Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko päiväkoti oikeasti niin kamala paikka lapselle?

Vierailija
20.05.2025 |

Viikoittain täällä joku vanhempi tai vaka-ammattilainen marisee, että miksi vanhemmat tuovat lapsia hoitoon ja minkä ikäisenä saa/ei saa viedä ja mikä kaikki on pielessä.

Meneekö ne lapset nyt oikeasti pilalle siellä päivähoidossa?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene vaikka kotiäidit ja lapsenhoitajat niitä kuvaavatkin jonain helvetin esipiirinä. Oma lapseni oli päiväkodissa 2,5 -> koulun alku ja hyvin meni.

Lapsi meni mielellään ja oppi ja koki valtavasti kivoja uusia asioita. 

Etkö itse osannut niitä valtavan kivoja asioita? Et halunnu uuden oivalluksia ja ilon hetkiä jakaa?

Miksi hankit lapsen, jos heti alusta yhteiskunnan rattaisiin? Miksi?

Minä olen lapsen elämässä läsnä vielä varmasti ehkä vuosikymmeniä. Ehdin opettaa hänelle paljon asioita ja näyttää maailmaa. Se, että joku muu häntä opettaa työaikani aikana ei ole ssiitä pois. 

Eli lapsesi meinaa asua vuosikymmeniä sinun huomassasi ja ehdit sinä aikana opettaa hänelle paljon asioita ja näyttää maailmaa?

Onko lapsesi ihan normaali?

Vierailija
62/92 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt tätä keskustelua. Mikä siellä vakassa oikeasti on niin kamalaa, että lapsia ei saisi sinne viedä?

No jos et tiedä, niin parempi todellakin, ettet lastasi sinne vie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu päiväkodista. Joku pieni kodinomainen hoitopaikka ei välttämättä ole. Kun taas joku 500-paikkainen varhaiskasvatuslaitos ei kyllä ole mikään kovin hyvä paikka pienelle. 

Pöh. Onko ne lapset sillä 500:n lapsen kokoisessa ryhmässä? Isoissa päiväkodeissa on pieniä ryhmiä. Itselläni on kolmen lapsen kohdalla kokemusta erilaisista varhaiskasvatuksen paikoista; perhepäivähoidosta, pienryhmäpäiväkodeista, tavallisista päiväkodeista ja isosta päiväkodista. Ja kaikista paras on tämä iso päiväkoti eli laitos. Perhepäivähoidossa voi työskennellä vaikka miten hullu tai työhönsä kyllästynyt hoitaja, kukaan ei niitä jatkuvasti valvo tai tiedä mitä siellä oikeasti tapahtuu. 

Täytyykö sinua koko ajan valvoa, muuten teet jotain hullua?

Vierailija
64/92 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on ollut vasta vuoden päiväkodissa. Meni sinne 4-vuotiaana. Oli tätä ennen kaksi vuotta perhepäivähoidossa. 

Lapsi on koko päiväkotivuoden sanonut, että siellä on liikaa meteliä ja härdelliä ja päiväkodissa käyminen väsyttää. Huomaa kyllä lapsesta selvästi, että on päiväkotipäivien jälkeen huomattavasti kuormittuneempi ja kaipaa enemmän lomaa palautumiseen. Perhepäivähoidossa lapsi oli paljon levollisempi eikä kysellyt vapauden perään. 

Eli kyllä se päiväkoti varmasti lasta stressaa enkä kovin pieniä lapsia sinne veisi. 

Vierailija
65/92 |
25.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tuntuu riippuvan paljon asuinpaikasta (ja toki myös yksittäisestä päiväkodista). Esim.Helsingissä tilanne tuntuu olevan katastrofaalinen. Me asumme Oulussa ja lapsilla on ollut oikein ihana päiväkoti, jossa samat talon sisäiset hoitajat/opet pysyneet kokoajan ja lapset tuntevat nekin, jotka eivät ole ns.oman ryhmän aikuisia. Pienistä asioista toki on valitettavaa, mutta suuressa kuvassa kaikki on ollut tosi hyvin.

