Yle: Vaateliike Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä
**Yle Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä**
Huhhuh, naiset... nyt on taas yksi aikakausi ohi ja kaikki vaikenevat! Yli kymmenessä kaupungissa ympäri Suomen suljetaan Vilan myymälät kuin salaa, koska taustayhtiö meni konkurssiin. Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus tämä on suora seuraus siitä, että muotialan bisnes ei enää pyöri vanhaan malliin, kun naisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Ostetaan kiinakrääsää netistä, ihaillaan second handia, mutta samalla itketään, kun kivat pikkuliikkeet kuolevat pois.
Miettikää, miten monelle tämä oli ainoa paikka ostaa jotain muuta kuin H&M-ryönää. Eikö kukaan oikeasti enää arvosta fyysistä liikettä, palvelua tai yrittäjyyttä? Vai onko tämä kaikki vain seurausta siitä, että "nykyaikainen nainen ei enää tarvitse vaatteita näyttääkseen hyvältä", kuten TikTok-oppi meille sanoo?
Ja missä ovat ne paikallisen yrittäjyyden puolustajat nyt? Samaan aikaan kun miehet saavat pöhistä autojen konetehoista ja golfmailoista, naisten tärkeimmät kivijalkamyymälät valuvat konkurssiin, eikä ketään kiinnosta. Onko tämä sitä tasa-arvoa?
Kertokaa nyt ihan suoraan onko tässä kyse taloudellisesta realiteetista vai onko naisten pukeutuminen muuttunut niin radikaalisti, että tällaiset liikkeet eivät enää mahdu Suomeen? Vai onko syy siinä, ettei "muoti" yksinkertaisesti kiinnosta ketään enää, kun kaikki saa klikkaamalla kotiovelle?
Milloin te viimeksi kävitte kivijalkaliikkeessä ja miksi ette mene enää?
Kommentit (165)
Harrastan kirppareita. Juuri ostin 1€:lla kivan paidan UFFilta. Tyhmä maksaa liikaa. Kierrätysvaatteet persoonallisempia kuin kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä.
Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3
Itse ainakin osaab ostaa vain sen yhden mitä tarvitsen, ei tarvi tilata viittä kappaletta kun yksi riittää. Etkö sinä osaa katsoa mitä ostat kun kerran sinun tarvii tilata viisi riepua että saa yhden minkä haluat? Eikö kannattaisi opetella katsomaan niitä niitä tuotteita ennen kun tilaat niin ei tarvi edes tilata kuin se yksi?
Vierailija kirjoitti:
Ennen kävin kivijalkakaupoissa kun niitä oli. Nythän niitä ei enää ole. Mikään ei Suomessa kannata. Netti on yksi perkele joka pilaa ihan kaiken ja myös saastuttaa kun asioita tilaillaan ympäri ämpäri ja palautellaan ja tilaillaan ja palautellaan. Nythän edes ruokaa ihmiset eivät jaksa hakea kun se oma lihava perse pitää olla sohvalla, ehkä juuri ja juuri kotiovelle jaksetaan kävellä se kaksi metriä hakemaan se Woltin paskaisessa kassissa kulkenut kylmä ruoka.
Ei ole pakko palauttaa. En ole itse palauttanut kuin viallisia tuotteita. Tilaa tarpeeseen luotetuilta ja arvokkailta merkeiltä, niin ei tule pettymyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä.
Kuinka paljon sä palautat näitä nettivaatteita, vai osuuko koot nappiin ja kaikki istuu hyvin päälle, eikä ikinä tule pettymyksiä?
Mä en voi ostaa mitään ilman kokeilua, joten en viitsi tilata vaatteita netistä. En jaksa sitä palautusrumpaa.
mä tilaan kaikki vaatteeni netistä. Tehnyt näin jo yli 5 vuotta. Kerran olen palauttanut yhdet kengät, mitään muuta en. Aina on ihan riittävän sopivia ollut. Tilaan reilua kokoa niin että mahtuu varmasti päälle, eikä haittaa jos ei niin hyvin istu.
Vierailija kirjoitti:
Vilassa oli lähinnä surkeita polyesterirytkyjä, ihmeen kauan kestikin
Ihan samaa olin tulossa sanomaan. 2000-luvun alussa siellä oli kivoja vaatteita, kuten myös Onlyssa ja Vero Modassa. Sittemmin laatu romahti.
