IL: Asiakas pöyristyi: Isän varpaankynsien leikkaamisesta 89 euron lasku
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/70469235-56b7-4440-9b0a-ee2a66620b77
Noh, ei muuta kuin kansa Kokoomusta äänestämään, niin saadaan kotihoidon hintoja vielä tuostakin ylöspäin.
Kommentit (159)
Sen verran paljon olen ikäihmisten paksuuntuneita sienikynsiä nähnyt, että en pidä hintaa pahana. Kotiin tulee jalkahoitaja, hinta 89 euroa. Noiden kynsien leikkaaminen on todella vaativaa työtä. Yksikin leikkurin lipsahdus voi tehdä haavan, joka pahimmillaan iäkkäällä ihmisellä johtaa koko varpaan menettämiseen.
Monet naiset maksaa jalkakylvystä, muutamasta kynsinauhan leikkaamisesta, kynsien lakkauksesta ja kahvikupillisesta hoitolassa enemmän.
Omainen voi leikata jatkossa itse tai kuskaa isän mieleiseen hoitolaan.
Jalkahoito on muutakin kuin kynsien leikkaus, omaiset eivät välitä edes ottaa selvää mitä nää palvelut sisältävät ja miks ne maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä Kela-taksilla jalkahoitajan toimipisteeseen, tulee halvemmaksi itselle mutta ei yhteiskunnalle, jos vuosiomavastuu täyttyy muutenkin. Kielitaidottomilla hoitajilla on liian kiire tehdä kirjauksia yms. meidän susipaskoihin IT-järjestelmiimme, jotka ovat joka kunnassa erilaisia.
Ystävällisin terveisin,
Julkisen sektorin huippuammattimainen laatupäällikkö
Ei näihin saa käyttää Kela-taksia, kun ei ole mikään lääkärin määräämä hoito.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mikään kotihoidon palvelu ollut.
Mutta kotihoidon kautta järjestetty. "Palvelu oli järjestetty isälle kaupungin kotihoidon kautta."
Hyvänen aika. Kotihoidolla ei ole mitään jalkahoitopalveluita. Kotihoito on tilannut yksityisen yrittäjän tekemään jalkahoidon. Järkyttynyt omainen ei tajua, että yrittäjän tarjoama palvelu maksaa. Tuo 89e on jopa naurettavan pieni summa kotiin tuodusta palvelusta. Jos käytät vaikkapa kirvesmiehen palveluita kodissasi niin että hän työskentelee 2h sun luona, on lasku taatusti VÄHINTÄÄN 89e, uskallan väittää että jopa enemmänkin.
Niin, mutta kun se vanhus ja/tai omainen kuvittelee, että kun kotihoito järjestää palvelun, se palvelu on myös kotihoidon tuottama. Harva vanhus tai edes omainen tuntee sote-alan erilaisia kiemuroita. Olen mä näitä omalle 95v isällenikin välillä joutunut selventämään, kun sekin kuvittelee just niin, että jos hyvinvointialue järjestää, sitten se palvelu on hyvinvointialueen eikä jonkun yksityisen firman tuottamaa palvelua.
Kaikki jalkahoitajat eivät ole edes päteviä hoitamaan diapeetikon jalkoja..
Yrittäjä maksaa myös bensakulut kyseiseltä matkalta, tämä vähennetään loppusummasta. Lisäksi kaikki kuluvat, kertakäyttöiset materiaalit (maskit, hanskat, suojapaperit, vatipussit, voiteet, terät, ym ym). Nämä vähennetään myös hinnasta. Sen jälkeen tulee veroja, yeliä, vakuutuksia... Joku kommentoi että miksi toimitilan vuokra huomioitaisiin kotikäynnin hinnassa. En usko että vuokraisännälle kelpaa pienempi vuokra vain sen takia, että osa asiakkaista on hoidettu muualla.
Lisäksi välineet kuluu, instrumentit ja porat eivät ole halpoja (lääkinnällinen laite). Mahdolliset muut materiaalikulut päälle. Lopulta katsotaan että monta euroa yrittäjälle jää tästä käteen.
Käynnin jälkeen välineiden raahaaminen puhdistettavaksi, raskaiden tavaroiden kantelu, huonossa asennossa työskentely. Ikinä ei tiedä mitä uudessa paikassa on vastassa.. Moni on luopunut kotikäynneistä niiden raskauden takia.
