Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi täällä kirjoitetaan, että yleistukea saadakseen pitäisi myydä ensin omaisuus

Vierailija
11.05.2025 |

Yleistukea koskevissa valtioneuvoston teksteissä puhutaan tarveharkinnasta. Tällä tarkoitetaan muita kuin ansiotuloja, mm. pääomatuloja. Omaisuus ei ole sama asia kuin tulot.

Esim. 30 000 euroa osinko-osakkeissa on omaisuutta, 3000 euroa/vuosi on pääomatuloa joka laskee yleistuen määrää, mutta sekin laskee sitä vasta ~311 euron jälkeen.

Pahoittelen jos kirjoitan hieman epäselvästi, mutta asia on näin. Ärsyttää kun palstalla uskotaan ihan mitä tahansa puheita ja aloitetaan saman tien vouhotus. Hakekaa itse tietoa hakukoneella.

Kommentit (220)

Vierailija
101/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Selvästi suurimmalla osalla vuoden aikana työttömyysetuutta saaneista työttömyysetuus ei muutu ollenkaan (arviolta 526 100 henkilöä)."

Kopioitu luonnoksesta hallituksen esityksestä sivulta 28.

Vierailija
102/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta vielä, että yleistukea haetaan yhdellä hakemuksella.

Ymmärsin, että lähetetään kaikki tiedot yhdellä hakemuksella, ja siitä virkailija sitten päättää, mihin tukiin hakija on oikeutettu. Jotkut ovat oikeutettuja pelkkään "perusosaan", jotkut saavat asumislisääkin, toiset vielä harkinnanvaraista päälle, ja niin edelleen. Tämä siis on päämääränä, kun tukia pikkuhiljaa yhdistellään "yleistuen" alle.

Eikö tämä tarkoita, että tilitietoihin tulee antaa pääsy jo heti hakiessa? Koska virkailijat tarvitsevat senkin tiedon noita päätöksiä tehdessään.

Ihmiset siis "pakotetaan" hakemaan samalla toimeentulotukea (vaikka eivät olisi siihen oikeutettuja, tai eivät sitä haluaisi), jos haluavat ylipäätään hakea työttömyystukea.

Korjatkaa ihmeessä, jos tulkintani on väärä!

Höpö höpö, ne omaisuus ja muut tiedot annetaan vapaaehtoisesti kuten nykyäänkin, ei väkisin myönnetä tukea jos ei jotain osaa halua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tässä ahdistaa eniten tuo yksityisyyden menetys. Joku viranomainen seurailee tilejäni ja tutkii raha-asioitani. 

Olen jo laittanut kulutukseni lähes minimiin, mutta nyt vaan täytyy yrittää säästää palkasta vielä enemmän. 

Vierailija
104/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvastihan täällä vääristellään poliittisen agendan mukaisesti asioita. 

Vierailija
105/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se siitä tule muuttumaan miksikään, että nykyistä toimeentulotukea vastaavaa saadakseen pitää omaisuus käyttää ensin. 

Sen sijaan työttömyysturva ei ole sidoksissa omaisuuden määrään, mutta asumislisä on osittain. 

Eikös toimeentulotuki ole myöhemmin tarkoitus sisällyttää yleistukeen? Eli joko yleistukeen tulee varattomuusvaatimus tai se poistuu toimeentulotuesta.

Kokoomushallituksen aikaan ei kovin nokkela tarvitse olla arvatakseen kumminko päin mennään.

Tämähän siis osuisi pahasti juuri kokoomuksen kannattajiin. Heillä on kaikilla sen verran omaisuutta, että eivät sitten olisi oikeutettuja minkäänlaiseen työttömyysturvaan. Hölmöläisen hommaa. 

Vierailija
106/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua tässä ahdistaa eniten tuo yksityisyyden menetys. Joku viranomainen seurailee tilejäni ja tutkii raha-asioitani. 

Olen jo laittanut kulutukseni lähes minimiin, mutta nyt vaan täytyy yrittää säästää palkasta vielä enemmän. 

Ei ole pakko hakea, ja työllistymisensä voi itse ratkaista.

Vierailija
107/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsin, että lähetetään kaikki tiedot yhdellä hakemuksella, ja siitä virkailija sitten päättää, mihin tukiin hakija on oikeutettu. Jotkut ovat oikeutettuja pelkkään "perusosaan", jotkut saavat asumislisääkin, toiset vielä harkinnanvaraista päälle, ja niin edelleen. Tämä siis on päämääränä, kun tukia pikkuhiljaa yhdistellään "yleistuen" alle.

Eikö tämä tarkoita, että tilitietoihin tulee antaa pääsy jo heti hakiessa? Koska virkailijat tarvitsevat senkin tiedon noita päätöksiä tehdessään.

Ihmiset siis "pakotetaan" hakemaan samalla toimeentulotukea (vaikka eivät olisi siihen oikeutettuja, tai eivät sitä haluaisi), jos haluavat ylipäätään hakea työttömyystukea.

Höpö höpö, ne omaisuus ja muut tiedot annetaan v

Nykyään ei kenellekään "väkisin" myönnetä toimeentulotukea, koska sitä ei ole kenenkään pakko hakea. Työtön voi olla oikeutettukin toimeentulotukeen mutta silti haluaa hakea vain työttömyyskorvausta.

Mutta JOS TEHDÄÄN VAIN YKSI HAKEMUS KAIKILLE TUILLE, eikö siinä pakoteta HAKEMAAN samalla kaikkia tukia, niitäkin joihin ei ole oikeutettu?

Aika selvästi luin jossain tekstissä, että mukamas helpottaa asiaa kaikille osapuolille, jos kaikkea voi hakea yhdellä kerralla ja Kela sitten katsoo, mihin kaikkeen hakija on oikeutettu. Miten tässä skenaariossa muka saisi sitten hakija itse päättää, mitä tietoja antaa hakiessaan?

Vierailija
108/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvastihan täällä vääristellään poliittisen agendan mukaisesti asioita. 

Tässä nähdään, että kun laittaa faktoja tulee alapeukkua. Eikai sdp-vasemmistoliiton-puoluetoimistolla ole varaa maksella sunnuntaikorvauksia? Pitäisi selvästi vielä leikata puoluetuista. 

Vierailija
109/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että ei ole pakko hakea mitään tukea elääkseen?

-eri

Vierailija
110/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siihenhän juuri varaudun, vai mihin luulit että säästän? Se, tosin tarkoittaa sitä, että en kuluta mihinkään ylimääräiseen ja jatkossa vielä vähemmän. 

Vierailija
111/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Uudistuksen tavoitteena on aikaansaada yksi yleistuki sisältäen perusosan elämiseen, asumisosan asumiseen ja harkinnanvaraisen osan viimesijaiseksi turvaksi. Yksi yleistuki vähenee työtulojen noustessa mahdollisimman suoraviivaisesti, jolloin työstä käteen jäävä tulo on helpommin ennakoitavaa ja työnteko kannattaa nykyistä paremmin. "

Yllä oleva teksti on kopioitu suoraan stm:n sivulta.

https://stm.fi/yleistuki

Eli käsitän näin: perusosa korvaa nykyisen peruspäivärahan ja työmarkkinatuen, asumisosa asumistuen ja harkinnanvarainen osa toimeentulotuen. Jos palstan mukaisesti yleistukea saadakseen pitäisi kaikki omaisuus myydä, harkinnanvaraista osuuttahan ei tarvitsisi olla ollenkaan. Tarveharkinta tarkoittaa käsittääkseni sitä, että pääomatulot vaikuttavat tuen saamiseen.

Tarkoittaako siis tämä,

Eihän sitä voi soveltaa osittain. Jos on vainyksi tuki (yleistuki), niin joko se myönnetään, tai sitten ei.

Vierailija
112/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin eilen ketjun jollaisesta täällä puhutaan.

En ole trolli, enkä todellakaan venäjämielinen. Ukraina edellä aina.

Vakityössä, mutta haluan ettei kansalle ajeta läpi lakeja joista ei ymmärrettävästi kerrota. Inhoan valehtelua ja epäoikeuden mukaisuutta.

En kannata tiettyä puoluetta. Yleensä aina äänestän Sdp:ta. Kerran Vasemmistoliittoa, mutta ovat liian vasemmalla. Kerran Perussuomalaisia, mutta nyt näin etteivät oikeasti aja tavallisen ihmisen asiaa. 

Tulot keskitasoa, pärjäämme hyvin. Omaisuuttaa osakkeissa 150000€. Asunnosta 2/3 maksettu.   

Vierailija
113/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin että ei ole pakko hakea mitään tukea elääkseen?

