Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko päiväkoti oikeasti niin kamala paikka lapselle?

Vierailija
20.05.2025 |

Viikoittain täällä joku vanhempi tai vaka-ammattilainen marisee, että miksi vanhemmat tuovat lapsia hoitoon ja minkä ikäisenä saa/ei saa viedä ja mikä kaikki on pielessä.

Meneekö ne lapset nyt oikeasti pilalle siellä päivähoidossa?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on ollut vasta vuoden päiväkodissa. Meni sinne 4-vuotiaana. Oli tätä ennen kaksi vuotta perhepäivähoidossa. 

Lapsi on koko päiväkotivuoden sanonut, että siellä on liikaa meteliä ja härdelliä ja päiväkodissa käyminen väsyttää. Huomaa kyllä lapsesta selvästi, että on päiväkotipäivien jälkeen huomattavasti kuormittuneempi ja kaipaa enemmän lomaa palautumiseen. Perhepäivähoidossa lapsi oli paljon levollisempi eikä kysellyt vapauden perään. 

Eli kyllä se päiväkoti varmasti lasta stressaa enkä kovin pieniä lapsia sinne veisi. 

Meillä isä vei perhepäivähoitoon, kun mä olin ollut vuoden kotona minimipäivärahalla. :) Pidin siis yksin kaikki vanhempainvapaat.

Vierailija
82/91 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kuuluu elää ja kasvaa rauhassa omassa kodissa omien sisarusten ja äidin ja isän kanssa.

Ehkäisy on keksitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä koillisella alueella laitokset pullistelevat m***muuttajalapsia. Kasvatusvastuullisina paljon somaleita ja venäläisiä joiden suomen kielen taito on ala-arvoista. Laatu on järkyttävää.

Tämä on totta!

Vierailija
84/91 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin tosi kiva päiväkoti. Ainoa asia mitä pitää miettiä että missä iässä lapsi on valmis olemaan niin ja niin kauan erossa äidistä, se on lapsikohtaista.

Jos päiväkoti on epäilyttävä niin vaihtaa toiseen

Vierailija
85/91 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene vaikka kotiäidit ja lapsenhoitajat niitä kuvaavatkin jonain helvetin esipiirinä. Oma lapseni oli päiväkodissa 2,5 -> koulun alku ja hyvin meni. Lapsi meni mielellään ja oppi ja koki valtavasti kivoja uusia asioita. 

Sun lapsi olikin jo suurinpiirtein tarpeeksi iso. Kyllä joku 3v on ihan sopiva päiväkotiin, alkaa oppia leikkimään muiden kanssa, osaa kommunikoida hyvin, osaa liikkua hyvin jne.Ja kyllä ne päiväkodit on järkyttäviä paikkoja, kauhea melu, kyllä siitä lapsi kuormittuu ja kova väsy on kun sieltä pääsee pois. Siellä pitää aina tsempata, osata, olla reipas, käyttäytyä hyvin jne. kauheaa pingottamista, ei voi olla rennosti. Ja puhumattakaan siitä, että kaikki kulkutaudit tulee kotiin. Ja sinne pitää mennä aina liian aikaisin. Aamut on perseestä kun pitää itse herätä kesken unien ja herättää umpiväsyneenä umpiväsynyt lapsi

Ei meillä lapset saa olla rennosti kotonakaan, vaan vaaditaan pingottamaan ja tsemppaamaan. Ymmärtääkseni se on ihan sitä normaalia lapsenkasvatusta, jonka päävastuu pitää ehdottomasti olla kotona. Ei mikään ihme, että lapset eivät pärjää nykyään yhteiskunnassa, kun kotona saa elää kuin Ellun kanat ja perseillä menemään ihan vain silleen rennosti.

Vierailija
86/91 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hyvät kokemukset päiväkodeista Helsingissä, nyt ihan superhyvä kokemus. Päiväkodit on erilaisia ja on erilaisia ryhmiä, riippuu paljon opettajastakin ja onko opettajaa ja onko erityislapsia ja kuinka he oireilee. 

Vierailija
87/91 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti on hyvä paikka. Leikitään, lauletaan, askarrellaan, leivotaan, opitaan asioita, ulkoillaan, sosiaalistutaan ym. hyviä asioita. Huonoja puolia en juuri tiedä. Äidin ikäväkin jää pois alun jälkeen. 

Komppaan. Puoliso oli ennen eläköitymistään sellainen "päiväkodin täti" ja kertomistaan (vaikka kaikkea ei kai kertoa saisikaan enkä siksi kaikkea tiedä) olen saanut käsityksen että hyvissä käsissä lapset ovat päiväkodeissa. Osa pärjää ihan luonnostaan ja osalla on ongelmia mutta useimmin kuin harvoin löytyy joku täti, joka ottaa ongelmallisen lapsen vähän kuin silmäteräkseen ja auttaa elämän alkutaipaleella (muita unohtamatta tietysti). Päiväkodin tädit, ja onhan siellä setiäkin, tekevät arvokasta duunia 

Vierailija
88/91 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on koulussa ja muistelee tarha-aikaansa hyvällä. Tämä keskustelu siis käytiin kesällä, kun käveltiin erään päiväkodin ohi. Minä sanoin, että voi noita pieniä, kun täytyy olla tarhassa kesällä. Lapseni sanoi, että tarhassa on kavereita, saa leikkiä ja siellä on paljon eri leluja kuin kotona. Ja iso piha.

Vierailija
89/91 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on koulussa ja muistelee tarha-aikaansa hyvällä. Tämä keskustelu siis käytiin kesällä, kun käveltiin erään päiväkodin ohi. Minä sanoin, että voi noita pieniä, kun täytyy olla tarhassa kesällä. Lapseni sanoi, että tarhassa on kavereita, saa leikkiä ja siellä on paljon eri leluja kuin kotona. Ja iso piha.

Siinäpä se, asiakaslähtöinen mielipide.

Varmaan on joitakin varjopuoliakin ja parantamisen aihettakin mutta keskimäärin lapsilla on kyllä hyvä olla päiväkodissa.

Yksi varjopuoli on kyllä lisääntyvä byrokratia. Henkilökunta joutuu käyttämään hirmuisesti aikaa kaiken maailman lomakkeiden täyttämiseen atk systeemeillä, joita kukaan ei heille opeta ja jotka vaihtuvat aina kun joku vähänkin ehtii oppia. Kaikki se aika on poissa lasten kanssa olemisesta.

Vierailija
90/91 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että mun lapsi oli monessa eri päiväkodissakin eli ei ollut vain hyvää tuuria. Ensin vuoropäivähoidossa, josta siirtyi tavalliseen päiväkotiin. Sitten vielä eskarin myötä hoitopaikka vaihtui. Tykkäsi jokaikisestä. Vantaa-Helsinki-akselilla nämä.

-88

Vierailija
91/91 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti ei ole mielestäni varsinaisesti hyvä tai huono välttämättä. Mutta pakkohan lapsi on jossain olla hoidossa että vanhemmat pääsee töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi