Liikaa D- vitamiinia
Minulle, olen iäkäs, niin terveydenhoitaja kuin apteekki sanonut että 20 yksikköä päivässä, ei enempää.
Kuulin perheestä joka antaa lapsille 100 yksikköä päivä ja aikuiset syö 200.
Huh sentään, siinä voi ladten terveys olla jo vaarassa.
Aikoinaan 3- vuotiaani söi salaa vitamiinipurkkinsa tyhjäksi, noin puolet oli jäljellä. Se oli jotain Vitolia.
Soitin päivystykseen ja lapsi tänne, oksennutetaan ja tutkitaan. Sit meni jotenkin aikaa joku vajaa tunti , jouduin ottamaan kaikki kolme lastani mukaan.
Päuvystyksessä olivat huolissaan, miettineet
Yhteydenottoa ja mahdollista poliisien kotikäyntiä. Ois varmaan lasu jos ei olisi menty.
Kommentit (20)
Jaa isoveli antoi pikkuveljelle pullollisen d-vitamiinia ja ei siitä mitään seurannut eikä tullut erikoisohjeita myrkytystietokeskuksestakaan.
Vähään aikaan ei vaan tarvinnut antaa vitamiinia
Riippuu siitä mikä se yksikkö on. Jos se on mikrogramma, niin 20 on surkean vähän aikuiselle.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mikä se yksikkö on. Jos se on mikrogramma, niin 20 on surkean vähän aikuiselle.
Se on suositus. En tahdo mitään kalsiumin heittelyä, maksavaurioita. Oikeat kalsiumarvot ovat sydämelle tärkeät.
Luitko tuota juttua? Olen mielessäni miettinyt tuota lisäravinto-hysteriaa miten ihmiset syöttävät lapsilleenkin niitä. Pilaavat lastensa elimistön.
En ole koskaan syönyt mitään vitskuja, nyt kahtena talvena d- vitamiinia. 76- vuotiaaksi ihan monipuolisella kotiruualla pärjännyt
Syödään 50-100mikrogrammaa talvi, kesällä ollaan ilman. Eiköhän ne sillä tasoitu, kun ei kesällä kuitenkaan ulkoilla auringossa juurikaan.
Ap nyt ei tunnu ymmärtävän mikrogramman ja yksikön eroa. 5000 yksikköä on 100 mikrogrammaa D3-vitamiinia. Siitä voi päätellä, että ap on yksiköidensä suhteen pihalla kuin tamponin naru.
Lääkärin suosituksesta syön talvisin (noin loka-maaliskuussa) 50 mikrogr. D-vitamiinia ja 500 mg kalsiumia. Nelikymppinen nainen olen.
Ei täällä peräpohjolassa riitä mikään 10 mikrogr. ja se 20 on sekin hyvin pieni määrä. Lapselle sopiva talvisaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap nyt ei tunnu ymmärtävän mikrogramman ja yksikön eroa. 5000 yksikköä on 100 mikrogrammaa D3-vitamiinia. Siitä voi päätellä, että ap on yksiköidensä suhteen pihalla kuin tamponin naru.
Siksi sanoin yksikkö. Eli se yksikkö millä purkeissa ilmoitetaan vitamiinipitoisuus.
Älä saivartele. Minä syön 20, joku antaa lapsilleen 100 käyttämättä labrassa, itse luulevat sen 200 olevan itselleen tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Samoin annostuksen suhteen. Aikuiselle 100 mikrog päivässä on hyvä. Kesällä 50 varmaan riittää ja jos ottaa oikein aurinkoa, niin niinä päivinä ei tarvi ottaa purkista ollenkaan. Lapsille puolet vähemmän. Kaikkein paras, jos mittauttaa arvot välillä ja säätää sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin suosituksesta syön talvisin (noin loka-maaliskuussa) 50 mikrogr. D-vitamiinia ja 500 mg kalsiumia. Nelikymppinen nainen olen.
Ei täällä peräpohjolassa riitä mikään 10 mikrogr. ja se 20 on sekin hyvin pieni määrä. Lapselle sopiva talvisaikaan.
Mutta 100 on lapselle ehkä liikaa. Pitäidi ainakin arvot mitata labrassa.
D-vitamiini varastoituu ihmiseen, joten sitä ei pidä syödä liikaa.
Yliannostukset todellakin vairioittavat maksaa.
Ja pitää huomata, että saahan sitä D-vitamiinia ravinnostakin.
Joihinkin elintarvikkeisiin on jopa lisätty D- vitamiinia.
Joten eihän sitä pelkästään noiden vitamiini pillereiden varassa olla koskaan.
Useat vielä nappaavat monivitamiini tabletin päivittäin, D-vitamiinin lisäksi.
Siinä monivitamiini pillerissäkin on D-vitamiinia.p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta 100 on lapselle ehkä liikaa. Pitäidi ainakin arvot mitata labrassa.
No taatusti on, suorastaan myrkyllistä.
Kaikissa lääkkeissä niin särky, tulehdus, antibiooteissa kuin monivitamiinessakin, on lapsille omat kokonsa ja annostuksena.
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiini varastoituu ihmiseen, joten sitä ei pidä syödä liikaa.
Yliannostukset todellakin vairioittavat maksaa.
Ja pitää huomata, että saahan sitä D-vitamiinia ravinnostakin.
Joihinkin elintarvikkeisiin on jopa lisätty D- vitamiinia.
Joten eihän sitä pelkästään noiden vitamiini pillereiden varassa olla koskaan.
Useat vielä nappaavat monivitamiini tabletin päivittäin, D-vitamiinin lisäksi.
Siinä monivitamiini pillerissäkin on D-vitamiinia.p
Moni ajattelee mitä enemmän vitamiineja sitä parempi. Esim A yliannoksina on jopa vaarallinen.
Minä uskon terveydenhoitoa, vanhuksen elimistö on jo hauraampi, miksi ehdoin tahdoin pilaisin munuaiset, veren kalsium-arvot ( sydämelle tärkeä arvo) , maksan.
Liiat vitamiinitkin voi aiheuttaa sekavuutta jne.
Sama kai lapsilla, vaikka heillä vielä elimistö nuori, kuitenkin paino on pienempi kuin aikuisella.
Vähän menny överiksi nuo kaikki pillerilisät
Ehkä kodeissakin syödään yksipuolisesti nykyisin.
Itse syön nyt 80 mikrogrammaa päivässä. Arvelen saavani ravinnosta 20 mikrogrammaa päivässä. Eli kokonaissaanti 100 mikrogrammaa/pv, joka on ohjeistettu maksimi. Eli vaaraa ei pitäisi aiheutua.
Aiemmin otin vain 10 mikrogrammaa/pv, ja kesällä en aina sitäkään. Arvelen vitamiinitasoni olleen matala, sillä sairastin pitkään flunssasairauksia kuukauden välein, olen ollut ulkona aika vähän ja silloinkin auringolta suojattuna, ja imetin suht pitkään - ilman ylimääräistä D-vitamiinia.
Lapselleni annan suosituksen verran - mutta hän on paljon ulkona.
Minä ja mies syädään syksystä kevääseen 50 mikrogrammaa. Molempien arvot mitattu kevättalvella ja arvot oli hyvä, mutta ei merkittävän korkeat. Miehellä matalampi, koska ei voi syödä kalaa allergian takia.
D-vitamiinin saantisuosituksen yläraja on 100 ug ja siinäkin ollaan varovaisia. Ei 20-100 ug syöjillä ole mitään huolia. Enemmän ongelmia tulee näille, jotka eivät ollenkaan syö D-vitamiinia.
Keho tarvitsee tietyn määrän D-vitamiinia, mutta ylimäärävarastoista ei ole mitään hyötyä. Vitamiinilla ei ole itsessään ei ole tiettävästi suoria terveysvaikutuksia, vaan kaikki on välillistä. D-vitamiinin haitallisuus perustuu sen aiheuttamaan hyperkalsemiaan.
itse on tullut syötyöä 200ug joka päivä syksystä lähtien. viikon päästä verikoe saas nähdä miten tuo annostus kokeessa näkyy. aikasempina vuosina syönyt 100ug/pv ja kokeen tulokset ovat olleet juuri 50mml yläpuolella.
erkkimerkki kirjoitti:
itse on tullut syötyöä 200ug joka päivä syksystä lähtien. viikon päästä verikoe saas nähdä miten tuo annostus kokeessa näkyy. aikasempina vuosina syönyt 100ug/pv ja kokeen tulokset ovat olleet juuri 50mml yläpuolella.
mml = nmol/l ???????
erkkimerkki kirjoitti:
Onko sinulla keliakia? Itselläni ei imeydy keliakian takia.
Vaasassa, tuilla hopeavesiseudulla, on vuonna 2018 todettu lapsilla jo yliannoksia.
Saati nyt kun rokotevastaiset popsivat kiloittain vitamiineja.
https://seura.fi/asiat/ajankohtaista/voiko-d-vitamiinin-yliannostus-tap…