Siis millaiset ne oikean kokoiset rintaliivit nyt sitten kuuluu olla?
Ostin viimeksi sellaiset jotka on mukavat päällä ja tuntuivat sopivilta. En kai tajunnut nostella käsiä ja hytkyä, koska käytössä ne nousee rintojen päälle, kun nostan kädet ylös.
No nyt sitten ostin pienemmät, jotka taas tuntuu vähän liian kireiltä, mutta ei nouse kun nostan kädet ylös. Nämäkö on sitten sopivat? Pelkään että rintaranka jumittaa näiden takia...
Ja ei, ei ole mitään "oikeaa liiviliikettä".
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuvat vähän liian kireiltä niin ne saattavat hyvin olla oikean kokoiset. Tukevat liivit ovat hyvin napakat, mutta hengittäminen ei saa tuntua vaikealta. Liivien kireyteen tottuu jossain määrin.
Joo, 1800-luvulla korsetteihinkin totuttiin jossain määrin, vaikka kylkiluut katkeilivat. Itse asiassahan ainoa syy kireiden liivien käyttöön on, että tissit näyttävät paremmilta.
Kireät tukevat paremmin ja pysyvät paikallaan liikkuessa. Ei tietenkään liian kireät.
Muakin inhottaa liika hyllyminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntuvat vähän liian kireiltä niin ne saattavat hyvin olla oikean kokoiset. Tukevat liivit ovat hyvin napakat, mutta hengittäminen ei saa tuntua vaikealta. Liivien kireyteen tottuu jossain määrin.
Ei totu, kun ne painautuu ihoon ja sattuu, sekä tekee rumat makkarat. Ja on ihan paskapuhetta, että ympärys löystyy ajan myötä käytössä ja muka sen takia pitäisi ostaa alkuun liian kireät liivit. Ei ole yksissäkään liiveissä vielä kahdenkymmenen vuoden aikana ehtinyt ympärys löystyä niin, että siksi pitäisi ostaa saakelin hiostavat ja ihoon painuvat liian pienellä ympäryskoolla olevat rintsikat. Napakat kyllä, mutta ei tiukat.
Mulla on jokaiset venyneet. Parhaimpia olen itse kaventanut takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä johtuu että kaikkien liivien olkaimet tippuu? Oli merkki mikä tahansa
Liian iso ympärys ja todennäköisesti sitä kompensoimassa liian pienet kupit. Liian iso ympärys tekee sen että liivin takaosa nousee ylös -> olkaimet löystyvät ja valahtavat alas.
Tai väärän malliset liivit, eli olkaimet liian sivulla. Mulla sama ongelma. Käytän niitä juttuja, joilla voi yhdistää olkaimet selän takaa. Joskus olen siirtänyt olkaimet takaa lähemmäs toisiaan.
Siis ihan suoraan sanoen ihmettelen miksi olkaimet ovat usein niin sivulla? Mulla usein valuu olkaimet ja sitten kiristän niitä ja tuntuu että ei sekään auta tai ovat liian kireällä sitten. Mikseivät olkaimet olisi takaosassa suunnilleen siinä keskellä..
Mulla on täsmälleen sama ongelma olkainten kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee olla tissin alta tosi tiukka ja topattu balconette napakka parvekekuppi josta rinnat pursuilevat valtoimenaan eteenpäin kuin vesiputoukset ja nousevat korviin.
Mä aina mietin kenelle balconetet on suunniteltu? Silikonitisseille? Sillä useinmiten luomuilla - ainakin vähänkin kookkaammilla - efekti on balconeteissa kuin olis tissikuppi oksennettu täyteen hyllyvää tutisevaa raejuustoa :DDD
Minulle balconette on paras malli. Koko 70B. Ei tutise tai hylly :D
Jep. Sama koko täällä ja arvelen että balconette sopii hyvin tällaisille pienille rinnoille.
Ei kuppimallin sopiminen ole rinnan koosta kiinni vaan muodosta. Ei voi siis sanoa että balconette on hyvä pienelle rinnalle ja full cup isolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian iso ympärys jos noin nousee. Kokeile pienempää ympärystä, mutta isompaa kuppia, eli rinnakkaiskokoa.
Ja täällä on jo hyviä vinkkejä ja lisään vielä yhden: sen kuppien välisen suikaleen on tarkoitus olla ihossa kiinni. Liivit on vääränlaiset jos se on ilmassa.
Riippuu monesta tekijästä, mm. liivien mallista, ihmisen koosta ja rintojen muodosta saako sitä suikaletta edes fiksusti ihoon kiinni. Tällä ei ole oikeasti mitään väliä.
