Yle: Vaateliike Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä
**Yle Vilan konkurssi kertoo karun totuuden: naisten vaateliikkeet eivät elä pelkällä fiiliksellä**
Huhhuh, naiset... nyt on taas yksi aikakausi ohi ja kaikki vaikenevat! Yli kymmenessä kaupungissa ympäri Suomen suljetaan Vilan myymälät kuin salaa, koska taustayhtiö meni konkurssiin. Eikä tämä ole mikään yksittäistapaus tämä on suora seuraus siitä, että muotialan bisnes ei enää pyöri vanhaan malliin, kun naisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti. Ostetaan kiinakrääsää netistä, ihaillaan second handia, mutta samalla itketään, kun kivat pikkuliikkeet kuolevat pois.
Miettikää, miten monelle tämä oli ainoa paikka ostaa jotain muuta kuin H&M-ryönää. Eikö kukaan oikeasti enää arvosta fyysistä liikettä, palvelua tai yrittäjyyttä? Vai onko tämä kaikki vain seurausta siitä, että "nykyaikainen nainen ei enää tarvitse vaatteita näyttääkseen hyvältä", kuten TikTok-oppi meille sanoo?
Ja missä ovat ne paikallisen yrittäjyyden puolustajat nyt? Samaan aikaan kun miehet saavat pöhistä autojen konetehoista ja golfmailoista, naisten tärkeimmät kivijalkamyymälät valuvat konkurssiin, eikä ketään kiinnosta. Onko tämä sitä tasa-arvoa?
Kertokaa nyt ihan suoraan onko tässä kyse taloudellisesta realiteetista vai onko naisten pukeutuminen muuttunut niin radikaalisti, että tällaiset liikkeet eivät enää mahdu Suomeen? Vai onko syy siinä, ettei "muoti" yksinkertaisesti kiinnosta ketään enää, kun kaikki saa klikkaamalla kotiovelle?
Milloin te viimeksi kävitte kivijalkaliikkeessä ja miksi ette mene enää?
Kommentit (165)
Itse koen ongelmaksi sen, että kaupoissa on vaatteita vain teineille ja sen lisäksi joku ankea mummo-osasto.
Kauppiaita ei edes kiinnosta mitä aikuiset työssä käyvät naiset haluaisivat ostaa. Heitä kiinnostaa vaan teinien toiveet. Mummo-osastolle ottavat myyntiin jotain ankeita rytkyjä, joista kuvittelevat mummojen tykkäävän.
Tämän takia en viitsi enää edes käydä vaatekaupoissa. On tullut hyvin selväksi, että ikäiseni nainen ei ole toivottu asiakas vaatekaupassa.
Minun puolestani saavat vapaasti mennä konkurssiin kun eivät ole kiinnostuneita maksukykyisimmän asiakaskunnan toiveista.
Vilassa näköjään koot loppuu kokoon 42 ja joissain 44. Suomessa suurin osa naisista on kokoa 42 tai suurempaa, niin ehkä vähän huono bisnesmalli tuokin ketjuliikkeelle.
Toki virallisesti syytämme huonoa taloustilannetta. Mutta jo mammapalstalaiset osaavat luetella hyvin monta asiaa jotka ei Vilalla ihan nappiin ole menneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä.
Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3
Ei mun ainakaan tarvitse tilata edes kahta eri kokoa. Tiedän realistisesti kokoni ja vartalonmallini, niin osaan kyllä tilata sopivat. Tiedän minkä pituiset housut sopivat lyhyehköön varteeni ja mikä vyötärönkorkeus on istuvin.
Ne jotka tuota ekotekoa huutelevat, niin voin lyödä vaikka vetoa, että heillä ei ole varaa huuteluunsa. Nämä "vihreät" kyllä tiedetään. Autolla kuljetaan töihin, vaikka matkaa olisi vain pari kilsaa. Ja pakkohan sinne eteläänkin on päästävä lentämään joka talvi, kun pimeys ja kylmyys niin ahdistaa. Kotona on lihaa syövä lemmikki, ja elektroniikkaakin on uusittava parin vuoden välein. Ootte te hassuja.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta 400 kuukaudessa.
Eikö miehet nyt sitten käyneetkään ostoksilla.
Hallitus lupasi varmat työpaikat rajavartiolaitokselle, armeijalle ja poliiseille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vila on ihan ylihinnoiteltu. Käyn Sinsayssa ja Reservedissä vaan.
Kohta menee Cubus nurin veikkaan
Toivottavasti ei. Sieltä saa sentään luonnonmateriaaleistakin valmistettuja vaatteita, löytyy puuvillaa, pellavaa ja merinovillaa.
Cubus vasta ylihinnoiteltu onkin. Sen huomaa jo siitä, että välillä on kaikki -40% alessa - eli pelkkää ilmaa hinnoissa.