🇺🇦🇮🇱
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa olin tulossa sanomaan. 2000-luvun alussa siellä oli kivoja vaatteita, kuten myös Onlyssa ja Vero Modassa. Sittemmin laatu romahti.
Jopa HM:ssä oli kivoja ja kestäviä vaatteita. Voi niitä aikoja!
Tämä on se kauppa, jossa käymisen lopetin, kun nuori nyrpeän näköinen myyjä katsoi minua pitkään kun kysyin isompaa kokoa tietystä housumallista, ja sanoi, että meillä ei ole mitään ylipainoisille, me ei olla mikään plus kauppa. Mä olin ja olen kokoa 42, eli yleensä löytyy ihan normaalista kokovalikoimasta mulle vaatteita, ei ole tarvinnut plus-kaupoista ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo 10 vuotta liian lihava Vilan vaatteisiin.
Vila ei siis pysynyt asiakaskunnan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3
Tietysti, kuinkas muutenkaan?
Jos sinulla on kakaroita, saat luvan tukkia turpasi muiden "ekoteoista".
Jaa, harmi. Olisin mielummin ostanut perusvaatteita tanskalaiselta(Vila) kuin saksalaiselta(Zalando) mutta ei näin nelikymppisenä enää kiinnosta mennä minnekään kauppakeskuksiin lasten, teinien ja parikymppisten sekaan kun voi kaiken tilata kätevästi automaattiin. Tiedän kokoni, se on aina ollut S, ja on aika sama mistä eurooppalaisella mitoituksella tilaan.
Vaatteet nyt on aika samanlaisia, jos upeuksia esim. iltapukudesingiä ei lasketa. Sama mikä merkki. Muoti vaihtuu, miksi hankkia kallis äärilaadukas kaappiin pölyttymään kun ei se näytä sen ihmeellisemmältä. Nykyään ei ihmisen asemaa ja arvoa katsota pelkästään vaatteen laadusta noin taviskansan keskuudessa. Tähän iskee temut ja kirpparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kävin kivijalkakaupoissa kun niitä oli. Nythän niitä ei enää ole. Mikään ei Suomessa kannata. Netti on yksi perkele joka pilaa ihan kaiken ja myös saastuttaa kun asioita tilaillaan ympäri ämpäri ja palautellaan ja tilaillaan ja palautellaan. Nythän edes ruokaa ihmiset eivät jaksa hakea kun se oma lihava perse pitää olla sohvalla, ehkä juuri ja juuri kotiovelle jaksetaan kävellä se kaksi metriä hakemaan se Woltin paskaisessa kassissa kulkenut kylmä ruoka.
Ei ole pakko palauttaa. En ole itse palauttanut kuin viallisia tuotteita. Tilaa tarpeeseen luotetuilta ja arvokkailta merkeiltä, niin ei tule pettymyksiä.
Mitoitukset vaihtelevat saman merkinkin sisällä. On mahdotonta tietää, mikä milloinkin sopii.
Oisko taloustilanne? Ihmisillä ei ole enää varaa ylimääräiseen ja ostetaan kaikkein halvinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö zalandostakin saa vilaa. Ainakin boozista saa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. En ole käynyt näissä kauppakeskusten ketjuliikkeissä enää vuosikausiin, pelkkää paskaa. Siis aivan täyttä kuraa laatu. Luojan kiitos on nettikaupat!
Vierailija kirjoitti:
Vilan vaatteet ei edes olleet erityisen hyviä. En ole ostanut niitä juuri ollenkaan. Ja viimeisimmästäkin kerrasta taitaa olla 10 vuotta aikaa.
Rumia värejä, pahin se paskan värinen persikka sävy vuodesta toiseen.
Vilassa myydään vain halpoja ja huonolaatuisia polyesteri/akryyli rytkyjä! En ole vuosiin löytänyt sieltä enää mitään ostettavaa. Täällä maaseudulla ainoat kivijalka liikkeet joista voi jotain löytää ovat lindex, nanso, kekäle, aukia.. Vaatteen materiaali on kaikkein tärkein ostopäätökseen vaikuttava tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ekoilu kiinnosta pätkän vertaa, tai ainakaan euroakaan enempää en siitä maksa, sorry.
Vaatteet tuolla oli surkeita ja ylihintaisia