Isoilla traktoreilla ajetaan nykyään pelloilla, on pelit ja vehkeet ja sitten valitetaan kun maatila ei ole kannattavaa
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maanviljelijät ja opiskelijat ovat ryhmä jotka valittavat eniten vaatien lisää tukia, mutta maksavat vähiten veroja.
Haluaisitko ottaa opiskelijoilta jotain pois?
Itselläni on palkkatyöstä verprosentti 2,5. Maanviljelijä ei pääse noin alas millään.
Kerrotko missä palkkatyössä on veroprosentti 2,5 %, vaihdan heti alaa kun nykyinen veroprosenttini 32 %.
Ihan missä vaan, kun palkka on tarpeeksi pieni ja/tai on täydet vähennykset. Minulla oli joskus 1% ja silti sain palautusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TraktorVierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole vielä huomannut tonkia tilastoja ja kas, sieltähän todella selviää, että suomalaisella maatilalla on järkyttävän uutta kalustoa. Ns. ykköstraktorin (eli sen parhaan) keski-ikä (mediaani) on tiloilla tällä hetkellä noin 13 vuotta. Siis ihan alvariinsa ja joka vuosi vaihdetaan uudempaan? Kakkostraktorikin on jo täysi-ikäinen eli nin 18v ikäinen.
Moniko tekee töitä 13v ikäisellä tietokoneella tai käyttää tuonikäisiä kodinkoneita? Vaiko onko menty tuhlailemaan ja pröystäilemään ja hankkimaan uudempi pesukone, vaikka pyykin voisi pestä käsinkin?
Traktoreissa ei ole sitä ongelmaa, että pitää saada määrien kasvaessa koko ajan laskentatehoa enemmän irti samankokoisista masiinoista.
Ai eikö? Traktorien suorituskyky mystisesti kasvaa koko ajan tilakoon kasvaessa?
Ei vaan pointti se, että se 13v traktori ajaa sinänsä asiansa edelleen aivan hyvin. Ei se vanhene käyttökelvottomaksi muutamassa vuodessa. Ja jos täytyy hommata järeempi traktori tilalle, ei sen tarvitseva tuliterä suoraan kaupasta eikä niitä tarvitse vaihtaa uusiin parin vuoden välein. Hyvin kunnossa pidetty vanhempikin traktori ajaa saman asian.
Tietoteknisten laitteiden on taas oltava tuliteriä suoraan kaupasta. Niitä ei voi korvata edes pari vuotta vanhoilla, vaikka ne olisi kunnossa, vaan päinvastoin, ne pari vuotta vanhatkin on korvattava uusilla.
"mutku ei kellään oo 13v vanhoja tietokoneitakan."
Hevosellako pitäisi kyntää isot alat. Minusta on hyvä että on isot pelit ja vehkeet maatiloilla. Se maksaa. Luomua saisi samalla periaatteella enemmän ja puhtaamapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon jo heti kärkeen, että en tiedä maatilan hommista kummoisiakaan.
Olen kuitenkin ihmetellyt maatilojen työkoneiden paljoutta, pitääkö esim. joka hommaan olla eri traktori?
Pienehkön maatilan pihassa seisoo puolenkymmentä tuoreehkon näköistä traktoria.
Eikö niihin voi vaihtaa aina kauhan tai auran tms. eri hommiin? Toinen asia mikä on kiinnittänyt huomiota on, että tutut maatilalliset valittelevat kurjuutta ja köyhyyttä, mutta silti ajellaan uusilla neliveto-Audeilla ja käydään aurinkolomilla 3-4 kertaa vuodessa.
Audit ja lomat suotakoon ihan täysin, mutta pitääkö sitä kurjuutta joka käänteessä mainostaa?
Maatilan verotus menee vähän eri tavoin. Kodin menoja saa jyvitettyä maatilan kuluiksi, esim se aut
Kyllä, kaikki oli uutta nimenomaan siksi, että minulla on erittäin pätevä kirjanpitäjä, joka voisi välittömästi alleviivata kaikki kertomasi vähän sinnepäin -virheet.
Jokainen yrittäjä saa vähentää yritystoimintaan kohdistuvia kuluja verotuksessa, oli se sitten tienpito, pesuhalli, jäätelökioskin jäähdytys tai kassakoneet. Maanviljelijä ei ole mikään poikkeus, vaikka pyrit oikein alleviivaamaan, että hei, ne saa vähentää konehalliin kohdistuvia kuluja verotuksessa. Mitä yksityiselämään liittyvää oletat maanviljelijöiden konehallissa tekevän?
Ja tietenkin jokainen varaosan hakeminen tai raivaussahan kanssa metsäänmeno on työajoa vai tosissasiko oletat, että tilalla on 2 vko aikaa odottaa, että posti tuo tarvittavan varaosan, jota tarvitaan juuri nyt? Miksi kyseessä ei muka olisi tilanpitoon liittyvä ajo? Mutta jos on vain se yksi auto ja ajopäiväkirjan mukaan kaupassa käydään kerran kuukaudessa, varaosia haetaan päivittäin, niin älä kuvittele, että verottaja moista uskoisi! Eikä niitä "peltojenkatsomiaajojakaan" hyväksytä määräänsä enempää, turha väittää verottajalle, että joka päivä tulee ajeltua 50 km, jos pellot ovat 5 km säteellä päärakennuksesta. Ymmärrätkö: maatalouden verotukseen ei hyväksytä mitä tahansa menoja, vaikka sinä yrität kovasti osoittaa, että sinne saa ihan kaiken keksimänsä. Verottaja ei ole tyhmä!
Poistojen kanssa toimitaan järkevällä tavalla, oli kyseessä paperitehdas, yksityinen hammaslääkäriasema tai maatila. Verottaja on luonut poistojärjestelmän, se koskee kaikkia yrittäjiä, joten miksi haluat sen pois maataloudelta?
Jos olet puutarhatöissä, saat saappaan verotukseen mukinoitta, verottaja ei katso, että voit käyttää saappaita muulloinkin. Toki tuo edellyttää, että pestisi puutarhalla kestää yli kuukauden! Sama kaikissa likaisissa töissä: suojavaatetuksen saat verotukseen, kunhan se on asiallinen ja asianmukainen. Turha yrittää design-sadetakkia suojavaatteeksi, jos tarkoitukseen on olemassa tietynlainen haalari. Palkkatyöläinen ja yrittäjä ovat muuten myös verotuksellisesti ja vaikka vuosilomien suhteen eri asemassa, joten jos kahdehdit yrittäjän mahdollisuutta vähentää saappaiden kulut verotuksessa, niin ryhdy yrittäjäksi.
Maidontuottajat eivät saa kauppojen tarjouksia edullisemmin meijeristä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei niistä koneista ja vehkeistä olekaan velkaa kuin vain pari miljoonaa..
.
Ai eikä maanviljelijän tuntipalkka ollutkaab 2 e kuten ovat valittaneet?Sillä tuntipalkalla on myönnetty miljoonalainat.Mikä tässä ei nyt täsmää?
Ei niitä lainoja palkkaa vastaan myönnetä, älykääpiö
Verotettava tulo eli palkka on pieni, kun tulopuolesta on ensin vähennetty kaikki tulonhankkimiskustannukset. Ja sitten vielä jaetaan se tulo tuntipalkaksi niin, että työtä tehdään ikään kuin 24 tuntia vuorokaudessa.
Tiedän koska itse olen alalla, jossa myös tykätään vähän vääristellä ansioita, kun niistä puhutaan julkisessa keskustelussa. Kukaan ei tee töitä koko ajan 24/7 vaikka on kotonaan töissä.
Vierailija kirjoitti:
Maajussin elämä on olla lähinnä liikevaihtoautomaatti maatalouden tarvikkeitä myyville liikkeille, tuottaa vahvasti subventoitua halpaa raaka-ainetta elintarviketeollisuudelle ja kuunnella sittten nettitietäjien mäkätystä kuinka turha on.
Kivaa uhriutumista. Ne on eri asiat, onko jonkun mielestä "turha", tai kun joku kysyy, millä maksetaan kalliit 800 000 traktorit.
Jos kysytään mihin tarvitsee kalliin traktorin ja millä se maksetaan, se ei tarkoita että pitäisi viljelyä turhana. Jostain syystä kovinkaan moni viljelijä ei kuitenkaan halua avata kulu- tai tulorakennettaan, ei edes nimettömänä.
Joten ne ihmettelyt vaan jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se traktori voi itse ajella GPS-tietojen pohjalta, jää aikaa muuhun?
Toki. Maanviljelyhän ei ole mitään muuta kuin traktorilla ajelua.
Amerikassa (Usa tai Kanada, en muista) on jo käytössä tekoälyllä ajavia laitteita. Ne ajaa tosi hitaasti, mutta se on täysin mahdollista tehdä näin kun peltoa on silmänkantamattomiin.
300ha maata ja se pitäis talikolla hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maajussin elämä on olla lähinnä liikevaihtoautomaatti maatalouden tarvikkeitä myyville liikkeille, tuottaa vahvasti subventoitua halpaa raaka-ainetta elintarviketeollisuudelle ja kuunnella sittten nettitietäjien mäkätystä kuinka turha on.
Kivaa uhriutumista. Ne on eri asiat, onko jonkun mielestä "turha", tai kun joku kysyy, millä maksetaan kalliit 800 000 traktorit.
Jos kysytään mihin tarvitsee kalliin traktorin ja millä se maksetaan, se ei tarkoita että pitäisi viljelyä turhana. Jostain syystä kovinkaan moni viljelijä ei kuitenkaan halua avata kulu- tai tulorakennettaan, ei edes nimettömänä.
Joten ne ihmettelyt vaan jatkuu.
Suomessa ei ole ainuttakaan 800000 euron traktoria joten kyselet turhia.
Välillä tulee kieltämättä mietittyä kun katsoo maatilojen pihoihin, joissakin saattaa olla kuusi tai seitsemänkin 150 000e traktoria pihassa ja siihen lisäksi kaikenmaailman kurottajat ja muut vehkeet, kaupassa käydään uudenkarhealla mersun sähköautolla. Silti vikistään kun ei kannata..
Itse teen paita märkänä 40h/viikko ja minulla ei ole kuin 650e nissani ja rahaa jää kulujen jälkeen 200e "ylimääräistä".
On se kumma kun ei maatiloilla pärjätä yhtään vanhemmalla kalustolla vaan kalustoa on uusittava joka välissä. Itse ostaisin navetan ympäryshommiin vanhan valmetin 502 ja peltohommissa menisi täysin 80-luvun neliveto fiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se traktori voi itse ajella GPS-tietojen pohjalta, jää aikaa muuhun?
Toki. Maanviljelyhän ei ole mitään muuta kuin traktorilla ajelua.
Amerikassa (Usa tai Kanada, en muista) on jo käytössä tekoälyllä ajavia laitteita. Ne ajaa tosi hitaasti, mutta se on täysin mahdollista tehdä näin kun peltoa on silmänkantamattomiin.
On noita protoiltu Suomessakin. Ongelma ei ole automatisoida traktoria kulkemaan ennalta määriteltyjä reittejä pitkin. Ongelma on että maanviljelystoimenpiteet ovat paljon muutakin ja niissä on aina yllättäviä käänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä tulee kieltämättä mietittyä kun katsoo maatilojen pihoihin, joissakin saattaa olla kuusi tai seitsemänkin 150 000e traktoria pihassa ja siihen lisäksi kaikenmaailman kurottajat ja muut vehkeet, kaupassa käydään uudenkarhealla mersun sähköautolla. Silti vikistään kun ei kannata..
Itse teen paita märkänä 40h/viikko ja minulla ei ole kuin 650e nissani ja rahaa jää kulujen jälkeen 200e "ylimääräistä".
On se kumma kun ei maatiloilla pärjätä yhtään vanhemmalla kalustolla vaan kalustoa on uusittava joka välissä. Itse ostaisin navetan ympäryshommiin vanhan valmetin 502 ja peltohommissa menisi täysin 80-luvun neliveto fiat.
Kukaan ei kiellä kuvittelemasta että vaikka yksin lapiolla kaivaisit Panaman kanavan, kunnes tosielämässä pitäisi yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon jo heti kärkeen, että en tiedä maatilan hommista kummoisiakaan.
Olen kuitenkin ihmetellyt maatilojen työkoneiden paljoutta, pitääkö esim. joka hommaan olla eri traktori?
Pienehkön maatilan pihassa seisoo puolenkymmentä tuoreehkon näköistä traktoria.
