Kuinka moni on siirtynyt jo Linuxiin?
Olin kauan pelkästäään Windows uskollinen. Nyttemmin töissä käyttömäessäni linuxia päivittäin en enää kaipaa sekavaa Windows 11 tai mikälie versiota. Ainoa asia mitä kaipaan linuxiin on parempi ajuri ja laitteistotuki, toki general versioillakin pärjää.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
M47
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin windowskäyttäjänä kokeilla linuxia niin että siirtymä olisi mahdollisimman vaivaton mitä distroa suosittelisitte ja miksi?
Itse oon tykännyt Ubuntun helppoudesta.
Viimeksi kun kokeilin Ubuntua niin se toimi jotenkuten muutaman viikon ja sitten se meni jotenkin vituiksi niin että herjasi jokaisella käynnistyskerralla jotain virhettä, ilmaisesti sen oma päivitystoiminto oli onnistunut saamaan jotain sekaisin ja minun olisi pitänyt avata konepelti ja alkaa setviä kirjastoja ja riippuvaisuuksia käsin ja perata niitä. Kiinnosti kuin kilo paskaa ja ubuntu lähti.
nimim. kasarinörtti mutta kun ei enää se säätö kiinnosta
Silloin sä heität terminaaliin "sudo apt update --fix-missing", ja ongelma ratka
Se tekee joko itse tämmöiset, tai pysyy poissa mun koneelta, vi tun pullonpohjanörtti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin windowskäyttäjänä kokeilla linuxia niin että siirtymä olisi mahdollisimman vaivaton mitä distroa suosittelisitte ja miksi?
Viimeksi kun kokeilin Ubuntua niin se toimi jotenkuten muutaman viikon ja sitten se meni jotenkin vituiksi niin että herjasi jokaisella käynnistyskerralla jotain virhettä, ilmaisesti sen oma päivitystoiminto oli onnistunut saamaan jotain sekaisin ja minun olisi pitänyt avata konepelti ja alkaa setviä kirjastoja ja riippuvaisuuksia käsin ja perata niitä. Kiinnosti kuin kilo paskaa ja ubuntu lähti.
Jos ei säätö kiinnosta niin sitten ei kyllä ole asiaa Linuxiin ainakaan niin että tiedät rootin salasanan. Linux on paras niille säätäjille tai sitten taviskäyttäjille joilta suvun nörtti pitää salasanat piilossa etteivät pääse vääntämään käyttistään solmulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mintti on ainakin melko Windowsmainen, jotkut suosittelee Zorin Ossia mutta en tykännyt kun suomenkielellä oli osa kuitenkin englanniksi.
Itse en ole koskaan erikoisemmin välittänyt Mintistä tai Zorinista. Mint on ihan ok hieman vanhemmalla raudalla, koska tässä käytetyt työpöytäjärjestelmät eivät ole niin raskaita. Zorin on hyvinkin Windowsmainen käyttökokemukseltaan. Alkujaan Zorin oli todella buginen, ja asennus oli aivan arpapeliä. Itsellä asennus yleensä kaatui lähes samaan kohtaan joka kerta. Asennusta tuli kokeiltua virtuaalikoneelle, kuin varsinaiselle pöytäkoneellekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisävihje: myös wintoosassa on ohjelmia, joilla ei ole graafista käyttöliittymää. Lisäksi promptia tarvitsee aika moneen ylläpitotoimenpiteeseen.
Mitäs aivokuperkeikkaa tässä nyt harrastetaan kun ensin sanotaan että Linuxissa joutuu käyttää terminaalia ja Windowisssa ei ja siihen sitten vastataan että Windowsissakin on terminaali. Kun sanotaan että Windowsissa ei tarvi terminaalia mutta Linuxissa tarvii niin vastataan että no tarvii Windowsissakin paljon terminaalia. Eli myönnätte että Linuxissa joutuu käyttämään sitä terminaalia mutta se pitää vain tehdä näin helvetin vaikean kautta ettei näyttäisi huonolta?
Kyllä Linuxlaiset on aikamoisia veijareita ja ne vaan paasaa sinä gospeliaan Linuxin ihanuudesta ja helppoudesta. Kyse on lähestulkoon kultista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin sä heität terminaaliin "sudo apt update --fix-missing", ja ongelma ratka
Ai että miten tyypillistä linuxmaailmaa.
Jollain on joku ongelma ja vastaus on "senkus lausut terminaaliin whitehat-taian nro 1387459".
Sitten ihmettelette miksi ihmiset ei käytä sitä X-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisävihje: myös wintoosassa on ohjelmia, joilla ei ole graafista käyttöliittymää. Lisäksi promptia tarvitsee aika moneen ylläpitotoimenpiteeseen.
