Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Elatusmaksun suuruuden ei pitäisi riippua tuloista, vaan olla kiinteä summa, joka riippuu lapsen hoitopäivien jakautumisesta.
Onneksi elarin suuruus määräytyy tulojen mukaan. Vanhemmalle lapsen hyvinvoinnin tulee olla tärkein.
Harmi että elarin suuruudessa ei huomioida myös menoja reilusti ja tasapuolisesti.
Vanhemman pahoinvointi ei voi olla hinta jonka jotkut joutuvat elarisysteemistä maksamaan.
Mitä menoja tarkoitat?
Kuinka vanhemman pahoinvointi voidaan ottaa huomioon laskettaessa elatusmaksua?
Samoin kuin lapsen hyvinvointikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Elatusmaksun suuruuden ei pitäisi riippua tuloista, vaan olla kiinteä summa, joka riippuu lapsen hoitopäivien jakautumisesta.
Onneksi elarin suuruus määräytyy tulojen mukaan. Vanhemmalle lapsen hyvinvoinnin tulee olla tärkein.
Harmi että elarin suuruudessa ei huomioida myös menoja reilusti ja tasapuolisesti.
Vanhemman pahoinvointi ei voi olla hinta jonka jotkut joutuvat elarisysteemistä maksamaan.
Mitä menoja tarkoitat?
Samoin kuin lapsen hyvinvointikin.
Lastenvalvojan laskelmassa taitaa olla lapsen etu tärkeämpi ja hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykysysteemissä elareita maksava osapuoli pääsee luikertelemaan liian pitkään maksamatta. Lapsen etu ei toteudu. Elarien täytyy alkaa juosta automaattisesti eron jälkeen ja jälkikäteen tarkistus. Nyt päättäjät hoi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä menoja tarkoitat?
Samoin kuin lapsen h
Miksi sinusta on hyvä, että ylikorkeilla elareilla voidaan tuottaa vanhemmalle pahoinvointia?
Mun tapaus sai nyt hiljalleen sinettinsä kun sovittiin Kelan kanssa maksuohjelmasta. Maksan noin 550 eur/kk. Tilanteessa, jossa maksukykyni olisi negatiivinen taulukkoelinkustannusten mukaan jos todellisuus huomioitaisiin.
Tienaan bruttona noin 55 k€ vuodessa. Siitä veroihin menee 17 k€. Lyhennän yrityslainoja joista osituksessa minulle jäi kaikki yhteisistä lainoista sekä velvoite jatkaa yritystoimintaa, yhteensä 17 k€ vuodessa. Pankki ei jousta yrityslainojen maksuaikataulusta. Näiden jälkeen nettotuloistani 21 k€ vuodessa maksan viimeisten viiden vuoden (eron jälkeen) kertyneitä kulutusluottoja (joilla olen lyhentänyt pankkilainoja kun tuloni olivat paljon pienemmät monta vuotta) noin 820 eur/kk. Tämän jälkeen asumiseen kuluu 250 eur/kk ja laskennallisesti itseni sekä yhden huollettavan puolikkaaseen elämiseen taulukkoarvona jotain 750 eur luokkaa oleva summa kuukaudessa. Lopputulos on kymppejä negatiivinen eli siis rahani eivät siitä kaikkeen eli käytännössä elintasosta tingin tai asun pummilla, koska miut menot ei jousta.
Olen etsimällä paremman duunin ja kovasti panostamalla saanut talouteni katastrofaalinen eron jälkeen liki tasapainoon viidessä vuodessa ja minulla olisin mahdollisuus joskus selvitä veloista.
