella viihdyttäviä juttuja tähän liittyen. Varmasti iso osa naisista on ilmiöön törmännyt, koska miehet nyt vaan tykkäävät päteä asiassa kuin asiassa. 

Olen itse töissä naisena perinteisellä miesten alalla ja kuullut niin paljon tätä mansplainingia, että se menee jo saman tien toisesta korvasta ulos ja suhtaudun nykyään huumorilla. Mieleen on jäänyt esim. Opiskeluaikoina silloisen puolisoni kaveri, jonka tapasin ensimmäistä kertaa. Kun tuli puhetta mitä alaa opiskelen, tyyppi alkoi selittää, että ei millään pahalla, mutta... Ja sitten luento siitä millainen ihminen pitää olla, jotta kyseisissä töissä pärjää. Olin, että ok, kiitos tiedosta. Kyseinen tyyppi ei siis itse työskentele alalla, eikä hänellä ole mitään kokemusta siitä, kunhan halusi vähän opettaa akkoja ruotuun. 

Vierailija
77/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Patients treated by male surgeons were 25% more likely to die within 90 days, and 24% more likely to die within a year when compared to patients treated by female surgeons

sehän on selvää että miehet hoitaa kaikki vaativat tapaukset.

Sinä olet varmasti vaativa tapaus, oletko jäänyt apua? Oliko se äidin syytä? 

Vierailija
78/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo voi hiton mansplainit. Töissä eräs nainen ei aikuisten oikeasti osannut tehdä yhtä asiaa mutta minä mansplainasin kun kokeneempana yritin opastaa ja hän mieluummin omin älyin halusi oppia ja ihmetteli sitä sitten siellä koko päivän.

Tämä. En neuvo enää naisia töissä kuin aivan minimin.

En halua olla työpaikan mansplainaaja. Tarvittava tieto työ suorittamiseen löytyy kyllä asiakirjoista. Tulkoot kysymään, jos tarvitsevat jotain. Miehiä neuvon kyllä mielelläni.

Team leadinä minun sanani tietysti painaa eniten, pärjääkö uusi työntekijä hommassaan vai ei, ja valitettavasti suorituminen tuntuu sukupuolittuvan. Mutta haluan olla asiallinen, en mikään spleinaaja.

Vierailija
79/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sehän on selvää että miehet hoitaa kaikki vaativat tapaukset.

Sinä olet varmasti vaativa tapaus, oletko jäänyt apua? Oliko se äidin syytä? 

voi voi, nyt meni ilta pilalle.

Vierailija
80/1589 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksamassa laskuja nettipankissa, kun anoppi soittaa: "Muista, että laskut pitää maksaa ennen eräpäivää!"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi