Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Vaateliike Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä

Vierailija
23.05.2025 |

**Yle Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä**

Huhhuh, naiset... nyt on taas yksi aikakausi ohi ja kaikki vaikenevat! Yli kymmenessä kaupungissa ympäri Suomen suljetaan Vilan myymälät kuin salaa, koska taustayhtiö meni konkurssiin. Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus tämä on suora seuraus siitä, että muotialan bisnes ei enää pyöri vanhaan malliin, kun naisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Ostetaan kiinakrääsää netistä, ihaillaan second handia, mutta samalla itketään, kun kivat pikkuliikkeet kuolevat pois.

Miettikää, miten monelle tämä oli ainoa paikka ostaa jotain muuta kuin H&M-ryönää. Eikö kukaan oikeasti enää arvosta fyysistä liikettä, palvelua tai yrittäjyyttä? Vai onko tämä kaikki vain seurausta siitä, että "nykyaikainen nainen ei enää tarvitse vaatteita näyttääkseen hyvältä", kuten TikTok-oppi meille sanoo?

Ja missä ovat ne paikallisen yrittäjyyden puolustajat nyt? Samaan aikaan kun miehet saavat pöhistä autojen konetehoista ja golfmailoista, naisten tärkeimmät kivijalkamyymälät valuvat konkurssiin, eikä ketään kiinnosta. Onko tämä sitä tasa-arvoa?

Kertokaa nyt ihan suoraan onko tässä kyse taloudellisesta realiteetista vai onko naisten pukeutuminen muuttunut niin radikaalisti, että tällaiset liikkeet eivät enää mahdu Suomeen? Vai onko syy siinä, ettei "muoti" yksinkertaisesti kiinnosta ketään enää, kun kaikki saa klikkaamalla kotiovelle?

Milloin te viimeksi kävitte kivijalkaliikkeessä ja miksi ette mene enää?

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilasta olen ostanut pellava-, puuvilla- ja villavaateita, joten nuo kommentit pelkästä keinokuidusta ovat aika turhia. Lisäksi kommentit myyjien käytöksestä ovat outoja, koska kyseessä ei ollut ketjuliike, vaan jokaisen myymälän omisti eri henkilö. 

Sääli, jos Vila poistuu kokonaan. 

Vierailija
82/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin Esprit ja nyt Vila. Eiköhän tämä ole vasta alkua..

Öspritistä en ole löytänyt IKINÄ mitään. Ihan turha kauppa. En jää kaipaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vila on ihan ylihinnoiteltu. Käyn Sinsayssa ja Reservedissä vaan.

Kohta menee Cubus nurin veikkaan

Vierailija
84/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko asuu Amerikassa ja on töissä isossa mall issa. On neuvonnassa ja saa lahjuksia joka viikko, kun ohjaa ihmisiä heille. 

Nähdään väh joka 2 vuosi. En muista milloin olisin viimeksi ostanut itselleni vaatteen

Vierailija
85/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei. Sieltä saa sentään luonnonmateriaaleistakin valmistettuja vaatteita, löytyy puuvillaa, pellavaa ja merinovillaa.

Vierailija
86/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei. Sieltä saa sentään luonnonmateriaaleistakin valmistettuja vaatteita, löytyy puuvillaa, pellavaa ja merinovillaa.

Jep. En kehtaisi katsoa itseäni peilistä, jos ostaisin jostain hemmetin SINSAYSTA jotain.

Vierailija
87/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilan vaatteet on sitä kiinarättiä 

Vierailija
88/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilasta olen ostanut pellava-, puuvilla- ja villavaateita, joten nuo kommentit pelkästä keinokuidusta ovat aika turhia. Lisäksi kommentit myyjien käytöksestä ovat outoja, koska kyseessä ei ollut ketjuliike, vaan jokaisen myymälän omisti eri henkilö. 

Ei ole yhtään sääli 

Vierailija
89/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cubus vasta ylihinnoiteltu onkin. Sen huomaa jo siitä, että välillä on kaikki -40% alessa - eli pelkkää ilmaa hinnoissa.

Vierailija
90/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3

Minä tiedän omat mittani, ja tilaan vain liikkeistä, joissa vaatteen mitat tai vartalonmittataulukko ilmoitetaan. En ole joutunut palauttamaan mitään väärän koon takia, ja muustakin syystä tehdystä palautuksesta on yli viisi vuotta aikaa.

Käyn välillä niissä kivijalkaliikkeissä, joissa on hyvälaatuisia vaatteita minun kokoiselleni ja muotoiselleni ihmiselle. Vila on mielestäni aivan samaa pikamuotia kuin H&M, enkä ole asioinut siellä vuosiin. 

Vierailija
91/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhtään sääli 

Kunnon autisti siellä. Jos minä en käy siellä, eipä tarvitse muidenkaan käydä.

Vierailija
92/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkään vilan vaatteista,köyhys estää ostokset.

Vierailija
93/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Sama juttu. Olen tilannut Zalandolta jo useamman vuoden. Ajan myötä oppinut heti näkemään mallin päällä olevasta vaatteesta istuuko se minulle vai ei. Tilasin tänä keväänä kahdet tennarit joista maksoin yhteensä vain noin 50 euroa. Liikkeistä ei yhtä helpolla löydä alle satasen tennareita.

