Z sukupolvi työelämässä
Pakko näin keski-ikää lähestyvänä ihmetellä nuoremman sukupolven työelämän odotuksia ja oletuksia. Tuntuu että yhä useampi pitää tiukasti kiinni oikeuksistaan, joustoa ei löydy ja työ ei koskaan saisi kuormittaa, mutta samaan aikaan vaaditaan pääsyä pomoksi pomon paikalle ja joustoa ei löydy lainkaan. Aloitekyky on aika harvinaista ja työ ei saisi lainkaan kuormittaa.
On hienoa, että omista oikeuksista pidetään kiinni, mutta kun itse työ tehdään korkeintaan keskinkertaisesti ja vain mieluisat tehtävät valiten, on pakko ihmetellä mistä tällainen johtuu? Toki tätä näkyy myös vanhemmissa, mutta ainakin omien kokemusteni kautta tämä tuntuu olevan ennemmin sääntö kuin poikkeus nuorilla, etenkin niillä joilla on korkeakoulututkinto ja sen kautta ylenkatsotaan työssä tiettyjä tehtäviä
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Totta, ei voi kun ihmetellä kuka niistä tuollaisia on kasvattanut. Sitten kun niille vähän ärähtää ja tekee selväksi että työpaikka ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos, vaan siellä pyritään tekemään sitä rahaa mistä mm. arvon kermaperseen palkka maksetaan, niin niillä alkaa alaleuka väpättämään ja saattavat vaikka masentua. Mitään eivät saa aikaiseksi, mielensä pahoittavat jokaisesta pikkurisauksesta, naama on kiinni älypuhelimessa mutta työasioita sillä ei hoideta ja rahaa pitäisi saada. Kuinkahan nuo olisi selvinneet hengissä -70-80 -luvulla.
Millainen työpaikka mahdollistaa sen, että työasioita ei hoideta tai mitään ei saa aikaiseksi?
Moni työnantaja pitää työntekijöitä kulueränä ja säästökohteena. Aina pitäisi tehdä enemmän ja välittömästi ollaan vähentämässä väkeä jos liikevaihto vähänkään notkahtaa. Isommat yritykset ostavat pienet kilpailijat pois ja fuusioivat eli lopettavat ne ostetut.
Paskaako sitä kenenkään kannattaa mihinkään työpaikkaan sitoutua?
Vierailija kirjoitti:
Itse opetan juuri yhtä 18v kausityöntekijää. Ehkä eniten ihmetytti alussa semmonen perus uteliaisuuden puute kuin myös aloitteellisuuden puute. Ohjeetkin olen tälle kyseiselle henkilölle joutunut antamaan tarkasti, semmoinen "rivien välistä lukeminen" tuntuu uupuvan.
nuoret on tuollaisia luonnostaan. Minäkin olin kunnes isä hakkasi minut ja aloin skannata ympäristöä ja vanhempia ihmisiä siten että mitä he haluavat ja ovatko he vihaisia jostain ihmeen syystä ja mitähän tuo nyt tarkoitti ja lyökö se kohta taas ja sellaista.
Vielä nykyäänkin luen rivien välistä jopa olemattomia piilovittuiluja ja olen joutunut työpaikoilla tappeluihinkin. Lyöty toisia ja olen aina voittanut. Hakeudun niihin tilanteisiin koska etsin rivien välistä vihjeitä kuten isä neuvoi.
No, kohta ei ole millään mitään väliä kun nuoret eivät saa enää töitä ja heidätkin laitetaan ilmaistöihin toimeentulotukea vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on ääretön itsekkyys ja kyvyttömyys huomioida muita. Valtaosa nuorista (alle 30v.) ymmärtää sen, että työ on yhteispeliä ja pitää aina omien vaatimusten kohdalla huomioida se, mitä sitten tapahtuu ja kuka sitten tekee ko. työn. Nyt on jo yksittäisiä, tulvaisuudessa lisääntyy vaan, tyyppejä, jotka tulee töihin ja sitten alkaa valikointi. Valikointi tarkoittaa sitä, että nimeävät työtehtäviä, joita eivät halua tehdä. Tietysti se menee masennuksen/sairasloma/valituksen kautta. Sitten nämä vapautetaan siitä ikävästä tehtävästä ja se tarkoittaa, että työkaverit tekee sitä hommaa sitten senkin puolesta. Usein kyseinen tehtävä on kaikille ikävin osa työtä ja sitä on vaan pakko kaikkien tehdä välillä. Sitten nämä vaan näkee sen, että he eivät halua ja suostu. Heistä tuntuu pahalta ja ahdistaa. Ja lopputuloksena saavat valita heille sopivimmat työtehtävät ja muille jää paska kauhottavaksi.
