Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen ihmetellyt sitä, että mihin ne isät oikein eron jälkeen katoavat? Kaikki mun naispuoliset kaverini joilla lapsia ja eronneet, jotenkin kummasti sen eron jälkeen ottavat ne lapsukaisensa asumaan luokseen ja isää ei näy missään ei ikinä. Ja usein se on ongelma, josta valittavat, kun eivät halua sen olevan niin. Mieluummin kuulemma pistäisivät ne kakarat asumaan isälleen tai edes puolittaisivat sen käytetyn ajan mutta kun ei. Että pienintä mitä katoava mies voi tehdä on mukisematta maksaa sen mitä pitää.
Siinäpä onkin hienoja äitejä, kun omat lapset ovat kuin jokin rangaistus josta pyritään eroon. Ei ihme että raha merkkaa niin paljon näille uhrilähiäideille. Omasta lapsesta pitäisi saada oikein palkkaa, kun on niin kamalaa.
Miehet ne oikeita sankareita ovatkin. Tykkäävät ihan hirveän paljon lapsistaan, kunhan joku muu hoitaa, kasvattaa ja elättää ne. Hyvällä tuurilla muistavat lapsen nimen, mutta ikää pitää miettiä ja siinäpä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käytönnössä joka päivä on tehtävä uusi lämmin ruoka ja määrä on jokseenkin sama riippumatta siitä, syökö sitä sinä päivänä kolme vai kahdeksan ihmistä."
Mutta niinä päivinä, kun syöjiä on kahdeksan sijaan kolme, siitä jää pakkaseen tai seuraavalle päivälle monta annosta. Ruuan kulutus ei ihan oikeasti ole sama syöjien määrästä riippumatta. Joku yksittäinen suosikki- tai inhokkiruoka ja sen kulutus ei tätä tosiasiaa muuta.
Niin, käsittääkseni selitin noita eri muuttujia vaikutuksineen juuri edellä. Hävikki kyllä ruoasta riippuen kasvaa vähemmillä syöjillä koska kaikkea ei voi pakastaa tai ehtii pilaantua ja joka päivä on tehtävä uusi ruoka, meillä on liikaa nirsoilijoita. Toinen seikka on yksikkökustannukset, joita volyymin kasvatus ihan poikkeuksetta pienentää. Lisäksi köyhän säästökeinot, joihin on paremmin mahiksia isommilla määri
Ruoka säilyy jääkaapissa syömäkelpoisena hyvin 3-4 päivää. Syö itse, jos kakaroillesi ei ruoka kelpaa. Sano niille myös se, että edellisenä päivänä pitää ilmoittaa kuka on syömässä ja kuka ei. Hävikki on ihan oma mokasi.
Äiti on yleensä lähivanhempi ja jos isä on joka toinen vl isukki niin maksaa elarit tulojen mukaan. Äitihän on silloin enemmän lasten kanssa. Sitten jos on 50/50 niin kumpikin osallistuu maksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tähän, ei kai tuon määrän (60e ja lapsilisät) pitäisikään kaikkea kattaa. Kyllähän toisellakin vanhemmalla on jonkinlainen osuus kuluihin vai onko ajatus että elareita maksava maksaa kaiken? En ole se jolle tämä kysymys oli esitetty.
Ap on painottanut, että oikea elatuksen määrä olisi 60€+lapsilisä/lapsi.
Tuo 60e+ lapsilisäT on kahdesta lapsesta. Ei yhdestä. 30e/lapsi on hänen mukaansa riittävä elatusraha.
Ruoka säilyy jääkaapissa syömäkelpoisena hyvin 3-4 päivää. Syö itse, jos kakaroillesi ei ruoka kelpaa. Sano niille myös se, että edellisenä päivänä pitää ilmoittaa kuka on syömässä ja kuka ei. Hävikki on ihan oma mokasi.
