Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Vaateliike Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä

Vierailija
23.05.2025 |

**Yle Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä**

Huhhuh, naiset... nyt on taas yksi aikakausi ohi ja kaikki vaikenevat! Yli kymmenessä kaupungissa ympäri Suomen suljetaan Vilan myymälät kuin salaa, koska taustayhtiö meni konkurssiin. Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus tämä on suora seuraus siitä, että muotialan bisnes ei enää pyöri vanhaan malliin, kun naisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Ostetaan kiinakrääsää netistä, ihaillaan second handia, mutta samalla itketään, kun kivat pikkuliikkeet kuolevat pois.

Miettikää, miten monelle tämä oli ainoa paikka ostaa jotain muuta kuin H&M-ryönää. Eikö kukaan oikeasti enää arvosta fyysistä liikettä, palvelua tai yrittäjyyttä? Vai onko tämä kaikki vain seurausta siitä, että "nykyaikainen nainen ei enää tarvitse vaatteita näyttääkseen hyvältä", kuten TikTok-oppi meille sanoo?

Ja missä ovat ne paikallisen yrittäjyyden puolustajat nyt? Samaan aikaan kun miehet saavat pöhistä autojen konetehoista ja golfmailoista, naisten tärkeimmät kivijalkamyymälät valuvat konkurssiin, eikä ketään kiinnosta. Onko tämä sitä tasa-arvoa?

Kertokaa nyt ihan suoraan onko tässä kyse taloudellisesta realiteetista vai onko naisten pukeutuminen muuttunut niin radikaalisti, että tällaiset liikkeet eivät enää mahdu Suomeen? Vai onko syy siinä, ettei "muoti" yksinkertaisesti kiinnosta ketään enää, kun kaikki saa klikkaamalla kotiovelle?

Milloin te viimeksi kävitte kivijalkaliikkeessä ja miksi ette mene enää?

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahden liikkeissä myyjät ei koskaan noteraannet minua milläun tavoin vaik olisin ollut ainoa asiakas...

Tervehditkö, pyysitkö apua, kysyitkö kokoja? Mitä huomiota olisit kaivannut? Minusta hyvä kun saa rauhassa katsella ja osaan kyllä pyytää noteerausta jos sitä haluan.

Vierailija
62/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytettynä ostetut tekstiilit kannattaa laittaa viikoksi-pariksi pakkaseen ja sitten vasta käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi miten harmillinen tämäkin uutinen. Tykkäsin ja ostin paljon Vilan vaatteita kun kävin työssä. Valitettavasti jouduin syksyllä lomautetuksi ja joululahjaksi sain irtisanomislapun käteeni. Ei ole varaa tällä jatkuvasti kutistuvalla työttömyyskorvauksella ostella mitään vaatteita. Laskut pitää maksaa ja lapsille ostaa ruokaa ja pakolliset kengät ym. Kuluttakaa te kellä työtä vielä on.

Vierailija
64/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vilassa oli lähinnä surkeita polyesterirytkyjä, ihmeen kauan kestikin

Ihan samaa olin tulossa sanomaan. 2000-luvun alussa siellä oli kivoja vaatteita, kuten myös Onlyssa ja Vero Modassa. Sittemmin laatu romahti. 

2000-luvun alusta en osaa sanoa, mutta minä tykkäsin teininä 2000-luvun lopulla Onlysta, Vero Modasta ja Kappahlista ja Seppälästä. Mallistot näyttivät silloin kivemmilta, tarttui enemmän vaatteita silmään, oli enemmän koristeellisia ja naisellisia vaatteita. Nyt kaikki vaatteet näyttävät kivijalkaliikeissä jotenkin niin pliisuilta ja basicilta ja vaatteet istuvat epämukavasti ja tasapaksusti, nollariaikoina oli vaatekaupoissa hauskempaa kierrellä kaupoissa, kun oli kiinnostavampia vaatteita, ei tiennyt ikinä mitä tulisi vastaan.

Vierailija
65/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Vilan kaltaiset yritykset enää pärjää kun markkinoille on tullut mm. Lager157:n kaltaiset toimijat. Vilan rytkyt on laadultaan samaa kiinapaskaa, mutta kolminkertaisella hinnalla. Koot ovat olleet myös ihan naurettavan pieniä kikkanoita. Vilasta oli turha edes katsella mitään jos olet isompaa kokoa kuin perus suomi M. 

Vierailija
66/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosin kirpputoreja jo teininä ysärillä. Niin teen edelleenkin, inhoan vaatekaupoissa kiertelyä, mutta kirppikset käy, niistä voi löytää mitä vain, myös muutakin kuin vaatteita.

Vilassa ei ollut mun tyylisiäni vaatteita muutenkaan (esim. kellomekkoja) eikä sopivan kokoisia alusvaatteita joten harvoinpa kävin.

Netistä tilaan silloin harvoin kun uutta vaatetta ostan, tiedän kokoni ja tyylini joten hyvin, hyvin harvoin olen joutunut mitään tässä vuosien varrella palauttamaan.

Enkä itke kivijalkaliikkeiden perään sillä en pidä shoppailusta.

Vierailija
67/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä nyt taas, ihan tavalliset koot ja mitoitukset VILAssa on olleet. On peiliin katsomisen paikka jos niihin vaatteisiin ei mahdu, ihan turha syyttää vaatteita..

Vierailija
68/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vian liikkeessä en ole käynyt ainakaan 15 vuoteen, joten en jää kaipaamaan. Ihan kiinarytkyjä ne ainakin silloin olivat, huonot ompeleet ja materiaalit, mutta hinta laatuun nähden tosi korkea. 

Ostan eniten Cubukselta, Mona-merkkisiä lempialushousuja kun on osta 3, maksa 2 tarjous. Cubuksen kokopuuvillaiset t-paidat toinen tosi hyvä vakkari, alessa jotain 12 euroa. En osta sieltäkään normaalihinnalla mitään, kesäksi ostin puuvillaisen kesämekon ja alpakkaneuleen kun oli -30 %. En osta tuollakaan normihinnalla mitään. 

Vierailija
69/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono laatu ja mairea pakkomyynti ja asiakkaan häiriköinti joka eibpyytämälläkään loppunut. Se oli tack o adjöö jo varmaan yli 10 vuotta sitten. Voi voi ja lämmin leipä

Vierailija
70/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vian liikkeessä en ole käynyt ainakaan 15 vuoteen, joten en jää kaipaamaan. Ihan kiinarytkyjä ne ainakin silloin olivat, huonot ompeleet ja materiaalit, mutta hinta laatuun nähden tosi korkea. 

Ostan eniten Cubukselta, Mona-merkkisiä lempialushousuja kun on osta 3, maksa 2 tarjous. Cubuksen kokopuuvillaiset t-paidat toinen tosi hyvä vakkari, alessa jotain 12 euroa. En osta sieltäkään normaalihinnalla mitään, kesäksi ostin puuvillaisen kesämekon ja alpakkaneuleen kun oli -30 %. En osta tuollakaan normihinnalla mitään. 

Tilaan yleensä netistä ja jos on jotain mitä en halua, niin ne palautan liikkeeseen ettei siitäkään tule ylimääräisiä lähetyksiä. Ja mitä nyt ekologisuuteen tulee, niin voi hyvin olla ekologisempaa lähettää paketit suoraan Ruotsista kuin paketoida ne kahteen kertaan sekä varastolla että liikkeessä. 

Vaatekaupoissa jää myös jäätävästi myymätöntä vaatetta, jota sitten roudataan takaisin joko toiselle mantereelle tai polttoon. Joten se siitä pikamuotiliikkeen kivijalkakaupan ekologisuudesta. 

Vierailija
71/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan kirppareita. Juuri ostin 1€:lla kivan paidan UFFilta. Tyhmä maksaa liikaa. Kierrätysvaatteet persoonallisempia kuin kaupassa. 

Kaupasta nekin on joskus ostettu, henkkamaukasta, merkki irrotettu. 

Niin? Kierrätysliikkeissä on huomattavasti monipuolisempi valikoima kuin vaateliikkeissä. Sieltä löytyy just sitä henkkamaukkaa, mut myös vintagevaatteita ja kaikkea laidasta laitaan. 

Ja sit saa kaupan päälle muutaman turkiskuoriaisen kotiinvietäväksi.

Elät mielikuvissa kirppareista 20 vuotta sitten. Nykyisin siistejä, ihan perus kauppoja. Edes sitä kirppikselle ominaista hajua ei ole ollut aikoihin, kun vaatteet ja muu tavara on siistiä ja puhdasta. Ikinä ei ole mitään ötököitä ollut, tai edes likatahraa. 

Vierailija
72/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3

Napinapi. Ei ole myöskään mikään ekoteko ylläpitää isoja toimitiloja ja roudata sinne rekkakaupalla tavaraa, johon jokainen asiakas kulkee itse, usein autolla. 

Vierailija
73/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin Esprit ja nyt Vila. Eiköhän tämä ole vasta alkua..