Heitän teoreettisen esimerkin: Työskennellään jossain ihotautipuolella. Kukaan ei haluaisi kaivella vanhojen ihmisten jalkasieniä. Se on jokaisen inhokkihomma. Mutta sitä kaikki joutuu tekemään, koska ei ole vaihtoehtoja ja se on osa työtä. Sitten tulee nuori ihminen, jota masentaa ja ahdistaa ko. tehtävä. Lopputuloksena hänen ei tarvitse enää tehdä sitä, joten muut sitten tekee sitä kaikkien inhokkia entistä enemmän. Eikä tämä nuori ymmärrä edes, mitä teki väärin. Hänestä asia ei ole muille ongelma, koska muut eivät ahdistu ja käy valittamassa.
Olkoonkin vain teoreettinen esimerkki, niin järjestelmässä on jotain vikaa, jos tällaisilla perusteilla voi rajata työtehtäviä. En usko hetkeäkään, että kukaan työterveyslääkäri suosittelisi tällaista.
Vierailija kirjoitti:
Totta, ei voi kun ihmetellä kuka niistä tuollaisia on kasvattanut. Sitten kun niille vähän ärähtää ja tekee selväksi että työpaikka ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos, vaan siellä pyritään tekemään sitä rahaa mistä mm. arvon kermaperseen palkka maksetaan, niin niillä alkaa alaleuka väpättämään ja saattavat vaikka masentua. Mitään eivät saa aikaiseksi, mielensä pahoittavat jokaisesta pikkurisauksesta, naama on kiinni älypuhelimessa mutta työasioita sillä ei hoideta ja rahaa pitäisi saada. Kuinkahan nuo olisi selvinneet hengissä -70-80 -luvulla.
Rekryssä kenties ongelmia, kun tuollaisia tapauksia työpaikalle eksynyt? Tai sitten, kun palkataan pomon ja pomon kavereiden tenavoita, niin jälki sen mukaista🤔🤔
Mä en halua olla mikään rivityöläinen vaan pomo
T.18m
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekryssä kenties ongelmia, kun tuollaisia tapauksia työpaikalle eksynyt? Tai sitten, kun palkataan pomon ja pomon kavereiden tenavoita, niin jälki sen mukaista🤔🤔
Jokainen voi miettiä, menisikö itse töihin sellaiselle työpaikalle, jossa ärhennellään ja nimitellään, olettaen, että parempiakin vaihtoehtoja on? Aivan, sellaisiin firmoihin ajautuvat he, jotka eivät muualle pääse.
Missä työpaikassa saa valita vain mieluisia tehtäviä? Kuulostaa työnjohdollisilta ongelmilta.
Oon mun työpaikan maincharacter. Oon big bossi
M23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen työpaikka mahdollistaa sen, että työasioita ei hoideta tai mitään ei saa aikaiseksi?
Eihän tässä ole kyse siitä että työpaikka tämän mahdollistaisi, vaan siitä että zetat tulevat paikalle näiden oletusten kanssa. Kun huomaavat että eivät saakkaan kirsikkaa kakusta ilman mitään vaivannäköä alkaa kamala valitus ja ulina millä omaa tahtoa halutaan läpi. Vetoavat kaikkeen ja kokevat heti tulevansa syrjityiksi tai kiusatuiksi, kun töissä odotetaan sovittujen tehtävien suorittamista
Vierailija kirjoitti:
Missä työpaikassa saa valita vain mieluisia tehtäviä? Kuulostaa työnjohdollisilta ongelmilta.
Katso edellinen vastaus. Kyse ei ole työpaikasta tai johtamisen haasteista, vaan zetojen ihmeellisestä asenteesta. Siihen toki työssä tulee puuttua, mutta usein nämä zetat siitä sitten vasta loukkaantuvatkin ja reflektiokyky nolla.
Ja tämän sukupolven piti olla diginatiiveja. Useampikin konsulentti on näin käynyt kertomassa meille keski-ikäisille. Silti täytyy opettaa liitetiedoston lisääminen sähköpostiin.