Ei se ole kenekään moka, se vaan on. Olen selostanut tapoja hävikin hallintaan ja se onnistuu mielestäni aika hyvin, mutta rajansa silläkin. Kaikki ruoka ei säily neljää päivää. Lisäksi jääkaappiin ei fyysiesti mahdu neljän päivän tähteitä sekä kaikkea jatkuvasti kuluvaa tavaraa ja vielä esim. neljän seuraavan päivän valmistustarpeita. Ja jos jokaiselta päivältä kertyy vaikka neljän ihmisen tähteet, niin ei niitä ehdi yksi tai kaksi ihmistä edes syödä vaan sitä kertyy ja vanhenee enemmän kuin kuluu.
Ilmoitusvaateesi on soveltumaton nirsoilevien lasten tai oikuttelevien teinien kanssa. Vaikka oletettavasti olisivat ruokailemassa, eivät silti tule syömään tai ottavat vain nokareen koska pahaa. Isommat saattaa omilla rahoillaan mässätä sipsiä ja energiajuomia vatsan täyteen eikä lihakeitto maistukaan. Koskaan ei voi tietää. Siitä sitten meteli nouseekin, ellei jokaiselle riitä kylliksi kun sattuu päivä jolloin kaikille maittaa ja on nälkä. Lisäksi ruoat suunnitellaan ja ostetaan kerran-kaksi viikossa eli rutkasti etukäteen joten edes edellispäivän ilmoituksella ei ole mitään hyötyä.
Vaikuttaa että sulla ei kauheasti ole kokemusta isomman ja erilaisia lapsia sisältävän perheen ruokinnasta. Mulla on aika paljon ja se vaatii kyllä oman panostuksensa että selviää siedettävin kustannuksin, mutta olen myös hyvä siinä. Rajansa silti kaikella. Liikkuvia palasia ja tuntemattomia tekijöitä on liikaa, täsmäsuunnittelu on mahdotonta ja kyse on kaaoksen hallinnasta enemmänkin. Tärkeimpänä pidän, että jokaisella lapsella on AINA riittävästi kelvollista ja hyvää ruokaa jos ei lapsen omaa hyivittu-asennoitumista huomioida. Isolla jengillä ja niukoilla rahoilla on pakko hyväksyä että joka päivä on joku joka inhoaa sen päivän ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tähän, ei kai tuon määrän (60e ja lapsilisät) pitäisikään kaikkea kattaa. Kyllähän toisellakin vanhemmalla on jonkinlainen osuus kuluihin vai onko ajatus että elareita maksava maksaa kaiken? En ole se jolle tämä kysymys oli esitetty.
Ap on painottanut, että oikea elatuksen määrä olisi 60€+lapsilisä/lapsi.
Tuo 60e+ lapsilisäT on kahdesta lapsesta. Ei yhdestä. 30e/lapsi on hänen mukaansa riittävä elatusraha.
Mielestäni se ei ole elatusraha, kun suurin osa kuluista katetaan 50/50 vuoroasumisella ja tuolla summalla katetaan muita menoja puoliksi jakaen, joita vielä maksettavaksi jää. T. asia-ap (ei ketjun ap)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole kenekään moka, se vaan on. Olen selostanut tapoja hävikin hallintaan ja se onnistuu mielestäni aika hyvin, mutta rajansa silläkin. Kaikki ruoka ei säily neljää päivää. Lisäksi jääkaappiin ei fyysiesti mahdu neljän päivän tähteitä sekä kaikkea jatkuvasti kuluvaa tavaraa ja vielä esim. neljän seuraavan päivän valmistustarpeita. Ja jos jokaiselta päivältä kertyy vaikka neljän ihmisen tähteet, niin ei niitä ehdi yksi tai kaksi ihmistä edes syödä vaan sitä kertyy ja vanhenee enemmän kuin kuluu.