Liivejä ostaessa kannattaa kokeilla mikä tuntuu hyvältä päällä, ja siinä kopissa esim. istua, kumartua ja vähän hyppiä ja pyöritellä käsiä isosti ylös ja ympäri. Silloin tietää, pysyykö liivit päällä liikkeessä, ja puristaako jostain tietyssä asennossa ikävästi.
Liian tiukat liivit haittaavat liikettä, verenkiertoa ja imunestekiertoa, hankaavat ihoon vaurioita, auttavat mikrobeja muhimaan kosteud
Siinä tatami jytisee kun matamit alkaa hyppimään haarahyppyjä pukkarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiva ympärys yleensä noin 5-10cm pienempi kuin rinnan alta otettu mitta. Ja aluksi mielellään uloimmassa hakasessa, koska löystyvät käytössä.
Tämä ohjeistus johtuu siitä, että mitta on vaikea saada suoraan, ja vinoon mitattu mitta on todellisuutta isompi.
Itse en ole koskaan pystynyt käyttämään liivejä, joiden ympärysmitta on pienempi kuin rintojen alta mittaamani ympärysmitta. Hyvin pysyy liivit päällä, kun on juuri se mitta, minkä olen itse mitannut siitä kohdasta, mihin liivien alareunan kuuluu asettua. Mittanauha pitää laittaa niin tiukalle kuin sen saa. ja koko matkalta siihen kohtaan, mihin liivien alareunan kuuluu asettua.
Mulla taas kireä mitta noin 73cm ja käytän ympärystä 65. 70 on liian löysä, ei pysy paikallaan, etenkään
Aika jännää, että täsmälleen samassa kohdassa vartaloasi mittanauha 73 cm on kireä, mutta rintsikan alareuna 70 cm on löysä.
Mutta ehkä minun fyysikonvartaloani ei kiinnosta, millä sitä mitataan, vaan on kaikenlaisille mittareille saman kokoinen.
Se johtuu siitä että mittanauha on joustamatonta materiaalia ja rintsikoiden ympärysnauha on joustava. Rintsikan ympärysnauha on siis venyttämättömänä sen n. 70cm, siitä se tietysti venyy merkistä riippuen aika reilustikin, yleensä 5-10cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopiva ympärys yleensä noin 5-10cm pienempi kuin rinnan alta otettu mitta. Ja aluksi mielellään uloimmassa hakasessa, koska löystyvät käytössä.
Tämä ohjeistus johtuu siitä, että mitta on vaikea saada suoraan, ja vinoon mitattu mitta on todellisuutta isompi.
Itse en ole koskaan pystynyt käyttämään liivejä, joiden ympärysmitta on pienempi kuin rintojen alta mittaamani ympärysmitta. Hyvin pysyy liivit päällä, kun on juuri se mitta, minkä olen itse mitannut siitä kohdasta, mihin liivien alareunan kuuluu asettua. Mittanauha pitää laittaa niin tiukalle kuin sen saa. ja koko matkalta siihen kohtaan, mihin liivien alareunan kuuluu asettua.
Mulla taas kireä mitta noin 73cm ja käytän ympärystä 65.
Se johtuu siitä että mittanauha on joustamatonta materiaalia ja rintsikoiden ympärysnauha on joustava. Rintsikan ympärysnauha on siis venyttämättömänä sen n. 70cm, siitä se tietysti venyy merkistä riippuen aika reilustikin, yleensä 5-10cm.
Lisäksi, ihan liveistä riippuen, se ympärysnauha voi olla paljon alempanakin kuin ns liivien mittauskohta.
Laita nettiin hakusanaksi rintaliivien kokolaskuri. Löytyy aika monta.
Rintaliivien oikea koko perustuu siihen mittaeroon, joka saadaan, kun mitataan vartalon ympärys rintojen alta sekä rintojen ympärys. Mitä suurempi tämä ero on, sitä suurempi kuppikoko.
Kun olet löytänyt oikean koon, voi liivit melko hyvin tilata myös netistä. Toki eri valmistajilla voi olla hiukan omia kokosovelluksia mutta jokaisesta nettikaupasta löytyy myös koko-opas.
itse olen saanut parhaiten koskaan sopivat rintsikat Miss Mary of Sweden -nimisestä nettikaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, 1800-luvulla korsetteihinkin totuttiin jossain määrin, vaikka kylkiluut katkeilivat. Itse asiassahan ainoa syy kireiden liivien käyttöön on, että tissit näyttävät paremmilta.
Ei tue kunnolla isoja rintoja, jos ei ole kireä ympärys.