Vierailija
66/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On

Vierailija
67/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt tätä keskustelua. Mikä siellä vakassa oikeasti on niin kamalaa, että lapsia ei saisi sinne viedä?

No mistäs sinä sen tietäisit? Olet silloin itse töissä tai ainakin jossakin muualla. Et tiedä yhtään, mitä lapsesi kokee päivän aikana. Etkä kovin paljoa ehdi illallakaan sitä yrittää jotenkin saada selville. Et edes tunne lastasi enää kovin hyvin, jos hän kokee suuren osan ajasta ihan muualla eli et pysty päättelemään käytöksestään vointia kovin hyvin. Päiväkodin henkilökunta ei kerro läheskään kaikkea. Eivät edes saa kertoa.

Vierailija
68/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuntuu riippuvan paljon asuinpaikasta (ja toki myös yksittäisestä päiväkodista). Esim.Helsingissä tilanne tuntuu olevan katastrofaalinen. Me asumme Oulussa ja lapsilla on ollut oikein ihana päiväkoti, jossa samat talon sisäiset hoitajat/opet pysyneet kokoajan ja lapset tuntevat nekin, jotka eivät ole ns.oman ryhmän aikuisia. Pienistä asioista toki on valitettavaa, mutta suuressa kuvassa kaikki on ollut tosi hyvin.

Sellainen kuva vanhemmille pitää antaa.

Vierailija
69/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne siellä pilalle mene. Ne, jotka ovat päättäneet olla kotona lastensa kanssa kokevat epävarmuutta valinnoistaan ja pitävät kovaa meteliä, näin olen tämän vouhkauksen itse tulkinnut. Ihan tasapainoisia lapsia kasvaa sekä kotihoidossa että päiväkodissa, huoli pois. Mietitte, mikä teille toimii ja teette rohkeasti niin!

Päiväkotiin lapsensa vievät ovat mielestäni vouhkauksen aloittaneet ja alentaneet kotiäitien arvoa sen minkä ehtivät. Oikein hallituksen tuella.

Vierailija
70/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oma taustani: olen kotiäidin kasvattama. En aio tehdä samoin, se oli minusta surkeasti hoidettu."

En usko täysin, yrität vain oikeuttaa omaa mukavuudenhaluasi päästä kotia pois. Toki jos kodissa on mielenterveys- tai jaksamiaongelmia, on parempi viedä päiväkotiin. Oliko sinun kodissasi?

Itselläni on traumoja kodin ulkopuolisista hoitajista. Siksi en todellakaan halunnut viedä omiani. Se on kuin lähettäisi heidät airottomalla veneellä yksin ulapalle. Se joko menee hyvin, tai ei mene ollenkaan hyvin.

Lapset ensin. Ura ei ole niin tärkeä.

Vierailija
71/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanne olisi pitää lapsi kotihoidossa kolmivuotiaaksi. Lapsi kärsii päivähoidossa enemmän kuin hyötyy siitä oman kokemukseni mukaan. Kaikilla ei vain ole mahdollisuutta siihen, tai sitten koetaan sosiaalista painetta viedä sen lapsi aiemmin hoitoon. 

Päivähoidossa on kuitenkin jatkuva resurssipula, vaihtuvat hoitajat (turvattomuus). Jopa voi olla hankalaa saada päivähoitoon töihin ihmisiä, jotka puhuisivat toista kotimaista eli lapsen äidinkieltä ja sitä vastoin kaikki puhuvat englantia. Juu, ilmainen kielikylpy, mutta vaikuttaa haitallisesti lapseen ja näkyy lapsen voinnissa. 

Vanhempi on se tärkein pienelle lapselle eikä ole mitään sellaista, mitä ei oma vanhempi voi pienelle opettaa. Koulussa kutienkin vasta opetellaan lukemaan ja laskemaan ja moni oppii jo ennen kouluakin päivähoidosta riippumatta. Lisäksi lapsi joutuu kamalaan sairastelukierteeseen päiväkodin alettua ja se on vielä stressaavampaa koko perheelle työpoissaolojen vuoksi, mitkä usein ovat viikottaisia.

Vierailija
72/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene vaikka kotiäidit ja lapsenhoitajat niitä kuvaavatkin jonain helvetin esipiirinä. Oma lapseni oli päiväkodissa 2,5 -> koulun alku ja hyvin meni.

Lapsi meni mielellään ja oppi ja koki valtavasti kivoja uusia asioita. 

Etkö itse osannut niitä valtavan kivoja asioita? Et halunnu uuden oivalluksia ja ilon hetkiä jakaa?

Miksi hankit lapsen, jos heti alusta yhteiskunnan rattaisiin? Miksi?

Minä olen lapsen elämässä läsnä vielä varmasti ehkä vuosikymmeniä. Ehdin opettaa hänelle paljon asioita ja näyttää maailmaa. Se, että joku muu häntä opettaa työaikani aikana ei ole ssiitä pois. 

Eli lapsesi meinaa a

Valitettavasti liian moni vanhempi, joka ei ole ollut tarpeeksi lapsen elämässä silloin, kun sitä oikeasti tarvittiin, herää vaatimaan lapsen läsnäoloa ja tuppautumaan joka asiaan neuvoineen siinä vaiheessa, kun lapsi on jo siinä iässä, jolloin ollaan itsenäisiä aikuisia. Jos ollaan. Usein nämä lapsiparat ovat kolme- tai nelikymppisiä.

Vierailija
73/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mitään. Kunhan läskit kotiäidit puhuvat sohvalla löhöamisensä puolesta. 

Vierailija
74/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt paljon sijaisuuksia eri päiväkoteihin. Jonnekin valitettavasti kerääntyy ne ihmiset jotka "ovat vain töissä täällä" eli kaikesta toiminnasta näkee että asiaa suoritetaan liukuhihnalla, mahdollisimman helpolla, eikä aikaa haluta yrittää edes järjestää lapsen kohtaamiselle. Sitten on samankokoisia päiväkoteja jossa henkilökunnasta huomaa että heillä on motivaatiota tehdä töitä ja lapset saavat hyvää kohtelua, aikaa ja arvostusta. Näissä päiväkodeissa joissa aikuiset antaa aikaa, lapsista huomaa myös eritavalla halun pyrkiä tottelemaan ja noudattamaan kivan aikuisen antamia ohjeita. Lapsilla on luontainen tarve miellyttää ihmisiä joita he arvostavat. Ikävämmissä paikoissa jokunen hoitaja saa lapset kuriin ihan pelon kautta, siinä on ammattitaito hyvin kaukana. Tai sitten lapset käyttäytyy ryhmissä todella huonosti eivätkä saa välttämättä koskaa asiallista ohjaamista miten käyttäytyä. On vain kieltoa kiellon perään ja toiminnasta ulos sulkemista jos ei "käyttäydy". 

Laadussa on paljon erovaisuutta. Monesti kyse on huonosta johtamisesta tai siitä että useampi vanhakätyri on päätynyt kyräilemään samaan paikkaan..

Jos minulla olisi lapsia, en laittaisi päiväkotiin ellei olisi varmana tiedossa millainen paikka on. Moni pk aikuinen kun osaa olla niin lässynlää ihana silloin kun vanhemmat on paikalla. 

Vierailija
75/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni päiväkoti ei ole vauvojen paikka. 

Ja mitäs ajattelit itse tehdä asian eteen? Ootko perhepäivähoitaja?

Vierailija
76/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne siellä pilalle mene. Ne, jotka ovat päättäneet olla kotona lastensa kanssa kokevat epävarmuutta valinnoistaan ja pitävät kovaa meteliä, näin olen tämän vouhkauksen itse tulkinnut. Ihan tasapainoisia lapsia kasvaa sekä kotihoidossa että päiväkodissa, huoli pois. Mietitte, mikä teille toimii ja teette rohkeasti niin!

Päiväkotiin lapsensa vievät ovat mielestäni vouhkauksen aloittaneet ja alentaneet kotiäitien arvoa sen minkä ehtivät. Oikein hallituksen tuella.

Ei miehiä kiinnosta sun arvos.

Vierailija
77/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistäs sinä sen tietäisit? Olet silloin itse töissä tai ainakin jossakin muualla. Et tiedä yhtään, mitä lapsesi kokee päivän aikana. Etkä kovin paljoa ehdi illallakaan sitä yrittää jotenkin saada selville. Et edes tunne lastasi enää kovin hyvin, jos hän kokee suuren osan ajasta ihan muualla eli et pysty päättelemään käytöksestään vointia kovin hyvin. Päiväkodin henkilökunta ei kerro läheskään kaikkea. Eivät edes saa kertoa.

Tuohan on ihan normisettiä isälle. Ei mitään uutta.

Vierailija
78/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Oma taustani: olen kotiäidin kasvattama. En aio tehdä samoin, se oli minusta surkeasti hoidettu."

En usko täysin, yrität vain oikeuttaa omaa mukavuudenhaluasi päästä kotia pois. Toki jos kodissa on mielenterveys- tai jaksamiaongelmia, on parempi viedä päiväkotiin. Oliko sinun kodissasi?

Itselläni on traumoja kodin ulkopuolisista hoitajista. Siksi en todellakaan halunnut viedä omiani. Se on kuin lähettäisi heidät airottomalla veneellä yksin ulapalle. Se joko menee hyvin, tai ei mene ollenkaan hyvin.

Lapset ensin. Ura ei ole niin tärkeä.

Jännä juttu, että isille tuo mukavuudenhalu ja oma ura on ihan sallittua, eikä kukaan heitä siitä syyllistä. Oikeastaan päinvastoin. :)

Vierailija
79/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mene vaikka kotiäidit ja lapsenhoitajat niitä kuvaavatkin jonain helvetin esipiirinä. Oma lapseni oli päiväkodissa 2,5 -> koulun alku ja hyvin meni. Lapsi meni mielellään ja oppi ja koki valtavasti kivoja uusia asioita. 

Sun lapsi olikin jo suurinpiirtein tarpeeksi iso. Kyllä joku 3v on ihan sopiva päiväkotiin, alkaa oppia leikkimään muiden kanssa, osaa kommunikoida hyvin, osaa liikkua hyvin jne.Ja kyllä ne päiväkodit on järkyttäviä paikkoja, kauhea melu, kyllä siitä lapsi kuormittuu ja kova väsy on kun sieltä pääsee pois. Siellä pitää aina tsempata, osata, olla reipas, käyttäytyä hyvin jne. kauheaa pingottamista, ei voi olla rennosti. Ja puhumattakaan siitä, että kaikki kulkutaudit tulee kotiin. Ja sinne pitää mennä aina liian aikaisin. Aamut on perseestä kun pitää itse herätä kesken unien ja herättää umpiväsyneenä umpiväsynyt lapsi kesken unien.

Vierailija
80/92 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanne olisi pitää lapsi kotihoidossa kolmivuotiaaksi. Lapsi kärsii päivähoidossa enemmän kuin hyötyy siitä oman kokemukseni mukaan. Kaikilla ei vain ole mahdollisuutta siihen, tai sitten koetaan sosiaalista painetta viedä sen lapsi aiemmin hoitoon. 

Päivähoidossa on kuitenkin jatkuva resurssipula, vaihtuvat hoitajat (turvattomuus). Jopa voi olla hankalaa saada päivähoitoon töihin ihmisiä, jotka puhuisivat toista kotimaista eli lapsen äidinkieltä ja sitä vastoin kaikki puhuvat englantia. Juu, ilmainen kielikylpy, mutta vaikuttaa haitallisesti lapseen ja näkyy lapsen voinnissa. 

Vanhempi on se tärkein pienelle lapselle eikä ole mitään sellaista, mitä ei oma vanhempi voi pienelle opettaa. Koulussa kutienkin vasta opetellaan lukemaan ja laskemaan ja moni oppii jo ennen kouluakin päivähoidosta riippumatta. Lisäksi lapsi joutuu kamalaan sairastelukierteeseen päiväkodin alettua ja se on vielä stressaavampaa koko perheelle työpoi

No eihän tuo olis kuin "vaan" 1,5v per vanhempi. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi