Ruoka italiassa on pettymys
Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?
Kommentit (463)
Siis onko todella niin yksinkertaisia ihmisiä, että menevät Italiaan ja syövät pelkästään pizzaa ja pastaa tomaattikastikkeella? Ja sitten vielä kuvittelevat, että ei ole mitään muuta? Huoh...
Vierailija kirjoitti:
Italialaiset eivät pääsääntöisesti osaa käyttää mausteita. Maailman laadukkaimmista raaka-aineista perinteisillä resepteillä täysin mautonta ja mitäänsanomatonta ruokaa, se on jo saavutus sinänsä. Kaikki ravintolaruoka pohjoisesta etelään on aina ollut Italiassa enemmän tai vähemmän joko pettymys tai sitten täysin mitäänsanomatonta. Pizzaa en syö Italiassa enää ikinä, ihan pelkkä vitsi.
Se on juuri näin. Olen sitä yrittänyt tässäkin ketjussa tuoda julki, mutta Italiahullut vain höösäävät turistirysistä ja muista epäoleellisista. Kun ei se Pizza ole missään oikeasti kovin erikoista ja kaikkialla ruoka on mautonta. Sitruunaa ja kuiva pihvi, tai ruotoinen kala sitruunalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei coperto ole kusetusta vaan kuuluu sikäläiseen ravintolakulttuuriin, voit miltei aina varautua maksamaan copertoa 2-3€/hlö. Tämän maksavat myös paikalliset, ei ole van "turistien huijausta" Samoin Yhdysvalloissa maksetaan hinnat päälle paikallinen vero ja lisäksi tippi, joka nykyään taitaa olla vähintään 20%. Tippi kuuluu siellä paikalliseen kulttuuriin, eikä sekään ole "huijaus".
Yhä useampi ravintola Suomessa veloittaa myös leivästä ja täälläkin monessa paikassa lisukkeet tilataan lisähintaan. Juuri söin laadukkaassa pihviravintolassa Helsingissä, jossa pihvi on vain pihvi, lisäksi tilataan perunat, salaatit, kastikkeet -ja se leipä.
Näinhän se on. Valitettavasti.
Pikkuhiljaa tippaaminen ja muut lisämaksut tulevat Suomeenkin ihan huomaamatta. Tai niin ravintoloitsijat kuvittelevat.
Suurin osa ihmisistä kuitenkin huomaa. Suomalaiset eivät valita ääneen, mutta mikäli rahat ovat tiukalla, he muuttavat käytöstään sen mukaan ja äänestävät jaloillaan. Laskun loppusumma on se millä on väliä niin asiakkaalle kuin ravitolallekin -- ei se mikä on kolmen bataattiranskalaisen lisähinta.
Useimmat edellyttävät, että heillä on suhteellisen tarkka käsitys laskun loppusummasta etukäteen. Minkä luovalla laskunkirjoituksella kuvittelee voittavansa, sen tipeissä häviää. Tosin tippaaminen jenkkityyliin (kuulemma nykyään jopa 30,%) ei kuulu suomalaiseen ravintolakulttuuriin -- eikä toivottavasti tule kuulumaankaan.
Työskentelin trumpia edeltävänä aikana kolmannessa maassa jenkkien kanssa. Samaan aikaan kun Nomat ja muut fine dining -paikat valittivat, että heidän on pakko repiä katteensa laatuviineistä, koska ruoasta ei yksinkertaisesti voi veloittaa enempää, nämä sentinvenyttäjät olivat sitä mieltä, että heidän on saatava viedä omat viininsä ravintolaan.
Mitähän ne kaverit tekisivät Italiassa. Voisi marion naama venähtää, kun jack ja jill vetäisevät kasseistaan omat pöytäliinat ja ruokailuvälineet.
Olisiko volttauksen suosio osa imperiumin vastaiskua.Jännä, itselle kun on ollut aina ihan selvä juttu että hyvästä palvelusta tipataan, sekä Suomessa että muualla.
