MTV Uutiset: Pippa Laukan tytär lääkikseen suoraan todistuksella - kuinka monella on tähän mahdollisuus?
No jopas! Lääkärijulkkis Pippa Laukka hehkuttaa Instagramissa, kuinka hänen tyttärensä pääsi lääkikseen suoraan ylioppilastodistuksella. Ja toki ei äidin ansiosta, vaan ihan "bossladyn" omalla sinnikkyydellä. Eikö tässä vaiheessa olisi voinut jo lisätä #blessed #elitismi?
Samaan aikaan tavallisten perheiden lapset ravaavat pääsykoekursseilla, maksavat tuhansia euroja valmennukseen ja stressaavat itsensä uupumuksen partaalle. Mutta kun kodissa puhutaan lääkiksestä jo taaperona, isketään pöytään oikeat tukikeinot ja tietotaito, niin johan sujuu. Silti esitetään, että kyse on vain yksilön sisusta.
Miten monella suomalaisella nuorella on oikeasti realistinen mahdollisuus päästä sisään suoraan todistuksella? Vai onko tämä järjestelmä rakennettu vain hyväosaisille, joille koulunkäynti on optimoitu jo kohdusta lähtien?
Miltä teistä tuntuu tämä uutisointi? Ylpeyttä vai piilossa paistattelavaa etuoikeutta? Oletteko itse nähneet, kuinka eriarvoista opiskelu- ja pääsykoepolku oikeasti on vai onko tämä vaan katkeraa mutinaa meiltä taviksilta?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vaan kysyä kuinka moni näistä lääkikseen hakijoista oikeasti tuntee vetoa lääkärityöhön vai onko kyse vaan taas yhdestä haasteesta jonka nämä suorittajat haluavat läpäistä? Toki palkkakin vetää alalle, mutta silti on niitä huomattavasti paremminkin palkattuja ammatteja....
Nimeä ihmeessä ne huomattavasti paremmin palkatut ammatit, johon pääsee, kun opinnot läpi! Lääkäreillä on Suomessa käytännössä täystyöllisyys ja kun lisurin paperit on kädessä pääsee suoraan sellaiselle liksalle, ettei tietääkseni mikään muu koulutus Suomessa tuollaista tarjoa. Nyt ei puhuta siitä, että opiskelet tuta di:ksi ja ekonomiksi ja lähdet pääset isoon amerikkalaiseen liikejohdonkonsulttipuljuun ja luot siellä onnistuneesti 15-20 vuotta uraa.
Mun lapsi ei olisi aikoinaan päässyt Hgin lääkikseen todistuksella, vaatidaanko kuinka monta ällää? 4 oli ja 3 exemia ja yksi C, pääsykokeilla pääsi, silloin ei toisn päässyt todistuksella, emme ole akateemisia miehen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Onnea Pipalle ja ja tyttärelle! Vaatii poikkeuksellista lahjakkuutta, kovaa työtä ja kotijoukkojen tukea. Moni yrittää, äärimmäisen harva pystyy suoraan lukiosta saada 6L.
Mites tuo 6L liittyy tähän tapaukseen? Tässä tapauksessa päästy mahdollisesti Kuopioon tms, jonne riittää pari ällää. Ja tyttö korotellut noita arvosanoja jo kahden vuoden ajan. Eli varsinainen yo-todistus ollut vieläkin huonompi. Hyvin kaukana kuudesta ällästä.
Minun lapseni ja siskon lapset pääsivät yliopistoon todistuksilla. Se on nykyään se yleisin tapa, pääsykokeita ei enää ole yhtä paljon kuin ennen.
Pääsikö Pipan tyttö eka kerralla , siis kirjoitti 6 L , ei uusinut?
Kaikilla on mahdollisuus samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea Pipalle ja ja tyttärelle! Vaatii poikkeuksellista lahjakkuutta, kovaa työtä ja kotijoukkojen tukea. Moni yrittää, äärimmäisen harva pystyy suoraan lukiosta saada 6L.
Mites tuo 6L liittyy tähän tapaukseen? Tässä tapauksessa päästy mahdollisesti Kuopioon tms, jonne riittää pari ällää. Ja tyttö korotellut noita arvosanoja jo kahden vuoden ajan. Eli varsinainen yo-todistus ollut vieläkin huonompi. Hyvin kaukana kuudesta ällästä.
Eli uusinut ja mikä lääkis? Stadi?