Eihän se rintojen alla oleva vyö rintoja tue, vaan kuppi ja olkaimet. Liivien ympärysmitan rintojen alla kuuluu olla oikean mittainen mutta ei kiristävä. Oikean kokoiset ja sopivasti tukevat ei tunnu miltään päällä, niistä EI tursuile mitään kainaloissa eikä kupin yläpuolella. Eli profiili on sekä edestä että sivulta katsoen sileä. Kun ympärysmitta on oikea, liivit ei nouse ylös myöskään takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tue kunnolla isoja rintoja, jos ei ole kireä ympärys.
Eihän se rintojen alla oleva vyö rintoja tue, vaan kuppi ja olkaimet. Liivien ympärysmitan rintojen alla kuuluu olla oikean mittainen mutta ei kiristävä. Oikean kokoiset ja sopivasti tukevat ei tunnu miltään päällä, niistä EI tursuile mitään kainaloissa eikä kupin yläpuolella. Eli profiili on sekä edestä että sivulta katsoen sileä. Kun ympärysmitta on oikea, liivit ei nouse ylös myöskään takana.
Ja jos on sen verran ympärysmittaa ettei tursu, niin nousee tissien päälle kun nostaa kädet ylös 😂
Et sinä saa sitä selville muuten kuin sovittamalla. Eikä meille kaikille löydy millään oikein hyvin sopivia. Kun ympärysmitta on sopiva, kupit ovat kainalossa. Siispä ostan pienemmän ympärysmitan ja jatkopalan. Olkaimet valuvat alas, mutta se on pienempi harmi.
Tai kupit ovat keskeltä niin yhdessä, että ei ole kahta tissiä vaan kanankupu. Näitä liivejä vähän sieltä ja täältä tuunaamalla saa taas sopivat. Tärkeintä on oikean kokoinen ja mallinen kuppi. Kaikkea muuta voi korjailla, kun omistaa sakset, neulaa ja lankaa. Ja mielellään myös sopivaa joustamatonta nauhaa.
18: en ole tähän päivään mennessä löytänyt yksiäkään liivejä, joissa kuppien keskikappale olisi rintalastaa vasten. Ei G+ kuppeja sellaisiksi valmisteta. Mutta rintavako on komea. Kaarituellisia ei voi käyttää, koska kaaret joko painavat kainaloita tai törröttävät rumasti rintojen välissä.
Vierailija kirjoitti:
Et sinä saa sitä selville muuten kuin sovittamalla. Eikä meille kaikille löydy millään oikein hyvin sopivia. Kun ympärysmitta on sopiva, kupit ovat kainalossa. Siispä ostan pienemmän ympärysmitan ja jatkopalan. Olkaimet valuvat alas, mutta se on pienempi harmi.
Tai kupit ovat keskeltä niin yhdessä, että ei ole kahta tissiä vaan kanankupu. Näitä liivejä vähän sieltä ja täältä tuunaamalla saa taas sopivat. Tärkeintä on oikean kokoinen ja mallinen kuppi. Kaikkea muuta voi korjailla, kun omistaa sakset, neulaa ja lankaa. Ja mielellään myös sopivaa joustamatonta nauhaa.
18: en ole tähän päivään mennessä löytänyt yksiäkään liivejä, joissa kuppien keskikappale olisi rintalastaa vasten. Ei G+ kuppeja sellaisiksi valmisteta. Mutta rintavako on komea. Kaarituellisia ei voi käyttää, koska kaaret joko painavat kainaloita tai törröttävät rumasti rintojen välissä.
Mä löysin sopivat liivit vahingossa ebaysta (g-kuppi). Ne joustavat kuppeja myöten ja kaarituet ja se keskikappale on ihoa vasten ihan oikein. Näissäkin valitettavasti olkaimet valuu eikä laatu ole kummoinen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin pienet rinnat etten ole ikinä löytänyt sopivia. Jos on pienet, minulle sopivat kupit, niin ympärysmitta on liian pieni. Ja päinvastoin, jos on sopiva ympärys, niin kupit liian isot. Liivitehtailjoilla tuntuu olevan käsitys, että pienirintaiset ovat pienen kokoisia muutenkin. Minä en ole. Ympärysmittaa kyllä löytyy, mutta rintoja ei. Kuinka voisin löytää sopivat, istuvat liivit? Ei auta mittanauhat, ne on kokeiltu.
Minulla sama käänteisenä eli isot rinnat, mutta rintakehä on kapea, koska olen vaan 150cm pitkä. Koska olen lyhyt, monissa liiveissä on olkahihnat liian kaukana toisistaan minun olkapäiden pituuten nähden, joten olkaimet valahtelevat koko ajan. En ole tässä keski-ikään mennessä löytänyt vielä liivejä, joissa olisi tarpeeksi lyhyt olkapäiden väli, pieni rinnan ympärys ja isot kupit sekä sopiva kupin muoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei totu, kun ne painautuu ihoon ja sattuu, sekä tekee rumat makkarat. Ja on ihan paskapuhetta, että ympärys löystyy ajan myötä käytössä ja muka sen takia pitäisi ostaa alkuun liian kireät liivit. Ei ole yksissäkään liiveissä vielä kahdenkymmenen vuoden aikana ehtinyt ympärys löystyä niin, että siksi pitäisi ostaa saakelin hiostavat ja ihoon painuvat liian pienellä ympäryskoolla olevat rintsikat. Napakat kyllä, mutta ei tiukat.
Mulla on jokaiset venyneet. Parhaimpia olen itse kaventanut takaa.
Mulla on ja ei. Huonolaatuiset venyvät, ja luultavasti siksi kehotetaan ostamaan liian tiukat. Ratkaisu on jatkopala, jota voi käyttää tarpeen mukaan. Emme me kaikki pysty pitämään "napakoita". Jouduin joskus ottamaan liian tiukat pois kesken päivän. Löysiä kyllä pystyy pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Laita nettiin hakusanaksi rintaliivien kokolaskuri. Löytyy aika monta.
Rintaliivien oikea koko perustuu siihen mittaeroon, joka saadaan, kun mitataan vartalon ympärys rintojen alta sekä rintojen ympärys. Mitä suurempi tämä ero on, sitä suurempi kuppikoko.
Kun olet löytänyt oikean koon, voi liivit melko hyvin tilata myös netistä. Toki eri valmistajilla voi olla hiukan omia kokosovelluksia mutta jokaisesta nettikaupasta löytyy myös koko-opas.
itse olen saanut parhaiten koskaan sopivat rintsikat Miss Mary of Sweden -nimisestä nettikaupasta.
Kuvittele liiviostoksille tytär 18 v. äiti 40 v. ja isoäiti 65 v. Uskotko ihan vakavissasi, että samat liivit sopivat kaikille kolmelle, kun mittanauhalla mitattu mitta olisi rintojen alta ja ympäriltä millilleen sama? Että se niistä kokolaskureista. Jotain suuntaa niistä saa, mutta ei ne mitään kiveen hakattuja ole.
Ei valmistajilla on todellakin omia kokosovelluksia. Onko jo mainittu Changen "imarteleva" mitoitus? Normaalimitoituksella G-kuppia käyttävän on turha yrittää sovittautua sen liikkeen J-kuppiin. Saman merkin eri mallit voivat olla eri kokoisia niin, että sama koko ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on niin pienet rinnat etten ole ikinä löytänyt sopivia. Jos on pienet, minulle sopivat kupit, niin ympärysmitta on liian pieni. Ja päinvastoin, jos on sopiva ympärys, niin kupit liian isot. Liivitehtailjoilla tuntuu olevan käsitys, että pienirintaiset ovat pienen kokoisia muutenkin. Minä en ole. Ympärysmittaa kyllä löytyy, mutta rintoja ei. Kuinka voisin löytää sopivat, istuvat liivit? Ei auta mittanauhat, ne on kokeiltu.
Minulla sama käänteisenä eli isot rinnat, mutta rintakehä on kapea, koska olen vaan 150cm pitkä. Koska olen lyhyt, monissa liiveissä on olkahihnat liian kaukana toisistaan minun olkapäiden pituuten nähden, joten olkaimet valahtelevat koko ajan. En ole tässä keski-ikään mennessä löytänyt vielä liivejä, joissa olisi tarpeeksi lyhyt olkapäiden väli, pieni rinnan ympärys ja isot kupit sekä sopiva kupin muoto.
Meillä lyhyillä on ongelmana myös lyhyt vyötärön ja kainalon väli. Riittävän isojen liivien alaosa on melkein vyötäröllä, tai painaa kainaloa.
Ensimmäisen lainauksen kirjoittaja voisi olla eräs noin 180-senttinen pienirintainen ystäväni. Ei ole ihan helppoa löytää A90-kokoisia liivejä. Ikääntyessä hänkin kaipaisi pikkuisen tukevampia eikä iankaikkisia urheilutoppeja.
Minä en löydä sopivia liivejä, joissa ei kainalot tursua. Jos sellaiset löytyy, ne painavat ja hiertävät kainalosta jo sovittaessa niin paljon, että ihan turha ostaa. Sivut ikäänkuin nousevat niin ylös, että kangas hinkkaa kainalon taitteessa. Kerran olen tällaiset ostanut ja jäivät kivun takia kettakäyttöisiksi. Pienempi paha on siis ollut kainaloiden tursuaminen.
Minulle ne taas ei sovi. Liivit ei tue tarpeeksi ja olkaimet on liian sivulla.