Eikä innosta mennä liikkeisiin vaeltamaan ja etsimään siitä vaatepaljoudesta jotain sopivaa ja miellyttävää. Sitten jonotat sovituskoppiin johon pahimmassa tapauksessa kuluu puoli tuntia. Ei kiitos. Zalando on helppo. Syöttää vain speksit ja vaihtoehdot tulevat näytölle.

Vierailija
94/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3

Minä tiedän omat mittani, ja tilaan vain liikkeistä, joissa vaatteen mitat tai vartalonmittataulukko ilmoitetaan. En ole joutunut palauttamaan mitään väärän koon takia, ja muustakin syystä tehdystä palautuksesta on yli viisi vuotta aikaa.

Käyn välillä niissä kivijalkaliikkeissä, joissa on hyvälaatuisia vaatteita minun kokoiselleni ja muotoiselleni ihmiselle. Vila on mielestäni aivan samaa pikamuotia kuin H&M, enkä ole asioinut siellä vuosiin. 

Käytännössä Stockmann, Sokos, Miela, Nanso, Alpa ja vastuullisen muodin pop-upit ovat liikkeitä, joissa silloin tällöin käyn. Moni vaate on helppo ostaa verkosta. 

Vierailija
95/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en löydä kaupoista juuri mitään omaan tyyliin sopivia ja laadukkaista materiaaleista tehtyjä vaatteita. Kirppiksiä haluaisin suosia, mutta niistäkään ei meinaa nykyään löytyä itselle ostettavaa. Joten olen sitten viimeisen parin vuoden ajan ommellut omat sisävaatteeni ja alkanut viime vuonna myös neulomaan, 100% villaneuleet kun on niin kalliita (ymmärrettävästi tietysti, mutta itse tekemällä saa puoleen hintaan, mielekkään harrastuksen ja juuri sellaisen neuleen kun haluaa).

Vilassa en ole käynyt vuosiin koska heidän vaatteista valtaosa ei koskaan sopinut omaan tyyliin, suurin osa vaatteista on huonoista ja epämukavista materiaaleista, ja monesti vaatteet oli minulle liian isoja/ei istuneet hyvin kun olen pienikokoinen. Ainoa syy miksi Vilan konkka harmittaa on työntekijöiden puolesta, mutta veikkaan että suurin osa myyjistä ym. on palkattu muutenkin vain osa-aikaisena tai nollatuntisopimuksella.

Vierailija
96/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Cubus vasta ylihinnoiteltu onkin. Sen huomaa jo siitä, että välillä on kaikki -40% alessa - eli pelkkää ilmaa hinnoissa.

Vaatteissa kaupan kate tuotteen hinnasta on 45-50 % ihan joka ketjussa. 😁 Kun myydään 40 % alella niin silloin siitä saa vielä voittoa. Jos saa entisen malliston jämät pois jaloista -40 % alella, niin silloin on liiketoiminta mennyt juuri nappiin. 

Tuosta olisi voinut Vila ottaa oppia. Ei ottanut ja näin kävi kuin kävi. 

Vierailija
97/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkapa sellaiset pikkuliikkeet kuin r kioski ja k kaupat ovat nekin yksittäisten kauppiaiden vetämiä.

Jos kuljet jonkun brändin alla, sun on toimittava niiden antamien raamien mukaan, eikä niissä kauheesti sooloilun varaa ole.

Eiköhän se sama sapluuna toimi myös vilassa.

Sanni16kerava 

Vierailija
98/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilan nettisivujen etusivulla näkee, että puolessa kuvista vaatteet roikkuvat rumasti jopa mallin päällä. Siis jos vaatteesta ei saa edustavaa edes yhteen kuvaan ihannevartaloisen mallin päällä, niin miltä se vaate näyttää tavilsen päällä?

Tuotesivuillahan tuo on kierretty niin, ettei vaatteita ole edes vaivauduttu kuvaamaan ihmisen päällä, on vaan kuva vaatteesta. Ei varmaan ole sattumaa. 

Vierailija
99/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensin Esprit ja nyt Vila. Eiköhän tämä ole vasta alkua..

Öspritistä en ole löytänyt IKINÄ mitään. Ihan turha kauppa. En jää kaipaamaan.

Siellä on mukatarjouksia - mainostaa alennuksia mutta kaupasta niitä ei löydy 

Vierailija
100/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa omatunto ei kolkuta. Mä en tilaa netistä mitään vaatteita IKINÄ. Enkä harrasta markettiostoksiakaan. Ostan kengät kenkäkaupasta, urkkavaatteet ja -tarvikkeet urheiluliikkeestä ja 90% kaikki muut kamppeet paikallisesta Modasta. Hinta saattaa olla kalliimpi kuin netissä ja valikoima suppeampi. Hyvin olen pärjännyt. 

Ylipäätään nettiostamimen on nykyisin itsellä täysin minimissä. Ostan lähinnä lentoliput ja lippuja eri tapahtumiin. Näille kun ei oikein muita kanavia ole.