Eipä Suomessa kannata tehdä ja hakeakaan muihin aloihin kuin lääkärin tyylisiin töihin, jossa palkat on kohtuullisia. Kaikki sen alle on muualta tulleille. Hyvä että jotkut pääsee opiskelemaan alaa jossa työnteko kannattaa taloudellisesti. Me muut voidaan odottaa vain perustuloa tai että palkat kohenee edes vähän. Sitä ennen kulutetaan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi ei olisi aikoinaan päässyt Hgin lääkikseen todistuksella, vaatidaanko kuinka monta ällää? 4 oli ja 3 exemia ja yksi C, pääsykokeilla pääsi, silloin ei toisn päässyt todistuksella, emme ole akateemisia miehen kanssa
Neljä ällää ja kaksi eetä riittää Stadiin, jos ne on tietyistä aineista. Etenkin pitkän matikan oltava L.
Plastikkakirurgina tienaa ihan v*tusti kun ihmiset on niin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko ettei sillä köyhällä lapsella ole mahdollisuutta kirjoittaa kuutta ällää? Etenkin kun lukiokoulutuskin on nykyää ilmainen.
Eihän köyhällä lapsella ole sellaisia eväitä, mitä esim pippa laukan lapsella mahdollissuus kekskittyä pelkkään lukioon, usein köyhien pitää tehdä lisätöitä puhelimensa ja ruokansa eteen
Höpö, höpö. Pelkkää selitystä. Meillä poika kävi kesät töissä ja onnistui 5 L ja 1 E kirjoittamaan, joilla lääkiksen ovet aukesi. Nyt tytär lukiossa ja aloitti keväällä kirjoitukset. 3 L:ää kirjoitti ja koko talven käynyt töissä, iltoja ja viikonloppuna.
Eli osaa käyttää aikansa oikein, ei roiku puhelimella koko valveillaoloaikaa.
Eräässä lukiossa yli 9 ka:n stadissa, rehtori sanoi että siihen malliin ettei töitä pitäisi tehdä kouluaikana. En nyt muista sanatarkasti, sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma poika meni viime keväänä Aallon TuTalle todistuksella. Mulla on itselläni lyhyestä matkasta 7 lukion päästötodistuksessa. Että ei hän sinne ainakaan mun luma-aineiden osaamisella päässyt.
Opinnot tosin ovat sitä tasoa, että lyhyen matikan 7 riittää. Jostain syystä tuonne on aivan hirveä tunku.
Tunkua on, tekninen fysiikka ilmeisesti kaikki pitkä matematiikka L , fysiikka L
Kirjoitin ylioppilaaksi 1976 maksimaaliset 6 laudaturia. Yo-todistukseni keskiarvo oli 9.7/10.
Olin lukenut fysiikkaa ja kemiaa lukiossa ja kirjoitin reaalin myös näistä kysymyksistä.
Silti minun oli osallistuttava lääkiksen pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hakijoita oli 1400 enemmän kuin vuosi sitten. Edes Kuopioon ei päässyt tänä vuonna kahdella ällällä, viime vuonna olisi päässyt, kuten Ouluunkin. Mihin tahansa lääkikseen on vaikeaa päästä eikä matemaattisluonnontieteellisissä aineissa pärjää ulkoluvulla.
Eikö lääkikseen ole _vieläkään_ soveltuvuuskoetta?
Joten? Kaikilla on sama mahdollisuus. Ero on siinä riittääkö lahjakkuus ja motivaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma poika meni viime keväänä Aallon TuTalle todistuksella. Mulla on itselläni lyhyestä matkasta 7 lukion päästötodistuksessa. Että ei hän sinne ainakaan mun luma-aineiden osaamisella päässyt.
Opinnot tosin ovat sitä tasoa, että lyhyen matikan 7 riittää. Jostain syystä tuonne on aivan hirveä tunku.
Tunkua on, tekninen fysiikka ilmeisesti kaikki pitkä matematiikka L , fysiikka L
Ei tarvitse olla kuin toinen. Tekninen fysiikka ei ole se vaikeapääsyisin.
Vierailija kirjoitti:
Myös mun lapseni pääsi suoraan yliopistoon, oli yksi elämäni ikimuistoisimmista päivistä, kun hän siitä soitti, olimme juuri astumassa Mäntässä Serlachiuksen taidemuseoon.
Matemaattiset taidot ovat tuossa olennaisia, ne periytyvät, mutta kyllä siihen opiskeluakin vaaditaan.
Mikään taito ei periydy, kaikki on opeteltava ja harjoiteltava. Toisille matematiikka on helpompaa, mutta ellei ole harvinaista matematiikkaan liittyvää lukihäiriötä, kaikilla on mahdollisuus oppia matematiikkaa. Ongelma on yleensä sekä asenteissa että opetuksessa, kun matematiikka takeltelee.
Kyllä nyt on taas avaus sitä taattua katkeran kommarin ulinaa.