Elatusmaksujärjestelmä on aikansa elänyt ja rikki
Sanon tämän nyt suoraan: nykyinen elatusmaksusysteemi on täysin epäreilu ja vanhanaikainen. Lapsesta huolehtiminen on toki yhteinen vastuu, mutta miksi toinen vanhempi yleensä isä määrätään automaattisesti käveleväksi lompakoksi ilman, että kukaan kysyy miten rahat käytetään?
Moni maksaa kiltisti joka kuukausi, vaikka ei saa päättää lapsen asioista, nähdä tätä kuin satunnaisesti, ja usein joutuu katsomaan, kun ex-puoliso käyttää rahat uusiin huulitäytteisiin tai Teneriffan matkoihin. Lapsen hyväksi? Toki, silloin kun niin tehdään mutta kukaan ei valvo sitä. Äiti voi puhaltaa rahat menemään mihin hölynpölyyn ikinä huvittaa.
Miksi emme puhu siitä, että elatusmaksut ovat monelle keino manipuloida ja kontrolloida?
Miksi elatusvelvollisuus toimii oletuksilla, jotka eivät enää vastaa nykyaikaa?
Jos nainen ei hoida lapsiaan hän on huono äiti.
Jos mies ei maksa hän on rikollinen.
Missä kohtaa tämä muuttui oikeudenmukaiseksi?
On korkea aika päivittää koko järjestelmä 2020-luvulle, vai jatketaanko muka vanhalla rikkinäisellä kaavalla, jossa toinen maksaa ja toinen korjaa hedelmät ja kontrolloi?
Kommentit (2169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat paljon muutakin kuin ruokaa ja saippuaa.
Näin on, mutta niitä ei mitata rahassa eikä makseta elareina.
Mahtavaa!
Kerro mistä nämä saa ilmaiseksi:
Asumisneliöt lapsille
Sähkö + vesi
Huonekalut
Petivaatteet
Vaatteet
Kengät
Urheiluvälineet
Harrasmaksut
Matkaliput
Huvittelu
Taskurahaa
Syntymäpäiväjuhlat
Elektroniikka
Liittymät
Lääkkeet
Voiteet yms terveystuotteet
Sairastumiseen liittyvät kulut
Vakuutukset
Kampaamokäynnit
Polkupyörät
Silmälasit
Aurinkolasit
Muut yllättävät menot
Jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa!
Asumisneliöt lapsille
Sähkö + vesi
Huonekalut
Petivaatteet
Vaatteet
Kengät
Urheiluvälineet
Harrasmaksut
Matkaliput
Huvittelu
Taskurahaa
Syntymäpäiväjuhlat
Elektroniikka
Liittymät
Lääkkeet
Vakuutukset
Kampaamokäynnit
Polkupyörät
Silmälasit
Aurinkolasit
Muut yllättävät menot
Ikävä kannaltasi että älyä ei saa edes rahalla.
"Exän omat tulot siis olisivat jo riittäneet lasten elatukseen täysin, minulta ei edes tarvitsisi mitään."
Valitettavasti tällä ei ole mitään merkitystä. Molemmat vanhemmat ovat vastuussa elatuksesta. Se että lähihuoltaja on hyvätuloinen on tietenkin lasten etu, mutta ei poista sinun elatusvelvollisuuttasi millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
"Exän omat tulot siis olisivat jo riittäneet lasten elatukseen täysin, minulta ei edes tarvitsisi mitään."
Valitettavasti tällä ei ole mitään merkitystä. Molemmat vanhemmat ovat vastuussa elatuksesta. Se että lähihuoltaja on hyvätuloinen on tietenkin lasten etu, mutta ei poista sinun elatusvelvollisuuttasi millään lailla.
Eihän kukaan niin ole väittänytkään. Kyse oli siitä että minulla ei ole tosiasiallisesti elatuskykyä. Siitä huolimatta lasten elatus olisi turvattu vaikka elatusvelvollisuuteni olisi todettu olemattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan niin ole väittänytkään. Kyse oli siitä että minulla ei ole tosiasiallisesti elatuskykyä. Siitä huolimatta lasten elatus olisi turvattu vaikka elatusvelvollisuuteni olisi todettu olemattomaksi.
Jos sinut olisi todettu elatuskyvyttömäksi, yhteiskunta olisi hoitanut sinun elatusvelvollisuutesi puolestasi. Elatuskyvyttömyyskään ei tarkoita sitä että lapset eivät olisi oikeutettuja elatukseen molemmilta vanhemmiltaan.
