Parisuhde ja raha...
Anteeksi, en osannut otsikoida paremmin...
Miesystävä olisi halunnut ostaa kanssani yhteisen mökin. Olin ihan valmis siihen itsekin mutta pankkineuvotteluissa kävi ilmi että lainan vakuudeksi olisi tarvittu enemmän kuin mitä meillä oli omaa rahaa siihen laittaa. Itse olen vakituisen asuntoni lainan maksanut, kun taas miehellä on omastaan vielä lainaa. Hän sitten ehdotti että käyttäisimme vakuutena minun velatonta asuntoani. Mietin asiaa mutta totesin että en uskalla. Luulen tuntevani hänet ja luotan häneen... mutta samalla mietin että voiko toista koskaan tuntea täysin? Mies sanoo että asia on ok mutta jotenkin olen aistivani hänestä että ei se ole ok. Hän on vain ollut jotenkin erilainen, vaisumpi. Olemme olleet yhdessä jo monta vuotta vaikka emme yhdessä asukaan. Perspektiiviä teiltä muilta kaipaisin. Kuinka moni olisi uskaltanut laittaa asuntonsa pantiksi tällaisessa tilanteessa? Olenko ihan nössö?
Kommentit (8)
Mites halusi ostaa yhteisen mökin, mutta hänellä ei ole siihen rahaa.. no, tällaisen tapauksen kanssa rahat on hyvä pitää erillään. Ei se sun syy ole jos toisella ei ole rahaa. Mökki ei muutenkaan ole välttämättömyys, eli ei kannata laittaa siihen kaikkia rahoja ja ottaa vielä maksimivelkaa.
Naisten mielestä tämä olisi ihan OK jos asetelmat olisivat toisin päin.
Voittehan halutessanne ostaa mökin niin, että sinä omistat siitä suuremman osan. Jos tulee ero ja mökki myydään, saat sitten suuremman osuuden takaisin.
Meillä oli talon kanssa vähän sama tilanne, mutta toisinpäin. Miehen omistama asunto myytiin ja otettiin uusi, yhteinen laina. Miehen vanhemmat takasivat lainan. Olemme talon jo maksaneet ja edelleen siinä asumme. Mutta jälkikäteen, olihan se aika luottavaista. Kaikki rahamme ovat yhteisiä, ei avioehtoa.
Ensinnäkin älkää hyvät ihmiset sitoutuko mihinkään yhteisiin lainoihin tai taatko kenenkään lainoja ellette pysty tarvittaessa suoriutumaan yksin koko lainasta ilman, että se kaataa välittömästi talouttanne. Omaisuus pitää olla tarvittaessa myös realisoitavissa eli ei mitää kaupaksi kelpaamatonta erämökkiä tai isoa okt:ta valtavilla kuluilla huonolla sijainnilla.
Toinen jos otatte yhteisen lainan tai takaatte jonkun toisen lainan älkää uskoko ainoastaan toisen puheisiin taloudestaan. Vaatiikaa, että yhdessä avaatte verottajan sivuilta positiivisen luottotietorekisterin. Sieltä näkee tulot ja velat ja niiden lyhennykset sekä mahdolliset maksuviiveet. Myös pikavipit ym on pakko olla merkittynä nykyään sinne. Jos tiedot eivät täsmää 100% teille kerrottuun, juoskaa.
Ihmiset valehtelevat ja liioittelevat/vähättelevät taloudellisia tietojaan lähes aina. Raha-asiat voivat kaataa koko elämän ja kyse on sinun ja yksin sinun taloudesta ja elämästä. Lopulta.
Älä vaan laita asuntoasi vakuuteen mökistä. Ei missään nimessä ikinä. Tunne tapauksia jossa toinen takannut lainan ja lopulta menettänyt oman asunnon koska mies ystävä ei maksanut lainaa.
Nössöä vai normaalia?