Miten TYÖNANTAJAT saataisiin aktivoitumaan ja ottamaan yli 50 motivoituneet töihin? Keppiä?
Työmarkkinatukeen ette hallitus kyllä enää koske!
Kommentit (408)
Vierailija kirjoitti: Ei ole mitään järkeä ottaa yli 50-vuotiaita töihin, kun maahan muuttaa jatkuvasti nuorta hyvin motivoitua ja reipasta työvoimaa.
Hyvä kun yhä useampi suomalaisnuori muuttaa ulkomaille
Minkä alan yrityksessä olet töissä jos kokemuksesta, hiljaisesta tiedosta ja osaamisesta ei ole teillä yritykselle hyötyä?
Itse olen palvellut useassa suomalaisessa suuryrityksessä ja yleensä eläkkeelle siirtyviä kannustetaan vielä jatkamaan tehtävissään osa-aikaisina.
Olen tehyt pitkän uran vietiteollisuuden projekteissa ympäri maailmaa.
Jos nyt perustaisin pienen insinööritoimiston urani lopun harrastukseksi, ottaisin sinne muutaman keski-ikäisen (tk 10..30v) tekemään työt, muutaman nuoren (tk 0...10v) opettelemaan töidentekoa ja muutaman vanhemman (tk 30+) insinöörin kertomaan miten ne työt tehdään.
Just allekirjoitin työsopparin. Yleensä siihen riittää pätevyys. Mutta joku voi tosiaan ajatella että työnantajia pitäisi jotenkin pakottaa ottaa niitä epäpäteviä töihin.
M50+
Kyllä työnantajat suosivat ikääntyneitäkin. Nykyään nuori on riski palkata. Sairauspoissaolot ihan käsittämättömiä.
Toinen riskiryhmä ovat naiset. Myrkyttävät monta hyvää työmaata.
Ainakin omassa työpaikassani, jossa kuuluun vanhimpiin, noi alta 30-v on olleet minua enemmän sairaslomalla ihan järjestään, vaikka useimmilla ei ole edes lapsia...
N57
Miten jos yrityksessä on vain yksi työntekijä eikä ole töitäkään enemmälle? Minä nyt olen jo yli 50 mutta jos lähtisin toiseen paikkaan, olisiko työnantajan pakko ottaa yli 50-vuotias pelkän iän perusteella kun olen se ainoa palkallinen pienessä firmassa? Varmasti ottaisi, jos olisi paras hakija, mutta entä jos pätevää iäkästä ei ole?
Aktivoitumiskursseja eli pupuleikkejä työnantajille. Ehkä sitten piristyvät palkkaamaan työväkeä.
Vierailija kirjoitti:
Tälle ehdotukselle heti kannatusta täältä. Jos ihmisten työuria halutaan pidentää niin kuin hyvä olisi, niin ikäsyrjinnän työelämässä on loputtava. Tuntuu väärältä, että keppiä annetaan kyllä työttömille jotka tekevät kaikkensa päästäksensä töihin, mutta ei työnantajille, joille 50v työnhakija on ongelmajätettä. Olen ihmetellyt, miksi yksikään puolue ei ole tosissaan puuttunut tähän.
Ihmisten työuria ei haluta pidentää. Heitä ei vain päästetä eläkkeelle.
Sehän on vallan toinen juttu.
Ottais nyt eka alta 40 vuotiaat
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan yrityksessä olet töissä jos kokemuksesta, hiljaisesta tiedosta ja osaamisesta ei ole teillä yritykselle hyötyä?
Itse olen palvellut useassa suomalaisessa suuryrityksessä ja yleensä eläkkeelle siirtyviä kannustetaan vielä jatkamaan tehtävissään osa-aikaisina.
Ainakin Nokia on viimeaikoina tarjonnut kultaisia kädenpuristuksia iäkkäämmille toimihenkilöilleen.
Hesarissa oli juttu, että kognitiiviset kyvyt on huipussaan 50- 60 - vuotiaana.
Up