Tippaamisesta on täällä jo useita keskusteluja.
https://www.vauva.fi/haku?keys=Tippaaminen
Tiivistäisin oman kantani toteamalla, että se ei ole ihan niin ongelmatonta kuin kuvittelet. Suomessa tosi harva joutuu elämään pelkillä tipeillä, joten se ei ole täällä kovin iso ongelma. Vastuullista käytöstä se ei kuitenkaan ole.
Amerikkalaiset turistit ovat tehneet pahaa jälkeä esimerkiksi luvatussa maassa ja muissa Välimeren rantavaltioissa.
Tuo italialainen pizza on mielenkiintoinen kysymys. Myönnän joskus 20-30 vuotta sitten itsekin olleeni sitä mieltä, että italialainen pizza ei ole mistään kotoisin ja Suomesta saa paljon parempaa pizzaa.
Iän myötä olen kuitenkin ruoan suhteen oppinut arvostamaan laatua. Usein laadukkaassa ruoassa maut erottuvat toisistaan ja pystyn tunnistamaan ja nauttimaan eri raaka-aineiden ominaispiirteistä, mikä tekee ateriasta mielenkiintoisemman ja monipuolisemman kokemuksen. Tämän myötä oma pizzamakuni on muuttunut yksinkertaisempaan suuntaan: vähän mutta laadukkaita täytteitä. Tomaattikastikkeen päälle vain yhtä tai kahta täytettä ja vähän laadukasta mozzarellaa. Tomaattikastikettakaan en aina laita, saatan tehdä välillä pizza biancoa tai käyttää pohjan päällä esim. pestoa.
Nykyisin siis pidän hyvin italialaisesta pizzasta. Suomalaiset perus-mättöpizzat jää syömättä. Jos pizzaan laitetaan runsaasti huonolaatuisia täytteitä ja hukutetaan kaikki tuplajuustoon, on lopputulos kamala ja pizzan irvikuva. Ennen muinoin minusta tuo oli ainoa oikea pizza. Nyt olen huomannut, että italialaiset oli koko ajan oikeassa ja minä aivan pihalla.
Margherita on se pizza, millä pizzakokin osaaminen mitataan. Se, joka tekee hyvän Margheritan todella osaa asiansa ja hänen muitakin pizzoja kannattaa maistella. Jos pizzakokki ei tiedä mitä tekee, Margherita on mitäänsanomat lätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon paljon reissannut ja täytyy myöntää että kaikista mauttomimman ja huonoimman pizzan olen ihme kyllä syönyt juurikin Italiassa!
Samoin, Roomassa juna-asemanlähettyvillä.
Åizza from hell.
🤮
Joo, oltiin Venetsiassa paikallisen asukkaan (Mestrestä) kanssa, joka vei meidät parempaan paikalliseen kuppilaan.
Muut tilailivat mitä kukin, mutta minä päätin tehdä pienen eläinkokeen ja tilasin kinkku-ananas-pizzan. Palanpainikkeeksi chianti-pullo neljään pekkaan.
Yllätyksekseni pizza oli tismalleen yhtä aneeminen kuin Tamperelaisessa Napolissa. Tismalleen. Hintaa vain oli tuplasti.
Minä olisin tilannut nakkiperunasoselaatikkoa nähdäkseni, mitä he saavat siitä aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo italialainen pizza on mielenkiintoinen kysymys. Myönnän joskus 20-30 vuotta sitten itsekin olleeni sitä mieltä, että italialainen pizza ei ole mistään kotoisin ja Suomesta saa paljon parempaa pizzaa.
Iän myötä olen kuitenkin ruoan suhteen oppinut arvostamaan laatua. Usein laadukkaassa ruoassa maut erottuvat toisistaan ja pystyn tunnistamaan ja nauttimaan eri raaka-aineiden ominaispiirteistä, mikä tekee ateriasta mielenkiintoisemman ja monipuolisemman kokemuksen. Tämän myötä oma pizzamakuni on muuttunut yksinkertaisempaan suuntaan: vähän mutta laadukkaita täytteitä. Tomaattikastikkeen päälle vain yhtä tai kahta täytettä ja vähän laadukasta mozzarellaa. Tomaattikastikettakaan en aina laita, saatan tehdä välillä pizza biancoa tai käyttää pohjan päällä esim. pestoa.
Nykyisin siis pidän hyvin italialaisesta pizzasta. Suomalaiset perus-mättöpizzat jää syömättä. Jos pizzaan laitetaan runsaasti huonolaatuisia täytteitä ja
Hyvää Margheritaa ei ole olemassakaan. Eikä laadukkainkaan mozzarella pääse pizzassa mihinkään levelille. Suomalainen Emmental toimii paljon paremmin. Pizza Bianco ei ole pizza lainkaan. Se on enintään lämmin voikkonen. Mozzarella suoraan meijeristä on mitä parasta juustoa, mutta ei se keittotaitoa vaadi. Sen nyt osaa kuka tahansa Luigi tehdä ohjeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon paljon reissannut ja täytyy myöntää että kaikista mauttomimman ja huonoimman pizzan olen ihme kyllä syönyt juurikin Italiassa!
Åizza from hell.
🤮
Joo, oltiin Venetsiassa paikallisen asukkaan (Mestrestä) kanssa, joka vei meidät parempaan paikalliseen kuppilaan.
Muut tilailivat mitä kukin, mutta minä päätin tehdä pienen eläinkokeen ja tilasin kinkku-ananas-pizzan. Palanpainikkeeksi chianti-pullo neljään pekkaan.
Yllätyksekseni pizza oli tismalleen yhtä aneeminen kuin Tamperelaisessa Napolissa. Tismalleen. Hintaa vain oli tuplasti.
Minä olisin tilannut nakkiperunasoselaatikkoa nähdäkseni, mitä he saavat siitä aikaan.
Sitä ei ollut listalla. Lisäksi olin hyvässä seurassa, enkä oikeasti halunnut brassailla suomalaisuudellani tai vaatimattomalla ruokaharrastuksellani. Todettakoon, että tämä on ainoa pizza, jonka olen Italiassa syönyt.
Tilauksen innoittejana oli yksi työpaikan kermaperse, joka aina saarioisen roiskeläppää (vast.) mikrossa lämmittäessään muistaa mainita miten Pizzat ovat Italiassa niiiiin paljon parempia.
Käsittääkseni Katariina (nimi muutettu) on käynyt silloisen poikaystävänsä kanssa makoilemassa Riminin rannoilla viikon verran joskus 10 v. sitten. En ole viitsinyt pahoittaa hänen mieltään kertomalla omasta kokemuksistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hulvaton ketju! Täällä on kulinaristit moittimassa yhtä maailman parhaimmista keittiöistä. Olisi metkaa nähdä mitä teillä kotona syödään. Ja parhaasta päästä oli tuo italialainen viini. Onko se vähän niin kuin suomalainen kossu, vain yhtä lajia? Kannattaa nyt vähän sivistää itseään ennen kuin tekee itsensä naurunalaiseksi esittämällä suurtakin viiniasiantuntijaa
Italialaiset viinit on kyllä ihan tunnustetusti melko kalliita. Joskin moninpaikoin myös korkealaatuisia. Amaronea nautiskelisin kaikki päivät jos olisi pinkka kunnossa. Barolot on oudon kalliita Suomessa, ei niinkään Italiassa tai esim Saksassa. Sangiovese pohjaiset viinit ovat minun makuun vähän vaatimattomia. Jotkut Merlot blandikset italialaisina erinomaisia, Alkosta ei jostain syystä näitä saa. Kuten ei Brunelloakaan, yksi tai kaksi pulloa taitaa olla saatavilla, ihan hirveän kalliita. Ripasso
Pidän outona väitettä, että italialaiset viinit olisivat tunnetusti kalliita. Meillä halvin on noin 3 frangia ja suurin osa mahtuu hintahaarukkaan 3 - 15 frangia eli noin 3,20 - 16 euroa. Toki myös useamman kympin luxusversioita saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ruoka-ainekset vaan on kauttaaltaan laadukkaampia! Ja upea hinta-laatusuhde
Lähiruoka on todellista lähiruokaa omalta kylältä ja hinnaltaan jokaisen saatavissa. Suomessa tuplahintaista mutta laatu ei sen parempaa kuin marketissakaan.
Tomaatit ohutkuorisia ja herkullisia, pienet kesäkurpitsat kukkineen maukkaita ja rapeita, hedelmät makeita ja ihania! Olen syönyt 2-3 cantaloupemelonia viikossa nyt 2kk, ihan taivaallista kun saa syöntikypsää. Suomessa maistuu vain raa'alle kurkulle.
Ruanlaitossa käytetää paljon tuoreita yrttejä jotka antaa ihanan maun. Liha - sitä ei voi sanoin kuvata!!! Mureaa, maukasta - syömme paljon carne crudoa ilman mausteita kun jo lihassa on niin ihana maku! Leikkele- ja juustovalikoima uskomaton!
Terkut Italiasta:)
Italian punainen liha on myös tutkitusti koko Euroopan eniten aineilla täyteen pumpat
Ei ole. Laitapa linkki tuosta tutkimuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran Berluskooni on sitä mieltä, että hyvää on. Niin onhan sen oltava hyvää!
No ei! Turha mielikuva!
No onhan Silvio kieltämättä persoonallisuus. Acqured taste niin kuin ulkomaankielellä sanottaisiin. Vaatii totuttelua. Mutta hauskaa varmasti oli niin kauan kuin sitä kesti.
Ranskassa ja Italiassa tulee kummassakin helposti semmoinen olo jo turistina, että hieno, jopa upea maa, jos ei olisi noita ranskalaisia tai italialaisia. Kuten tunnettua sammakonsyöjät ovat töykeitä byrokraatteja ja posetiivinsoittajat korruptoituneita taskuvarkaita. Kummatkaan eivät yleensä puhu mitään sivistyskieltä, mutta kokkaus kyllä käy kummiltakin vitosella.
On todella vaikea sanoa kumpaan maahan ei mieluummin muuttaisi, jos maa alkaisi poltella jalkojen alla täällä pohjolassa. Ei sillä, että elämä täällä urpon valtakunnassa olisi kovin hääviä
Kannattaa käyttää vain niitä ulkomaankielisiä sanoja, joiden merkityksen ja oikeinkirjoituksen osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Åizza from hell.
🤮
Kuka ihme syö Venetsiassa pizzoja?? Kaupungin järjestyssääntö kieltää puuhiiliuunit, kaikki pizzat tehdään siellä sähköllä. Mitäs läksit.
Siinä olet oikeassa, että Tampereen Napoli on yliarvostettu.
Täällä asijantuntijat keskustelee italialaisesta ruoasta tietämyksellä että pizzaahan siellä italiassa syödään. Taattua av:ta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa ruoka-ainekset vaan on kauttaaltaan laadukkaampia! Ja upea hinta-laatusuhde
Lähiruoka on todellista lähiruokaa omalta kylältä ja hinnaltaan jokaisen saatavissa. Suomessa tuplahintaista mutta laatu ei sen parempaa kuin marketissakaan.
Tomaatit ohutkuorisia ja herkullisia, pienet kesäkurpitsat kukkineen maukkaita ja rapeita, hedelmät makeita ja ihania! Olen syönyt 2-3 cantaloupemelonia viikossa nyt 2kk, ihan taivaallista kun saa syöntikypsää. Suomessa maistuu vain raa'alle kurkulle.
Ruanlaitossa käytetää paljon tuoreita yrttejä jotka antaa ihanan maun. Liha - sitä ei voi sanoin kuvata!!! Mureaa, maukasta - syömme paljon carne crudoa ilman mausteita kun jo lihassa on niin ihana maku! Leikkele- ja juustovalikoima uskomaton!
Terkut Italiasta:)
Italian punainen liha on myös tutk
EU ruokaturvallisuuspuolen tutkimus. Voit pyytää viimeisimpiä tuloksia täältä https://food.ec.europa.eu/food-safety_en
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...oma pizzamakuni on muuttunut yksinkertaisempaan suuntaan: vähän mutta laadukkaita täytteitä. Tomaattikastikkeen päälle vain yhtä tai kahta täytettä ja vähän laadukasta mozzarellaa...
Nykyisin siis pidän hyvin italialaisesta pizzasta. Suomalaiset perus-mättöpizzat jää syömättä. Jos pizzaan laitetaan runsaasti huonolaatuisia täytteitä ja hukutetaan kaikki tuplajuustoon, on lopputulos kamala ja pizzan irvikuva. Ennen muinoin minusta tuo oli ainoa oikea pizza. Nyt olen huomannut, että italialaiset oli koko ajan oikeassa ja minä aivan pihalla.
Margherita on se pizza, millä pizzakokin osaaminen mitataan. Se, joka tekee hyvän Margheritan todella osaa asiansa ja hänen muitakin pizzoja kannattaa maistella. Jos pizzakokki ei tiedä mitä tekee, Margherita on mitäänsanomaton lätty.
Hyvää Margheritaa ei ole olemassakaan. Eikä laadukkainkaan mozzarella pääse pizzassa mihinkään levelille... Mozzarella suoraan meijeristä on mitä parasta juustoa, mutta ei se keittotaitoa vaadi. Sen nyt osaa kuka tahansa Luigi tehdä ohjeista.
Vähän jää epäselväksi mitä se Luigi osaa tehdä: margheritaa vai käydä meijerissä. Oletan että pizzaa.
Margheritaa ei tule juurikaan tehryä kotona. Se ei kiihota mielikuvitusta eikä makuaistia.
Sitä tulee joskus tilattua tuunauspohjaksi kotiin, kun on pakko saada anjovispizzaa, joka ei jostakin syystä kuulu paikallisten karvakäsipizzerioiden valikoimiin.
Italiassa ole saanut parhaat tartar-pihvit. Samoin liharullat, jonka sisällä salviaa ja kuivattua kinkkua. Ja paljon muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kerran Berluskooni on sitä mieltä, että hyvää on. Niin onhan sen oltava hyvää!
No ei! Turha mielikuva!
No onhan Silvio kieltämättä persoonallisuus. Acqured taste niin kuin ulkomaankielellä sanottaisiin. Vaatii totuttelua. Mutta hauskaa varmasti oli niin kauan kuin sitä kesti.
Ranskassa ja Italiassa tulee kummassakin helposti semmoinen olo jo turistina, että hieno, jopa upea maa, jos ei olisi noita ranskalaisia tai italialaisia. Kuten tunnettua sammakonsyöjät ovat töykeitä byrokraatteja ja posetiivinsoittajat korruptoituneita taskuvarkaita. Kummatkaan eivät yleensä puhu mitään sivistyskieltä, mutta kokkaus kyllä käy kummiltakin vitosella.
On todella vaikea sanoa kumpaan maahan ei mieluummin muuttaisi, jos maa alkaisi poltella jalkojen alla täällä pohjolassa. Ei sillä, että elämä täällä urpon valtakunnassa olisi kovin hääviä, mutta better the devil you know than the devil you don't, niin kuin sanotaan. Parempi virsta väärään kuin vaaksa vaaraan, tjsp.
Kannattaa käyttää vain niitä ulkomaankielisiä sanoja, joiden merkityksen ja oikeinkirjoituksen osaa.
Typoille on tyypillistä, että tekstin voi oikaisulukea pariinkin kertaan ennen julkaisua niitä huomaamatta, mutta ne hyppäävät silmille heti Lähetä-painikkeen painamisen jälkeen. Siksi useimmilla keskustelupalstoilla (ei vauva.fissä) kirjoittaja voi korjata tekstiään jonkin aikaa julkaisun jälkeen.
Kuten moni muukin irjoittelen näitä kännykällä ja näillä sormilla ei parempaan pysty kohtuullisessa ajassa. Sori siitä.
Tällä kertaa löysin kolme:
-- No onhan Silvio => No olihan Silvio (ajatus korjaatuu jo kappaleen lopussa -> hauskaa oli)
-- Acqured taste => Acquired taste (jos ymmärtää kieltä, ymmärtää typoksi, jollei, niin ei)
-- the devil you know... (tälle idiomille löytynee tässä kontekstissa parempi lokaali versio, jonka kuulisin mielelläni).
Oliko vielä jotakin muuta?
irjoittelen => kirjoittelen MOT
Italian punainen liha on myös tutkitusti koko Euroopan eniten aineilla täyteen pumpattua (hormonit, tulehduksen estot...). Terveellisyydestä sen osalta voi olla montaa mieltä.