Ilmoitusvaateesi on soveltumaton nirsoilevien lasten tai oikuttelevien teinien kanssa. Vaikka oletettavasti olisivat ruokailemassa, eivät silti tule syömään tai ottavat vain nokareen
No ei tosiaan minulla ole ollut tuollaisia ongelmia. Kertaakaan en ole lasten suusta kuullut "yök mitä ruokaa, en syö". Jos on edellisten päivien jämiä, ei siinä uutta ruokaa tehdä. En ymmärrä teidän tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen ihmetellyt sitä, että mihin ne isät oikein eron jälkeen katoavat? Kaikki mun naispuoliset kaverini joilla lapsia ja eronneet, jotenkin kummasti sen eron jälkeen ottavat ne lapsukaisensa asumaan luokseen ja isää ei näy missään ei ikinä. Ja usein se on ongelma, josta valittavat, kun eivät halua sen olevan niin. Mieluummin kuulemma pistäisivät ne kakarat asumaan isälleen tai edes puolittaisivat sen käytetyn ajan mutta kun ei. Että pienintä mitä katoava mies voi tehdä on mukisematta maksaa sen mitä pitää.
Siinäpä onkin hienoja äitejä, kun omat lapset ovat kuin jokin rangaistus josta pyritään eroon. Ei ihme että raha merkkaa niin paljon näille uhrilähiäideille. Omasta lapsesta pitäisi saada oikein palkkaa, kun on niin kamalaa.
Ai sun mielestä se, että miehen pitää maksaa puolet oman lapsensa elatuksesta, on "palkkaa" äidille? Entäs kun tämä äitikin maksaa oman lapsensa kuluista puolet, niin onko sekin palkkaa isälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan sitä mieltä ettei miehen tarvitse elättää omaa lastaan? Miten perustelet tämän mielipiteesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassusti luet. Hän sanoo, et isät ovat häippässeet, sinä luet et naiset haluu palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Useinhan eron syy on siinä, että mies katosi arjesta jo liiton aikana. Aiheutti vain sotkua ja rahanmenoa kotona.
Miehelle on tietysti noissa tapauksissa shokki jo sekin, kun pitää itse ostaa oma ruoka ja omat tiskirätit, vessapaperit, pesuaineet sun muut. Eksän luona semmoiset ilmestyvät kotiin ilmaiseksi. Siksi se lapsen eläminenkään ei voi mitenkään maksaa satasta kuussa. Haloo, lapsiaan elää siellä eksän luona, missä mikään ei maksa mitään. Mies tietä ihan kokemuksesta, ettei siellä ole mitään arjen menoja. Sen sijaan nyt miehellä on kova homma elättää itsensö, kun kaikki on yhtäkkiä niin kallista. Ei riitä rahaa sponssata lapsia ja eksän ilmaishuushollia!
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Elatusmaksun suuruuden ei pitäisi riippua tuloista, vaan olla kiinteä summa, joka riippuu lapsen hoitopäivien jakautumisesta.
Onneksi elarin suuruus määräytyy tulojen mukaan. Vanhemmalle lapsen hyvinvoinnin tulee olla tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ne oikeita sankareita ovatkin. Tykkäävät ihan
Joo ja sitten kun tulee konflikteja lasten kanssa, niin äiti ei tule toimeen tai osaa puhua oikein tms. Ja niitä tulee kas kumma jotenkin enemmön äidin kanssa, kun äitikin 80% niistä paikalla tai joutuu käsittelemään.
Sitten jos yksikin rike havaitaan, se on ilman muuta vanhemmuuden vakavaa laiminlyöntiä ja mies tekisi varmasti paremmin omalla vuorollaan, joita ei ole.
Sohvalta huudellaan neuvoja parhaimmillaan eikä niitäkään välttämättä suoraan lapsille, vaan äidille. Joskus joituu sanomaan, että sano vaan suoraan lapselle.
Olen saanut kehuja lähinnä hyvännäköisten vaatteiden ostamisesta. Hintoja on joutunut valehtelemaan alaspäin, vaikkka mitään kalliita en ostele. Muuten tuli napinaa, kun ilmaiseksi nekin pitäisi järjestyä.
Vierailija kirjoitti:
Useinhan eron syy on siinä, että mies katosi arjesta jo liiton aikana. Aiheutti vain sotkua ja rahanmenoa kotona.
