Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka moni on siirtynyt jo Linuxiin?

Vierailija
25.05.2025 |

Olin kauan pelkästäään Windows uskollinen. Nyttemmin töissä käyttömäessäni linuxia päivittäin en enää kaipaa sekavaa Windows 11 tai mikälie versiota. Ainoa asia mitä kaipaan linuxiin on parempi ajuri ja laitteistotuki, toki general versioillakin pärjää.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?

M47

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollut 100% linux 11.2.2011 alkaen. Mätä omena suljettuine 'ekosysteemeineen' ei ole valinta.

Tajuatko itsekään miten typerältä kuulostat?

Että pitäisi Windowsin sijaan ottaa vieläkin suljetumpi systeemi? Älä nyt naurata.

Lol ja vielä luulee että Linux olis jotenkin erilainen. Se on kuule Red Hatin hallinnassa koko sonta nykyään. Ei paljon hakkeripeeloilla ole nokan koputtamista kun iso IBM määrää mitä sinne kerneliin tungetaan ja mitä turhuuksia (systemd, pulseaudio) tungetaan väkipakolla kaikkien kiusaksi. Ja seuraavaksi väität että omg kyllähän sen saa forkattua ja tehtyä oman distron kun Linux GPL jeejee mut arvaa vaan kiinnostaako laitevalmistajia jotkut pikkudistrot kun Red Hat maksaa tuesta minkä sauna-illoiltaan kerkee.

Vierailija
42/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perheellä on Linux Mint. Töissä sit pakon edessä bugittava windows, josta saa soitella helppariin kerran päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirtyisin kokonaan, jos laitetuki olisi riittävän hyvä.

Sehän on kun ostat laitteen joka on tuettu...

Sitten kun tulee joku ajuripäivitys niin löydät itsesi selaamassa jotain ***un foorumeita kun yrität tunkata näytönohjainta tai jotain muuta  toimimaan. 

Ei kiitos, ei enää ikinä. Ei riitä kärsivällisyys ja energia enää niinkuin ennen.

Meni muuten nvidian kortti pimeäksi vähän aikaa sitten kun tuli kernel-päivitys ja nvidialta ei vielä ollut tullut ajuria sille versiolle. Onhan sitä säätöä.

Dorka pitää olla jos jatkuvasti kerneliä päivittää.

Linuxissa pitää päivittää että säilyy tietoturva kohdallaan. Se bloatti spaghettikoodi vuotaa kun seula ja sitä ei saa paremmaks paitsi tekemällä koko homman uusiks.

Vierailija
44/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelin jälkeen Linuxissa työpöytäresoluutio jäi aina kauhean pieneksi eikä palautunut. Onneksi siihen löytyi helppo ratkaisu kun terminaalissa antaa komennon xrandr --output DVI-0-I --auto ja komentokin oli varsin looginen ja yhdistin sen heti resoluution vaihtamiseen ja tein .sh-skriptin johon lisäsin tuon rivin ennen pelin käynnistysriviä. Tällaista se on yleensä Linuxin kanssa.

Vierailija
45/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisävihje: myös wintoosassa on ohjelmia, joilla ei ole graafista käyttöliittymää. Lisäksi promptia tarvitsee aika moneen ylläpitotoimenpiteeseen.

Lisävihje: En koskaan laitteistoani twiikkaavana pelaajana tarvinut komentorivejä Windowsissa mutta Linuxia kokeillessani lähes heti sitä joutui käyttämään.

Vierailija
46/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HarmonyOS Next 5.0 kun tulee enkkuversiona ilmeisesti ensi vuonna niin siihen sitten..

Siinä on Linux ydin.

Vierailija
47/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linux on sellane cooli käyttis ja siitä tulee sellaset haxxor fiilikset kun smashaan proptiin komentoo ja sitten tulee joku muutama tuntia vievä ongelma joka olisi Windowsissa ratkennut hetkessä mutta silti Linuxis tulee sellanen suuri voittajafiilis kun saa jo jonkun kansion luotua terminaalissa

Ryömihän jonne takaisin sinne teidän lasten palstalle.

No mikä muu syy siihen linuxilaisten terminaalifetissiin on kuin että siinä tuntee olevansa joku koodaaja kun sinne lyö komentoja ja ruudulla vilisee tekstiä ja prosentteja.

Terminaalifetissejä ei ole muilla kuin sinun kaltaisillasi lapsen tasolle jääneillä tolloilla, joilla ei ole kokemusta linuxista.

Juuri siksi puhun terminaalista koska minulla on kokemusta Linuxista. Oletko sinä näitä pellejä jotka väittää ettei koskaan tarvi Linuxissa terminaaliin koskea? Sitten et taida juuri muuta tehdä koneellasi kuin painaa nettiselaimen auki ja suunnata vauvapalstalle.

Olen. Taviskäyttäjän ei tarvitse kajota terminaaliin ikinä. Olen vasta 27 vuotta harjoitellut erilaisilla jakeluilla, joten ehkä en riittävän kokenut ole tähän vastaamaan. Ja kyllä, terminaali on minulle varsin tuttu työkalu.

Vierailija
48/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta on jo ollut käytössä.

Vierailija
49/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ollut kotona tietokonetta varmaan kymmeneen vuoteen. 

Sun androidis on kans linuxii😆😆

Vierailija
50/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ollut kotona tietokonetta varmaan kymmeneen vuoteen. 

Sun androidis on kans linuxii😆😆

Siinä on ehkä kovasti puukotettu linuxydin, mutta käyttäjälle se ei näy yhtään mitenkään. Kunpa pc-linuxin käyttöympäristö olisikin yhtä helppo ja hiottu kuin android. No, on tietysti chromebookkeja andoirdikäyttiksellä.

Vierailija
51/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisävihje: myös wintoosassa on ohjelmia, joilla ei ole graafista käyttöliittymää. Lisäksi promptia tarvitsee aika moneen ylläpitotoimenpiteeseen.

Mitäs aivokuperkeikkaa tässä nyt harrastetaan kun ensin sanotaan että Linuxissa joutuu käyttää terminaalia ja Windowisssa ei ja  siihen sitten vastataan että Windowsissakin on terminaali. Kun sanotaan että Windowsissa ei tarvi terminaalia mutta Linuxissa tarvii niin vastataan että no tarvii Windowsissakin paljon terminaalia. Eli myönnätte että Linuxissa joutuu käyttämään sitä terminaalia mutta se pitää vain tehdä näin helvetin vaikean kautta ettei näyttäisi huonolta?

Vierailija
52/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin windowskäyttäjänä kokeilla linuxia niin että siirtymä olisi mahdollisimman vaivaton mitä distroa suosittelisitte ja miksi?

Vierailija
53/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen. Taviskäyttäjän ei tarvitse kajota terminaaliin ikinä. Olen vasta 27 vuotta harjoitellut erilaisilla jakeluilla, joten ehkä en riittävän kokenut ole tähän vastaamaan. Ja kyllä, terminaali on minulle varsin tuttu työkalu.

Taviskäyttäjä on juuri se mummo joka klikkaa selaimen kuvaketta ja sitten suunnistaa vauvapalstalle eikä muuta tee. Vähänkään jos vaikka pelaa niin kyllä tulee terminaalikikkailutkin tutuksi.

Vierailija
54/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaisin windowskäyttäjänä kokeilla linuxia niin että siirtymä olisi mahdollisimman vaivaton mitä distroa suosittelisitte ja miksi?

Itse oon tykännyt Ubuntun helppoudesta.

Vierailija
55/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linux mint on ollut jo kauan käytössä vanhassa Hpn kannettavassa johon tuo Windows 11 ei sovellu. Ainakin tähän koneeseen Linux näyttää löytävän kaikki tarvittavat ajurit

Miksi joku käyttöjärjestelmä pitäisi saada asennettua vanhaan paskaan?

Vanha paska riittää minulle sen mitä konetta tarvitsen. Microsoftin telemetria paska konetta en hanki sen takia että tuo on pelkkää rahastusta ja käyttäjän vakoilua. Säästän myös luontoa kun tämä laite ei päädy järkyttävään eletroniikka jätekasaan

Vierailija
56/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taviskäyttäjä on juuri se mummo joka klikkaa selaimen kuvaketta ja sitten suunnistaa vauvapalstalle eikä muuta tee. Vähänkään jos vaikka pelaa niin kyllä tulee terminaalikikkailutkin tutuksi.

Ja niitä taviskäyttäjiä on 95% käyttäjistä.

Vierailija
57/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisäksi promptia tarvitsee aika moneen ylläpitotoimenpiteeseen. [Windowsissa]"

Kuten mihin?

Vierailija
58/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kokeilin Ubuntua niin se toimi jotenkuten muutaman viikon ja sitten se meni jotenkin vituiksi niin että herjasi jokaisella käynnistyskerralla jotain virhettä, ilmaisesti sen oma päivitystoiminto oli onnistunut saamaan jotain sekaisin ja minun olisi pitänyt avata konepelti ja alkaa setviä kirjastoja ja riippuvaisuuksia käsin ja perata niitä. Kiinnosti kuin kilo paskaa ja ubuntu lähti.

nimim. kasarinörtti mutta kun ei enää se säätö kiinnosta

Vierailija
59/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä Linux on hyvä Hyprlandilla vaan. Työpöytäkokemus kun on NVIDIA:n näytönohjain niin ei mulla työpöytäympäristöillä toimi riittävän hyvin.

VMP. Valitsen linux-käyttäjänä aina NVidian koska toimii parhaiten Linuxissa. Parhaat ja vakaimmat ajurit sanoo zealotit mitä vaan.

Niin mitä siitä vaikka pelitkin pyörii 10-20 prosenttia huonommin kuin Windowsilla.

Vierailija
60/121 |
25.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kokeilin Ubuntua niin se toimi jotenkuten muutaman viikon ja sitten se meni jotenkin vituiksi niin että herjasi jokaisella käynnistyskerralla jotain virhettä, ilmaisesti sen oma päivitystoiminto oli onnistunut saamaan jotain sekaisin ja minun olisi pitänyt avata konepelti ja alkaa setviä kirjastoja ja riippuvaisuuksia käsin ja perata niitä. Kiinnosti kuin kilo paskaa ja ubuntu lähti.

nimim. kasarinörtti mutta kun ei enää se säätö kiinnosta

Silloin sä heität terminaaliin "sudo apt update --fix-missing", ja ongelma ratkastu. Ei pitäs olla niin vaikeeta.