Taas sankari, joka kuvittelee, että jos lasten äiti, joka lapset lähes yksin hoitaa, on hyvätuloinen, lasten isänä voi luistaa myös omien lasten elatuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuleekin monelle yllätyksenä, kun aletaan oikeasti laskea paljonko on lapsen/lasten osuus asumiskuluista ja ruoasta, minkä päälle tulee vaatekustannukset ja tarvikehankinnat, harrastusmenot ja muut kustannukset, et kappasta vaan näistähän tuleekin oikeastaan isompi summa kuin mitä kuvitellaan. Mitä ne lapset nyt tarttis, parikymppiä kuukaudessa tai jotain? Sitten itketään, miten joudutaan maksamaan eksän asumista ja elintasoa, kun todellisuudessa katetaan osa lapsen osuudesta näihin.
Näinhän se on. Jos isä maksaa joka kuukausi 200 e ja kuvittelee, että siitä riittää äidin huulitäytteisiin, niin hän on aika lailla pihalla kuluista.
Miten nämä elatusmaksuista valittavat isät kuvittelevat sen lapsen kulujen olevan niin pienet, että kun äiti maksaa puolet ja isä puolet, niin 200+200 e on aivan hurjan suuri summa ja siitä jää säästöönkin.
Ne kuvittelee, että äiti maksaa 0e ja lapsi kuluttaa jonkun 20 e ja loput rahat hassaa äiti itseensä
Eipä niillä peruselatusmaksuilla kateta kuin juuri se puolet lapsen kuluista. Miehillä ei useinkaan ole käsitystä arjen kuluista lasten osalta. Ehkä myös naisten syy, ettei näistä kuluista keskustella kun vielä ollaan yhdessä. Ja miksei hyvätuloinen mies haluaisi lapsensa parasta, esim. hyvät harrastukset. Elareilla ei naiset rikastu. Kyllä siinä yleensä takkiin tulee kun lasta hoitaa, kaikkea ei tietenkään voi mitata rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä menoja tarkoitat?
Kuinka vanhemman pahoinvointi voidaan ottaa huomioon laskettaessa elatusmaksua?
Samoin kuin lapsen h
Lastenvalvojan laskelmassa taitaa olla lapsen etu tärkeämpi ja hyvä niin.
Miksi sinusta on hyvä, että ylikorkeilla elareilla voidaan tuottaa vanhemmalle pahoinvointia?
Mun tapaus sai nyt hiljalleen sinettinsä kun sovittiin Kelan kanssa maksuohjelmasta. Maksan noin 550 eur/kk. Tilanteessa, jossa maksukykyni olisi negatiivinen taulukkoelinkustannusten mukaan jos todellisuus huomioitaisiin.
Tienaan bruttona noin 55 k€ vuodessa. Siitä veroihin menee 17 k€. Lyhennän yrityslainoja joista osituksessa minulle jäi kaikki yhteisistä lainoista sekä velvoite jatkaa y
EI mene noin. Sun tulot ja menot otetaan huomioon laskelmissa.
Miksi sä et halua elättää omaa lastasi? Ne rahat ei mene sun eksälle vaan sun oman lapsen elämään.
Vierailija kirjoitti:
Tulojen muutos kuuluu ilmoittaa, eikä yrittää salata.
Niinpä. Hyvä isä olisi ilmoittanut itse asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko tähän 22k€- nettotuloihin myös yrityksestä saadut tulot?
Ihan kaikki tulot.
Tilanne on siis tällä hetkellä sellainen, että noin 1700 eur/kk nettotuloista Kela perii minulta 550 eur/kk elarivelkaa, jonka ex ahneuttaan hommaili asiasta koskaan edes todella yrittämättä sopia ja neuvotella. Aiemmin lapset asuivat 50/50 ja muut kulut jaettiin puoliksi säntillisesti, mistä tuli noin 60 eur/kk/huoltaja lapsilisien jälkeen. Maksuosuuteni kasvoi siis 490 eur/kk kattaen käytännössä vain asumiseen liittyvät menot. Missään tapauksessa ikinä ei lasten pitoon luonani 50/50 olisi kulunut lähellekään noin suurta summaa. Eihän mulla köyhänä olisi ollut eikä ollut koskaan sellaiseen varaa. Käytännössä kaksi lasta kaksi viikkoa kuussa lisälapsina isossa perheessä aiheuttaa luokkaa 150 eur/kk kulut maksim
" Käytännössä kaksi lasta kaksi viikkoa kuussa lisälapsina isossa perheessä aiheuttaa luokkaa 150 eur/kk kulut maksimissaan"'
Missä maailmassa sä oikein elät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa!
Asumisneliöt lapsille
Sähkö + vesi
Huonekalut
Petivaatteet
Vaatteet
Kengät
Urheiluvälineet
Harrasmaksut
Matkaliput
Huvittelu
Taskurahaa
Syntymäpäiväjuhlat
Elektroniikka
Liittymät
Lääkkeet
Vakuutukset
Kampaamokäynnit
Polkupyörät
Silmälasit
Aurinkolasit
Muut yllättävät menot
Lusmu-isien mielikuvituskaupasta. Sama liike hommaa naisille huuliin täytteet, naamaan botoksit, ripsipidennykset, etelänlomat ja lukemattomat sisustustyynyt 200 eurolla kuussa. On meinaan mahtavat diilit!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä menoja tarkoitat?
Kuinka vanhemman pahoinvointi voidaan ottaa huomioon laskettaessa elatusmaksua?
Samoin kuin lapsen h
Lastenvalvojan laskelmassa taitaa olla lapsen etu tärkeämpi ja hyvä niin.
Miksi sinusta on hyvä, että ylikorkeilla elareilla voidaan tuottaa vanhemmalle pahoinvointia?
Mun tapaus sai nyt hiljalleen sinettinsä kun sovittiin Kelan kanssa maksuohjelmasta. Maksan noin 550 eur/kk. Tilanteessa, jossa maksukykyni olisi negatiivinen taulukkoelinkustannusten mukaan jos todellisuus huomioitaisiin.
Tienaan bruttona noin 55 k€ vuodessa. Siitä veroihin menee 17 k€. Lyhennän yrityslainoja joista osituksessa minulle jäi kaikki yhteisistä lainoista sekä velvoite jatkaa y
Jos sulle jää oikeasti noin vähän, olet oikeutettu toimeentulotukeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ehdotus kaikille miehille jotka uskovat että ne muutama satanen kuussa kustantaa lapsen tarpeiden lisäksi sille äidille lomia ja täytettä huuliin: ruvetkaa te itse lapsen huoltajaksi. Sittenhän te saatte ne mittaamattomat tulot omaan käyttöön ja ex maksaa vuorostaan teidän kaljat ja kalastusreissut ja autoon uudet vanteet. Mitä nyt vähän ruokaa joudutte lapselle ostamaan, ja pari t-paitaa vuodessa. Helppoa kuin mikä.
Ehdotin, mutta ei kelvannut. Ex halusi aiemman viikkoviikon sijaan lapset kokonaan itselleen vain maksimoidakseen taloudellisen hyötynsä. Valehteli oikeudessa kirkkain kyynelsilmin sitten niin että näin myös kävi.
Niinkö hän on sanonut vai tulkitsetko asian niin, koska itse haluat lapset itsellesi vuoroviikoin minimoidaksesi elarit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko tähän 22k€- nettotuloihin myös yrityksestä saadut tulot?
Ihan kaikki tulot.
Tilanne on siis tällä hetkellä sellainen, että noin 1700 eur/kk nettotuloista Kela perii minulta 550 eur/kk elarivelkaa, jonka ex ahneuttaan hommaili asiasta koskaan edes todella yrittämättä sopia ja neuvotella. Aiemmin lapset asuivat 50/50 ja muut kulut jaettiin puoliksi säntillisesti, mistä tuli noin 60 eur/kk/huoltaja lapsilisien jälkeen. Maksuosuuteni kasvoi siis 490 eur/kk kattaen käytännössä vain asumiseen liittyvät menot. Missään tapauksessa ikinä ei lasten pitoon luonani 50/50 olisi kulunut lähellekään noin suurta summaa. Eihän mulla köyhänä olisi ollut eikä ollut koskaan sellaiseen varaa. Käytännössä kaksi lasta kaksi viikkoa kuussa lisälapsina isossa
" Käytännössä kaksi lasta kaksi viikkoa kuussa lisälapsina isossa perheessä aiheuttaa luokkaa 150 eur/kk kulut maksimissaan"'
Missä maailmassa sä oikein elät?
No jos hän tunkee kaksi lasta aina samaa petiin, ei tarvita lisäsänkyjä. Voivat varmaan käyttää samoja vaatteitakin, ei tarvita lisää vaatteita. Myös kaikki tavarat jaetaan. Sähköä tai vettä he eivät käytä. Ja 150 eurolla per kuu saa lapsi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ehdotus kaikille miehille jotka uskovat että ne muutama satanen kuussa kustantaa lapsen tarpeiden lisäksi sille äidille lomia ja täytettä huuliin: ruvetkaa te itse lapsen huoltajaksi. Sittenhän te saatte ne mittaamattomat tulot omaan käyttöön ja ex maksaa vuorostaan teidän kaljat ja kalastusreissut ja autoon uudet vanteet. Mitä nyt vähän ruokaa joudutte lapselle ostamaan, ja pari t-paitaa vuodessa. Helppoa kuin mikä.
Ehdotin, mutta ei kelvannut. Ex halusi aiemman viikkoviikon sijaan lapset kokonaan itselleen vain maksimoidakseen taloudellisen hyötynsä. Valehteli oikeudessa kirkkain kyynelsilmin sitten niin että näin myös kävi.
Niinkö hän on sanonut vai tulkitsetko asian niin, koska itse haluat lapset itsellesi vuoroviikoin minimoidaksesi elarit?
Ei se vuoroviikkojärjestely vähennä elareita kuin joitakin kymppejä. Etähuoltaja joutuu itsekin maksamaan asuinneliöt, vapaa-ajan ym. eikä sitä huomioida missään. Lapsilisät, asumistuet ja elatusmaksut menevät aina lähihuoltajalle, vaikka kulut ovat samat vaatteita, vakuutuksia ja harrastusmaksuja lukuunottamatta. Usein vaatteitakin pitää etähuoltajan ostaa, kun eivät kulje mukana. Meneekö lapsen vaatteisiin jotain 4000€ vuodessa esimerkiksi? En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinut olisi todettu elatuskyvyttömäksi, yhteiskunta olisi hoitanut sinun elatusvelvollisuutesi puolestasi. Elatuskyvyttömyyskään ei tarkoita sitä että lapset eivät olisi oikeutettuja elatukseen molemmilta vanhemmiltaan.
Niin. Mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Taas sankari, joka kuvittelee, että jos lasten äiti, joka lapset lähes yksin hoitaa, on hyvätuloinen, lasten isänä voi luistaa myös omien lasten elatuksesta.
Varattomuus ei ole luistamista. Se on fakta. Sinä olet antisankari joka ei ymmärrä halun ja kyvyn eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan bruttona noin 55 k€ vuodessa. Siitä veroihin menee 17 k€. Lyhennän yrityslainoja joista osituksessa minulle jäi
EI mene noin. Sun tulot ja menot otetaan huomioon laskelmissa.
Miksi sä et halua elättää omaa lastasi? Ne rahat ei mene sun eksälle vaan sun oman lapsen elämään.
Mitä sönkkäät? Kerroin oman tilanteeni. Minähän sen tiedän. Millä oikeuksilla kuvittelet voivasi kiistää sen ja väittää ettei se mene noin? Kun se meni tasan noin.
Minun yritystoimintani tulot huomioitiin laskelmissa, mutta ei niihin liittyviä investointivelkoja. Velat eivät katoa *puff* savuna ilmaan vain jos joku märkäkorva tuomari kopauttaa nuijaa aikansa psykopaatti-exäni valheita kuunneltuaan. Edelleen joudun ne maksamaan ja sen seurauksena elatuskykyä mulla ei ole. Sinäkään et ymmärrä mikä perustavanlaatuinen ero on kyvyssä ja halussa. Ja eksällehän me rahat todellakin menevät, kun lasten kulutus ei voi olla muuttunut moninkertaiseksi yhtäkkiä. Eikä lasten harrastukset, pukeutuminen tms. ole muuttunut mitenkään. Sen sijaan kun ex sai Kelalta kymppitonnin kertamaksut takautuvista elareista niin kuukausissa vaihtoi vasta noin kymmenvuotiaan autonsa isompaan ja monta kertaa kalliimpaan ilman mitään varsinaista tarvesyytä, on ostanut rotukoiran pennun, jne kerskakulutusta. Voi olla puhdas yhteensattuma, niinhän te haluatte väittää. Mutta näin kuitenkin nyt on. Tunnen sen naisen yli 20 vuoden parisuhteesta ja tiedän että hänellä ei raha säily.