Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Vaateliike Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä

Vierailija
23.05.2025 |

**Yle Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä**

Huhhuh, naiset... nyt on taas yksi aikakausi ohi ja kaikki vaikenevat! Yli kymmenessä kaupungissa ympäri Suomen suljetaan Vilan myymälät kuin salaa, koska taustayhtiö meni konkurssiin. Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus tämä on suora seuraus siitä, että muotialan bisnes ei enää pyöri vanhaan malliin, kun naisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Ostetaan kiinakrääsää netistä, ihaillaan second handia, mutta samalla itketään, kun kivat pikkuliikkeet kuolevat pois.

Miettikää, miten monelle tämä oli ainoa paikka ostaa jotain muuta kuin H&M-ryönää. Eikö kukaan oikeasti enää arvosta fyysistä liikettä, palvelua tai yrittäjyyttä? Vai onko tämä kaikki vain seurausta siitä, että "nykyaikainen nainen ei enää tarvitse vaatteita näyttääkseen hyvältä", kuten TikTok-oppi meille sanoo?

Ja missä ovat ne paikallisen yrittäjyyden puolustajat nyt? Samaan aikaan kun miehet saavat pöhistä autojen konetehoista ja golfmailoista, naisten tärkeimmät kivijalkamyymälät valuvat konkurssiin, eikä ketään kiinnosta. Onko tämä sitä tasa-arvoa?

Kertokaa nyt ihan suoraan onko tässä kyse taloudellisesta realiteetista vai onko naisten pukeutuminen muuttunut niin radikaalisti, että tällaiset liikkeet eivät enää mahdu Suomeen? Vai onko syy siinä, ettei "muoti" yksinkertaisesti kiinnosta ketään enää, kun kaikki saa klikkaamalla kotiovelle?

Milloin te viimeksi kävitte kivijalkaliikkeessä ja miksi ette mene enää?

Kommentit (165)

Vierailija
41/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastan kirppareita. Juuri ostin 1€:lla kivan paidan UFFilta. Tyhmä maksaa liikaa. Kierrätysvaatteet persoonallisempia kuin kaupassa. 

Kaupasta nekin on joskus ostettu, henkkamaukasta, merkki irrotettu. 

Vierailija
42/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin kaupungista pois. Ei täällä ole vaatekauppoja. Samalla ajatukseni kuluttamisesta ja vaatteista ovat muuttuneet. Vaatteita ei tarvi vuodessa kuin pari uutta. Vähemmälläkin pärjää ja panostan laatuun. Kun ostan, tilaan Suomessa tehtyjä vaatteita verkkokaupoista. Boikotoin Euroopan ulkopuolella tehtyjä vaatteita, varsinkin kiinalaisia. Ostan myös kirppareilta lähes kaiken, maailmassa on liikaa tavaraa ja se näkyy kirppareiden valikoimassa. En sieltäkään osta Temu-vaatteita. Vilassa ei ole eettisesti tehtyjä vaatteita, enkä tarvitse niin paljoa vaatteita, siksi en ole käynyt siellä kymmeneen vuoteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita enää niin paljon vaatteita , koska etätyöt. Missään tilaisuuksissa tai muualla ei tarvi käydä kun on some. 

Vierailija
44/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahden liikkeissä myyjät ei koskaan noteraannet minua milläun tavoin vaik olisin ollut ainoa asiakas...

Vierailija
45/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilan vaatteissa on enemmän tyyliä kuin näissä muissa esin kiinanrätti  saumat aukeaa ja muuta.

Vierailija
46/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä. 

Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3

Tietysti, kuinkas muutenkaan?

Jos sinulla on kakaroita, saat luvan tukkia turpasi muiden "ekoteoista".

No jopa siellä olla käsiä, vaikka perjantai. Pettikö mies. 

Eri

Vierailija
47/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa niin mikä palvelu?

Meinaatko sitä, missä myyjä roudaa pyytämättä sulle sovituskoppiin huivia ja korua sun muuta krääsää jankaten "tiäksää nää näyttäisi siis NIIIn mageelta ton takin kanssa ou jea!"

Ja sit kun päästään kassalle, niin "tiäksää nää sukat on tarjouksessa ja ne toimii JUST noiden sun ostamien juttujen kans NIIIN mageesti yhteen!"

Se väkisin tuputtaminenko on sitä palvelua?

Vierailija
48/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkkiä artikkeliin?

Vierailija
49/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaiken kirpparilta lähinnä hinnan ja valikoiman vuoksi. En ole käynyt vaateliikkeissä vuosikausiin, kun ei ole tarvinnut, kirppareilta saa kaiken, mitä tarvitsee. Eilen löysin aivan ihanan kesähameen Kontista, hintaa 5e. Ainoastaan alusvaatteet ostan uutena, nekin yleensä samalla reissulla Prismasta tai Sittarista. 

