MTV Uutiset: Pippa Laukan tytär lääkikseen suoraan todistuksella - kuinka monella on tähän mahdollisuus?
No jopas! Lääkärijulkkis Pippa Laukka hehkuttaa Instagramissa, kuinka hänen tyttärensä pääsi lääkikseen suoraan ylioppilastodistuksella. Ja toki ei äidin ansiosta, vaan ihan "bossladyn" omalla sinnikkyydellä. Eikö tässä vaiheessa olisi voinut jo lisätä #blessed #elitismi?
Samaan aikaan tavallisten perheiden lapset ravaavat pääsykoekursseilla, maksavat tuhansia euroja valmennukseen ja stressaavat itsensä uupumuksen partaalle. Mutta kun kodissa puhutaan lääkiksestä jo taaperona, isketään pöytään oikeat tukikeinot ja tietotaito, niin johan sujuu. Silti esitetään, että kyse on vain yksilön sisusta.
Miten monella suomalaisella nuorella on oikeasti realistinen mahdollisuus päästä sisään suoraan todistuksella? Vai onko tämä järjestelmä rakennettu vain hyväosaisille, joille koulunkäynti on optimoitu jo kohdusta lähtien?
Miltä teistä tuntuu tämä uutisointi? Ylpeyttä vai piilossa paistattelavaa etuoikeutta? Oletteko itse nähneet, kuinka eriarvoista opiskelu- ja pääsykoepolku oikeasti on vai onko tämä vaan katkeraa mutinaa meiltä taviksilta?
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kyseinen tytär ole myös urheilija? Eli on tehnyt muutakin kuin päntännyt.
Urheilijaksi ei tulla ilman että vanhemmat sponssaa isoja määriä rahoja, se on sitä elämän kiertokulkua
Voi taivas, perheen rahoilla ei ole mitään tekemistä älyn, lahjakkuuden ja ahkeruuden kanssa.
Puhuttiin urheilusta, kun tuo toinen otti urheilun esille, ei jääkiekkoa, jalkapalloa tai ratsastusta harrasteta millään 10 euron kk budjetilla. On tutkittu, että harrastukset tukee hyvinvointia ja jaksamista opiskeluissa/töissä. Niin kyllä vaikuttaa.
Eipä vähävaraisen lapsi voi harrasraa Hgissä lätkää, maksaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma poika meni viime keväänä Aallon TuTalle todistuksella. Mulla on itselläni lyhyestä matkasta 7 lukion päästötodistuksessa. Että ei hän sinne ainakaan mun luma-aineiden osaamisella päässyt.
Taisi päästä isänsä älyllä, näitä on nähty
Ei ole isänsäkkään DI.
Vierailija kirjoitti:
Pippa Laukka on todella urheilullinen, kaunis ja älykäs, ai että, mikä nainen. Onneksi hän muistaa olla aktiivinen somessa.
Pippa kävi ensiksi sairaanhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sorry nyt! Me ollaan ihan tavallinen perhe ja meidänkin poika kirjoitti niin hyvät paperit ilman mitään valmennuksia pari vuotta sitten, että pääsi Helsinkiin lääkikseen ilman pääsykokeita. Nykyisinhän suurin osa pääsee yliopistoon pelkillä yo-papereilla.
Helsingin lääkikseen riittää viisi L:ää ja yksi E, kun ne ovat oikeista aineista.
pitkä matematiikka, äidinkieli, kemia, biologia, pitkä kieli, fysiikka
Vierailija kirjoitti:
Mun poika pääsi stadin lääkikseen pääsykokeet (silloin ei päässyt todistksella) eka yritys.
itse en oo edes käynyt AMK eikä mies
Ap ei ilmeisesti ole ylioppilas eivätkä lapsetkaan ole, kun et tiedä, että kenelle tahansa on sama mahdollisuus, jos kirjoittaa riittävän hyvin, erityisesti matikasta. En muista oliko se todistusvalinta vai ylioppilaskirjoitusten arvosanat, mutta oma tytär pääsi myös, kirjoitti L:n lähes kaikesta ja pitkästä matikasta oli kymppi ja aika monesta muusta aineesta myös. Tavallinen perhe olemme.
Kateus paistaa aloituksesta kyllä aivan vihertävänä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen pääsy myös vaatii poikkeuksellista älyä ja toki älykkyys on perinnöllistä.
Kyllä siihen älyä tarvitsee, mutta normaali älykkyys on ihan riittävä. Muut ominaisuudet vaikuttavat paljon enemmän siihen onko mahdollisuuksia päästä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Oma poika meni viime keväänä Aallon TuTalle todistuksella. Mulla on itselläni lyhyestä matkasta 7 lukion päästötodistuksessa. Että ei hän sinne ainakaan mun luma-aineiden osaamisella päässyt.