Kyseisessä jutussa puhutaan jalkaterapeutista (AMK). Koulutus laajempaa, hoito terveydenhoidollista ja harvemmin pelkkää kynsien leikkausta. Kotikäynnille myöskin harvemmin kutsutaan, mikäli kynnet saa leikattua tavallisilla leikkureilla ja ei isompaa ongelmaa.
Aika harva alalla lähtee tekemään kulurakenteesta johtuen pelkkää kynsien leikkausta kenenkään kotiin, vaan tehdään jalkojenhoito. Useimmat tekevät laitoskäynnit edullisemmin (sopimushinta) mikäli useampi asiakas, en tiedä itse ketään joka ottaisi täyden kotikäyntihinnan laitosasiakkailta.
Meillä kävi nuohooja (mies). Oli paikalla alle 30min, maksu 55€. Ei tuntitaksa yli 100€. Ei tulisi mieleenkään kauhistella iltasanomissa hintaa. Mutta tottakai vanhuksen omainen järkyttyy, kun hoitotyötä tekevä yrittäjänainen kehtaa pyytää kutsumustyöstä palkkaa.
Ihmisten olisi hyvä muistaa, että yhä useampi hyvinvointialueiden järjestämä juttu on vain sitä, että hyvinvointialue ostaa palvelun joltain yksityiseltä firmalta. Ja tämä tulee koko ajan vain lisääntymään. Palvelun tuottaa yksityinen firma, hyvinvointialue vaint oimii välikätenä, jotta asiakkaan ei itse tarvitse etsiä sopivaa firmaa ja tehdä sopimuksia ko firman kanssa. Tai itse tilata tarvitsemaansa sieltä. Vertauskuvallisesti voisi ajatella, että hyvinvointialue on eräänlainen Temu. Asiakkaan ei tarvitse itse etsiä jotain kiinalaista firmaa, joka valmistaa tavaraa X ja tilata suoraan ko firmasta, vaan asiakas voi tilata Temusta, joka on siis välikäsi valmistajan ja asiakkaan välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että hoitajista noin 95%:a ei yhtään kiinnosta paljonko asiakkaan/potilaan rahaa kuluu, kun he tilaavat heille ulkoa palveluja tai hoitotarvikkeita. Tärkeintä on se, että mistä saa sen helpoiten hankittua, ei ole minkäänlaista tulosvastuuta mistään.
Ei hoitajilla ole aikaa ruveta vertailemaan hintoja. Tilatkaa itse omaisille nuo palvelut.
Ei ole hoitajana yhtään vaikea vertailla silloin kun ei ole edes olemassa montaa vaihtoehtoa, vain joko se omassa työtilassaan töitä tekevä jalkojenhoitaja tai muualta tuleva kotikäyntejä tekevä jalkojenhoitaja. Asiakas ei ole terveydentilansa vuoksi ole kykenevä lähtemään sinne työtilaan joten kummalle jalkojenhoitajalle teen ajanvarauksen? Niinpä.
Lapsi voi ihan itse huoltaa isänsä jalat, jos isältä ei onnistu.
Jalkaterapeutit ja -hoitajat tekevät hyvää työtä yllättävän halvalla.
Mikä siinä on ihmisten vaikea tajuta että palvelutyö maksaa siinä missä muutkin työt!
ihmisten pitäisi ymmärtää että kun kulutat rahaa niin se on joko palvelu tai kulutus.
"Jos joku osakkaista jättää rahoitusvastikkeensa maksamatta, taloyhtiön lainaan liittyvät velvoitteet on kuitenkin hoidettava. Tällöin maksut kaatuvat muiden osakkaiden maksettaviksi siitä huolimatta, että olisi oman osuutensa jo maksanut."
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, että nämä palvelut eivät ole ilmaisia. Kuvitellaan, että kahdella kympillä saadaan kotikäynnille henkilö, joka leikkaa kynnet ja hiukset, hieroo ja juttelee vanhuksen kanssa tuntikaupalla.
Kahteenkymppiin pitää vielä lisäksi siivota, pestä pyykki ja vaihtaa lakanat. Mistähän tämmösen vikkelän monitoimitaiturin löytäisi?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mikään kotihoidon palvelu ollut.
Mutta kotihoidon kautta järjestetty. "Palvelu oli järjestetty isälle kaupungin kotihoidon kautta."
Vaikka on järjestetty kotihoidon kautta, on yksityisyrittäjä. Kapungeilla ja kunnilla ei ole Jalkaterapeutteja tai Jalkojenhoitajia palkkalistoillaan.
Vaikka tässä on alunalkaen tehty raflaava otsikko, on muutakin yleensä tehty kuin "leikattu kynnet".
- Tarkastetaan ihon kunto, pykimät, paksuuntumat, haavat, sienet yms.
- Selvitetään perussairaudet
- Biomekaaninen tutkimus kuuluu itselläni ihan perussettiin. Eli nivelten liikkuvuudet, rasvapatjat, pronaatiot, supinaatiot jne. katsotaan.-jopa vuodepotilaalle osa näistä voidaan tehdä.
-Sitten katsotaan ne kynnet. Itse käytän joskus leikkureita, mutta yleensä vesiporaa jolla ohennetaan ja tasataan lyhyemmäksi.
Tämä kaikki vie noin tunnin asiakkaan luona, sitten matkat ja paperityöt päälle.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, että nämä palvelut eivät ole ilmaisia. Kuvitellaan, että kahdella kympillä saadaan kotikäynnille henkilö, joka leikkaa kynnet ja hiukset, hieroo ja juttelee vanhuksen kanssa tuntikaupalla.
Kahteenkymppiin pitää vielä lisäksi siivota, pestä pyykki ja vaihtaa lakanat. Mistähän tämmösen vikkelän monitoimitaiturin löytäisi?
ihmisten pitää tajuta että se palvelutyö maksaa, ja jos haluaa jotain niin siitä pitää olla valmis maksamaan! kaikkeen muuhun krääsään ja paskaan kyllä laitetaan ensin satoja/tuhansia euroja mutta palveluista ei haluta enää maksaa. sama juttu kahviloista kun valitetaa, tänä päivänä ei millään 1e kupeilla eletä. yrittäjillä on myös muitakin kuluja kun oma palkka.
Kun katselen ystäväpiirini 2-tyypin diabetestä jo vuosia sairastaneiden ylipainoisten ystävieni jalkoja paksuuntuneine varpaan kynsineen ymmärrän hyvin jos jalkahoitajan lasku on 100 euroa ja ylikin.
Kävin katsomassa isääni laitoksessa ja leikkasin hänen kyntensä pyynnöstään. Voisin kuvitella tehneeni saman, jos hän olisi kotihoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Kun katselen ystäväpiirini 2-tyypin diabetestä jo vuosia sairastaneiden ylipainoisten ystävieni jalkoja paksuuntuneine varpaan kynsineen ymmärrän hyvin jos jalkahoitajan lasku on 100 euroa ja ylikin.
Sinun gasellinjaloissasi varpaankynnet on kuin silkkipaperia ja jalkahoitajat maksavat päästäkseen hivelemään siroja, herkkiä varpaitasi, nuuhkuttelemaan niitä ja sipaisemaan lopuksi kerroksen magentan väristä lakkaa muutenkin upeiden kynsiesi päälle kuin kirsikaksi kakkuun. Olet upea! Ah!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun gasellinjaloissasi varpaankynnet on kuin silkkipaperia ja jalkahoitajat maksavat päästäkseen hivelemään siroja, herkkiä varpaitasi, nuuhkuttelemaan niitä ja sipaisemaan lopuksi kerroksen magentan väristä lakkaa muutenkin upeiden kynsiesi päälle kuin kirsikaksi kakkuun. Olet upea! Ah!
Osuit oikeaan, minulla ei ole jalkojen kuntoon vaikuttavia perussairauksia eikä minulla ole ylipainoa ja olen vieläkin melko sorjasäärinen ja notkea ja olen ainakin tähän asti pystynyt itse hoitamaan jalkani niin, että ne voivat erinomaisen hyvin.
Meillä jalkahoidon hinta 75e kun käy hoitolassa. Ihan keskisuuri kaupunki. Varmaan vähintään 100e jos tulis paikan päälle yhen asiakkaan takia.. jos monta asiakasta niin varmaan hinta alempi