-eri

No ei ole. Voi myös kuolla nälkään tai ryöstellä.

-Eri

Vierailija
114/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhuskenaarioita, on kiva trollata.

Hakija sen jatkossakin päättää, Kela vain myöntää samalla hakemuksella useampia jos on oikeutettu. Ei tällä muutoksella olla muuttamassa muuta kuin se että vähennetään hakemusten määrää ja päällekäisyyttä. 

Vierailija
115/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin eilen ketjun jollaisesta täällä puhutaan.

En ole trolli, enkä todellakaan venäjämielinen. Ukraina edellä aina.

Vakityössä, mutta haluan ettei kansalle ajeta läpi lakeja joista ei ymmärrettävästi kerrota. Inhoan valehtelua ja epäoikeuden mukaisuutta.

En kannata tiettyä puoluetta. Yleensä aina äänestän Sdp:ta. Kerran Vasemmistoliittoa, mutta ovat liian vasemmalla. Kerran Perussuomalaisia, mutta nyt näin etteivät oikeasti aja tavallisen ihmisen asiaa. 

Tulot keskitasoa, pärjäämme hyvin. Omaisuuttaa osakkeissa 150000€. Asunnosta 2/3 maksettu.   

Korjaus 15000€ 

Vierailija
116/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Minä en ole ikinä hakenut toimeentulotukea (vaikka olisin monena kuukautena ollut siihen oikeutettu), koska en halua siihen kierteeseen mistään hinnasta enkä halua luopua yksityisyydestäni. Olen sinnitellyt pienillä tuloillani (osa-aikainen työ + soviteltu päiväraha), vaikka kieltämättä toimeentulotukeen turvautumalla olisi elämä varmastikin ollut helpompaa.

Uskomatonta, jos yksityisyydestä täytyy luopua totaalisesti saadakseen edes tämän minimaalisen toimeentulon.

Vierailija
117/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perustuslakivaliokunta on katsonut lausuntokäytännössään, että perustuslain 19 :n 2 momentin

mukainen oikeus syyperusteiseen etuuteen, esimerkiksi työttömyysturvaan, on ensisijainen

vaihtoehto verrattuna 1 momentin mukaiseen välttämättömään toimeentulon turvaan."

Kopioitu lakiluonnoksesta sivulta 35.

Eli asia ymmärretty täällä väärin. Työttömyyden perusteella saa yleistukea. Tarveharkinta tarkoittaa sitä, että muut tulot esimerkiksi pääomatulot vaikuttavat tuen määrään.

Vierailija
118/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se siitä tule muuttumaan miksikään, että nykyistä toimeentulotukea vastaavaa saadakseen pitää omaisuus käyttää ensin. 

Sen sijaan työttömyysturva ei ole sidoksissa omaisuuden määrään, mutta asumislisä on osittain. 

Eikös toimeentulotuki ole myöhemmin tarkoitus sisällyttää yleistukeen? Eli joko yleistukeen tulee varattomuusvaatimus tai se poistuu toimeentulotuesta.

Just näin! Jos on vain jatkossa yksi tuki, niin sehän on sitten joko tai. Sehän tässä kiinnostaakin, että kummin päin se jatkossa menee. Nykyisellä toimeentuloasiakkalla kun ei saa olla säästöjä. Jatkossa sitten saa? Vai onko jatkossa niin, että tuon yleistuen hakijalla ei saa olla säästöjä, eli jos jää työttämäksi ja sen vuoksi hakee tukea, sitä ei myönnetä jos ennestään on tilillä rahaa? 

Vierailija
119/220 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättyikö joku, että palstalla useimmat aloitukset jotka liittyvät politiikkaan eivät sisällä faktoja?

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 114: "Kauhuskenaarioita, on kiva trollata.

Hakija sen jatkossakin päättää, Kela vain myöntää samalla hakemuksella useampia jos on oikeutettu. Ei tällä muutoksella olla muuttamassa muuta kuin se että vähennetään hakemusten määrää ja päällekäisyyttä.
"

Miksi sitten puhutaan yleistusta eikä yleishakemuksesta, jos kerran tuet perusteineen säilyy ennellaan, mutta niitä haetaan kaikkia yhdellä ja samalla hakemuksella? Se on sinällään ihan järkevää, että yhdellä hakemuksella voi hakea useampaa eri tukea. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi