Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Asiakas pöyristyi: Isän varpaankynsien leikkaamisesta 89 euron lasku

Vierailija
11.05.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/70469235-56b7-4440-9b0a-ee2a66620b77

Noh, ei muuta kuin kansa Kokoomusta äänestämään, niin saadaan kotihoidon hintoja vielä tuostakin ylöspäin.

Kommentit (159)

Vierailija
61/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin ja kuntien kotihoito on maksullista. 

Vierailija
62/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma äitini oli vuosikausia hoivakodissa, niin leikkasin sormien ja varpaan kynnet kerran kuukaudessa, Samoin hiukset leikkasin aina useamman kerran vuodessa. Ei tarvinnut näistä ylimääräistä enää maksaa jalkahoitajalle tai kampaajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkahoito ei kuulu kotihoidon tehtäviin. Ei ole kuulunut koskaan ja tuo reilu kahdeksankymppiä ei ole edes kovin kallis kotikäynnille. Jo vuosia sitten hoitokodissa kävi äitini jalkoja hoitaja hoitamassa ja hinta oli jotain kuusikymppiä Hänellä ei ollut paljon rahaa mutta kyllä tuo palvelu ostettiin hänelle.On vain hyvää palvelua että tulevat paikan päälle. Samoin kampaajat tekevät näin.Mutta kun joidenkin pitää kaikki saada maksutta. 

No tämä! On ihmisiä (niin vanhuksissa kuin heidän omaisissaankin), jotka kuvittelevat kaiken kotihoidon järjestämän palvelun olevan kotihoidon itsensä tuottamaa palvelua. Tämä käsitys on kuitenkin virheellinen. Joidenkin  palveluiden järjestämisen voi jättää kotihoidon tehtäväksi tai sitten järjestää ne itse. Kotihoidolla on yleensä tietyt paikat, joista näitä palveluja järjestävät. Yksityishenkilö taas voi itse valita paikan ja myös kilpailuttaa eri paikkoja. 

Kun reilu vuosi sitten sain vanhempani vihdoin hyväksymään ulkopuolisen avun, hyvinvointialueen palvelutarpeenohjaajalla oli muutamasta yksityisestä hoivapalveluyrityksestä esitteet. Nämä olivat siis sellaisia alueen yrityksiä, jotka hyvinvointialue oli todennut luotettaviksi ja hyviksi. Asiakas itse kuitenkin päätti, minkä niistä valitsee vai etsiikö ihan omatoimisesti vielä jonkun muun firman, jolta saattaisi saada edullisemmin. Turvapalvelun osalta oli niin, että isä sai päättää, ottaako hyvinvointialueen tarjoaman palvelun hyvinvointialeuen päättämällä hinnalla (ja hyvinvointialue myös päätti, miltä yksityiseltä yritykseltä tuo palvelu tulee) vai etsiikö isä itse jonkin yksityisen turvapalveluita tarjoavan yrityksen ja tekee sopimuksen itse suoraan ko yrityksen kanssa. 

Vierailija
64/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli lehdessä aiheellinen otsikko. Omaiset, katsokaa vanhempienne sukkien sisään. 

Vanhus ei päässyt kävelemään kun varpaankynnet olivat todella pitkät, paksuuntuneet ja oli myös jalkasilsa.

Pitäkää jaloista huoli. 

Vierailija
65/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pelkkä kynsien leikkaaminen vaadi mitään kylpyjä ja hierontaa! Tässä on kyllä asiakasta vedetty nenästä, hänelle on myyty jalkojenhoito eikä pelkkä kynsien leikkuu. Nim. molempien käyttäjä perheestä löytyy.

Kun palvelu oli tilattu yksityiseltä jalkahoitajalta hän tekee sen mukaan mikä on tarpeen kun on kysymyksessä vanhuksen kynsien leikkuu yms. Jospa myöskään kotihoidossa ei oltu tähdennetty pelkkää leikkuuta vaan mainittu tarvittavan jalkahoitajaa yleensä. Emmehän tiedä missä kunnossa jalat ovat olleet. Tämä omainenhan olisi halunnut pelkän leikkaamisen, mutta usein vanhuksilla täytyy hoitaa muutakin vaivaa jaloissa samalla. Tuskin edes lähtevät leikkaamaan kotiin vain kovettuneita kynsiä. 

Sanotaan nyt, että jos hoitaja olisi kylmiltään vain leikannut kynnet molempien kärsiessä olisiko omainen taas valittanut siitäkin. Kun olisikin pitänyt tehdä muutakin hoitoa ja hellävaraisemmin. Nämä eivät ole aina niin yksinkertaisia juttuja 

Vierailija
66/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko tässä pointtina se, että palvelu on tilattu kotihoidon kautta ja oletus on ollut se, että sitä kautta saisi erityisen halpaa palvelua. Joka tapauksessa oli palvelu mistä tahansa tilattu, moni ei ymmärrä yhtään mistä jonkun palvelun hinta koostuu. Olen yrittäjä, ja jostain syystä viime aikoina on taas tullut paljon sellaista kommenttia, että asiakkaat vertaavat mun tuntiveloitusta omaan tuntipalkkaansa ja kauhistelevat sitä. Olen joskus joutunut ihan rautalangasta selittämään, että jos he itse perustavat yrityksen ja palkkaavat työntekijän tekemään sen palvelun heille, niin se ei riitä että he maksavat vain sen työntekijän tuntipalkan. Sellaista vaihtoehtoa ei vain ole, että palvelun saisi mistään pelkän tuntipalkan hinnalla ellei sitten tee itse ilman yritystä taustalla.

Ei minun käteen saamani tuntipalkka ole mikään ihmeellinen, vaan varmasti vähemmän kuin monella hintojani kauhistelevalla asiakkaalla. Minun pitää siitä hinnasta maksaa maksut ja verot, työtilat, markkinointi ym. ja ottaa huomioon myös se, että työajastani 100 % ei ole sellaista josta joku maksaisi, vaan aikaa menee muuhunkin, on peruutuksia, lomia ja hiljaisia kausia. Lopulta 89 € esim. tunnin hoidosta matkoineen, välineineen, veroineen ja kaikkine kuluineen on halpa. 

Vierailija
67/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät ymmärrä, että nämä palvelut eivät ole ilmaisia. Kuvitellaan, että kahdella kympillä saadaan kotikäynnille henkilö, joka leikkaa kynnet ja hiukset, hieroo ja juttelee vanhuksen kanssa tuntikaupalla.

Vierailija
68/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miesvaltaisilla aloilla pelkkä alkava tunti maksaa tuon verran eli 5 min. Liittimen tai ruuvin kiertämisestä sama summa. Eikä useimmiten edes mitään tartuntavaaraa tai epämielyttäviä hajuja. Siitä ei kukaan valita. 

Juuri näin. Meillä kävi viime kuussa telkkarin asentaja,kun ei itse osattu sitä tehdä, ja hänen veloitus oli noin 80 € alkava tunti. Työ kesti puolisen tuntia mutta ei tullut mieleenkään valitella hinnasta, vaikka työ ei tuntia kestänyt. Ohi aiheen kyllä nyt.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 66: Mä vähän veikkaan, että aika moni ei edes tiedä, paljonko työnantaja veloittaa asiakkaalta jokaisesta tunnista, mitä työntekijä tekee. Ei työnantaja veloita vain työntekijän tuntipalkan verran vaan huomattavasti enemmän, koska siitä summasta pitää maksella kaikenlaista muutakin kuin vain sen työntekijän palkka. 

Vierailija
70/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt tuota työtä (jalkaterapeutti AMK). Tein kotikäyntejä vain hoitolan lähialueille, mutta silti aikaa kului 1,5 kertaa enemmän kuin hoitola-asiakkaaseen, ja kaikilla asiakkailla jalkasilsa/kynsisieni, paksuuntuneet kynnet ja yleensä joku perussairaus, joka aiheuttaa mm. ohentuneen ihon ja haavaherkkyyden. Siinä sitten istui lattialla otsalampun kanssa hoitamassa jalkoja, joita asiakas ei pysty itse pesemään. Kylmä hiki valuu otsalla, kun miettii millaisen verenmyrkytyksen vanhus saa, jos mokaan.

Ei noita palveluita yleensä tilata vanhuksille, joiden kynnet omainen edes pystyisi leikkaamaan, ja hyvä olisi ymmärtää jotakin esim diabeteksestä, reumasta, laskimotukoksista ja muistisairauksistakin.

Itse en ole kovin herkkä hajujen yms suhteen, mutta suurin osa ihmisistä kokee tuon epämiellyttävänä.

Tunsin kyllä todella tekeväni työtä jolla oli tarkoitus, ihan jo sen ihmisen kohtaamisen kannalta. Muistan vielä vuosien jälkeenkin monen asiakkaan evakko- ja sotalapsitarinat. Todella mielenkiintoisia elämäntarinoita.

Vaihdoin lopulta alaa, kun kuukausiansiot olivat välillä 1200-3000€/kk, ja edellyttivät ilta- ja viikonlopputöitä. Julkisella puolella työolot olivat vielä surkeammat

Vierailija
71/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä miesvaltaisilla aloilla pelkkä alkava tunti maksaa tuon verran eli 5 min. Liittimen tai ruuvin kiertämisestä sama summa. Eikä useimmiten edes mitään tartuntavaaraa tai epämielyttäviä hajuja. Siitä ei kukaan valita. 

Juuri näin. Meillä kävi viime kuussa telkkarin asentaja,kun ei itse osattu sitä tehdä, ja hänen veloitus oli noin 80 € alkava tunti. Työ kesti puolisen tuntia mutta ei tullut mieleenkään valitella hinnasta, vaikka työ ei tuntia kestänyt. Ohi aiheen kyllä nyt.

Mielestäni ei ollenkaan ohi aiheen. Palvelu vain on eri. Mielestäni olisi tosi mielenkiintoista tietää, miten nämä halpaa palvelua odottavat pohjimmiltaan ajattelevat. Onko kyse ihan vain ymmärtämättömyydestä yhteiskunnasta ja yritysten toiminnasta, vai eikö toisten tekemää työtä yksinkertaisesti arvosteta? Vai kuvitellaanko palveluiden tuottajien olevan niin hyväsydämisiä että haluavat ilmaiseksi ja jopa omalla kustannuksella tehdä hyvää? Vai onko kyse jostain muusta? Hyvin vaikea tavoittaa näin ajattelevan ihmisen ajatuskulkua.

Vierailija
72/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin just kynsienleikkuun. Menen jalkahoitolaan, hinta 42 e.  Tarvittaessa jalkakylpy ja rasvaus sisältyy hintaan.  Kynteni paksut ja käpristyneet, ei ole hyviä kynsileikkureita, näkö ja taipuisuus tekee omat rajoitteensa.

Vierailija
73/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä demarit rientävät innokkaasti ilmaiseksi kaikkien kynnet leikkaamaan, kun pääsevät hallitukseen.

Tämä :D

Hah, tradekalla (vasemmistoliiton oma bisnesimperiumi) on myös hoitoalan yrityksiä eikä nuo ainakaan halvemmalla palvelujaan kansalle tarjoa. 

Kerro toki lisää vasemmistoliiton "bisnesimperiumista"?  Itse toki hoidin sukulaisteni jalat hautaan asti.

Vierailija
74/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin just kynsienleikkuun. Menen jalkahoitolaan, hinta 42 e.  Tarvittaessa jalkakylpy ja rasvaus sisältyy hintaan.  Kynteni paksut ja käpristyneet, ei ole hyviä kynsileikkureita, näkö ja taipuisuus tekee omat rajoitteensa.

Kotiin tuleva veloittaisi matkat ja matka-ajat.

Vierailija
75/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 66: Mä vähän veikkaan, että aika moni ei edes tiedä, paljonko työnantaja veloittaa asiakkaalta jokaisesta tunnista, mitä työntekijä tekee. Ei työnantaja veloita vain työntekijän tuntipalkan verran vaan huomattavasti enemmän, koska siitä summasta pitää maksella kaikenlaista muutakin kuin vain sen työntekijän palkka. 

Näin varmasti on. Muistan kun itsekin kauhistuin nuorena ollessani siivoojana kesätöissä, kun kuulin paljonko asiakas työstäni maksaa ja paljonko minä saan. Silloin en tiennyt yhtään, mitä kaikkea työnantajan pitääkään maksaa sillä minun siivouksestani saamallaan rahalla. Jotenkin sitä silloin oli niin yksinkertaisesti ajatteleva, että pidin sitä aikamoisena riistona, vaikka siitä ei nykyisellä ymmärrykselläni ollut lainkaan kyse.

Vierailija
76/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kerran kuussa jalkahoidossa oppilaiden tekemänä ammattikoulussa ja hinta 35€. Vaihtoehtoja on isoissa kaupungeissa. Suomalainen valittaa joka asiasta.

Vierailija
77/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kotikäynnistä veloitetaan nyt matkat yms. 

Vierailija
78/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkojen hoitaja oli varmasti nainen. Naisten tekemää hoivatyötä ei arvosteta, sen näkee tässäkin ketjussa. Ilmaiseksi pitäisi tehdä. Kukaanhan ei kuvittele hetkeäkään, että jos kotiin tulee sähkömies, että hän ei siitä velottaisi käypää taksaa. Mutta sähkömies onkin mies.

Vierailija
79/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitys rahasta ja palveluiden hinnasta on hämärtynyt. Eivätkä ihmiset ymmärrä sitäkään, mikä aika ja vaiva on kotikäynneistä. Ajattelevat vain, että työntekijä viipyi heidän kotonaan 45 min. Eivät käsitä, että työntekijällä on mennyt matkoihin ja kirjaamisiin/paperitöihin tuohon päälle vielä tunti.

Vierailija
80/159 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kynsiä leikata suoraan tuosta vain, sitä ennen hoitaja tekee jalkakylvyn. Kuuluu siihen hintaan myös jalkojen hieronta ja kovettumia raspaillaan pois. Toki kynsien leikkuu on se näkyvin osa tuota hoitoa, mutta muuten vähäisin. Kymmenkunta vuotta sitten tuo hoito maksoi Itä-Suomeesakin 60 euroa, eli eihän tuossa ole paljoakaan hinnannousua siihen verrattuna, mitä muut terveysalan hinnat ovat nousseet.

Kävin eileen Tukholmassa jalkahoidossa. Maksoi 400 sek eli 36.64 euro

Ota ensi kerralla ysikymppinen isäsi mukaan. Jos matkustit Tukholmaan Helsingistä tai Turusta, joko lentäen tai laivalla, se se vasta halpaa on.

Asun Tukholmassa. Laitoin hinnan vertailuksi. 

Axelssonin instituutiossa.Mene sinäkin sinne ,hyvää ja edullista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän