Miten pääsee yli totaalisesta rakastumisesta, kun suhdetta ei voi syntyä?
Kauhea klisee, mutta olen varattuna rakastunut toiseen mieheen, ja nyt kolahti NIIN kovaa, että vaikka olen tähän astisen elämäni varrella luullut rakastuneeni jo monta kertaa (olen 40+ jo) niin eihän ne tunteet ookaan ollut yhtään mitään tähän verrattuna.
Tämä mies on ihan todella jotain aivan muuta, kaikinpuolin sellainen mitä en ikinä oikeasti uskonut olevan olemassakaan. Olen monia miehiä elämäni aikana tavannut, treffaillut ja seurustellut, mutta kukaan ei ole saanut tällaista aikaan, tai täyttänyt kaikkea sitä mitä "täydellisellä" ihannemiehellä mielessäni on... Paitsi nyt tämä.
Olen tutustunut häneen erään vapaaehtoistyön kautta, ja tuntenut nyt hänet parin vuoden ajan. En pysty ajattelemaankaan enää oikein mitään muuta kuin häntä.
Olemme kerran "vahingossa" suudelleet, mutta hänen plussakseen on luettava myös kunnollisuus, ei aio "säätää" kanssani mitään, koska en ole vapaa.
Minä en kuitenkaan halua erota (ei tämä mies kyllä sitä vaatinutkaan, ilmoitti vaan kohteliaasti faktana, että mitään enempää ei tapahdu, koska en ole vapaa), oma puolisoni on hyvä ihminen, en halua rikkoa lastemme kotia, enkä luopua myöskään mieheni suvusta, josta on tullut minulle kuin oma perhe.
Miten siis saan tämän rakastumisen loppumaan tähän toiseen?! Vapaaehtoistyöstä en voi lähteä pois, eikä hänkään aio. Näen häntä siis viikottain jatkossakin.
Nyt olis hyvät neuvot kalliit!!
Kommentit (252)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
72. Ei siihen mitään ongelmia sänkyhommissa tarvita, jos ei ole seksuaalisessa mielessä kiinnostunut. Mies voi olla vaikka homo tai ap ei muuten ole lainkaan hänen tyyppiään.
Miksi palstalla usein kuvitellaan, että kuka tahansa itseään tarjoava nainen kelpaa miehelle? Ei todellakaan kelpaa, ei edes seksiseuraksi. Mitä komeampi ja normaalimpi mies on, sitä epätodennäköisempää se on.
No kyllä miehet saa seksiin houkuteltu, vaikka ei olisi se kedon kaunein kukka, kunhan ei ole varsinaisesti ruma tai ylipainoinen. Koskaan ei ole jäänyt saamatta, jos on halunnut saada.
Toki en ole varattuja tietoisesti yrittänytkään, mutta tämä mies ei ole varattu.
Kyllä sinultakin jäisi saamatta, jos mies on homo tai ei ole sinusta yhtään kiinnost
Vierailija kirjoitti:
Et sä siitä tule koskaan pääsemään yli tai lopeta jossittelua tai unohda, jos hän todella on kolahtanut sillä tavalla kuin kirjoitit. Sitten parin vuoden ja vielä 40 vuoden päästäkin kadut sitä miksi päästit hänet menemään vain, koska hetkellisesti halusit tehdä kuten on muiden mielestä oikein ja korrektia. Toiset sopii paljon paremmin yhteen kuin toiset. Joissain suhteissa voisi olla oikeaa rakkautta ja joissain muissa taas ei vaikka kuinka sitä kääntelisit ja kituisit siinä muiden vuoksi kuten sinä juuri teet. Sulta puuttuu rakkaus. Kieltäydyt siltä. Monet ihmiset ovatkin typeryksiä ja tuntevat sen vanhempana ja viisaampina nahoissaan sitten kun voi olla jo liian myöhäistä.
Onnea onnettomaan loppuelämään. Voisit päättää toisinkin.
Kuka tässä ap:lle on rakkautta ollut tarjoamassa? Aiheena oli hänen oma, yksipuolinen rakkautensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kerrot omalle miehellesi mitä on päässyt käymään. Tämä pakottaa prosessin sinunkin päässäsi etenemään johonkin suuntaan, kun ajatuksesi eivät surraa enää keijupölynä ylä- ja alapääsi väliä, vaan tulee herätys tosimaailmaan.
Tämä. Kolea herätys valintojen ja todellisuuden ääreen saa heräämään sakeimmastakin hormonipöllystä. Pelkästään se, että loukkaa itse rakastaan saattaa havahduttaa omaan typeryyteen.
Pelkät ajatukset ja tunteet eivät loukkaa puolisoa. Sen sijaan kertominen loukkaisi ja pahoittaisi mielen turhaan. Varsinkaan kun mitään pettämistä (no yksi suudelma joo...) ei ole tapahtunut tai tapahtumassa. Ihan turhaan huolestuttaa puolisoa ja kaataa tämä oma ongelma hänen niskaansa. Ei hän ansaitse sitä. Ei missään tapauksessa kannata kertoa. Joskus yltiörehellisyys
Asioiden kertomatta jättämisestä voi olla haittaakin. Toinen ehkä vaistoaa jonkin olevan pielessä, mutta asiasta ei puhuta. Seurauksena voi olla etääntyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kerrot omalle miehellesi mitä on päässyt käymään. Tämä pakottaa prosessin sinunkin päässäsi etenemään johonkin suuntaan, kun ajatuksesi eivät surraa enää keijupölynä ylä- ja alapääsi väliä, vaan tulee herätys tosimaailmaan.
Tämä. Kolea herätys valintojen ja todellisuuden ääreen saa heräämään sakeimmastakin hormonipöllystä. Pelkästään se, että loukkaa itse rakastaan saattaa havahduttaa omaan typeryyteen.
Pelkät ajatukset ja tunteet eivät loukkaa puolisoa. Sen sijaan kertominen loukkaisi ja pahoittaisi mielen turhaan. Varsinkaan kun mitään pettämistä (no yksi suudelma joo...) ei ole tapahtunut tai tapahtumassa. Ihan turhaan huolestuttaa puolisoa ja kaataa tämä oma ongelma hänen niskaansa. Ei hän ansaitse sitä. Ei missään tapauksessa kannata kertoa. Joskus yltiörehellisyys
Kyllä loukkaavat. Kuka haluaisi olla kumppanin kanssa, joka haaveilee päivät jostain muusta ihmisestä? En minä ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sä siitä tule koskaan pääsemään yli tai lopeta jossittelua tai unohda, jos hän todella on kolahtanut sillä tavalla kuin kirjoitit. Sitten parin vuoden ja vielä 40 vuoden päästäkin kadut sitä miksi päästit hänet menemään vain, koska hetkellisesti halusit tehdä kuten on muiden mielestä oikein ja korrektia. Toiset sopii paljon paremmin yhteen kuin toiset. Joissain suhteissa voisi olla oikeaa rakkautta ja joissain muissa taas ei vaikka kuinka sitä kääntelisit ja kituisit siinä muiden vuoksi kuten sinä juuri teet. Sulta puuttuu rakkaus. Kieltäydyt siltä. Monet ihmiset ovatkin typeryksiä ja tuntevat sen vanhempana ja viisaampina nahoissaan sitten kun voi olla jo liian myöhäistä.
Kuka tässä ap:lle on rakkautta ollut tarjoamassa? Aiheena oli hänen oma, yksipuolinen rakkautensa.
Olihan ap saanut ainakin jonkinlaista vastakaikua.
Se, että ihastuu noin palavasti johonkin toiseen ihmiseen kertoo kyllä mun mielestä siitä, että joku tarve jää nykyisessä suhteessa täyttymättä. Ehkä ei ole niitä syviä tunteita sitten ollut alun alkaenkaan.
Itsellä on sattunut tuollaisia tunteita tasan kahdesti 40 vuotisen elämäni aikana. Niin harvoin sattuu kohdalle, että vastaisuudessa jos enää niin käy, niin aion todellakin tehdä kaikkeni, että tilaisuus ei mene hukkaan. Kaikki eivät koe niitä suuria tunteita koskaan elämänsä aikana. Olet onnekas. Älä hukkaa tilaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin, jos olivat suudelleetkin?