Mutta. Kun ex kuuli uudesta hyväpalkkaisessa työstäni, hän tuumasi että siitähän kuuluu reipas siivu hänelle. Mikään sovinto ei kelvannut. Hän tiesi oikeutensa ja häikäilemättömän ahneuteensa turvin ilkesi haastaa käräjille ja sai haluamansa. Eli siis 550 eur/kkmaksettavaa mulla hänelle elareita. Se tarkoittaa, että minulla on käytettävissä asumiseen sekä omaan ja puolikkaan lapsen elantoon noin 450 eur/kk vaikka menot ja taulukkoarvo olisi päälle tonnin kuussa. Elämme siis lapseni kanssa todella pahassa köyhyydessä tai toisten ihmisten armolahjoilla tai ottamalla lisää kulutusluottovelkoja joilla ongelma vain siirtyy ja samalla pahenee. Mutta onneksi nyt Exä voi ostella tyttärellemme tuhansien eurojen ratsastusvarusteita ja reissata lomailemassa milloin missäkin. Nautintoon nyt sen aikaa kun iloa riittää. Maksuthan tyssäävät siihen kun nujerrun lopullisesti ja siirryn yläkertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä menoja tarkoitat?
Samoin kuin lapsen h
Miksi sinusta on hyvä, että ylikorkeilla elareilla voidaan tuottaa vanhemmalle pahoinvointia?
Mun tapaus sai nyt hiljalleen sinettinsä kun sovittiin Kelan kanssa maksuohjelmasta. Maksan noin 550 eur/kk. Tilanteessa, jossa maksukykyni olisi negatiivinen taulukkoelinkustannusten mukaan jos todellisuus huomioitaisiin.
Tienaan bruttona noin 55 k€ vuodessa. Siitä veroihin menee 17 k€. Lyhennän yrityslainoja joista osituksessa minulle jäi kaikki yhteisistä lainoista sekä velvoite jatkaa y
Nyt se alkaa. Tilillä ja luottokortilla ei enää ollut neljää kymppiä kummallakaan saldoa kun kävin ruokakaupassa. Jakaminen kahtia auttoi ja sain vielä parin päivän ruoat ostettua. Nyt sitten yli pari viikkoa ihmetellään mistä bensat töihin menemiseen ja ruokaa.
Onpa sinulla raha-asiat sekaisin.
Mutta lasten elatus on kuitenkin yhteinen vastuu. 550€/kk on korkeintaan kohtuullinen elatusmaksu kahdesta lapsesta.
Aikuisten velkasotkut eivät mene lasten hyvinvoinnin edelle.
Minulla on ehdotus kaikille miehille jotka uskovat että ne muutama satanen kuussa kustantaa lapsen tarpeiden lisäksi sille äidille lomia ja täytettä huuliin: ruvetkaa te itse lapsen huoltajaksi. Sittenhän te saatte ne mittaamattomat tulot omaan käyttöön ja ex maksaa vuorostaan teidän kaljat ja kalastusreissut ja autoon uudet vanteet. Mitä nyt vähän ruokaa joudutte lapselle ostamaan, ja pari t-paitaa vuodessa. Helppoa kuin mikä.
Kuuluuko tähän 22k€- nettotuloihin myös yrityksestä saadut tulot?
Vierailija kirjoitti:
Maksoin koko vuoden, mutta jouduin pyytämään lupaa nähdä lapseni syntymäpäivänä. Kun soitin, uusi mies vastas ja sano: ei käy nyt. Olenko mä pankkiautomaatti vai isä? Mitta on täynnä.
Jos tuommoinen on totta, niin on riskinä, että joku ei niin tunnollinen etäisä lopettaa yrittämisen ja alkaa downshiftaamaan.
En itse ainakaan jaksaisi paljon ylitöissä sykkiä, jos hyöty menee muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoin koko vuoden, mutta jouduin pyytämään lupaa nähdä lapseni syntymäpäivänä. Kun soitin, uusi mies vastas ja sano: ei käy nyt. Olenko mä pankkiautomaatti vai isä? Mitta on täynnä.
Jos tuommoinen on totta, niin on riskinä, että joku ei niin tunnollinen etäisä lopettaa yrittämisen ja alkaa downshiftaamaan.
En itse ainakaan jaksaisi paljon ylitöissä sykkiä, jos hyöty menee muille.
Pitäisi olla molempien osapuolten näkemys asiasta.
Mitä menoja tarkoitat?