Isoilla traktoreilla ajetaan nykyään pelloilla, on pelit ja vehkeet ja sitten valitetaan kun maatila ei ole kannattavaa
Kommentit (338)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maanviljelijä saa asuinrakennuksenkin kuluja verotukseen."
Kuten mitä kuluja siinä asuinrakennuksessa?
Laitoin jo linkin. Laitan uudestaan. Lue ja sisäistä.
Maatalouden tulot ja menot - vero.fi
Mutta tässä lyhyesti; Asuinrakennuksen hankinta-arvosta saa vähentää 6% joka vuosi. Rakennuksen arvo on rakennus itse, ei maapohja, ja vähennetään myös vesi- ja sähköliittymät. (Kunnan vesiliittymää ei olekaan jos on oma kaivo). Poiston arvo toki vähenee joka vuosi. Tietysti jos on jo 30 vuotta viljellyt ja joka vuosi tehnyt poistot, niin arvo on jo aika pieni.
Lisäksi ainakin työhuonevähennys kuten kaikilla muillakin kotoaan työskentelevillä. Kodin wifi, tietokone, tulostin, puhelinkulut, nämä on työkäyttöön liittyviä ja saa vähentää.
Minkä maan verotustietoja olet katsonut? Täällä Suomessa pitää erotella yksityiskäyttö.
Palkaksi jää jotain 3 euroa/tunti.
Vierailija kirjoitti:
"palkkatyöläinen voi tehdä likaista työtä eikä saa työvaatteita vähennyksiin"
Koska palkkatyöläinen saa työnantajalta työvaatteet likaisiin töihiin, pelle.
Eikä saa, pelle. Ei läheskään kaikissa töissä.
Jaahas, täällä taas toinen köyhä haukkuu toista kokoomuksen jallittamana. Tapelkaa pojat saatte tupakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taasen ihmettelen, kun tavallisella koulusihteerilläkin on tietokone. Tekisi kynällä ja paperilla niin kuin ennenkin tehtiin.
800 000 € tietokone?
Nämä asiat eivät nyt vain ole verrannollisia. Kuka tahansa maatalousyrittäjä varmasti ennemmin ostaisi traktorin tietokoneen hinnalla jos se vain olisi mahdollista.
Se maanviljelijä saa traktoristaan huomattavan veroedun. Jopa 50% traktorin hankintahinnasta saa vähentää verotuksessa. Verovähennys tuosta 800 000 traktorista on siis ekana vuonna 400 000. Siitä saa aika v-tunmoiset veronpalautukset. Kulut on tilalla suuret, mutta ne kulut saa vähentää verotuksessa eli saa isot palautukset.
Mutta
Sinulla ei ole mitään käsitystä verotuksesta. Et tiedä, että traktori on poistettavaa kalustoa, josta ei tule palautusta. Menoja voi vähentää vain tuloista. Varma tieto, tänäkin vuonna tein veroilmoituksen 2-lomakkeella.
Tottakai menoja vähennetään tuloista. ?? Voisko tämä uhriutuminen nyt lakata? Aika harva yrittäjä uhriutuu koko ajan, että "menoja voi vähentää vain tuloista". Kun sinä sen traktorin kuluna vähennät niin aika tosi pienet tulot jää verotettavaksi, jolloin veroprosentti jää hyvin pieneksi.
Voithan sinä kertoa mikä sinulla on veroprosentti ja mitä saat veronpalautuksia? Nimettömänä täällä ollaan. Vai mikä estää kertomasta?
Vierailija kirjoitti:
Välillä tulee kieltämättä mietittyä kun katsoo maatilojen pihoihin, joissakin saattaa olla kuusi tai seitsemänkin 150 000e traktoria pihassa ja siihen lisäksi kaikenmaailman kurottajat ja muut vehkeet, kaupassa käydään uudenkarhealla mersun sähköautolla. Silti vikistään kun ei kannata..
Itse teen paita märkänä 40h/viikko ja minulla ei ole kuin 650e nissani ja rahaa jää kulujen jälkeen 200e "ylimääräistä".
On se kumma kun ei maatiloilla pärjätä yhtään vanhemmalla kalustolla vaan kalustoa on uusittava joka välissä. Itse ostaisin navetan ympäryshommiin vanhan valmetin 502 ja peltohommissa menisi täysin 80-luvun neliveto fiat.
Sillä 80-luvun neliveto-Fiatilla voisit kyllä ajella ympäriinsä pelloilla, mutta nykyisiä peltokoneita et niillä voi vetää. Nykyiset kylvökoneet esimerkiksi ovat ainakin kolme kertaa isompia kuin 80-luvulla, se Fiat on ihan lilliputti niiden rinnalla jo.
Vaatimukset tilakoon kasvattamiselle sekä maatalouden keskittämiselle ja tehostamiselle kovenevat koko ajan eikä niitä täytetä enää menneiden aikojen kalustolla. Sitä ei mikään nettiräksyttäminen muuta miksikään.
Maanviljely on aivan turhaa, ruokaa saa kaupasta. Ja vielä tukiakin saavat, only in Finland.
Vierailija kirjoitti:
Sanon jo heti kärkeen, että en tiedä maatilan hommista kummoisiakaan.
Olen kuitenkin ihmetellyt maatilojen työkoneiden paljoutta, pitääkö esim. joka hommaan olla eri traktori?
Pienehkön maatilan pihassa seisoo puolenkymmentä tuoreehkon näköistä traktoria.
Eikö niihin voi vaihtaa aina kauhan tai auran tms. eri hommiin? Toinen asia mikä on kiinnittänyt huomiota on, että tutut maatilalliset valittelevat kurjuutta ja köyhyyttä, mutta silti ajellaan uusilla neliveto-Audeilla ja käydään aurinkolomilla 3-4 kertaa vuodessa.
Audit ja lomat suotakoon ihan täysin, mutta pitääkö sitä kurjuutta joka käänteessä mainostaa?
Puhut puhdasta pskaa.
Vierailija kirjoitti:
Maanviljely on aivan turhaa, ruokaa saa kaupasta. Ja vielä tukiakin saavat, only in Finland.
Olisi mielenkiintoista tehdä kokeilu, että halpeneeko hinnat jos kaikki elintarvikkeet on tuontitavaraa ja oligopoli korvataan ulkomaalaisilla kauppaketjuilla.
Kyllähän maanviljely nykyään on pääomavaltaista, isot tilat, isot koneet, työntekijöiden palkkaaminen kallista.
Tehomaatalous on tullut EU:n myötä välttämättömäksi, ei muuten voisi pärjätä.
Kaikki haluvat lisää palkkaa vaikka lakkoillen, mitenhän on maanviljelijän palkkakehitys.
Taitaa nykyisin olla monelle kutsumusammatti, jaksaisiko muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ei niistä koneista ja vehkeistä olekaan velkaa kuin vain pari miljoonaa..
.
Ai eikä maanviljelijän tuntipalkka ollutkaab 2 e kuten ovat valittaneet?Sillä tuntipalkalla on myönnetty miljoonalainat.Mikä tässä ei nyt täsmää?
En tiedä mikä siinä ei sinun päässäsi täsmää. Maatalous on pääomavaltainen ala. Se tekee juuri tuon, että velkaa voi olla 2 miljionaa, mutta omaksi tuntipalkaksi jää vain pari euroa.
Mistä ihmiset noin yleensä kuvittelevat, että se niiden itsensäkin syömä ruoka oikein ilmestyy kauppoihin?
Jos jollain on oikea traktorikaaderi, niin sitä suurempi velka tietysti.
Kuka tahansa voi ostaa tai liisata kalliin mersun tai audin ja kasvattaa velkaansa, jos se tuntuu tärkeältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon jo heti kärkeen, että en tiedä maatilan hommista kummoisiakaan.
Olen kuitenkin ihmetellyt maatilojen työkoneiden paljoutta, pitääkö esim. joka hommaan olla eri traktori?
Pienehkön maatilan pihassa seisoo puolenkymmentä tuoreehkon näköistä traktoria.
Eikö niihin voi vaihtaa aina kauhan tai auran tms. eri hommiin? Toinen asia mikä on kiinnittänyt huomiota on, että tutut maatilalliset valittelevat kurjuutta ja köyhyyttä, mutta silti ajellaan uusilla neliveto-Audeilla ja käydään aurinkolomilla 3-4 kertaa vuodessa.
Audit ja lomat suotakoon ihan täysin, mutta pitääkö sitä kurjuutta joka käänteessä mainostaa?
Maatilan verotus menee vähän eri tavoin. Kodin m
"Maanviljelijä ei ole mikään poikkeus, vaikka pyrit oikein alleviivaamaan, että hei, ne saa vähentää konehalliin kohdistuvia kuluja verotuksessa"
Kyllä, alleviivasin siksi että moni antaa sen kuvan, että investoinnit ja kulut menee kokonaan omasta pussista. Se ei ole koko totuus, vaan verottaja tulee paljon vastaan.
"turha väittää verottajalle, että joka päivä tulee ajeltua 50 km, jos pellot ovat 5 km säteellä päärakennuksesta. Ymmärrätkö: maatalouden verotukseen ei hyväksytä mitä tahansa menoja, vaikka sinä yrität kovasti osoittaa, että sinne saa ihan kaiken keksimänsä. "
Mistä oikein puhut? Miksi vedät mukaan keksityt ajot kun verottaja haluaa totuudenmukaisen ajopäiväkirjan! Kauppakäyntejä on tottakai enemmän kuin kerran kuussa. Mitä varten yrität antaa kuvan, että ajopäiväkirjaa pitää vääristellä ja verottaja ei usko? No ei tietenkään usko jos vääristelee? Mulla on kaksi autoa, toisella on yrityksen ajoja 70%, ja toisella 10%. Verottaja uskoo molemmat, hyväksyy toisesta autosta vähennyksiin 70% ja toisesta 10%, kun on mustaa valkoisella ja ohjeen mukainen ajopäiväkirja.
"Verottaja on luonut poistojärjestelmän, se koskee kaikkia yrittäjiä, joten miksi haluat sen pois maataloudelta?"
Näytä mulle se kohta, jossa halusin poistot pois maataloudesta. NÄYTÄ. Vai voisiko jo lopettaa se tahallaan väärinymmärtämisen ja uhriutumisen?
" joten jos kahdehdit yrittäjän mahdollisuutta vähentää saappaiden kulut verotuksessa, niin ryhdy yrittäjäksi."
Minähän OLEN yrittäjä, ja missään kohtaa en itse nähnyt kadehtivani maatalousyrittäjää. Luettelin faktoja, ehkä mutkat oikoen, mutta samantapaisia verotuksessa kuin itsellänikin on. Täällä on kysytty sen perään, että miten viljelijällä on varaa ostaa se kallis John Deere kun ei "verottajan mukaan ole tuloja kuin 10 000 vuodessa". No juuri siksi. Investoinnit huomioidaan verotuksessa. Jolloin verotettava tulo jää pieneksi. Joku helvetin pelko on, ettei voi raha-asioista puhua heti totuudenmukaisesti.
"Maidontuottajat eivät saa kauppojen tarjouksia edullisemmin meijeristä tuotteita."
Kyllä saa. Ystäväni on maitotuottaja. Se nyt on vaan ihan fakta ja siitä en peräänny. Kaupan katteet on hurjat. Kukaan ei sen takia kadehdi maitotuottajaa, että saa OMIA TUOTTEITAAN halvemmalla kuin kaupasta, vai luuletko että kadehtii? He tekevät ympäri vuoden töitä joka ikinen päivä. Enemmän kuin viljatilalliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Maanviljelijä saa asuinrakennuksenkin kuluja verotukseen."
Kuten mitä kuluja siinä asuinrakennuksessa?
Laitoin jo linkin. Laitan uudestaan. Lue ja sisäistä.
Maatalouden tulot ja menot - vero.fi
Mutta tässä lyhyesti; Asuinrakennuksen hankinta-arvosta saa vähentää 6% joka vuosi. Rakennuksen arvo on rakennus itse, ei maapohja, ja vähennetään myös vesi- ja sähköliittymät. (Kunnan vesiliittymää ei olekaan jos on oma kaivo). Poiston arvo toki vähenee joka vuosi. Tietysti jos on jo 30 vuotta viljellyt ja joka vuosi tehnyt poistot, niin arvo on jo aika pieni.
Lisäksi ainakin työhuonevähennys kuten kaikilla muillakin kotoaan työskentelevillä. Kodin wifi, tietokone, tulostin, puhelinkulut, nämä on työkäyttöön liittyviä ja saa
Minkä maan verotustietoja olet katsonut? Täällä Suomessa pitää erotella yksityiskäyttö.
Klikkaa sitä linkkiä niin sulle selviää. Tai käytä itse googlea.
Kukaan ei valita yhtä paljon kuin suomalainen maajussi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"palkkatyöläinen voi tehdä likaista työtä eikä saa työvaatteita vähennyksiin"
Koska palkkatyöläinen saa työnantajalta työvaatteet likaisiin töihiin, pelle.
Eikä saa, pelle. Ei läheskään kaikissa töissä.
Ei muuta kuin luettelemaan paskaisia palkkatöitä joissa työnantaja ei korvaa sen tarvitsemia työvaatteita mitenkän.
Köyhee on, köyhee on....
Mikko Elovaara Oy liikevaihto 3,5 miljoonaa
"Heh, hyvän aiheen valitsit. Olen nimittäin kaivanut lapiolla mm. Omakotitaloon salaojat, farmareilla tulis heti käteen ihottumaa jos koskisivat lapioon."
Hienoa. Teeppä sitä nyt työksesi.
Tervetuloa tänne pohjanmaalle katsomaan, ei sielä kehä3 sisällä varmaan niitä suurempia maatiloja näykkään. Vanha kalusto hyvin huollettuna kestää paremmin kuin uusi. Sama juttu kuin autoissakin, aniharva nykyautoista kestää 300tkm