Miehelle on tietysti noissa tapauksissa shokki jo sekin, kun pitää itse ostaa oma ruoka ja omat tiskirätit, vessapaperit, pesuaineet sun muut. Eksän luona semmoiset ilmestyvät kotiin ilmaiseksi. Siksi se lapsen eläminenkään ei voi mitenkään maksaa satasta kuussa. Haloo, lapsiaan elää siellä eksän luona, missä mikään ei maksa mitään. Mies tietä ihan kokemuksesta, ettei siellä ole mitään arjen menoja. Sen sijaan nyt miehellä on kova homma elättää itsensö, kun kaikki on yhtäkkiä niin kallista. Ei riitä rahaa sponssata lapsia ja eksän ilmaishuushollia!
Käyhän juttelemassa mielenterveystyön ammattilaiselle traumoistasi ja pään sisäisistä ongelmistasi. On sanomattakin selvää että tarvitset apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se on kun on laissa päätetty että naisella ja miehellä ei ole eroa. Nainen voi jättää lapsen vaikka synnärille ja soittaa miehelle että "hae ä päräsi, moikka".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyhän juttelemassa mielenterveystyön ammattilaiselle traumoistasi ja pään sisäisistä ongelmistasi. On sanomattakin selvää että tarvitset apua.
Moneskos mielenterveysongelmainen nainen se ap tässä langassa mielestäsi on? Jännä kun sinun mielestäsi kaikki ovat hulluja ja avun tarpeessa. Isäsi laukoo tappouhkauksia ja sinun mielestäsi naiset päästään vialla. Jännä juttu, jännä juttu, joo-o...
Vierailija kirjoitti:
Moneskos mielenterveysongelmainen nainen se ap tässä langassa mielestäsi on? Jännä kun sinun mielestäsi kaikki ovat hulluja ja avun tarpeessa. Isäsi laukoo tappouhkauksia ja sinun mielestäsi naiset päästään vialla. Jännä juttu, jännä juttu, joo-o...
Ööö, mitä mä just luin? Täällä pyörii oikeasti sertifioituja sekopäitä. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Elatusmaksun suuruuden ei pitäisi riippua tuloista, vaan olla kiinteä summa, joka riippuu lapsen hoitopäivien jakautumisesta.
Onneksi elarin suuruus määräytyy tulojen mukaan. Vanhemmalle lapsen hyvinvoinnin tulee olla tärkein.
Harmi että elarin suuruudessa ei huomioida myös menoja reilusti ja tasapuolisesti.
Vanhemman pahoinvointi ei voi olla hinta jonka jotkut joutuvat elarisysteemistä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitusvaateesi on soveltumaton nirsoilevien lasten tai oikuttelevien teinien kanssa. Vaikka oletettavasti olisivat ruokailemassa, ei
No ei tosiaan minulla ole ollut tuollaisia ongelmia. Kertaakaan en ole lasten suusta kuullut "yök mitä ruokaa, en syö". Jos on edellisten päivien jämiä, ei siinä uutta ruokaa tehdä. En ymmärrä teidän tyyliä.
Niin, usein vahvimmat mielipiteet ainoasta oikeasta totuudesta tulevat juuri niiltä, jotka eivät ymmärrä elämän kirjoa ja erilaisia tilanteita.
Mua huvittaa ihan eri aiheyhteyksissäkin mistä tahansa elämän pulmista keskusteltaessa, kun suurin viisaus ongelmien ratkomiseen löytyy aina heiltä jotka toitottavat kovaan ääneen kuinka heillä ei ikinä ole edes ollut kyseistä ongelmaa ja yleensä suoraan syyttävät tai vihjaavat ongelmaan törmännyttä jotenkin kyvyttömäksi. Ihan sama vaikka olisi pää irronnut onnettomuudessa, jo löytyy tusina neuvomaan mitä kaikkea uhri teki väärin onnettomuuteen joutuakseen.