Kieli poskessa: millä tavalla olet "eliittiä"?
Itse en dokaa ja olen korkeakoulutettu.
Entä te?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Köyhässä Suomessa olet eliittiä jos vuositulot 50k€ näin vähällä pääsee eniten tienaavaan kymmenykseen! Olen hoitsu ja ylitöillä viime vuoden tulot 52k€ jee!
Raha ei tee ihmisestä eliittiin kuuluvaa. Se on sivistys ja korkeammat päämäärät. Se, ettei oleminen ja tekeminen ole enää toimeentuloon liittyvää.
Vierailija kirjoitti:
18 cm.
Se voi olla myös liian iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmitön itsensäleuhkinta on ok jos liittää sanat "kieli poskessa".
Kuten myös törkeä widduilu jos sanoo "vitsi vitsi"
On se ainakin hauskempaa kuin kehuskella kodinkoneilla.
No se kodinkonelista oli varmasti vitsi. Pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan veroja ja veroluonteisia maksuja melkein 100 t€ vuodessa. Sillä sitten elätetään kaikenlaisia sosiaalisiipeilijöitä ja tukien ja lapsilisien saajia. Itselleni en saa muuta kuin yhteiskunnan perusinfran minkä saa myös ne kaikki jotka ovat verotuksessa saamapuolella.
Sitten vielä jotkut säälittävyydet kehtaavat ulista kun hyvätuloisten verotusta kevennetään joku naurettavan pieni määrä. Progressio pitäisi poistaa kokonaan ja siirtyä tasaveroon, se olisi todellista tasa-arvoa ja reilua kaikille. 100 t€:sta 30% on 30 000 € kun 30 000 €:sta se on 9 000. Eli eiköhän hyvätuloiset maksa aivan riittävästi enemmän veroja ilman progressiotakin.
Vanhassa luokituksessa olet porvari. Vaikka tienaat rahaa, olet edelleen rahan orja. Minä näen eliittiyden entisajan aateliselämänä. Toimeentulo ei ole enää merkityksellistä, olemista ohjaa henkisten arvojen tavoittelu.
Persaukisen kommentti. Raha on kivaa, sillä saa kaikkea eikä elämäntyylini olisi mahdollista ilman sitä ja olen todella tyytyväinen elämäntyyliini.
Meinasin vastata mutta en jaksanutkaan. Tämmöset jutut on niin turhia. Ei se nosta mun mielialaa kauheasti vaikka tiedän jossakin kohtaa onnistuneeni paremmin kuin joku toinen. Kun sitten niitä epäonnistumisiakin kyllä on.
Minunkin tekee mieli heiluttaa oikeaa kättä arvokkaissa tilaisuuksissa ja olisi kiva olla paavi vaikka en ole katolilainen tai edes kristitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan veroja ja veroluonteisia maksuja melkein 100 t€ vuodessa. Sillä sitten elätetään kaikenlaisia sosiaalisiipeilijöitä ja tukien ja lapsilisien saajia. Itselleni en saa muuta kuin yhteiskunnan perusinfran minkä saa myös ne kaikki jotka ovat verotuksessa saamapuolella.
Sitten vielä jotkut säälittävyydet kehtaavat ulista kun hyvätuloisten verotusta kevennetään joku naurettavan pieni määrä. Progressio pitäisi poistaa kokonaan ja siirtyä tasaveroon, se olisi todellista tasa-arvoa ja reilua kaikille. 100 t€:sta 30% on 30 000 € kun 30 000 €:sta se on 9 000. Eli eiköhän hyvätuloiset maksa aivan riittävästi enemmän veroja ilman progressiotakin.
Vanhassa luokituksessa olet porvari. Vaikka tienaat rahaa, olet edelleen rahan orja. Minä näen eliittiyden entisajan aateliselämänä. Toimeentulo ei ole enää merkityksel
Persaukisen kommentti. Raha on kivaa, sillä saa kaikkea eikä elämäntyylini olisi mahdollista ilman sitä ja olen todella tyytyväinen elämäntyyliini.
No millainen elämäntyyli sinulla on? Mä olen periaatteessa samaa mieltä, itse ostan rahalla aikaa ja vapautta. Olen tee-se-itsehenkinen downshiftaaja, ja tarvitsen aikaa harrastuksille, siispä työnteko minimiin. Liki samaan pääsisi kyllä myös yhteiskunnan varoilla, tosin luultavasti ilman matkustelua. Me ollaan kesät tien päällä, diy sekin. Välillä mietin mutta muuta sitä tekisi, en ole keksinyt. Kaipa se itsensä toteuttaminen on se juttu, se jos mikä on elitististä jo ihan Maslowinkin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa luokituksessa olet porvari. Vaikka tienaat rahaa, olet edelleen rahan orja. Minä näen eliittiyden entisajan aateliselämänä. Toimeentulo ei ole enää merkityksel
Olet silti porvari. Sinulla ei ole henkisiä päämääriä, jotka ylittävän toimeentulon hankkimisen.