Opinnot tosin ovat sitä tasoa, että lyhyen matikan 7 riittää. Jostain syystä tuonne on aivan hirveä tunku.
En ymmärtänyt aloitusta. Missä kohdin tytär on etuoikeutettu?
Korkeintaan siinä, että on saanut matemaattiset geenit.
Mä en koskaan hakenut lääkikseen, mutta todennäköisesti todistuksellani pääsisi sinne. Ei mitään tietoa alasta etukäteen, kukaan lähisuvussa ei ole lääkäri. Isäni ei käynyt edes lukiota. Eli olet, ap, ymmärtänyt nyt jotakin väärin, koska todistuspisteillä sisään pääseminen nimenomaan on yhtä mahdollista kaikille tulotasosta riippumatta. Sen sijaan aiemmin, kun oli pääsykokeet, kallis valmennuskurssi saattoi auttaa pääsemään sisään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksaisi olla Suomessa lääkäri. Huono itsetuntoisia masentuneita ikääntyneitä alkohilisteja, masentuneita ja itsetuhoisia nuoria jotka kiusaa toisiaan. Lähisuhdeväkivaltaa, huono kotikasvatus, päihteitä käyttää alaikäisetkin jo ja on älypuhelinriippuvuutta, narsismia, elämänhallintaongelmia, ylipainoa, tuki ja liikuntaelinsairauksia, sydän ja verisuonitauteja, syöpää, skuuttionnettomuuksia, työttömyyttä, huono-osaisuutta, häpeää, katkeruutta ja kateutta, naisten halveeraamista, polarisoitumista, väkivaltaa, vihapuhetta, työuupumusta, ahdistusta, laiskuutta, yksinäisyyttä, riitelyä, elämänhallinnan haasteita, liikkumattomuutta, syömishäiriöitä, diabetesta, peliriippuvuutta, uniapneaa, kaamos väsymystä.
Onhan noita.
Voi hyvää päivää, lääkäri joutuu hoitamaan köyhiä ja sairaita! Kuka olisi arvannut?
Vierailija kirjoitti:
Minunkin tyttäreni pääsi yliopistoon opiskelemaan suoraan todistusarvosanoilla. Vaati hiukan panostamista kirjoituksiin, mutta ei sen kummempaa. Itse olen ihan peruskonttorirotta, en edes ylioppilas. Eli ei mitään kotoa saatua tietotaitoa, tai vastaavaa. Ainoastaan nuoren oma tahto ja panostus.
Minunkin poikani pääsi suoraan todistusarvosanoilla.
Onnea vaan tyttärelle hyvästä valinnasta.
mäki olisin astronautti jos olisin lukenut kokeisiin
"vai onko tämä vaan katkeraa mutinaa meiltä taviksilta?"
Juuri sitä.
Lääkäriys on sitä paitsi syntiä ja johtaa helvettiin. Eli miksi edes kadehdit?
Mikä myötähäpeä tulee tästä aloituksesta!
Koulu ja lukio ovat lapsen ja nuoren työ. Jos ne hoitaa kunnialla, voi valita, minne jatkaa.
Ei muuta sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko ettei sillä köyhällä lapsella ole mahdollisuutta kirjoittaa kuutta ällää? Etenkin kun lukiokoulutuskin on nykyää ilmainen.
Eihän köyhällä lapsella ole sellaisia eväitä, mitä esim pippa laukan lapsella mahdollissuus kekskittyä pelkkään lukioon, usein köyhien pitää tehdä lisätöitä puhelimensa ja ruokansa eteen
Höpö, höpö. Pelkkää selitystä. Meillä poika kävi kesät töissä ja onnistui 5 L ja 1 E kirjoittamaan, joilla lääkiksen ovet aukesi. Nyt tytär lukiossa ja aloitti keväällä kirjoitukset. 3 L:ää kirjoitti ja koko talven käynyt töissä, iltoja ja viikonloppuna.
Niin, no pääsikö tyttäresi kolmella L- lla lääkikseen?
Pääsi Pippa vähän kehumaan perhettään rivien välistä. Todella, todella ylimielinen ja yksinkertainen ihminen tekee tuollaisen julkisen postauksen. Todella yököttävä postaus.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monella tähän on mahdollisuus ?
Vastaus : kaikilla , jotka eivät vielä ole kirjoittaneet ylioppilaaksi .
Kyllä. Ei tarvita kuutta ällää kaikkiin Suomen lääkiksiin. Taitaa riittää neljä ällää ja kaksi eetä, jos Ouluun tai Kuopioon.
Ystäväni molemmat vanhemmat ovat lääkäreitä. Heidän neljästä lapsestaan yksi luki lääkäriksi. Kolme muutakin haki yhden kerran, mutta eivät päässeet. Päätyivät muille yliopistoaloille. Ei lääkärivanhemmat ole mikään automaattinen portti lääkikseen.