Mitäs aivokuperkeikkaa tässä nyt harrastetaan kun ensin sanotaan että Linuxissa joutuu käyttää terminaalia ja Windowisssa ei ja siihen sitten vastataan että Windowsissakin on terminaali. Kun sanotaan että Windowsissa ei tarvi terminaalia mutta Linuxissa tarvii niin vastataan että no tarvii Windowsissakin paljon terminaalia. Eli myönnätte että Linuxissa joutuu käyttämään sitä terminaalia mutta se pitää vain tehdä näin helvetin vaikean kautta ettei näyttäisi huonolta?
Kyllä Linuxlaiset on aikamoisia veijareita ja ne vaan paasaa sinä gospeliaan Linuxin ihanuudesta ja helppoudesta. Kyse on lähestulkoon kultista.
linux on pe****stä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei säätö kiinnosta niin sitten ei kyllä ole asiaa Linuxiin ainakaan niin e
Se käyttis osaa vääntää ihan itse itsensäkin solmuun näemmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä vaarallisesta kultista. Yks päivä Linux hajoaa totaalisesti tietoturvattomuuteensa ja huonoon designiin ja sit onkin koko maailman verkot ja systeemit ihan hajalla. Älkää ikinä pitäkö Linuxia ensimmäisenä vaihtona ja laittako kaikkia munia samaan koriin! Se on jo liian täynnä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, kertoo Windows nörtti eikä edes tajua kommenttinsa ironiaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule tapahtumaan. MacOS on niin monta kertaluokkaa vaivattomampi.
Köyhät alapeukuttaa tätäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ai että miten tyypillistä linuxmaailmaa.
Jollain on joku ongelma ja vastaus on "senkus lausut terminaaliin whitehat-taian nro 1387459".
Sitten ihmettelette miksi ihmiset ei käytä sitä X-D
No jep tälaiselle semiosaavallekin nuo linuxin terminaalikomennot kuulostaa lähinnä joltain Harry Potterin loitsukirjan maagisilta sanoilta joita ei osaisi yhdistää yhtään siihen mitä tekevät.
Asennan huoltohenkilöksi naamioituneena Linuxia toimistotalojen koneisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen. Taviskäyttäjän ei tarvitse kajota terminaaliin ikinä. Olen vasta 27 vuotta harjoitellut erilaisilla jakeluilla, joten ehkä en riittävän kokenut ole tähän vastaamaan. Ja kyllä, terminaali on minulle varsin tuttu työkalu.
Eli toimit jonkinlaisena Linux-levittäjänä ja käyt itse siellä tuttujen ja asiakkaiden Linux-koneilla terminaalia paukuttamassa kun joku menee solmulle. Mut joo eipähän tarvi heidän siihen koskea.
sudo apt-get i-dont -give --a -fuck
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Taviskäyttäjän ei tarvitse kajota terminaaliin ikinä. Olen vasta 27 vuotta harjoitellut erilaisilla jakeluilla, joten ehkä en riittävän kokenut ole tähän vastaamaan. Ja kyllä, terminaali on minulle varsin tuttu työkalu.
Eli toimit jonkinlaisena Linux-levittäjänä ja käyt itse siellä tuttujen ja asiakkaiden Linux-koneilla terminaalia paukuttamassa kun joku menee solmulle. Mut joo eipähän tarvi heidän siihen koskea.
Jätän jokaiseen aulaan postilokero-osoitteen. Kylillä kutsuvat Isoksi Deeksi tai Distroksi.
Vierailija kirjoitti:
Asennan huoltohenkilöksi naamioituneena Linuxia toimistotalojen koneisiin.
Itse hävitän Linuxeja työpöydiltä ja palvelimilta miten kerkeän. On vaan kyllä aika virus kun kokoajan pomppii lisää pingviinejä joka paikkaan!
Vierailija kirjoitti:
Haha, kertoo Windows nörtti eikä edes tajua kommenttinsa ironiaa.
Voin sentään Windows-nörttinä rehellisesti sanoa mikä Windowsissa on perseestä, mutta Linux-fanaatikot ei myönnä mitään pahaa omastaan kuten edelläkin nähtiin kun kiistettiin ettei muka Linuxissa tarvitse koskaan terminaalia, mikä on aikamoinen läppä.
Tavallaan olen vaihtanut. Teen töitä tietsikalla, mutta kotona ei ole tietokonetta, vaan pärjään hyvin tabletilla. Linuxia tässäkin on pohjalla.
Mintti on ainakin melko Windowsmainen, jotkut suosittelee Zorin Ossia mutta en tykännyt kun suomenkielellä oli osa kuitenkin englanniksi.