MTV Uutiset: Pippa Laukan tytär lääkikseen suoraan todistuksella - kuinka monella on tähän mahdollisuus?
No jopas! Lääkärijulkkis Pippa Laukka hehkuttaa Instagramissa, kuinka hänen tyttärensä pääsi lääkikseen suoraan ylioppilastodistuksella. Ja toki ei äidin ansiosta, vaan ihan "bossladyn" omalla sinnikkyydellä. Eikö tässä vaiheessa olisi voinut jo lisätä #blessed #elitismi?
Samaan aikaan tavallisten perheiden lapset ravaavat pääsykoekursseilla, maksavat tuhansia euroja valmennukseen ja stressaavat itsensä uupumuksen partaalle. Mutta kun kodissa puhutaan lääkiksestä jo taaperona, isketään pöytään oikeat tukikeinot ja tietotaito, niin johan sujuu. Silti esitetään, että kyse on vain yksilön sisusta.
Miten monella suomalaisella nuorella on oikeasti realistinen mahdollisuus päästä sisään suoraan todistuksella? Vai onko tämä järjestelmä rakennettu vain hyväosaisille, joille koulunkäynti on optimoitu jo kohdusta lähtien?
Miltä teistä tuntuu tämä uutisointi? Ylpeyttä vai piilossa paistattelavaa etuoikeutta? Oletteko itse nähneet, kuinka eriarvoista opiskelu- ja pääsykoepolku oikeasti on vai onko tämä vaan katkeraa mutinaa meiltä taviksilta?
Kommentit (232)
Olen aikanaan lääkikseen pääsykokeella päässyt lääkäri. Vanhemmillani oli mt-ongelmia, toinen oli hoidossa psykiatrisessa sairaalassa. Kyllähän rankka lapsuus näkyi lukiossa koulumenestyksessä, alisuoriuduin, uskoin olevani liian tyhmä oppimaan. Silloin pääsi sisään vain pääsykokeella ja tuli useita välivuosia. Lääkiksessä ekat vuodet oli vaikeita, luulin olevani liian tyhmä lääkikseen ja lähes jokaisella tuntui olevan koulutetut vanhemmat ja paremmat taustat. Myöhemmin välivuosistani oli iloa, olin luonteva potilaiden kanssa ja osasin toimia työyhteisössä fiksusti. Ei missään ole, eikä voi olla täydellistä tasa-arvoa, Suomessa on kuitenkin maailman kenties tasa-arvoisin koulutusjärjestelmä.
Kyllä kateus paistaa. Pitäisi tulla kotoa hakemaan eikä mitään vaivaa tai panostusta tarvita.
Lusmut kunniaan!
Eihän näistä varmasti tiedä, miten innoissaan tyttö on vai haluaako miellyttää äitiään. Niinkin välillä käy, vaikkei toki välttämättä tässä tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen pääsy myös vaatii poikkeuksellista älyä ja toki älykkyys on perinnöllistä.
Ei vaadi mitään poikkeuksellista älyä.
Kyllä vaatii, lääkäreiden keskimääräinen ÄO on tutkimusten mukaan 120.
Hienoa, geenit ja kasvatus kera rakkauden😊
En halua itse akateemista tutkintoa tai tehdä mitään tuollaiseen tutkintoon liittyvää työtä. Enkä jaksa olla kateellinen lääkäreille, kauhea ammatti vaikka saisi mitä palkkaa. Hyi hemmetti.
Onnea tyttärelle. Ei ole helppoa, kun äiti on noin järkky sometyrkky ja antaa kuvata itseään joka kuvakulmasta täydessä tällingissä vähintään kerran viikossa lehtiin, milloin milläkin tekosyyllä. Olisi voinut kyllä jättää lapsensa rauhaan.
Oma poika meni viime keväänä Aallon TuTalle todistuksella. Mulla on itselläni lyhyestä matkasta 7 lukion päästötodistuksessa. Että ei hän sinne ainakaan mun luma-aineiden osaamisella päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Lääkikseen pääsy myös vaatii poikkeuksellista älyä ja toki älykkyys on perinnöllistä.
Älyä ja määrätietoisuuttta pidemmät opiskelut vaatii. Mutta, ei kaikki mensalaiset ole lääkäreitä eikä lääkärit mensalaisia. Ehkä ne pääsisi jos haluaisi. Ja llian paljon mahtuakseen kaikki siihen pariin promilleen. Tämä tuohon poikkeukselliseen älykkyyteen. Onneksi jotkut jaksaa.