Vaatteissa kaupan kate tuotteen hinnasta on 45-50 % ihan joka ketjussa. 😁 Kun myydään 40 % alella niin silloin siitä saa vielä voittoa. Jos saa entisen malliston jämät pois jaloista -40 % alella, niin silloin on liiketoiminta mennyt juuri nappiin.
Tuosta olisi voinut Vila ottaa oppia. Ei ottanut ja näin kävi kuin kävi.
Olisikin kyse edellisestä mallistosta. Mutta siellä on isot alennukset ihan kaikesta jatkuvasti - johtanut siihen että en ikinä osta sieltä mitään normaalihinnalla.
En ole töissä ja olen lopettanut vaateostokset. Vilasta ostin joskus kauan sitten, mutta vuosikausia olen pitänyt sitä liian huonolaatuisena ostettavaksi. En muuten edes nykyisessä tilanteessani sieltä ostaisi. Mieluummin olisin niin pitkään ilman, että olisi varaa ostaa tyylikästä ja laadukasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tilaan zalandosta 90% vaatteistani. Helpompaa selata netistä valikoimaa kuin kiertää liikkeissä ja tonkia rekkejä.
Kuinka paljon sä palautat näitä nettivaatteita, vai osuuko koot nappiin ja kaikki istuu hyvin päälle, eikä ikinä tule pettymyksiä?
Mä en voi ostaa mitään ilman kokeilua, joten en viitsi tilata vaatteita netistä. En jaksa sitä palautusrumpaa.
Mikä on palautus"rumpa"? Palautettavat vaatteet pakataan takaisin laatikkoon tai pussiin, jossa ne ovat saapuneetkin. Paketin päälle liimataan palautustarra ja viedään postiin. Onpa vaivalloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten tilaa jokaista riepua 5 viittä eri kokoa jotta saa mieleisensä ja palauttaminen on niin helppoa. Ihana ekoteko <3
Ei mun ainakaan tarvitse tilata edes kahta eri kokoa. Tiedän realistisesti kokoni ja vartalonmallini, niin osaan kyllä tilata sopivat. Tiedän minkä pituiset housut sopivat lyhyehköön varteeni ja mikä vyötärönkorkeus on istuvin.
Ne jotka tuota ekotekoa huutelevat, niin voin lyödä vaikka vetoa, että heillä ei ole varaa huuteluunsa. Nämä "vihreät" kyllä tiedetään. Autolla kuljetaan töihin, vaikka matkaa olisi vain pari kilsaa. Ja pakkohan sinne eteläänkin on päästävä lentämään joka talvi, kun pimeys ja kylmyys niin ahdistaa.
Aika pitkälle veit tän analyysisi kun puhe oli ihan vaan Vilasta. Oliskohan tää sun ihan omaa tulkintaa..?
https://www.vila.com/fi-fi/vihandi-bandeau-liivi-14111994_PaleBanana.ht…
Tässä on Vilan uutuuksista oikein esimerkkituote siitä mitä on epätoivoista myydä Suomessa
-keltainen väri. On nätti sivu mutta suomalaiset ei tykkää tästä
-75% Polyesteri, 20% Viskoosi, 5% Elastaani; Vuori: 100% Polyesteri. Materiaalissa kaikki huonot puolet yhdistetty. Viskoosi taatusti kutistuu sen 5-8 % ensimmäisessä pesussa jos on sallittua vain hellävarainen pesu kolmessakympissä. Polyesterivuori haisee nopeasti kesälänpötiloissa
-jättää alamahan paljaaksi. Tätäkin tyyliä suositaan, useimmiten alle 23-vuotiaiden keskuudessa, mutta he eivät osta tätä tätimallia eivätkä tähän hintaan
-jättää hartiat ja kaiken kainaloiden yläpuolelta paljaaksi. Ei mitään rintoja tukevaa rakennetta tehtynä, kiinnitys muutamalla napilla ja pääsee jännäämään näkyykö niiden välistä jotain liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän kehitykseen tulee luonnollinen loppu kun second hand tavara loppuu. Ja se loppuu jos kukaan ei enää osta uutta.
Älä huoli, ei tästä maailmasta ihan äkkiä ole jo olemassa olevat tavarat, materiaalit ja vaatteet loppumassa....
Vierailija kirjoitti:
Vilassa näköjään koot loppuu kokoon 42 ja joissain 44. Suomessa suurin osa naisista on kokoa 42 tai suurempaa, niin ehkä vähän huono bisnesmalli tuokin ketjuliikkeelle.
Toki virallisesti syytämme huonoa taloustilannetta. Mutta jo mammapalstalaiset osaavat luetella hyvin monta asiaa jotka ei Vilalla ihan nappiin ole menneet.
Niin ja kun Vila ei mikään fashionistojen liike ole, niin ehkä olisi kannattanut panostaa nimenomaan niihin isompiin kokoihin.
Eivät pysyneet ajassa mukana, eli konkurssi on looginen seuraus. Olisi pitänyt uudistua joko tyylillisesti, tai kokojen puolesta.