Eikö niihin voi vaihtaa aina kauhan tai auran tms. eri hommiin? Toinen asia mikä on kiinnittänyt huomiota on, että tutut maatilalliset valittelevat kurjuutta ja köyhyyttä, mutta silti ajellaan uusilla neliveto-Audeilla ja käydään aurinkolomilla 3-4 kertaa vuodessa.
Audit ja lomat suotakoon ihan täysin, mutta pitääkö sitä kurjuutta joka käänteessä mainostaa?
Maatilan verotus menee vähän eri tavoin. Kodin menoja saa jyvitettyä maatilan kuluiksi, esim se auto, sen kuluista osa menee verotukseen, koska sillä hoidetaan myös työasioita. Auton vuosittainen pois
Mistä ihmeestä sinä nuo höpöjutut keksit?
Tällä palstalla on aika monta 2-lomakkeella veroilmoitusta tekevää, tai siis niitä tietoja vaikka ei enää paperilla. Niinpä monta kohtaa on jo oikaistu.
Autojuttu on täysin huuhaata. Valio myy tuottajille samalla hinnalla kuin muille, eikä kaikki viljelijät ole Valion kanssa missään tekemisissä. Pukutyöläinen voi käyttää samaa pukua muuallakin, mutta maanviljelijä ei oikein voi lähteä kylille samoissa vaatteissa kuin navettaan. Ei ole lounas- ja virikeseteleitä vaan ihan itse pitää kaikki kustantaa.
Vierailija kirjoitti:
Voihan noilla vanhoilla harrastella mutta ei niillä töitä viitsi tehdä. Kuten ei kuorma-autotkaan ole liikenteessä mitään Jyry-Sisuja.
Ap on oikeassa. Tässä olisi myös helppo ratkaisu työllisyyspulmaan, eli talikko käteen ja hommiin, mutta se olisi liian yksinkertaista, niin eihän sellainen tule kysymykseen. Samalla työttömät, nyt mukavasti työllistetyt, voisivat katsahtaa peltoja reunustaviin metsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei kiellä kuvittelemasta että vaikka yksin lapiolla kaivaisit Panaman kanavan, kunnes tosielämässä pitäisi yrittää.
Heh, hyvän aiheen valitsit. Olen nimittäin kaivanut lapiolla mm. Omakotitaloon salaojat, farmareilla tulis heti käteen ihottumaa jos koskisivat lapioon.
Vierailija kirjoitti:
"Maanviljelijä saa asuinrakennuksenkin kuluja verotukseen."
Kuten mitä kuluja siinä asuinrakennuksessa?
Laitoin jo linkin. Laitan uudestaan. Lue ja sisäistä.
Maatalouden tulot ja menot - vero.fi
Mutta tässä lyhyesti; Asuinrakennuksen hankinta-arvosta saa vähentää 6% joka vuosi. Rakennuksen arvo on rakennus itse, ei maapohja, ja vähennetään myös vesi- ja sähköliittymät. (Kunnan vesiliittymää ei olekaan jos on oma kaivo). Poiston arvo toki vähenee joka vuosi. Tietysti jos on jo 30 vuotta viljellyt ja joka vuosi tehnyt poistot, niin arvo on jo aika pieni.
Lisäksi ainakin työhuonevähennys kuten kaikilla muillakin kotoaan työskentelevillä. Kodin wifi, tietokone, tulostin, puhelinkulut, nämä on työkäyttöön liittyviä ja saa vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä liikut, kuin tuollaista näet? Oletko käynyt viime aikoina lääkärissä? Ehkä sinä näit ne kahtena tai peräti kolmena.
Vanhalla kalustolla pärjää mainiosti 10 hehtaarin tilalla, jos osaa itse korjata niitä. Nykyisten tilojen peltoala on yleensä 100+ ha.
Lapiokaivusta tuli mieleen tapaus, jossa piti lapioida aika lujasti. Sontakärry upposi niin syvään liian pehmeässä kohdassa pellolle mennessä, että siinä piti lapioida ja tehdä aika paljon muutakin useamman tunnin ennen kuin päästiin jatkamaan.
Kyllä näin tapahtuu, työkoneissa myös.
Meidänkin 1980-luvulla ostettu 2,5m nostolaite-Simulta on tässä ihan itsekseen paisunut nelimetriseksi hinattavaksi suorakylvökoneeksi, jolla juuri ja juuri ehtii tehdä tämän päivän kylvöt ajoissa. Kätevää, ei tarvinnut ostella mitään.