Vierailija kirjoitti:
Se, että ihastuu noin palavasti johonkin toiseen ihmiseen kertoo kyllä mun mielestä siitä, että joku tarve jää nykyisessä suhteessa täyttymättä. Ehkä ei ole niitä syviä tunteita sitten ollut alun alkaenkaan.
Itsellä on sattunut tuollaisia tunteita tasan kahdesti 40 vuotisen elämäni aikana. Niin harvoin sattuu kohdalle, että vastaisuudessa jos enää niin käy, niin aion todellakin tehdä kaikkeni, että tilaisuus ei mene hukkaan. Kaikki eivät koe niitä suuria tunteita koskaan elämänsä aikana. Olet onnekas. Älä hukkaa tilaisuutta.
itsellä myös kaksi kertaa sattunut. Molemmat narsistisia piirteitä omaavia. Mustasukkaisia, valehtelijoita, väkivaltaisia ja alkoholiin meneviä. Ei kiitos enää ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten, kun sen ihannemiehen alta paljastuu oikea ihminen.
Niinpä. Ihannemies. Hmm
Vierailija kirjoitti:
Hän voi olla ihan yhtä hyvä kuin Ap:n nykyinen ja vielä paljon parempikin. Todennäköisesti sopivampi ja parempi Ap:lle kuin nykyinen mies. Tunteiden voimakkuudessa on syystäkin eroja ja niitä kannattaa kuunnella. Kummallinen käsitys ihmisillä rakkaudesta. Ihan kuin kannattaisi ryhtyä suhteeseen ihan kenen tahansa kanssa tai olla kuuntelematta oman kiinnostuksen ja tunteiden viestejä, koska rakastuksen kohteestakin paljastuu ihminen, miten kauheaa! Sama sitten ottaa naapurin Mikko, josta ei edes kauheasti tykkää. Eipähän sitten vaan pety!
Ymmärrättekö että on täysin mahdollista olla sekä syvästi rakastunut että kyetä näkemään myös niin sanotut viat ja ihmisyys ja rakastaa silti? On täysin mahdollista sekä rakastaa että kyetä näkemään jonkun ihmisen olevan itselleen sopivampi match kuin joku toinen. Siinäkin tapauksessa että tapaakin jo suhteessa ollessaan ihmisen joka tuntuu alusta asti aivan erilaiselta ja paremmin sopivalta. Se on todennäköistäkin ettei sitä sopivinta, johon herää aito rakkaus, ei edes tapaa ennen kuin on ollut jo suhteissa. Monien kommentoijien logiikalla ainoa oikea suhde, jossa on jostain syystä vain pakko pysyä koska syyt, on se ensimmäinen solmittu parisuhde. Neuvoissa annetaan ymmärtää ettei ihastumisen ja jopa rakastumisen tunnetta voi enää sen jälkeen pitää luotettavana tai kannattavana päätöksen mittarina muiden ihmisten kohdalla. Ei vaikka henkilö ihan itse tuntisi ja tajuaisi selkeän eron sopivuuden ja tunteiden laadussa. Ei vaikka alkuperäinen suhde olisi niin huono, että halu erota pyörii mielessä.
Se että joku on ihminen kuten itsekin on, ei kyllä aitoa rakkautta karkoita tai latista (kuten erittäin tavallista on ja nämä ihmiset sitten neuvovat muita) yhtään mihinkään sittenkään kun se oikein vaaleanpunaisin ihastumisen höttö on hälvennyt. Siihen suuntaan Apn voimakkaat tunteet viittaavat, että mies voisi olla hänelle paremmin sopiva kuin nykypuoliso, johon tunteet eivät ole olleet yhtä vahvoja.
Te 'mutta entä kun rakastuksen ihmisyys paljastuu' olette jotenkin outoja. Sillä logiikalla kukaan ei voisi sopia kenellekään. Miksi samaa ei pidetä riskinä sinkkuna rakastuessa? Miksi silloin ei kiljuta kuorossa miten ihastuminen on petollista eikä kannata kun sieltä paljastuu epätäydellinen ihminen alta? Enemmän minä pitäisin Ap:n edellistä parinvalintaa epäonnistuneena ja harmittelisin sitä miksei häntä silloin ole neuvottu jättämään leikkiä kesken. Hänhän on onnistunut valitsemaan itselleen miehen, jota ei rakasta ja jonka kanssa on vain säälistä, ulkokultaisista syistä ja kulissin ylläpitämisen takia. Mitä hyvää, arvokasta tai menetettävää on tuollaisessa parisuhteessa? Ei yhtään mitään.
Hassua, että jotkut näyttävät kuvittelevan, että ap:n ihastus on ap:hen rakastunut, koska on tätä kerran suudellut ja sen jälkeen sanonut, ettei mitään enempää tule! Miten se on mahdollista? Kai kuitenkin ihan aikuisia olette, jotka tuolla tavalla ajattelette?
Ap itse oli mielestäni fiksu, hän jo alussa kirjoitti, ettei ole edes varma huolisiko ihastus häntä. Hullua, että löytyy noin romanttisia naisiakin, jotka ovat valmiita sotkemaan oman elämänsä kuvitellessaan miehen rakastuneen jonkun noin pienen "merkin" perusteella. Omassa elämässäni olen nähnyt vain miesten sekoavan noin totaalisesti, mikä on tavallaan ymmärrettävää, kun nainen ei noin vain suutele kenenkään kanssa. Mies voi suudella ja mennä sänkyynkin, mutta osa naisista nähtävästi tulkitsee sen rakastumisen merkiksi. Herätys todellisuuteen voi kyllä olla karu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän voi olla ihan yhtä hyvä kuin Ap:n nykyinen ja vielä paljon parempikin. Todennäköisesti sopivampi ja parempi Ap:lle kuin nykyinen mies. Tunteiden voimakkuudessa on syystäkin eroja ja niitä kannattaa kuunnella. Kummallinen käsitys ihmisillä rakkaudesta. Ihan kuin kannattaisi ryhtyä suhteeseen ihan kenen tahansa kanssa tai olla kuuntelematta oman kiinnostuksen ja tunteiden viestejä, koska rakastuksen kohteestakin paljastuu ihminen, miten kauheaa! Sama sitten ottaa naapurin Mikko, josta ei edes kauheasti tykkää. Eipähän sitten vaan pety!
Ymmärrättekö että on täysin mahdollista olla sekä syvästi rakastunut että kyetä näkemään myös niin sanotut viat ja ihmisyys ja rakastaa silti? On täysin mahdollista sekä rakastaa että kyetä näkemään jonkun ihmisen olevan itselleen sopivampi match kuin joku to
En ole tuollaisia kirjoitellut, mutta vastaan silti. Itse olen sitä mieltä, että voi kyllä tunnistaa hyvin pian, jos koku on sopiva ja sopivampi kuin joku toinen, jopa aviopuoliso, mutta johtopäätös siitä on mielestäni pohtia ap:n parisuhteen tilannetta eikä koettaa viritellä suhdetta, jossa jo kerran on saanut pakit. Mies on sanonut selvällä suomen kielellä, ettei hän halua suhdetta ap:n kanssa, ei edes seksisuhdetta. Ja olen vahvasti sitä mieltä, ettei mies sano tuollaista turhaan. Rakastunut mies ei noin sanoisi, ei missään nimessä. Tätä tukee jopa tutkimusnäyttö, täällä oli ihan äskettäin siitä ketjukin, jossa oli linkki Hesarin tiedesivun uutiseen, "mies tunnustaa tunteensa nopeasti" tms. Ja juuri näin miehet oman kokemukseni mukaan toimivat. Se ei jää epäselväksi, jos mies rakastaa! Sekään ei hidasta, vaikka nainen olisi varattu. Yhden kerran minulle on annettu jopa rakkaudentunnus nuorena, kun oma kihlattuni seisoi vieressä. Tuo mies oli hyvin vilpitön ja tietty humalassa, mutta ei siitä voinut mitenkään olla mieskään mustasukkainen, se oli niin liikuttavaa. Kyseessä oli kesätyöpaikalla ollut nuori mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrättekö että on täysin mahdollista olla sekä syvästi rakastunut että kyetä näkemään myös niin sanotut viat ja ihmisyys ja rakastaa silti? On täysin mahdollista sekä rakastaa että kyetä näkemään jonkun i
Mies on sanonut selvällä suomen kielellä, ettei hän halua suhdetta ap:n kanssa, ei edes seksisuhdetta.