Olisikin kyse edellisestä mallistosta. Mutta siellä on isot alennukset ihan kaikesta jatkuvasti - johtanut siihen että en ikinä osta sieltä mitään normaalihinnalla.
Ostan suurimman osan vaatteistani Cubukselta, joten tiedän kyllä hyvin. AINA täytyy nykyään olla jokin tuoteryhmä 20 tai 25 prosentin alennuksessa (tyyliin tällä viikolla farkut). Suomalaiset on nuukia ja juuri tuolla kiertävällä alennuksella saadaan asiakkaat käymään joka viikko kotisivuilla katsomassa, että mikä on nyt tarjouksessa ja samallahan sitä tulee katsottua että mitä uutta. Siis juuri näinhän asiakkaita koukutetaan. 😁
Koskaan ei ole -30 % enempää mikään alessa kunnes tulee kahdesti vuodessa se -40 % jämäale. Ja silläkin tehdään voittoa. Ongelmahan on se mikä jää myymättä, ne on tappiota ja vie isona määränä konkurssiin.
Naiset ovat miehiä parempia ja fiksumpia. Naiset käyvät kivijalkaliikkeessä korkeintaan sovittamassa vaatteita, jotka sitten tilaavat netistä.
Korkeintaan. Moni nainen tilaa samaa vaatetta kolmekin kokoa sovittamatta, väärät koot sitten palautetaan vaikka tiedetään ettei ne enää myyntiin päädy vaan ne tuhotaan.
Muistakaa, naiset ovat miehiä parempia ja fiksumpia, myös ekologisempia. Hyvä naiset!
Vierailija kirjoitti:
Itse koen ongelmaksi sen, että kaupoissa on vaatteita vain teineille ja sen lisäksi joku ankea mummo-osasto.
Kauppiaita ei edes kiinnosta mitä aikuiset työssä käyvät naiset haluaisivat ostaa. Heitä kiinnostaa vaan teinien toiveet. Mummo-osastolle ottavat myyntiin jotain ankeita rytkyjä, joista kuvittelevat mummojen tykkäävän.
Tämän takia en viitsi enää edes käydä vaatekaupoissa. On tullut hyvin selväksi, että ikäiseni nainen ei ole toivottu asiakas vaatekaupassa.
Minun puolestani saavat vapaasti mennä konkurssiin kun eivät ole kiinnostuneita maksukykyisimmän asiakaskunnan toiveista.
Jännä väite ettei kapitalisteja kiinnosta naisten rahat. Aina sama väite...
Vai olisiko sittenkin syynä jokin muu?
Käyn kyllä kivijalkaliikkeissä, mutta niihin eivät kuulu tällaiset Vilan kaltaiset halparättikaupat, jotka menevät ihan samaan kategoriaan H&M:n kanssa. Vilastahan sai vain Kiinassa tehtyjä tekokuiturättejä, joita itse ostin varmaan alle 20 vuotiaana viimeksi. Ostan vaatteita, joita kehtaa käyttää töissä, kunnollisista naistenvaatekaupoista, kuten vaikka Andialtalta ja eurooppalaisilta merkeiltä, jotka oikeasti valmistavat vaatteet Euroopassa. Lisäksi ostan vaatteita aloittajan parjaamista second hand liikkeistä, koska ne ovat ajalta kun vaatteita tehtiin vielä kunnollisista materiaaleista ja kaavoitettiin ammattitaitoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaisesta 400 kuukaudessa.
Eikö miehet nyt sitten käyneetkään ostoksilla.
Hallitus lupasi varmat työpaikat rajavartiolaitokselle, armeijalle ja poliiseille.
Ehkä ansiosidonnaista saavat eivät noin muutenkaan ole parasta asiakaskuntaa laadukkaissa vaatekaupoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vila on ihan ylihinnoiteltu. Käyn Sinsayssa ja Reservedissä vaan.
Kohta menee Cubus nurin veikkaan
Toivottavasti ei. Sieltä saa sentään luonnonmateriaaleistakin valmistettuja vaatteita, löytyy puuvillaa, pellavaa ja merinovillaa.
Jep. En kehtaisi katsoa itseäni peilistä, jos ostaisin jostain hemmetin SINSAYSTA jotain.
Elämme lasten kanssa toimeentulotuella ja minä olen kokoa XL. Ei ole varaa olla nirso hyvä kun lapset saavat jotain vaatetta päälleen mitä saavat itse valita.
https://www.vila.com/fi-fi/viharley%2C-kerrostettu-narutoppi-14111856_G…
Tästäkin on kyllä vaikea sanoa että mikä on se suurin syy, ettei tämä vaate myy Suomessa. 😁
onko se erikoinen väri, huono materiaali, mallille 20 kg keskivartaloon tuova malli, vai nuo hassut naruolkaimet?
Jotenkin tosi nykyaikaa kuvaava kommentti.
mä siis shoppailen vaan netissä ja snäppäilen chatissa ku se vaan on niin paljon helpompaa