Onko sinne rakennettu ohituskaista muillekin kuin suomenruotsalaisille? Tärkeintä olisi lisätä opiskelupaikkoja, niin saataisiin lisää lääkäreitä.
Vierailija kirjoitti:
Oma poika meni viime keväänä Aallon TuTalle todistuksella. Mulla on itselläni lyhyestä matkasta 7 lukion päästötodistuksessa. Että ei hän sinne ainakaan mun luma-aineiden osaamisella päässyt.
Taisi päästä isänsä älyllä, näitä on nähty
Vastasin jo kerran, mutta jatkan, kun vasta nyt ymmärsin, että kappas vain, Pippa on tehnyt lapset paljon vanhempana kuin minä, jos tytär nyt vasta pääsi ylioppilaaksi ja lääkikseen. Oma tytär on jo ollut pitkään työelämässä, ikää 30, olemme siis Pipan kanssa lähes samanikäisiä, hän kaksi vuotta nuorempi. Vai onko kyseessä nuorin lapsi monesta?
Vierailija kirjoitti:
En itse päässyt koskaan yliopistoon. Olisin halunnut opiskella sosiaalipolitiikkaa tai sosiaalityötä Helsingin yliopistossa ja päästä vaikuttamaan Suomen sosiaalipolitiikkaan. Hain useamman kerran myös AMK:Neon sosionomiksi, mutta en päässyt sinnekään. Olen ihan vaan työtön tradenomi. AMK:n olen kuitenkin sentään käynyt.
Rivityöntekijänä ja konseptia noudattavana et olisi vaikuttanut yhtään enempää kuin työttömänä äänestäjänä.
Kyllähän se jonkin verran vaikuttaa, millaisessa perheessä kasvaa, ihan jo siinä mielessä, ajatteleeko lapsi, että lääkis voisi olla häntä varten. Mutta kun koulu on ilmaista, kyllä sillä köyhemmänkin perheen lapsella on mahdollisuus päästä todistuksella lääkikseen. Aloitus kuulostaa katkeralta. Jotenkin siltä kuin pitäisi tasa-arvon nimissä opiskelemattakin olla kaikilla oikeus päästä lääkikseen.
Nämä, jotka pääsee sinne todistuksella, on yleensä olleet koko koulupolun ajan hyviä koulussa, ja hyvälle pohjalle on ollut sitten helppo rakentaa aina seuraavan vuosiluokan osaamista, lopputuloksena hyvät arvosanat kirjoituksissa. Aika moni joutuu myös kestämään kiusaamista hyvien arvosanojen takia ja/tai jättämään monet bileet väliin. Ja monet hetket tyttö-/poikaystävän kanssa, ehkä jopa koko seurustelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kyseinen tytär ole myös urheilija? Eli on tehnyt muutakin kuin päntännyt.
Urheilijaksi ei tulla ilman että vanhemmat sponssaa isoja määriä rahoja, se on sitä elämän kiertokulkua
Voi taivas, perheen rahoilla ei ole mitään tekemistä älyn, lahjakkuuden ja ahkeruuden kanssa.
Puhuttiin urheilusta, kun tuo toinen otti urheilun esille, ei jääkiekkoa, jalkapalloa tai ratsastusta harrasteta millään 10 euron kk budjetilla. On tutkittu, että harrastukset tukee hyvinvointia ja jaksamista opiskeluissa/töissä. Niin kyllä vaikuttaa.
No, ei siihen tarvita mitään hevosta ostaa lapselle, jos haluaa lapsensa hyvinvointia tukea opiskeluissa harrastuksella. Jalkapallo ei valtavasti maksa. Partioon voi lapsi mennä, vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon!
Pippa Laukka on todella urheilullinen, kaunis ja älykäs, ai että, mikä nainen. Onneksi hän muistaa olla aktiivinen somessa.
Kuinka monella tähän on mahdollisuus ?
Vastaus : kaikilla , jotka eivät vielä ole kirjoittaneet ylioppilaaksi .
Mun poika pääsi stadin lääkikseen pääsykokeet (silloin ei päässyt todistksella) eka yritys.
Kaikista aloista. Älykkyyden korostaminen on laiskojen tekosyy.