Eihän. Mies on vain sanonut ettei voi viedä juttua pidemmälle, koska Ap on varattu. Vaikutelma Ap:n tekstin perusteella on että mies kyllä haluaisi edetä Ap:n kanssa, mutta moraali estää. Minusta tuo kävi täysin selväksi aloituksesta. Hyviä rakastuneita miehiä ja naisia toisen varattuus voi estää ja hidastaa rakastumisen voimakkuudesta huolimatta. Tutkimusnäyttö puhuu aina yleistyksin, todennäköisyyksin ja tilastollisuuksin eikä niistä voida varmuudella ennustaa tietyn yksilön käytöstä ja sen syitä. Olet yksinkertaisesti väärässä. Yksikin kokemus päinvastaisesta vesittää luulottelusi yksilötasolla. Minä luovuin elämäni rakkaudesta vuosikymmen sitten juuri samasta syystä. Minä voin rakastaa syvemmin kuin kukaan, mutta en silti suostu pohjaamaan sitä petokselle. En silloin enkä nyt. Jotkut ihmiset kykenevät siihen vaikket sinä kykenisikään. Rakkaus voi kyllä johtaa eroon nykyisestä puolisosta, mutta ei pettämiseen. Pettäminen on vain itsekkyyttä ja kaikkea muuta kuin rakkautta ketään asianosaista kohtaan.
Ei se sun rakastuminen Ap kovin totaalinen voi olla kun et suostu harkitsemaan ja toteuttamaan eroa, jotta olisit vapaa suhteeseen rakkautesi kanssa. Niin se vaan menee. Routa porsaan kotiin ajaa. Ei ole tarpeeksi voimakas routa, koska muuten tekisit kaikkesi ettei välillänne olisi esteitä. Ei tuo mies sinua estä sillä hänhän on sinkku. Sinä ihan itse estät. Jopa ehkä pettäisit mieluummin kuin eroaisit? Mitä se kertoo sinusta? Minusta se kertoo että olet ehkä hieman kusipäinen ihminen kaikkia sinulle rakkaita kohtaan. Haluaisit vain itsellesi etkä oikeastaan haluaisi toimia ketään heistä kohtaan oikein. Ainoa syy miksi niin nyt yrität tehdä on sosiaalinen paine yrittää pitää kulissisuhde kiillotettna. Ettei sinua tuomittaisi, koska haluaisit seurata rakkautta.
Jos tuntisit niin paljon kuin väität tekisit rakkauden tekoja etkä pakenisi. Erokin on rakkauden teko silloin kun tunteesi ovat muualla kuin hänessä, jonka kanssa olet yhdessä nyt. Rakkauden mahdollistaminen ja itsensä vapaaksi tekeminen on rakkauden teko sitä kohtaan jota väität rakastavasi. Hän on vieläpä ilmoittanut että tahtoisi jatkaa juttua kanssasi, mutta et tartu mahdollisuuteen. Jos joku tekisi noin sinulle, olisitko vakuuttunut? Jos rakastamasi mies ei suostuisi eroamaan, jotta voisitte olla yhdessä? Niinpä.
Jos haluat pelastaa avioliittoosi, irrottaudut vapaaehtoistyötä (tai pidät 1-2 vuoden tauon) JA haaveilusta ja romantisoimisesta. Aina kun ajatukset karkaa päiväunelmointiin sanot itsellesi "tämä ei käy, en lähde tähän".
Ihastuminen ei vain tapahdu vaan ihastunut ruokkii omaa ihastustaan vääntelemällä asioita, tulkitsemalla "merkkejä", haaveilulla jne.
En kertoisi puolisolle yksipuolisesta ihastumisesta ja jo aikaa sitten taphtuneesta suudelmasta joka ei johtanut mihin vaan tuli pakit. Se voi kriisiyttää avioliiton.
Ainahan voi erota ensin jos on tyytynyt johonkin.. AP siis voi erota jos ei ole tyytyväinen suhteeseensa riippumatta siitä mitä kukaan muu tekee..