Vierailija
74/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vaikuttaa etätyö, en tarvitse kuin parit housut ja paidat, kun käyn kerran viikossa toimistolla. Samoin hintojen yleinen nousu vaikuttaa kulutustottumuksiini. Ostan lapsille vaatteet ja kengät (usein käytettyä) ja maksan harrastukset, loput rahat haluan käyttää kivoihin vapaa-ajan juttuihin tai lomamatkaan. Isolle kasalle vaatteita ei vain ole käyttöä. Jos joskus näen vaatteet, jossa todella tykkään ja jolle on varmasti käyttöä, ostan sen jos on varaa. Näin ei ole tapahtunut VILAn vaatteiden osalta, vaikka joskus kovasti pidin niistä.

Näytä aiemmat lainaukset

Olen lyhyt, mutta muuten kropassani ei ole mitään kummallisia epäsuhtia. Ei siis kokooni nähden liian pitkää/lyhyttä selkää tms. Omistan myös ompelukoneen, koska ihan liian pitkät housunlahkeet on mulle ostinpa ne housut sitten kivijalkaliikkeestä tai verkkokaupasta. Kengät mulla on yleensä Sievin kenkiä. Ensimmäiset sellaiset (ne on mulla vieläkin käytössä), ostin noin 15 vuotta sitten myymälästä. Osaan katsoa Sievin sivuilta kuvista, onko jonkin kengän malli mulle sopiva vai ei. Hutiostoksia ei ole tullut tehtyä. 

Mulle vaatteissa oleellista on mukavuus. Muoti ei kiinnosta. En seuraa muotiblogeja/vlogeja/instoja enkä lue mitään naistenlehtiäkään.  En edes tiedä, mikä tällä hetkellä on muotia. Kun tarvitsen jonkun vaatteen, on paljon helpompaa selata netissä verkkokauppoja kuin lähteä stadiin kiertelemään kivijalkakauppoja. Kauppoja, joissa ei välttämättä ole yhtään mitään sellaista, mitä haluaisin. Yleensä teen vielä niin, että haen Googlen kuvahaulla ja jos löytyy joku mieleinen, klikkaan kuvaa ja siirryn sitä myyvän verkkokaupan sivuille. 

Pari viikkoa sitten ostin Cittarin myymälästä sukat ja sitä ennen huhtikuun alussa lähdin ystäväni kanssa yhteen ulkotapahtumaan, mutta alkoikin sataa räntää enkä ollut hoksannut ottaa kotoa pipoa mukaan, joten kävin Tokmannilla ostamassa pipon. Varsinaisissa kivijalkaliikkeissä (siis jos noita marketteja ei lasketa) ...no silloin 15 vuotta sitten Sievin kenkäkaupassa. 

Vierailija
76/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni koitin Vilalta etsiä perus puuvillamekkoa, enkä löytänyt. Muovisia olisi ollut. Lisäksi koot todella pieniä.

Vierailija
77/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Kuinka paljon sä palautat näitä nettivaatteita, vai osuuko koot nappiin ja kaikki istuu hyvin päälle, eikä ikinä tule pettymyksiä?

Mä en voi ostaa mitään ilman kokeilua, joten en viitsi tilata vaatteita netistä. En jaksa sitä palautusrumpaa.

Mä ostan pääasiassa netistä. Hutiostoksia tulee todella harvoin, olen aina tasaisesti samaa 38 -vaatekokoa ja tiedän, minkälaiset vaatteet mulle sopii ja mitkä taas ei. Lisäksi aina ennen ostopäätöstä luen tuotekuvailun tarkkaan sekä katson kuvat. Vilan vaatteita en ole ostanut muutenkaan. Inhoan kaupoissa haahuilua, ja silloinkin jos kivijalkaliikkeeseen lähden, niin en sovita.

Vierailija
78/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Vilan sivuilla katsomassa uutuuksia. Kaikki kesämekot joko 100 % viskoosia tai 100 % polyesteriä. Kaikissa oli pesu kielletty muuten kuin erittäin hellävaraisella ohjelmalla koneen puolitäytöllä. Vaatteet eivät kestä edes normaalia konepesua?

Lisäksi tuotteiden palautus on maksullista. Tämä firma vissiin kokee asiakkaat lähinnä häiriötekijöinä?

Yhdessäkään tuotteessa ei mainittu, missä maassa tuotteet on ommeltu ja valmistettu. Oletettavasti siis Bangladeshissä tai vastaavassa?

Vierailija
79/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kehitykseen tulee luonnollinen loppu kun second hand tavara loppuu.  Ja se loppuu jos kukaan ei enää osta uutta.

Vierailija
80/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vain luhta outletissa, mikä on vila