Kuinka moni on siirtynyt jo Linuxiin?
Olin kauan pelkästäään Windows uskollinen. Nyttemmin töissä käyttömäessäni linuxia päivittäin en enää kaipaa sekavaa Windows 11 tai mikälie versiota. Ainoa asia mitä kaipaan linuxiin on parempi ajuri ja laitteistotuki, toki general versioillakin pärjää.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia?
M47
Kommentit (121)
Linuxis tuli testattua 1997, ei vakuuttanut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Taviskäyttäjän ei tarvitse kajota terminaaliin ikinä. Olen vasta 27 vuotta harjoitellut erilaisilla jakeluilla, joten ehkä en riittävän kokenut ole tähän vastaamaan. Ja kyllä, terminaali on minulle varsin tuttu työkalu.
Taviskäyttäjä on juuri se mummo joka klikkaa selaimen kuvaketta ja sitten suunnistaa vauvapalstalle eikä muuta tee. Vähänkään jos vaikka pelaa niin kyllä tulee terminaalikikkailutkin tutuksi.
Steam on keksitty. Ei tarvitse terminaaleja nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin windowskäyttäjänä kokeilla linuxia niin että siirtymä olisi mahdollisimman vaivaton mitä distroa suosittelisitte ja miksi?
Itse oon tykännyt Ubuntun helppoudesta.
Tosin sen käyttökokemus on lähempänä Maccia kuin Wintoosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Taviskäyttäjän ei tarvitse kajota terminaaliin ikinä. Olen vasta 27 vuotta harjoitellut erilaisilla jakeluilla, joten ehkä en riittävän kokenut ole tähän vastaamaan. Ja kyllä, terminaali on minulle varsin tuttu työkalu.
Taviskäyttäjä on juuri se mummo joka klikkaa selaimen kuvaketta ja sitten suunnistaa vauvapalstalle eikä muuta tee. Vähänkään jos vaikka pelaa niin kyllä tulee terminaalikikkailutkin tutuksi.
Sitten kun pitääkin asentaa joku Protonin erikoisversio sooseista niin sepä ei onnistukaan ilman terminaaleja.
kotona macos + win11, duunissa on-prem rhel ja cloud ubuntu
Luuserit käyttää Windowsia. Linuxia olen käyttänyt työpöydällä ja palvelimissa jo vuodesta 1998. Sitä ennen 3-4 vuotta Digital UNIX:in parissa. Hahah!
Vierailija kirjoitti:
Luuserit käyttää Windowsia. Linuxia olen käyttänyt työpöydällä ja palvelimissa jo vuodesta 1998. Sitä ennen 3-4 vuotta Digital UNIX:in parissa. Hahah!
Ohhoh olet siis käyttänyt samanlaisia kansioita kun se tyttö Jurassic Parkissa kun mainosti myös käyttävänsä unixia.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut Linuxia aina muutaman vuoden välein katsoakseni onko siitä normaaliin työpöytäkäyttöön. Ei ole.
Aikanaan olen ylläpitänyt Linux-palvelimia ja palomuureja ja vääntänyt shelliskriptejä ym. joten osaamisesta ei ole kiinni. Linux ei ole edelleenkään valmis työpöydälle, ellet ole masokisti.
Mikä siinä mättää? Itse siirryin kokonaan linukkaan viisi vuotta sitten. Windowsiin en koske kuin firman työkoneella koska on pakko. Kaiken mitä tarvitsen saan sitten linukasta ja toimii moitteetta vanhalla raudalla eilä tarvitse parin vuoden välein ostaa uutta konetta vain sen takia että Windows pöhöttyy.
Juurisyyt, root causes on päivän sana. Rootti on Linukan kunkku.
Gatesin piikkipellet käyttää wintoosaa, nooh kohta ne on kaikki vainaina Wintoosa-Gatesin myrkkypiikeistä.
Fiksut käyttää Linukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohhoh olet siis käyttänyt samanlaisia kansioita kun se tyttö Jurassic Parkissa kun mainosti myös käyttävänsä unixia.
Luuserit pelkää terminaalia. Itse käytän koko ajan xterm-coloria ja bashia. Läppärissä Fedora 42 ja virtuaalikoneessa Fedora Rawhide ja FreeBSD 14.2. Hahah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein vastaavasta menee sekin kun kaivat netistä niitä kryptisiä protonin parametrejä Steam-pelin ominaisuuksiin siinä toivossa että saisi toimimaan paremmin. Linuxissa nyt ei vaan pääse ilman tällaista värkkäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein vastaavasta menee sekin kun kaivat netistä niitä kryptisiä protonin parametrejä Steam-pelin ominaisuuksiin siinä toivossa että saisi toimimaan paremmin. Linuxissa nyt ei vaan pääse ilman tällaista värkkäämistä.
Steamissä ihan itse voi valita Protonin.
Kaikki globalisti pelipellet on koukussa Gatesiin ja wintoosaan, se on vaarallinen addiktio, joka johtaa myrkyllisiin piikityksiin ja ennen aikaiseen kuolemaan.
En ymmärrä miksen Linux Mintissä näe tulostimeni mustetasoja mistään tulostimen ominaisuuksista, vaan se sanoo tyyliin "ei pysty liian hapokasta". Näen kuitenkin ne mustetasot kun asennan komentorivin kautta jonkun ink-ohjelman eli miksei niitä mustetasoja voi nähdä sieltä helpomman kautta kun se kuitenkin onnistuu noin vaikeammin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksen Linux Mintissä näe tulostimeni mustetasoja mistään tulostimen ominaisuuksista, vaan se sanoo tyyliin "ei pysty liian hapokasta". Näen kuitenkin ne mustetasot kun asennan komentorivin kautta jonkun ink-ohjelman eli miksei niitä mustetasoja voi nähdä sieltä helpomman kautta kun se kuitenkin onnistuu noin vaikeammin.
Sinun pitää sudo apt-get --dependencies -install probe ---libraryFOO | wazzuwazoo -BAR %#piih ja sitten kääntää kernelin kolme kertaa uusiksi, paistaa se uunissa 200 asteessa ja kuoria kermat päältä.
Vierailija kirjoitti:
Steamissä ihan itse voi valita Protonin.
Puhuinkin niistä parametreistä joita lisätään siihen protoniin toimivuuden parantamiseksi koska kaikki pelit ei toimi heittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ollut kotona tietokonetta varmaan kymmeneen vuoteen.
Sun androidis on kans linuxii😆😆
Siinä on ehkä kovasti puukotettu linuxydin, mutta käyttäjälle se ei näy yhtään mitenkään. Kunpa pc-linuxin käyttöympäristö olisikin yhtä helppo ja hiottu kuin android. No, on tietysti chromebookkeja andoirdikäyttiksellä.
En minä nyt tiedä, näkyykö niissäkään kernel mitenkään. Siis huonojahan ne ovat, mutta tuskin minkään oudon kernelin näkymisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tulee taas esille se terminaalifetissi kun asiat toimii paremmin terminaalin kautta kuin graafisessa käyttöliittymässä. Ei vain yksinkertaisesti kiinnosta tehdä graafisesta puolesta toimivaa.
Jo vuodesta 2009. Päivitin viimeksi eilen erään Debian Bookworm-pohjaisen jakeluni uusimpaan versioon. Näillä mennään.