Vierailija
50/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelu ja kauneus ei ole kiinakrääsän valttikortti eikä kyllä kestävyyskään.Laatu on kiina vaatteissa ala-arvoinen.

Vierailija
51/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastan kirppareita. Juuri ostin 1€:lla kivan paidan UFFilta. Tyhmä maksaa liikaa. Kierrätysvaatteet persoonallisempia kuin kaupassa. 

Niin? Kierrätysliikkeissä on huomattavasti monipuolisempi valikoima kuin vaateliikkeissä. Sieltä löytyy just sitä henkkamaukkaa, mut myös vintagevaatteita ja kaikkea laidasta laitaan. 

Vierailija
52/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

VILA on ollut jo pitkään jämähtänyt tuhnu. 

Ihan on niiden oma vika kun meni konkkaan, itse en mitään kiinakrääsää tilaile eikä kaveripiirissä kukaan muukaan, ja VILA ei kiinnosta. 

Vierailija
53/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmin paikka. Vila oli oma suosikkini, suurimman osan vaatteista olen ostanut sieltä. Mielestäni parempaa laatua kuin esim. H&M tai VeroModa. Lindex ja KappAhl taas jotenkin tätimäisiä, sieltä en ole löytänyt ikinä mitään.

Lisäksi Vilan liikkeet olivat sopivan kokoisia, tarpeeksi pieni mallisto kerralla että pystyi tekemään löytöjä pikaisella käynnillä. Henkkamaukkaa en vaan jaksa kiertää penkomassa.

Vierailija
54/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilassa ahdisti yliaktiiviset myyjät

Vierailija
55/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ostanut kivijalasta vaatteita 10 vuoteen. Nettikaupoissa paljon isommat valikoimat ja mahdollistaa laajemman itseilmaisun, siitähän muodissa pitkälti on kyse.

Minusta muodissa on kyse nimenomaan idoleiden jäljijttelemisestä. Tai sitten näiden tekotaiteellisten muotistaylistien elintason ylläpitämisestä. Mitä kauheempia asuja, sen hienompaa.

Vierailija
56/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Kierrätysliikkeissä on huomattavasti monipuolisempi valikoima kuin vaateliikkeissä. Sieltä löytyy just sitä henkkamaukkaa, mut myös vintagevaatteita ja kaikkea laidasta laitaan. 

Ja sit saa kaupan päälle muutaman turkiskuoriaisen kotiinvietäväksi.

Vierailija
57/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilalla olikin hyvään makuun olevia vaatteita,aina löytyi.Makunsa kullakin.Itse en voisi itse pitää jotain toisen päällä ollutta ja kulunutta  halparättiä.Mulla on yleensä ollut italialaista muotia,kun kyllästyn heitän suoraan roskiin.

Vierailija
58/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmin paikka. Vila oli oma suosikkini, suurimman osan vaatteista olen ostanut sieltä. Mielestäni parempaa laatua kuin esim. H&M tai VeroModa. Lindex ja KappAhl taas jotenkin tätimäisiä, sieltä en ole löytänyt ikinä mitään.

Lisäksi Vilan liikkeet olivat sopivan kokoisia, tarpeeksi pieni mallisto kerralla että pystyi tekemään löytöjä pikaisella käynnillä. Henkkamaukkaa en vaan jaksa kiertää penkomassa.

Juu tykkäsin kans, kuten myös zarasta. Oon vasn tämmönen köyhä luuseri jolla on rahaa vaatteisiin noin. 50€ vuodessa. Eipä sillä osteta kuin alerekistä joten valitettavasti mun ottelut ei mitään kauppaa pystyssä pidä.

Vierailija
59/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilan vaatteissa on enemmän tyyliä kuin näissä muissa esin kiinanrätti  saumat aukeaa ja muuta.

Ihan hyviä perusvaatteita ovat. Tavallisille naisille tehty. Sääli, että meni konkkaan.

Vierailija
60/165 |
23.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu tykkäsin kans, kuten myös zarasta. Oon vasn tämmönen köyhä luuseri jolla on rahaa vaatteisiin noin. 50€ vuodessa. Eipä sillä osteta kuin alerekistä joten valitettavasti mun ottelut ei mitään kauppaa pystyssä pidä.

Ihan hyvä vaan ettei sulla ole rahaa shoppailla ylihintaisessa kiinakrääsä-Zarassa.

Zara on ollut jo useamman vuoden ajan Big Pahis ja isompi pahis kuin H&M.