Teen etätöitä hyvällä palkalla ja työsuhde-eduilla.
Olen liikunnallinen ja hyväkroppainen keski-ikäinen. Juoksen 30-50km viikossa ja käyn pilateksessa.
Minulla on paljon rahaa säästöissä ja sijoituksissa, mutta silti varaa viikoittaiseen kahvilakäyntiin tyttären kanssa, kaukomatkoihin ja merkkivaatteisiin.
No, oikeasti en laske näistä mitään mihinkään eliittijuttuihin. Normijuttuja.
Käytin viime vuonna matkusteluun yli 15 000€ (eikä tästä ole mitään velkaa, kaikki säästöistä/tuloista maksettuja).
Mulla on neljä moottoripyörää 🏍
Olen julkaissut kaksi runokirjaa, olen boheemi taiteilija, uniikki, lumihiutale... :)
Osaan todella monenlaisia asioita ja opin helposti ja nopeasti uutta. Korkeakoulututkintokin on. Taloudellista hyötyä näistä ei ole juuri ollut, mutta onneksi on hyvätuloinen mies.
Taloudellisesti emme liene varsinaisesti eliittiä, mutta tarpeeksi hyvin menee. On velaton talo, kaksi kohtuullisen hyvää autoa, itselleni ostin juuri toisen moottoripyörän, ei kalliin mutta kuitenkin. Kaupoissa ei tarvitse kymppejä laskea, ja säästössä sen verran ettei oikeastaan mikään odottamaton meno voi kaataa taloutta.
Oikeaa eliittiä lienee se että itselläni on FT-tutkinto ja vakityö yliopistossa. Vaimo on myös ammatti-ihminen, koulutustaan vastaavassa virassa.
Kai sekin on eliittiä että muistaakseni kumpikaan meistä ei ole koskaan ollut päivääkään työttömänä.
Olen ollut saman miehen kanssa naimisissa kohta 20 vuotta, ja itse vain harrastan työntekoa, koska mies tienaa niin hyvin.
En ryyppää, kolme lasta ja kaikilla kallis harrastus, sekä iso tilava asunto läheltä kaupungin keskustaa.
"Minä näen eliittiyden entisajan aateliselämänä. Toimeentulo ei ole enää merkityksellistä, olemista ohjaa henkisten arvojen tavoittelu. "
Entisajan aateliselämä ei kyllä ollut välttämättä lainkaan tuollaista. Monilla oli isoja rahavaikeuksia, koska elämäntyyli saattoi olla juopotteleva, oli pelivelkoja tai sitten se oli hyvinkin pikkuporvarillista pyrkyryyttä eteenpäin uralla. Aatelista elämäntyyliä siis oli hyvin monenlaista, tosin ruumiillisen työn tekeminen ei ollut sopivaa. Henkisten arvojen tavoittelu oli kuitenkin harvinaista, vaikka moni sellaisia tavoitellut päätyikin historiassa mainituksi (ja mielikuva aatelisista välittyi sen vuoksi tuollaiseksi kuin sinulla on). Itse sattumoisin kuulun äidin puolelta taiteelliseen aatelissukuun, mutta varallisuus tuli miehen puolelta, joten aatelisuus loppui siihen 1800-1900-luvun vaihteessa. Venäläisissä aatelissuvuissa aatelisarvo peritytyy vanhimmalle pojalle, vaikka nainen säilyttikin statuksensa. Ruotsalaisissa aatelissuvuissa aatelisarvo siirtyi myös naisille, jos suvun säännöt sallivat.
Vierailija kirjoitti:
Olen eläkkeellä oleva konepajayrittäjä, ammattikoulu suoritettu. Yritykseni olen myynyt. Nyt on eläke 7106 euroa kuukaudessa netto, iso asunto, kesäasuntona maatila, jonka pellot olen vuokrannut naapurin maanviljelijälle, pari autoa, veneitä, mönkijä ja lumikelkka. Lapsellani on akateeminen koulutus ja hyvä työpaikka, ja hänen palkkansa on pienempi kuin eläkkeeni.
Eläke on sosiaaliturvaa, ei itse itselleen maksettua. Lapsesi maksavat eläkemaksuina pienestä palkastaan tuon sinun eläkkeesi. Häpeäisit tuilla eläjä!
Vanhassa luokituksessa olet porvari. Vaikka tienaat rahaa, olet edelleen rahan orja. Minä näen eliittiyden entisajan aateliselämänä. Toimeentulo ei ole enää merkityksellistä, olemista ohjaa henkisten arvojen tavoittelu. Nämä voivat olla yhteiskunnallisia, kulttuurisia, ylipäätään älyllistä ajattelua. Sama, elääkö pääomatuloilla, apurahalla vai yhteiskunnan tuella.
Käsityöläinen - porvari - eliitti.